Jump to content

Mest hästar i en Mustang


Stig

Recommended Posts

Jag är ju lite racingfreak och tycker det är kul fart och fläkt. Älskar att lägga en lång elva vid ett rödljus. Men vem har mest hästar under huven är i mustangklubben? Nu får vi vara lite ärliga och förklara vad är det i motorn som gör alla dessa hästar.

Själv har en 351W med Edelbrock kit ,alutoppar 9,7 i komp och RPM insug och en 800 Edelbrockförgasare. 3.89 utväxling med eaton diffbroms. Ger ärligt ca 405 hästar och 585 Nm. denna spis sitter i en Mach 1 -70. Perfekt för gatan tycker jag. Vad har du?

Hälsning Stig

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja du Stig...Vi har ju likadan spis... 8)

Men min är ju inte klar än. Ett projekt kan man säga. Ny bakaxel är nästa investering på tur.

Efter att jag var på "Pony Meet" i Bromma som var nu i somras så insåg jag att det finns Mussar

med grymt mycket pulver under huven. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ja.... det är det jag menar. Det finns massor med mussar som har gott om hästar. Vore kul att höra vad ni har för något. Det bör väl finnas några 429 boss hemi. Är det fler som har 427 SOHC? Sen måste det väl finnas några "vanliga 427". Det finns ju en grön som jag har sett..Även om dom kanske inte satt orginal i mustangerna så kan man väl tänka sig att någon inte har kunnat hålla sig. 428 och 429 är ju ganska vanligt och 460 ...någon har kanske överladdat en sådan. Mums.

302 boss med tunnel ram insug och dubbla fyrportare var ju vardagsmat på -70 talet...måste väl finnas kvar

Lustgas ger ju pulver. Smallblock är inte att förakta, bör väl kunna kräma ur en 800 kusar ur en sådan med gas. NASCAR motorer! Ingen som har en sådan? Eller är det bara orginal som gäller! Ingen som har strokad en big block? Jag tänkte bara att det skulle vara inreggade gatbilar. Ideer finns det gott om och halvfärdiga bilar. Ja, ja...kanske dumt jag tog upp det här. Man är och förblir hästkrafts idiot.

God Jul

Stig

Link to comment
Share on other sites

Hej alla Hästgalna.

Var står det att du eller jag har de hästar vi

pratar om.

Jag har en maskin i min mach1a den skall enligt

beräkningar ge ca:350hk med de delar som är

monterade, men var på bakhjulen eller före. :?:

Det är klart att det är roligt med extra pulver

men är det inte bakom ratten det viktigaste

sitter, om det är pulver där är det inte bra. :lol:

Skämt o sido jag har lite funderingar på varför

detta är så viktigt egentligen, tror inte att det

är så stor skillnad på 300 eller 400hk om man

inte anpassar utväxling i låda och bakaxel. :wink:

Ta en koll på min systers och hennes mans hemsida

www.patmusi.com tråkigt nog inte FORD men här kan

man snacka om att leta fram hästar. 8)

Link to comment
Share on other sites

Pulver bakom ratten! Den var kul. jag håller med dig ..det ska lira tillsammans också. Det var väl inte exakt antal hk jag var ute efter utan lite brutala maskiner som går fint att köra på gatan med. Finns många sleepers i USA som ser nästan orginal ut men....i det lungnaste vatten simmar dom fulaste fiskarna. Tittade på hemsidan 700hk på handelsbensin för under 10 000 dollar!!! =68 000 riksdaler hmmmm .......jäkligt billigt. Problemet är väl att få resten av drivlinan att hålla. Den är nog lite bångstyrig också (vass kam).

Det var tydligen en öm punkt jag tryckte på här. Ska gå tillbaka till att bli Svensson igen.

Stig

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju inte så mycket att komma med men jag tycker det skulle vara intressant att se vad andra har för lösningar.

302 (kan var borrad 289) med smidda stakar och högkompkolvar, planade och portade toppar (vet inte hur mycket, han som byggde motorn bor inte kvar i sverige) 4-ports insug, 4-portsförgasare (ska bytas ut mot holly 650) ganska vass kam, hedders. Väldigt varvvillig och mysig, tyvärr är det drivlinan som tar död på glädjen. Kommer att bli ändring på det med så småningom...

Hoppas att den ska lämna 300-400 Hk (kanske bara en önskan ;) men vad vet jag...)

