Jump to content

Service kostnader GT


juzzi

Recommended Posts

1 timme sedan, Mustangmike said:

Är det samma art nr på Europastiften? Dom kanske har stoppat i billiga snikstift, longlifestiften är ju bra men rätt dyra. Och Mussarna används ändå mest som gullebilar och "överservas" om det är minst en gång per år.

  

Ja det är samma stift

De ska servas minst en gång per år i USA också eller när bilen säger det, det som kommer först

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(redigerad)

Hallå!

Min musse är en GT från 2019.

Fick precis en offert på 8310 kr för service 2 (3000 mil) hos Ford Hedin bil i Göteborg, se bifogad spec på bild.

6689 kr inkl. moms för oljeservicen + kupéfiltret samt 1622 kr för byte av bromsvätskan.

Materialkostnaderna för olja+filterbyte+kupéfilter tycker jag inte är så mycket att reagera på, men nästan 3600 kr inkl. moms för arbetet att byta olja, filter och kupéfilter tyckte jag lät rätt så deluxe-saftigt. Även arbetskostnaden för att byta bromsvätskan kanske var lite att ta i. Vad tycker ni?

Begärde även in en offert från Mechanum som jag väntar på. Förhoppningsvis är den åtminstone två tusenlappar lägre.

Edit 1: En fråga till! Har någon en rekommendation på en duktig (auktoriserad, så det inte blir något snack om garanti osv) ford-verkstad i Göteborgsregionen med omnejd?

20210510_153358.thumb.jpg.7535310f049577e3c188e05f00ae7a58.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Champagnekuben said:

Hallå!

Min musse är en GT från 2019.

Fick precis en offert på 8310 kr för service 2 (3000 mil) hos Ford Hedin bil i Göteborg, se bifogad spec på bild.

6689 kr inkl. moms för oljeservicen + kupéfiltret samt 1622 kr för byte av bromsvätskan.

Materialkostnaderna för olja+filterbyte+kupéfilter tycker jag inte är så mycket att reagera på, men nästan 3600 kr inkl. moms för arbetet att byta olja, filter och kupéfilter tyckte jag lät rätt så deluxe-saftigt. Även arbetskostnaden för att byta bromsvätskan kanske var lite att ta i. Vad tycker ni?

Begärde även in en offert från Mechanum som jag väntar på. Förhoppningsvis är den åtminstone två tusenlappar lägre.

Edit 1: En fråga till! Har någon en rekommendation på en duktig (auktoriserad, så det inte blir något snack om garanti osv) ford-verkstad i Göteborgsregionen med omnejd?

20210510_153358.thumb.jpg.7535310f049577e3c188e05f00ae7a58.jpg

Kolla med Ford Trestad (Vänersborg) om pris på service. Jag tror inte det kan kosta lika mycket. 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Robban1 said:

Kolla med Ford Trestad (Vänersborg) om pris på service. Jag tror inte det kan kosta lika mycket. 

Tack för tipset! Jag har begärt en offert där också. 

Jag fick svar från Mechanum och de ville ha ca 6800. Bilmånsson i Halmstad har också svarat och vill ha ca 6300 kr. 

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att de tar bra betalt för arbetet. Ett bromsvätskebyte med trycksatt bromsvätskebytare och en van mekaniker tar runt 10-15 minuter.

Är det någon som har koll på timkostnaden för en bilverkstad?

 

14 timmar sedan, Robban1 said:

Kolla med Ford Trestad (Vänersborg) om pris på service. Jag tror inte det kan kosta lika mycket. 

Brandt Fordstore i Trestad har en bra verkstad. Kunnig personal och bra service. Rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, Prime Mover said:

Håller med om att de tar bra betalt för arbetet. Ett bromsvätskebyte med trycksatt bromsvätskebytare och en van mekaniker tar runt 10-15 minuter.

Är det någon som har koll på timkostnaden för en bilverkstad?

