Jump to content

Vilka högtalare har ni på hatthyllan ??


Per Berglund

Recommended Posts

Jag har aldrig varit speciellt intresserad av bilradio prylar utan tuffat omkring med typ prylar jag köpt på Claes Ohlson eller liknande
Okej inser nu att det var nog rätt korkat så får väll ta ett omtag. 

På hatthyllan har jag ett par MDS Classic 6x9 Koaxial högtalare som iallafall jag tyckt varit okej men nu åker dom ut!

6 x 9 verkar lämpligt iallafall fysiskt eller vad har ni som vet mer än jag om detta?

Några rekommendationer som ligger i en maxbudget på ca 2-3000kr för ett par?

I bilen har jag iallafall ett slutsteg kopplat (fråga inte vad det är!)

Som sagt är rätt öppen för förslag här och drar mig inte från såga i hatthyllan!

Link to comment
Share on other sites

Jag kör JBL rakt igenom. Förutom poplådan där har jag Pioneer.
Hatthyllan har jag 6x9 och i dörrarna 5" med tillbehör.
Sen är 302an sound nog tycker jag. :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28 minuter sedan, Jonasm said:

Jag kör JBL rakt igenom. Förutom poplådan där har jag Pioneer.
Hatthyllan har jag 6x9 och i dörrarna 5" med tillbehör.
Sen är 302an sound nog tycker jag. :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Dörrarna? Hur sitter dom?   

JBL är klassiska!
Typ detta?

https://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gto939.html

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, Jonasm said:

Längst ner i framkant. Finns de orginalhål som är 4x5"

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Låter som Delux inredning...Sitter med standard så finns ej hål utan att sätta sågen i dörren

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag obehörig i denna grupp men fel bilgeneration men hatthylla som hatthylla :-) Jag bytte ut dom snikiga original hatthyllehögtalarna till dessa.

http://www.caraudiocenter.se/shop/ljud-och-bild-i-bil/till-bilen/hoegtalare/6-x-9/sony-megabass-6-9-högtalare-xs-xb690-detail

Låter helt ok efter "inspelning" med ett eget slutsteg http://www.caraudiocenter.se/shop/ljud-och-bild-i-bil/till-bilen/slutsteg/2-kanals/sony-xm-n502-bryggbart-2-kanals-på-500watt-detail och en hög -lågnivåadapter.

Nu blir det överkurs för gen1 eftersom gen5 Shaker 500 har 8"basar i dörrarna med slutsteg som faktiskt funkar rätt bra, brallorna fladdra ordentligt  när man drar på. Den svaga punkten är mellanregister/diskanterna i dörrarna som byttes till dessa http://www.caraudiocenter.se/shop/ljud-och-bild-i-bil/till-bilen/hoegtalare/6-x-8/clarion-srg6833c-hogtalare-par-150x200-mm-300-w-detail och fick då rätt ok ljud sammantaget för en väldigt överkomlig peng.

Allt började egentligen med att jag bytte ljudkällan till en 7" Android skärm efter att ha repat sönder knapparna på original stereon när jag mekade elen bakom.

Tänk på att det tar några timmars spelning innan nya högtalare lossnar och ger bra ljud.

Link to comment
Share on other sites

Dom flesta för en 1500-2000kr paret av märket typ jbl, rockford, kicker, cerwin vega osv spelar på bra spec med slutsteg. Sen beror en del på hur huvudenheten levererar, borde väl finnas kickpaneler till din modell med, du hade en 69 om ja inte sett fel? Köpte kickpaneler till min 68a och monterade in ett hyffsat rejält kit system och la skrikarna på instrumentbrädan

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipsen!

Får nog bli nått märke runt 1500kr/paret på hatthyllan typ JBL verkar flera gilla.
 

Fram har jag haft högtalare under instrumentbrädan men nu får dom inte plats när jag byggt om bilen från automat till manuell växel

Kickpaneler tror jag inte det finns till 69an....Har ju friskluftintaget där som nästan är nödvändigt varma sommar dagar

Så fram har jag ingen riktig lösning! :(

Hittade förvisso plats bak där kan man köpa dessa paneler...Men då kommer isåfall allt ljud bakifrån.....Fram kanske ett måste för OK ljud...Bara små skrikare kanske?

58e4b4cacc563_Screendump_9082017-04-05.jpg.648b9727ea7f0ac223aefcad99e040d2.jpg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
18 timmar sedan, Per Berglund said:

Hitta kickpaneler så jag får behålla kalla luften på mina svettiga fötter!

58e54e2b19b64_Skarmavbild2017-04-05kl_22_04_33.thumb.png.c749f6baf0a347367f56ba7d0e4947e7.png

Var hittade du dom och vilken typ av högtalare kan man ha.

Ingen panik för mig just nu men nästa sommar står bra ljudanläggning på att göra listan.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On 2017-04-05 at 11:11, Per Berglund said:

Tackar för tipsen!

Får nog bli nått märke runt 1500kr/paret på hatthyllan typ JBL verkar flera gilla.
 

Fram har jag haft högtalare under instrumentbrädan men nu får dom inte plats när jag byggt om bilen från automat till manuell växel

Kickpaneler tror jag inte det finns till 69an....Har ju friskluftintaget där som nästan är nödvändigt varma sommar dagar

Så fram har jag ingen riktig lösning! :(

Hittade förvisso plats bak där kan man köpa dessa paneler...Men då kommer isåfall allt ljud bakifrån.....Fram kanske ett måste för OK ljud...Bara små skrikare kanske?

58e4b4cacc563_Screendump_9082017-04-05.jpg.648b9727ea7f0ac223aefcad99e040d2.jpg

Var hittade du dessa ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Detta har jag i Mustangen idag, Dls. har alltid haft JBL tills jag fan dessa.

 

Vilka högtalare monterade du in i dessa paneler?

Ser inte ut få plats så mycket?

 

Har inte fått mina ännu Mustangs Unlimited är så jävla slöa numera!!! Usel service!

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Per Berglund said:

 

Vilka högtalare monterade du in i dessa paneler?

Ser inte ut få plats så mycket?

 

Har inte fått mina ännu Mustangs Unlimited är så jävla slöa numera!!! Usel service!

Helt rätt lite förstora men ett mellan lägg så får man i 6" i fram.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi kör med en modernare retro stereo och 6x9:or i hatthyllan, inget slutsteg tycker det poppar på bra ändå(sen vill jag ju helst höra motorn=)

Minns inte märke men ca 1200-1400kr klassen.

Har sett att det finns en ny högtalare att sätt under instrumentbrädan som man kopplar till både H och V utgång.

Nån som provat en sån?

Tänkte köpa en sån till våran musse och prova

spk37_1.722.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...