Hwille May 6, 2018 Report May 6, 2018 (redigerad) Hej märkte på min ford 302 att 3 av 16 vippor inte fick någon smörjning via stötstången. Plockade isär och bytte till 16st nya hydrauliska lyftare, innan ja monterade dom la ja dom i oljebad. Nu när jag startade fick jag inte smörjning på någon av dom? Mvh tacksam för svar Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund May 6, 2018 Report May 6, 2018 Felet kanske ligger i en utsliten oljepump så kanske byt ut den. kan vara ännu enklare att botten silen i tråget är tilltäppt. Byta pump är ändå så pass billigt att det är bara att göra Viktigt att samtidigt inspektera drivpinnen till oljepumpen...Den har nämligen en tendens att gå av särskilt på trimmade motorer. Lägga lyftarna i oljebad är bara en skröna och inget som har någon som helst fördel. Citera
svanted May 7, 2018 Report May 7, 2018 har du mätt oljetrycket? det indikerar vidare åtgärder... Citera
Hwille May 7, 2018 Author Report May 7, 2018 23 timmar sedan, Per Berglund said: Felet kanske ligger i en utsliten oljepump så kanske byt ut den. kan vara ännu enklare att botten silen i tråget är tilltäppt. Byta pump är ändå så pass billigt att det är bara att göra Viktigt att samtidigt inspektera drivpinnen till oljepumpen...Den har nämligen en tendens att gå av särskilt på trimmade motorer. Lägga lyftarna i oljebad är bara en skröna och inget som har någon som helst fördel. Har nu kontrollerat silen och pumpen, båda såg bra ut, pumpen snurrade lätt och pumpade bra när jag sturrade på drivpinnen i oljebad, byter pumpen och pinnen medans jag endå har det borta. Citera
Hwille May 7, 2018 Author Report May 7, 2018 5 timmar sedan, svanted said: har du mätt oljetrycket? det indikerar vidare åtgärder... Nej det har jag inte gjort, men enligt mätaren i bilen finns det oljetryck. Citera
Per Berglund May 8, 2018 Report May 8, 2018 9 hours ago, Hwille said: Har nu kontrollerat silen och pumpen, båda såg bra ut, pumpen snurrade lätt och pumpade bra när jag sturrade på drivpinnen i oljebad, byter pumpen och pinnen medans jag endå har det borta. Det är rätt små toleranser på en pump så de går i princip bara mätas alternativt testas under tryck. De har en bypass ventil som kanske inte heller är friskt. Men nu när du bytt behöver du inte fundera på det! Nästa hinder är oljefilter men knappast troligt. Efter det är det endast ramlager och kamlager där oljetryck kan förloras. Så kommer ingen olja upp till vipporna nu så kan det vara dåliga nyheter. För stora lagertoleranser dränerar olja. Citera
svanted May 8, 2018 Report May 8, 2018 10 hours ago, Hwille said: Nej det har jag inte gjort, men enligt mätaren i bilen finns det oljetryck. att mäta är att veta... utan blir det bara chansningar.... det ska ligga mellan 2 - 4 bar, +4 vid 1000 rpm om den är helt frisk, men över 2 kan acceperas... under 1.5 = problem. Citera
Hwille May 11, 2018 Author Report May 11, 2018 Har nu bytt oljepump + drivaxel. Startade men ingen olja fortfarande. Pytteliten tendens att de kom nån droppe från någon vippa. Finns de nått som säger att man ska köra några minuter så oljan hinner fylla på alla lyftare mm eller ska de komma olja nästan direkt? Mvh Citera
Per Berglund May 11, 2018 Report May 11, 2018 Trycket sker omedelbart. Du kan ju mäta trycket som Svanted skriver men det trycket visar bara att pumpen fungerar. Inte hur mycket tryck som når exempelvis hydraullyftarna. Låter lite knepigt det inte kommer något! Kan ju vara värt göra en komplett systemrengöring. Har själv testat exempelvis Liqui Moly rengöring och det har varit grymt effektivt!! Många brukar varna för att det lossnar bitar i systemet och täpper till vilket bara är populär nonsens. Är det stop någonstans så är det bättre lösa upp det, Har aldrig hört talas om att någon råkat ut motorhaveri för det utan det är mest folk som skriver att det är så. Dunka i 2burkar av detta och kör den riktigt varm. Ha rätt olja sedan är naturligtvis viktigt och det ska vara 10-30 eller 10-40 inte tjockare. Tjockare olja har svårare nå fram Citera