Link to comment
Share on other sites

Pulver bakom ratten! Den var kul. jag håller med dig ..det ska lira tillsammans också. Det var väl inte exakt antal hk jag var ute efter utan lite brutala maskiner som går fint att köra på gatan med. Finns många sleepers i USA som ser nästan orginal ut men....i det lungnaste vatten simmar dom fulaste fiskarna. Tittade på hemsidan 700hk på handelsbensin för under 10 000 dollar!!! =68 000 riksdaler hmmmm .......jäkligt billigt. Problemet är väl att få resten av drivlinan att hålla. Den är nog lite bångstyrig också (vass kam).

Det var tydligen en öm punkt jag tryckte på här. Ska gå tillbaka till att bli Svensson igen.

Stig

Hej IGEN.

Ta inte illa upp, om det var mitt inlägg som var dumt

så ber jag om ursäkt för det. :oops:

Det jag menade är att många skruvar på delar och

har egentligen ingen som helst vetskap om hur många

häster till mer eller mindre dom har fått. :roll:

Kanske man tror att man fått 100 extra och så har man

fått 20, det som är poängen är nog bara att man märker

att det blev skillnad. :?

Sedan kan det givetvis vara så att det finns flertalet motorer

som är körda i bänk och med rätt belastning men då finns

det papper på vad som är riktigt och rätt. 8)

Det är trots allt så att trimma i V-bon eller på en firma som

sysslar med trimning är stor skillnad.

Min motor är en 351W iordningställd på en firma för 7år sedan

med ett kitt från bla Edelbrock med Holley vatteninsprutning

och kam som har boss 302 värden, nya kolvar o stakar alla

lager även så är 302 toppar bearbetade från gjutskägg och

planade, ventiler och styrningar bytta mm, svänghjul är

balanserat, kraftigare oljepump och dubbelbrytare.

Går som ett halstrat troll fortfarande vilket betyder att motor-

arbetet är väl utfört.

Motorn är ej körd i bänk men hästkraftvärdet är enl byggare

ca:350hk OBS vatteninprutningen är demonterad nu. :?

Jag ber ännu en gång om ursäkt till dig Stig om du tycker att

jag svarat dumt tidigare. :wink:

I den här divitionen så känns det som min snurra är från en

Brigs and Straton utrustad maskin. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars! Nej, jag tog inte illa upp alls. Den var riktigt kul. Nej, tvärtom jag var bara ute på tråden för att ha lite kul och är ett riktigt racingfreak. Hållt på med formelbils racing och lite dragracing är lagt åt det hållet. Jag var inte ute för att få folk att skryta med sina maskiner för jag vet ju att det är tider som räknas, inte hk. Men den här gången tänkte jag kanske lite annorlunda. Tänkte mer på häftiga motorer som går på gatan och inte ser ut som racingbilar. Det är coolt. Kommer ihåg på -70 talet när jag körde mot grön gammal Volvo PV. Den såg verkligen ut som gubbe med hatt men ack vad man bedrog sig. Han tog jämt starten med en 20 meter men sen kommer ju vridet i en V8 men vilka problem man hade med den där. Pinsamt om man skulle bli ifrånåkt. Med en Shelby!!!! Men greppet i Good year Polyglass däck var ju inte det bästa. Ni får ursäkta om jag uttrycket mig klumpigt. Tänkte bara locka fram lite fakta om häftiga bilar .

Jag menade inte att min egen var något utan bara för att starta tråden.

Ha en härlig jul

Stig

Link to comment
Share on other sites

:D Sådana här trådar gillar jag. Alltid kul att få veta va folk pillat ihop för delar och på ett ungefär lyckats prässa ut ur sina (8 holkiga) maskiner :D

Jag själv är jag en nyfiken liten sak, och sitter nästan jämt och läser här på forumet. Nästan alltid lika kul att sitta och läsa om allt de folk skriver :D

Själv är min motor så gott som orginal och ligger väll förmodligen kvar runt sina 290Hk. Men det blir det nog en ändrig på framförer kasnke. Beror lite på ekonomi osv.

Just nu sitter man ju och väntar på Per B cmc538 inlägg. Borde komma snart tycker man ju :D Han har ju en del krut i sin 351w-maskin som säkert fins en hel del att berätta om kan jag tänka :D

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja skrämma upp min kärra mer. Kanske kan man få lite tips här :)

Har funderat på nya toppar. Är det rätt del att börja med kanske?

Receptet nu:

460 med toppar från äldre 429, vass kam (har ej spec på den), holley 850dp, edelbrock torker II-insug, hemmabyggda headers och säkert något mer jag glömt

Kraftöverföringen är en C6 med shiftkit och en 9" odiffad med utväxling 3,25:1.