 

Bilen skall köras in, lyftas, slangar kopplas sedan byta vätska, bilen skall ner slangar kopplas bort köras ut 

Ser rimligt ut priset tycker jag

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
9 timmar sedan, Champagnekuben said:

Tack för tipset! Jag har begärt en offert där också. 

Jag fick svar från Mechanum och de ville ha ca 6800. Bilmånsson i Halmstad har också svarat och vill ha ca 6300 kr. 

Berätta gärna vad Ford Trestad tar för service jämnfört med Mechanum och Bilmånsson. 

Jag har också en GT från 2019 men har tecknat service avtal i samband med bilköpet som kostar 366 kr per månad. Bara att lämna in bilen när det är dags för service och sen hämta den. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Prime Mover said:

Håller med om att de tar bra betalt för arbetet. Ett bromsvätskebyte med trycksatt bromsvätskebytare och en van mekaniker tar runt 10-15 minuter.

Är det någon som har koll på timkostnaden för en bilverkstad?

 

Brandt Fordstore i Trestad har en bra verkstad. Kunnig personal och bra service. Rekommenderas.

Jag instämmer. Jag lämnar alltid in min Puma och min Mustang hos dem när bilarna ska servas.

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, corvette said:

Bilen skall köras in, lyftas, slangar kopplas sedan byta vätska, bilen skall ner slangar kopplas bort köras ut 

Ser rimligt ut priset tycker jag

Om man ska kolla om priserna är rimliga så hade det blivit bättre om verkstäderna specade tiderna så att man ser deras upplägg. Saknar detta på exemplet ovan från Hedins bil i Mölndal. De flesta verkstadsjobb på en bil börjar med någon typ av ställtid där bilen hämtas på verkstadens parkering, körs in i verkstaden, lyfts upp och utrustning tas fram och sedan när jobbet är klart så ska utrustningen bort och bilen ner på marken igen och ut på parkeringen. Sedan har de olika serviceåtgärderna sin tidsåtgång. Vissa jobb med specialutrustning kan ha en högre timkostnad. 

Exempelvis ett bromsvätskebyte borde kunna vara dubbelt så dyrt om man bara besöker verkstaden enbart för detta då kanske mer än halva jobbet är ställtid för att ta in bilen i verkstan. Om man gör bromsvätskebytet som ett tillägg till en vanlig service så är redan bilen inkörd i verkstan och bilen på lyften så det blir nästan ingen extra ställtid för bromsvätskebytet.

Kan timkostnaden för en bilverkstad ligga på runt 700:-?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
14 minuter sedan, Prime Mover said:

Om man ska kolla om priserna är rimliga så hade det blivit bättre om verkstäderna specade tiderna så att man ser deras upplägg. Saknar detta på exemplet ovan från Hedins bil i Mölndal. De flesta verkstadsjobb på en bil börjar med någon typ av ställtid där bilen hämtas på verkstadens parkering, körs in i verkstaden, lyfts upp och utrustning tas fram och sedan när jobbet är klart så ska utrustningen bort och bilen ner på marken igen och ut på parkeringen. Sedan har de olika serviceåtgärderna sin tidsåtgång. Vissa jobb med specialutrustning kan ha en högre timkostnad. 

Exempelvis ett bromsvätskebyte borde kunna vara dubbelt så dyrt om man bara besöker verkstaden enbart för detta då kanske mer än halva jobbet är ställtid för att ta in bilen i verkstan. Om man gör bromsvätskebytet som ett tillägg till en vanlig service så är redan bilen inkörd i verkstan och bilen på lyften så det blir nästan ingen extra ställtid för bromsvätskebytet.

Kan timkostnaden för en bilverkstad ligga på runt 700:-?

timkostnaden beror ju på var i landet man är och vilken vst, tippar att timkostnaden här i sthlm är 1000 - 1500:-

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
16 timmar sedan, Robban1 said:

Berätta gärna vad Ford Trestad tar för service jämnfört med Mechanum och Bilmånsson. 