1096 May 11, 2018 Report May 11, 2018 Lyftare kan vara täppta i gången mot stötstången, då får du ingen smörjning upp i stång. Har varit ute för detta vid uppstart av nybyggda motorer ett par gånger. Den olja man använt vid produktion av lyftarna var väl helt enkelt för hård och blev som ett fett vilket inte det vanliga oljetrycket orkade trycka bort när motorn startades. Numera kör jag alltid med drivpinne och fet skruvdragare tills det kommer olja på alla 16 vippor Har även haft en del nya CompCams stötstänger som vart täppta av deras skyddsolja vilken inte löses upp förrän det blir varmt osv... 7 bar tryckluft orkade inte igenom. Gäller som sagt nya delar... Citera
Hwille May 12, 2018 Author Report May 12, 2018 (redigerad) 9 timmar sedan, 1096 said: Lyftare kan vara täppta i gången mot stötstången, då får du ingen smörjning upp i stång. Har varit ute för detta vid uppstart av nybyggda motorer ett par gånger. Den olja man använt vid produktion av lyftarna var väl helt enkelt för hård och blev som ett fett vilket inte det vanliga oljetrycket orkade trycka bort när motorn startades. Numera kör jag alltid med drivpinne och fet skruvdragare tills det kommer olja på alla 16 vippor Har även haft en del nya CompCams stötstänger som vart täppta av deras skyddsolja vilken inte löses upp förrän det blir varmt osv... 7 bar tryckluft orkade inte igenom. Gäller som sagt nya delar... Låter faktiskt rätt rimligt för skoj skull provade jag tryckluft på gamla lyftarna och det började sippra olja direkt men sen testade jag på en ny och dör va de totaltstop provsde köra han varm igår tillslut kom de lite olja på 5,6,7,8ans cylindrar sida inte restrerande.. Ändrade %s av %s (%s) Citera
68mustang August 1, 2019 Report August 1, 2019 Jag har en fråga om att köra upptrycket med borrmaskin. Jag tittade på en youtubefilm där en kille står och gör detta på en nyrenoverad motor. Men han har en speciell adapter som ser precis ut som nederdelen på fördelaren. Han påstår i videon att det inte tätar helt och jållet i hålet, och därför får han inte upp olja till vipporna. Behöver man ha denna adapter eller går det att bara sätta drivpinnen i borrmaskinen direkt? länk till videon: Citera
Per Berglund August 1, 2019 Report August 1, 2019 Nej du kan inte sätta drivpinnen direkt i borrmaskinen den är för kort att nå ner till pumpen Du får tillverka en egen. Använd typ ett bits och svetsa på en stång om du kan. Personligen tycker jag detta är lite överkurs....Vissa är nästan hysteriska att detta måste göras. När man monterar motorn smetar jag istället in kamaxel och alla lager med COMP Cam assembly grease Då slipper man tänka på detta. Förfyll filtret innan med olja och sen kör upp oljetryck med startmotor utan den startar. Det långsamma varvtalet är inget som skadar något alls överhuvudtaget. Vipporna är det sista som behöver olja...Jag sätter COMP fett på dom också Citera
Jimmyeklof August 1, 2019 Report August 1, 2019 Svetsa fast en hylsa på en förlängare så den når ner till "pumpaxeln" Jag gjorde inte det och tappade en 8mm hylsa ner i motorn. Var bara att vända på motorn och plocka av tråget, igen.... Tycker det är gött att se att man får ut olja på alla vippor, så kan man släppa det. Finns annat att kolla när den väl gått igång. Citera
68mustang August 1, 2019 Report August 1, 2019 (redigerad) Ok så det är bara chevroletmotorer som behöver adaptern, då förstår jag. Tack för svar. Det vore gött att kunna göra detta innan jag lyfter i motorn i bilen, tänkte jag. Då slipper jag ganska mycket jobb ifall det är något jag missat, någon plugg nånstans eller liknande. Lite som jimmyeklof säger, då kan man vara trygg med att smörjsystemet fungerar Ändrade %s av %s (%s) Citera
Rudhan August 1, 2019 Report August 1, 2019 3 timmar sedan, 68mustang said: Ok så det är bara chevroletmotorer som behöver adaptern, då förstår jag. Tack för svar. Det vore gött att kunna göra detta innan jag lyfter i motorn i bilen, tänkte jag. Då slipper jag ganska mycket jobb ifall det är något jag missat, någon plugg nånstans eller liknande. Lite som jimmyeklof säger, då kan man vara trygg med att smörjsystemet fungerar För mig var det väldigt användbart att köra pumpen med borrmaskinen innan jag satte motorn i bilen, jag hade glömt en plugg vid svänghjulet... Det blev bra kladdigt på golvet men hellre det än att behöva ta ur motorn igen. All glidytor smorde jag med assembly grease ändå. Jag köpte en färdig primeraxel på Hansen Racing, artikelnummer MOR62210. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.