Bakaxeln kommer ordnas under vintern. Har nämligen en 4,11:1 med lamelldiff liggandes.

Effekt och striptider är okända...

(Jämnaste race hittils var mot en BMW Z3 M-roadster)

Link to comment
Share on other sites

Om man vill ha lite "gratishästar" så är det utväxlingen i bakaxeln man ska byte. Gör hela grejen fast en diffbroms är måste. Annars får man ha ägg under pedalen och då försvinner hela ideen liksom. Det gäller ju att stämpla så tidigt som möjligt. Har man trimmat så går bara bilen fortare och accet förbättras inte så mycket. Och handen på hjärtat hur ofta kör man över 200 med en gammal mustang, inte jag i alla fall. Då är det roligare att bryta nacken vid rödljuset. Nackdelen är ett jäkla motorvarv vid vanlig landsvägskörning. Ganska irriterande! Lösningen på det är en fem eller sex växlad låda så man får lite överväxel. Nu finns det även en överväxel till automatare har jag sett. Är det någon som har en sådan tillsats. Monteras bak på lådan så det blir väl att korta kardan osv. Med 4.11 i bakaxeln så varvar den ut efter 400 meter ca.

Stig

Link to comment
Share on other sites

Man är bra sugen på att trimma bilen, ev åker det på lite grejjer som uppskattas till 350hk och 500nm, det borde räcka en bit..

Den ska ju trots allt även vara körbar på gatan, och balans är nog så viktigt, mer fart kräver:

-bättre väghållning

-bättre bromsar

-hållbar drivlina...

Jag prioriterar väghållningen först, den är rent ut sagt usel standard.

När man uppgraderat det så får bromsar och effekt gå parallellt...

8)

Link to comment
Share on other sites

Rolig tråd! Här kan man sitta och drömma om vad man själv vill göra med bilen i framtiden :o

Enligt förra ägaren ska jag ha ungefär 280hk under huven.. Men det vet man ju aldrig.

Det sitter en 351w från -69, med en 750cfm förgasare.. det är ungefär det jag vet om motorn just nu.. :oops: Har bänkpapper på 250hk och 480nm, men det var tydligen med en mindre förgasare.

Vad tror ni jag kan ha? Inte för att det är så viktig, jag är ganska nöjd med hur bilen går :) men det kan vara kul att veta..

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 800 förgasare på min 351 med en helt otrolig gasrespons. Känns inte som för stor. Men det är möjligt att den är för stor. Men samtidigt så tror jag inte firman som byggde motorn sätter dit en förgasare som är FÖR stor. Dom vill väl tjäna pengar och sätter nog inte dit något som koster mer än vad som behövs. Satt det inte 780 på 302 boss orginal? Det känns som stort. Det går säkert att räkna ut det där vad som är bäst. Jag kanske har fel.

Stig

Link to comment
Share on other sites

Det är mer än motorns storlek som avgör val av förgasare men går motorn bra så är ju det viktigast ;-)

Kul att så många trimmar och håller på,är det fler som kör gamla bigblock?

Fick skruva hela sommaren för att få ihop min 427 lagom till hösten och dags att ställa in ;-)

Hoppas också på bra drag,Tunnelport toppar,Nascarinsug Mekrullkam,Demonförgasare,mer komp,hela köret..

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Hej Stefan. Härligt. Äntligen får man höra lite om en 427:a. Du måste berätta mer om den. Bilder? Jag tror att många skulle uppskatta här i på forumet om lite info om ett sådant motorbygge av den kalibern. Det är ju det den här tråden handlar om. Är själv super intresserad av såna goa gamla motorer. Trodde nästan att dom var bortglömda. Skulle vara kul om någon vet någonting om fler 427 SOHC. Läste om Seveds i någon motortidning för ett antal år sedan. Finns det fler som ruvar på en sådan?

Stig

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 800 förgasare på min 351 med en helt otrolig gasrespons. Känns inte som för stor. Men det är möjligt att den är för stor. Men samtidigt så tror jag inte firman som byggde motorn sätter dit en förgasare som är FÖR stor. Dom vill väl tjäna pengar och sätter nog inte dit något som koster mer än vad som behövs. Satt det inte 780 på 302 boss orginal? Det känns som stort. Det går säkert att räkna ut det där vad som är bäst. Jag kanske har fel.

