Jump to content

Lagliga optimeringar och trim


kanske mustang

Recommended Posts

2 minuter sedan, Hårdrock said:

Just för min del och på den här bilen kommer jag att ha lite speciella omständigheter, jag bor f.n. i USA och bilen kommer att modifieras här.
När jag flyttar över till Sverige igen nästa sommar så kommer jag att ta med bilen som flyttgods vilket innebär att den i Sverige blir godkänd
i det skick den ankommer landet i, sålänge jag kan påvisa att den var laglig i ursprungslandet. Dvs, den blir godkänd med kompressorn
och jag skall därför inte behöva fundera på besiktning.

En mindre angenäm effekt blir att jag inte kan nyttja garantin då den endast är giltig i det land bilen ursprungligen är såld (USA).

Försäkring får jag lösa när jag är hemma igen. Mer orolig för gas guzzler-skatt just nu ;)

 

Det verkar som du har ett lite ovanligare läge och väldigt trevligt sådant som inte jag kan åtnjuta tyvärr.  Ändrade jobb förhållanden eller varför väljer man annars att flytta tillbaks till Sverige ? :)

 

M v h 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, kanske mustang said:

Det verkar som du har ett lite ovanligare läge och väldigt trevligt sådant som inte jag kan åtnjuta tyvärr.  Ändrade jobb förhållanden eller varför väljer man annars att flytta tillbaks till Sverige ? :)

 

M v h 

Jovars, tillfälligt (hyfsat, 5 år ungefär) uppdrag för min arbetsgivare och det blir dags att flytta hem igen och göra något annat :)
 

Link to comment
Share on other sites

I USA så finns viss garanti på Ford Performance komponenter tillsammans med nybilsgarantin förutsatt att de är monterade av en auktoriserad Ford verkstad. Om Ford I Sverige erbjuder någotliknande vet jag inte, men man kan ju fråga (?).

https://performanceparts.ford.com/warranty/include/pdf/Select_Parts_Warranty_Statement_2017v2.pdf

Det var lite otydligt med om kompressorn bara hade garanti på kompressorn eller om garantin galled tillsammans med nybilsgarantin.

https://performanceparts.ford.com/part/M-6066-M8627

I Sverige borde all Europagodkänd utrustning vara godkänd även för Sverige. Tillverkare kan få sin utrustning godkänd för helgodkända fordon precis som Ferrita har gjort med ett av sina Mustang avgassystem. Är det någon som känner till fler I Europa (EU) lagligt godkända "trim" komponenter för mustang 2015 - 2017 ? Det ska finnas en firma I Tyskland som monterar och tunar kompressor kit, frågan är om de har ett lagligt godkännande av kompressorn ?

Om man ska trimma och inte vill råka ut för flygande besiktningar så är det ett bra tips att bilen inte brummar för mycket, sticker ut på ett utmanande trafikfarligt sätt eller framförs på ett sätt som drar åt sig polisens negative blickar.

När polisen stoppat mig vid bilträffar I rutinkontroller för att blåsa så har de bara tyckt att Mustangen är en fin cool bil och glatt vinkat iväg mig. Hade det suttit en kompressor I bilen så hade de knappast noterat den.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Prime Mover said:

I USA så finns viss garanti på Ford Performance komponenter tillsammans med nybilsgarantin förutsatt att de är monterade av en auktoriserad Ford verkstad. Om Ford I Sverige erbjuder någotliknande vet jag inte, men man kan ju fråga (?).

https://performanceparts.ford.com/warranty/include/pdf/Select_Parts_Warranty_Statement_2017v2.pdf

Det var lite otydligt med om kompressorn bara hade garanti på kompressorn eller om garantin galled tillsammans med nybilsgarantin.

 

Jag tror de flesta tillverkare kör samma upplägg, dvs. basgarantin gäller endast kompressorn och täcker ingenting
som ev. kan rasa på motorn som en konsekvens av att kompressorn rasar. Brukar dock finnas extra garantipaket
att köpa till för att täcka för just sådana händelser (vet att både Roush och Whipple hade utökad 36månaders för
$995). Ställer dock krav på att det är monterat av auktoriserad verkstad och när det gäller Roush och Whipple
lär det ju inte vara så enkelt utanför USA.