Jag har också en GT från 2019 men har tecknat service avtal i samband med bilköpet som kostar 366 kr per månad. Bara att lämna in bilen när det är dags för service och sen hämta den. 

Jag fick ett samtal igår eftermiddag från en trevlig herre på Trestad. De ville ha ca 7300 kr för jobbet.

Hedin ville ha ca 3900 kr bara för själva arbetskostnaden, exkl moms. Om de ligger på runt tusenlappen ex moms per timme så tar det således ca 4 timmar att köra in bilen, hissa upp, släppa ut oljan, byta filtret, fylla på, sen byta bromsvätskan. Nu jobbar de väl kanske efter fastprismodeller, men ändå.

Jag gör det mesta på min andra 20+ år gamla bil, och det tar inte fyra timmar att fixa de grejorna, men det är säkert annat som jag missar (mjukvaruuppdateringar, kaffepauser etc).

Som någon annan nämnde tidigare i tråden så är det dock mervärdet som jag har svårt att se för den extra pengen. Den uppmärksamme tycker kanske att jag är snål när jag tänker så ;), men jag tycker att det är asgött att betala för saker som jag tycker ger bra mervärde och spenderar gärna pengar där pengarna gör nytta. Däremot gillar jag inte att betala för saker där jag inte kan få mervärdet förklarat, särskilt om priset skiljer sig ganska så rejält procentuellt sett även mellan större aktörer (som i det här fallet).

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Champagnekuben said:

Jag fick ett samtal igår eftermiddag från en trevlig herre på Trestad. De ville ha ca 7300 kr för jobbet.

Hedin ville ha ca 3900 kr bara för själva arbetskostnaden, exkl moms. Om de ligger på runt tusenlappen ex moms per timme så tar det således ca 4 timmar att köra in bilen, hissa upp, släppa ut oljan, byta filtret, fylla på, sen byta bromsvätskan. Nu jobbar de väl kanske efter fastprismodeller, men ändå.

Jag gör det mesta på min andra 20+ år gamla bil, och det tar inte fyra timmar att fixa de grejorna, men det är säkert annat som jag missar (mjukvaruuppdateringar, kaffepauser etc).

Som någon annan nämnde tidigare i tråden så är det dock mervärdet som jag har svårt att se för den extra pengen. Den uppmärksamme tycker kanske att jag är snål när jag tänker så ;), men jag tycker att det är asgött att betala för saker som jag tycker ger bra mervärde och spenderar gärna pengar där pengarna gör nytta. Däremot gillar jag inte att betala för saker där jag inte kan få mervärdet förklarat, särskilt om priset skiljer sig ganska så rejält procentuellt sett även mellan större aktörer (som i det här fallet).

 

7300kr?! Det är dyrare än vad jag trodde. 

Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, Robban1 said:

7300kr?! Det är dyrare än vad jag trodde. 

Ja, de flesta av de som jag har kontaktat nu (4 st: hedin, mechanum, trestad, bilmånsson) har tagit i från tårna. 

Det ska bli gött när garantin har gått och och jag kan fixa allt själv istället. 😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag betalade 6200kr förra året på Bilmånsson i Halmstad. Då vår bil endast rullade 180 mil under 2020 så har jag bestämt mig för att strunta i den 5 åriga garantin. När jag var ute i garaget  ikväll så kunde jag konstatera   att bilen rullat  892 mil sedan ny. Att göra 3 oljebyten på 3 år och 892 mil är rent vansinne. Skulle något allvarligt hända så är självrisken på försäkringen lägre än servicekostnaden. Så tänker jag!

Link to comment
Share on other sites

Jag har oxå börjat överväga att utföra servicen själv på min Musse. Jag brukar alltid göra service själv på bruksbilen (Passat med Dsg) så service på Mussen är ju rena barnleken i jämförelse😊

Att oljans verkningsgrad blir sämre även om man inte kör så mycket pga kondens m.m köper jag men om man kan och klarar av det själv blir kostnaden inte så farligt dyr sett till antal körda mil.

