Kent cmc 1162 May 12, 2003 Report May 12, 2003 Instrumentbelysningen funkar inte så jag undrar om det kan vara reostaten i ljusknappen som är slut eller om det ät något annat?Någon som kan ämnet!MVHKent Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 12, 2003 Report May 12, 2003 Hej Kent.Har du prövat att demonterat dragströmbrytaren för att kolla reostaten.Funktionen för instrumentbelysning sitter inte i dragstömbrytarenden är en extra del som sitter på dragströmbrytaren.Det är en stålfjäder som löper runt en keramik platta väl synlignär du demonterat brytaren.Den stålfjädern brukar med tiden gå av (utmattning) och då bryts strömmen som sköter dimmer funktionen.Det enda som fungerar då är till eller från på instrumentbelysning.Det finns alltså två ändlägen om du vrider på knappen, ett för fullström på insrumentbelysning och ytterligare ett för innerbelysning kupé.Om stålfjädern gått av på reostaten så kan den lägga sig så illaatt det blir kortslutning.Skulle så vara fallet så skall inte parkeringljuset fungera du fårkolla om säkringen löst ut.Det kan hjälpa att ta bort stålfjäder på dragbrytaren och bara användadom två yttersta lägena utan dimmerfunktion, eller så blir det till att byta hela dragströmbrytaren. Citera
Kent cmc 1162 May 25, 2003 Author Report May 25, 2003 Reostaten var kass. Införskaffade en ny ljuskontakt men ingen instrumentbelysning infann sig. Har kollat det går inte ström fram till lamporna i instrumenten, panlen är jordad är oxå kollat, är det någon som kan hjälpa mig?Kent Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 27, 2003 Report May 27, 2003 Hej igen.Det är inte roligt om man byter till nytt och det inte fungerar.Jag ville kolla med dig om du har P-ljus på bilen i första lägetpå dragströmbrytaren.Det är i detta läge som det skall komma fram ström till instrument-belysning.Jag vet inte vilken årmodell du har men 65-66 har intrument belysnings-kablar som är blå med svart rand du får rätta mig om jag harfel.Den elkabel med samma färg på dragströmbrytarens kontacktär den till instrumentbelysning.Kolla så att det inte är avbrott på den kabeln.Hör av dig igen så får vi se om det går att lösa detta.Jag kan kolla igen i el chema hur det är kopplat. Citera
AM May 27, 2003 Report May 27, 2003 hej kent!enligt hayens repair manual så skall kabel färgerna till instumentbelysningen vara blå/röd (om det är 65-66:a). det ser enl. kretschema ut som som instument belysningen har en separat säkring, kan det vara så simpelt?? Citera
Kent cmc 1162 May 29, 2003 Author Report May 29, 2003 Det är en -67:a. Ja det är parkblysning vi första draget och tråden är svart -blå. Har inte kollat avbrott.MVH Kent Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 29, 2003 Report May 29, 2003 Hej igen.Enligt mitt chema 67 så är färger till instrument lampor Blå med Röd rand.När du har dragbrytaren i första läget lyser då parkering???Om parkeringljus lyser så borde du ha ström till instrument-belysningsdelen på dragströmbrytare.Från Startrelät på samma sida som battri plus är koppladså sitter det en tunnare kabel som är Svart med Gul randdenna kabel är sammankopplad Osynligt, blir Svart med Orange rand denna kabel kommer in och delar sig, en försörjer säkrinsdosa och den andra på tragströmbrytare som strömförsörjade kabel.OM du har direktsröm på denna kabel så har du ström såatt dragbrytaren fungerar om inte kolla säkring igen.Den Blå med Svart rand är strömmen till dörrbrytare för inner-belysning har inget med instrumentbelysning att göra.Leta efter kabel med färgerna Blå med Röd rand den skallfinnas på dragströmbrytaren och ger ström när den ståri första läget dvs parkeringsljus läge.Den kabeln är den enda som har variabel strömstyka ochär avsedd för instrumentbelysning.När du kollar denna kabel vrid på knappen (Dimmern) förinner belysning så att den inte står i noll läge.Noll läge=Ingen ström på kabeln. Citera
Tony.S CMC 2246 April 13, 2009 Report April 13, 2009 Hej igen.Det är inte roligt om man byter till nytt och det inte fungerar.Jag ville kolla med dig om du har P-ljus på bilen i första lägetpå dragströmbrytaren.Det är i detta läge som det skall komma fram ström till instrument-belysning.Jag vet inte vilken årmodell du har men 65-66 har intrument belysnings-kablar som är blå med svart rand du får rätta mig om jag harfel.Den elkabel med samma färg på dragströmbrytarens kontacktär den till instrumentbelysning.Kolla så att det inte är avbrott på den kabeln.Hör av dig igen så får vi se om det går att lösa detta.Jag kan kolla igen i el chema hur det är kopplat.Hur demonterar man strömbrytaren från bilen,jag har kortis i min dimmer,säkringen går när man skall ställa instrumentbelysningen Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 13, 2009 Report April 13, 2009 Hej.På din årsmodell (71-73) underlättar det betydligt om dudemonterar instrumentet, det är annars näst intillomöjligt att komma åt rätt. Citera
Tony.S CMC 2246 April 14, 2009 Report April 14, 2009 Efter lite detektivarbete och mätningar hittade jag felet till slut Det var inte dimmern,det var kortis i en kabel till en av instrumentbelysningen.finns ju 5 stycken lampor:oops: Utan elchema hade det inte gått Nu när jag ändå rivit hela instrumentpanelen, skall jag montera in en tempmätare,känns inte tryggt med bara en varningslampa som lyser när motorn redan är för varm Citera
Ola E June 1, 2009 Report June 1, 2009 Det kan hjälpa att ta bort stålfjäder på dragbrytaren och bara använda dom två yttersta lägena utan dimmerfunktion, eller så blir det till att byta hela dragströmbrytaren.Det framgick inte om Kents innerbelysning funkade. I mitt fall är det så att innerbelysningen funkar (de små runda lamporna vid bakrutan) men inte instrumentbelysningen. Inte kollat parkeringsljuset än då jag inte visste hur man slår på det. Är detta ett mellanläge med dragströmbrytaren alltså? Och är det troligt att det är denna stålfjäder som ställer till det i mitt fall? Det är en 70:a. Citera
Nenne June 2, 2009 Report June 2, 2009 Som på en gammal Volvo. Det sitter en knapp på baksidan av strömbrytaren som ska tryckas in. Då kan man dra dragreglaget rakt ut ur strömbrytaren.Sen kommer Du åt muttern som strömbrytaren sitter med i panelen. Citera
Ola E June 3, 2009 Report June 3, 2009 Ok, då har man kikat fjädern och den satt kvar på sin plats. Då är det alltså lamporna som gått ...eller? Hur plockar jag dän instrumentpanelen nu då om jag ska byta dessa? Citera
Janne Holm CMC1740 June 3, 2009 Report June 3, 2009 den plockar du loss ganska enkelt det ser du själv när du tar fram stjärnskruvmejselen och börjar. instrumentpanelen ser inte ut som på en vanlig bil baktill kretsschemat ligger utanför och där har det en förmåga att bli brott eller dålig kontakt Citera
Nenne June 3, 2009 Report June 3, 2009 Ok, då har man kikat fjädern och den satt kvar på sin plats. Då är det alltså lamporna som gått ...eller? Hur plockar jag dän instrumentpanelen nu då om jag ska byta dessa?http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... 5725#74647 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.