 

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Prime Mover said:

I USA så finns viss garanti på Ford Performance komponenter tillsammans med nybilsgarantin förutsatt att de är monterade av en auktoriserad Ford verkstad. Om Ford I Sverige erbjuder någotliknande vet jag inte, men man kan ju fråga (?).

https://performanceparts.ford.com/warranty/include/pdf/Select_Parts_Warranty_Statement_2017v2.pdf

Det var lite otydligt med om kompressorn bara hade garanti på kompressorn eller om garantin galled tillsammans med nybilsgarantin.

https://performanceparts.ford.com/part/M-6066-M8627

I Sverige borde all Europagodkänd utrustning vara godkänd även för Sverige. Tillverkare kan få sin utrustning godkänd för helgodkända fordon precis som Ferrita har gjort med ett av sina Mustang avgassystem. Är det någon som känner till fler I Europa (EU) lagligt godkända "trim" komponenter för mustang 2015 - 2017 ? Det ska finnas en firma I Tyskland som monterar och tunar kompressor kit, frågan är om de har ett lagligt godkännande av kompressorn ?

Om man ska trimma och inte vill råka ut för flygande besiktningar så är det ett bra tips att bilen inte brummar för mycket, sticker ut på ett utmanande trafikfarligt sätt eller framförs på ett sätt som drar åt sig polisens negative blickar.

När polisen stoppat mig vid bilträffar I rutinkontroller för att blåsa så har de bara tyckt att Mustangen är en fin cool bil och glatt vinkat iväg mig. Hade det suttit en kompressor I bilen så hade de knappast noterat den.

 

 

Ja chansen är kanske liten men om man råkar ut för det vad gör man då och även om du inte blir tagen i flygande besiktning  chansen är liten men även här vad händer om olyckan är framme och du inte kan räkna med din försäkring längre.  Bäst vore om det fanns lagliga alternativ genom ford kanske.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt intressanta grejor, som musik för Mustangfantaster.

Nu gäller det att kompressor och annat blir EU-godkännt och gatulegalt I Sverige.

 

Lite av det bästa från länken ovan:

"A Ford Performance supercharger kit for Mustang 5.0-litre V8, developed with Roush Performance to boost power to more than 600 PS, and compatible with six-speed manual and six-speed automatic transmissions"

Link to comment
Share on other sites

41 minuter sedan, kanske mustang said:

Så  är  det bara att säga till sin fordhandlare så tar han hem grejerna och sätter på dem ?

kommer aldrig funka

bilen är inte godkänd med denna option i Sverige

bara för det finns i USA är inte samma sak som de är till EU mussar

Link to comment
Share on other sites

52 minuter sedan, corvette said:

kommer aldrig funka

bilen är inte godkänd med denna option i Sverige

bara för det finns i USA är inte samma sak som de är till EU mussar

Men enligt länken verkar det funka åtminstone med garantier, vet inte om det blir lagligt med

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, kanske mustang said:

Men enligt länken verkar det funka åtminstone med garantier, vet inte om det blir lagligt med

Har du hittat det på den Svenska Ford sidan verkligen?

Du kan trimma en Focus RS hos Montune och få garanti kvar på bilen OM du bor i England.

Lika flummigt det, vad är skillnaden med var du bor...

 

Link to comment
Share on other sites

Det borde gälla för M6 2015 - 2017. Det har salts 10.000-tals M6 Mustang GT och Eco Boost inom EU och det verkar som om Ford Performance har insett den stora försäljningspotetialen. Kontakta era Fordhandlare och fråga efter Ford Performance delarna så de också inser vilket köpsug som finns.

För företag som är villiga att satsa pengar på att typgodkänna alternative delar I EU och om delarna uppfyller gällande bestämmelser för fordonet så ska de ha möjlighet att bli godkännda och gatulegala. En typgodkännande process lär kosta. Detta är möjligt även för den enskilde Mustang trimmaren, men kostnaden runt ett typgodkännande om delarna uppfyller lagkrav lär vara för hög för de flesta.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, corvette said:

Har du hittat det på den Svenska Ford sidan verkligen?

Du kan trimma en Focus RS hos Montune och få garanti kvar på bilen OM du bor i England.

Lika flummigt det, vad är skillnaden med var du bor...

 

Bilmånsson la ut det på Facebook så visst kommet det till Sverige också! 

Link to comment
Share on other sites

varför inte köpa en ny boss 302 eller shelby istället om man är orolig för polis eller bilprovningen.   får man ens byta hjul osv  pga helbilsgodkännandet?? om olyckan skulle vara framme. man ska kanske inte vara för orolig om man trimmar (optimerar) lite snyggt och kör med insidan av huvudet.  Med vänlig hälsning stefan 

Link to comment
Share on other sites

Som lagen är nu så är det inte olagligt att trimma en bil. Men att framföra en trimmad bil på gatan som inte är reggad med det är olagligt. Enda chansen att det skulle vara lagligt är om bilen registreras och godkänns med nya effekten. Har dock svårt att tro att det går tyvärr. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...