Angående stämpel eller inte i serviceboken så är det säkert jätteviktigt för en del framtida köpare när den dagen väl kommer men då får dom väl köpa en annan bil istället. Jag har inga planer på att sälja min Musse på bra länge, då jag älskar bilskrället och sköter om den bättre än en bilverkstad nånsin skulle göra så för mig är MIN stämpel mycket mer värd😉 

Men så länge man har garantier kvar är det givetvis dumt att inte följa serviceschemat fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Champagnekuben said:

Ja, de flesta av de som jag har kontaktat nu (4 st: hedin, mechanum, trestad, bilmånsson) har tagit i från tårna. 

Det ska bli gött när garantin har gått och och jag kan fixa allt själv istället. 😁

Tur jag tog service avtalet så jag slipper få hjärtattack varje gång jag ska betala servicen. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat en del på detta och något som har slagit mig är ju att ju längre garanti, ju dyrare service. 
Ett alternativ kan ju vara att göra service på en billigare verkstad, för så länge de gör enligt serviceprogrammet och använder minst lika bra produkter och på ett fackmannamässigt sätt, så bör garantin gälla. Sen är ju problemet med vem som skall bevisa det vid ett ev. ras. 
Service är VIKTIGT och med tanke på vad bilen kostar, så är den värd att vara rädd om.
Har sett ett flertal skräckexempel där det köps fälgar för dyra pengar till en muskelbil/prestandabil och sen köps det de billigaste däcken på marknaden. Hur tänker man då????

Sen så säger jag inte att det är ok pris på service alla gånger, men det kostar att ha en bra verkstad med uppdaterad utrustning och kompetent personal. 
Titta på serviceprotokollet för det finns många mer punkter än bara olja och filter. 

Link to comment
Share on other sites

Självklart är det viktigt med service oavsett om det är en dacia eller lamborghini. Om man låter en verkstad göra jobbet eller väljer att göra det själv är upp till var och en, bara serviceschemat sköts är bilen glad😊
 

Och det här med serviceprotokoll är ju himla flummigt, att kolla lacken och bromsbelägg samt kladda ner alla gångjärn med nån kletig spray som fastnar överallt kan man göra själv. Resten av protokollet brukar besiktningsmannen ta hand om varje år för en 500:ing👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller helt med dig, för det är ju ägaren som bestämmer. 
Vi har många här som har kompetens att göra en mycket bra service på sin egen bil. 
 

Link to comment
Share on other sites

Första servicen vid 7563 km, 4447:- hos Carstedts i Umeå. Senaste servicen vid 26680 km. 4269:- 
Vadå? Jag servar min älskade Musse på Fordverkstad, oberoende av kostnad. Har jag råd att ha en
Mustang GT 5.0 som drar runt litern/mil, har jag väl råd med service varje år också. Och jag litar på
Morgan som är min personlige mekare. Jäkla trevlig kille dessutom. (Hoppas du läser detta Morgan!)

/P-O.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2021-05-10 at 18:33, Robban1 said:

Kolla med Ford Trestad (Vänersborg) om pris på service. Jag tror inte det kan kosta lika mycket. 

Prutade ned priset till 6900 på Hedin i GBG. Det fick duga, jag orkade inte haggla mer :). Fortfarande oskäligt mycket för det ringa arbetet, men what to do.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Precis hemkommen från BIlmånsson i Värnamo (numera Hedin Bil), och har gjort tredje servicen (4500 mil). Bilen har dock endast rullat 957 mil.

Hade tänkt hoppa servicen då bilen endast rullat 246 mil sedan sist, men fegade ur för att få behålla garantin.

Byte av olja, filter samt kupéfilter och inspektion 4989kr

Riktigt trevlig personal som servade bilen, rekommenderas!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...