Stig

Din 800-förgasare sitter ju där för att den matchar motorbygget och fungerar bäst på de bygget. Så den förgasaren är nog varken för stor eller för liten för de kraftbygge till motor den sitter på, då det är kunnigt folk som byggt motorn.

Link to comment
Share on other sites

Rolig tråd! Här kan man sitta och drömma om vad man själv vill göra med bilen i framtiden :o

Enligt förra ägaren ska jag ha ungefär 280hk under huven.. Men det vet man ju aldrig.

Det sitter en 351w från -69, med en 750cfm förgasare.. det är ungefär det jag vet om motorn just nu.. :oops: Har bänkpapper på 250hk och 480nm, men det var tydligen med en mindre förgasare.

Vad tror ni jag kan ha? Inte för att det är så viktig, jag är ganska nöjd med hur bilen går :) men det kan vara kul att veta..

Hej.

Det var väldigt vad det svider till när man skriver något,

En 351W 4V 1969-70 har mellan 250-290bhp som original

kräver runt 605 cfm FOMOCO fyrport eller Holley, över detta

cfm tal så förbränner inte motorn allt bränslet helt på lågvarv.

Däremot om vi kommer upp i en 390 motors storlek original

så ökar storleken med ungefär 50-100 cfm sedan är vi ute

och cyklar igen.

Jag talar fortfarande om original motorer från FORD.

FORD 428-429 69-70 har som original mellan 715-750 Holley

4V eller Rochester Quadra-jet förgasare 4V. :shock:

En större förgasare än vad som anges till en original motor

är helt bortkastat och ger inte ett dugg mer än en tun plånbok. :wink:

Link to comment
Share on other sites

det finns en väldigt enkel formel för hur man räknar fram hur stor fugge man ska ha... och den baseras på volym och varvtal... d v s trimmar man så är det svårt att säga hur stor fugge man ska ha om man glömer bort hur långt man ska varva.. bygger man varvillig motor så behöver man större än om man bygger för mkt vrid i botten.. men samma hkrs... ;)

Link to comment
Share on other sites

lite kul vetande vid val av förgasare...

saxat från holly.com:

How To Calculate CFM:

Engine size (CID) x maximum RPM / 3456 = CFM

CFM @ 100% volumetric efficiency

(Example: 350 CID x 6000 RPM = 2,100,000 / 3456 = 608 CFM)

Approximately 608 CFM would be required for this engine. However, most Street engines are capable of achieving only about 80% VE; a modified street engine with ported heads, headers, intake and carburetor can achieve about 85% VE; a fully modified race engine can achieve 95% or greater VE. The CFM number arrived at with this formula must be factored by this percentage.

Next, you need to decide whether a vacuum secondary or a mechanical secondary carburetor will work best for you.

As a rule of thumb, vacuum secondary carburetors work best on:

Relatively heavy vehicles

Street gearing

Automatic transmission

Engines built more for low-end torque

Conversely, mechanical secondary carburetors seem to work best on:

Relatively light vehicles

Strip gearing (4.11 or numerically higher)

Manual transmission

Engines built more for top-end horsepower

Link to comment
Share on other sites

Jag ser att fabriken som byggd min motor använder en 650 förgasare på 351W med 365hk medan då min har kanske annat insug och toppar så använder dom 800 förgasare. Låter stort men funkar kanon kan jag garantera.

Här är de flesta saker med som är i min motor. Vi ändrade lite småsaker sen.

http://www.fordcobraengines.com/351W_400Carb.htm

Stig

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja jag håller med alla att detta var en otroligt rolig samt underhållande tråd. jag e ny här och e bara 22, men jag har redan en 67:A GTA han som hade den sedan tidigare sa att den var orginal, men jag tycker inte att det är så roligt med orginal. men om jag trimmar så kommer min pappa som älskar bilen mera än jag att halshugga mig... men om jag nu skulle trimma en orginal musse med matchingnumbers och svensksåld. vad skulle jag göra? Jag har precis renoverat motorn, bit för bit... väntar bara på kylaren. ska man sätta på en kompressor? borra, plana?? det sitter en 289:a i den nu och jag har ingen anning hur mycket "pulver" den utvecklar. jag har hört allt från 220hk till 300hk. men jag har ingen anning.

om jag nu skulle trimma den så skulle jag göra det seriöst och undrar då vad som är bäst att göra? vart man ska vända sig för delar etc...

sen undrar jag om den miskar i värde då man har trimmat den och gjort den roligare???

Som ni ser många frågor men en sak tror jag alla kan besvara och det är att mustanger är otroligt vackra att titta på och om inte annat köra.

MVH Rickard 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...