Jump to content

Kolfiberkardan - bästa jag gjort!


FastMagnus

Recommended Posts

On 2018-05-15 at 10:33, Prime Mover said:

Det finns en tråd om drivlinevibrationer en bit bak I forumet.

De är väldigt lätt att ta reda på om vibrationerna kommer från kardanaxeln eller om de är däcken.

Gör så här på  en 2015 - 2017 GT:

Kör I ca 70km/h och läg I sjätte växeln (manuell) eller med automat så ska lådan ligga på högsta växeln. Öka sedan hastigheten till 90km/h och känn om det uppstår några vibrationer. Runt 80km/h när motorn varvar ca 1500rpm uppstår tydliga vibrationer från kardanen på de bilar som har problem och frekvensen är tydligt högre än om de skulle komma från hjulen.

Vid ca 80km/h så har vibrationer från kardanaxeln ca 40hz och från hjulen ca 11hz. Utväxlingen I slutväxeln på Euro bilar är 3,55 så kardanaxeln snurrar alltid 3,55 gånger fortare än hjulen.

Testade detta idag och märkte tydliga vibrationer vid just 80 km/h.

Frågan är, vad skall man göra så att Ford verkstaden inser att det inte är däcken utan kardanen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag hade vibrationer runt 80 km/h efter förra vintern. Visade sig vara separation i däcken fram. Två nya däck och allt borta. Var en icke Ford-verkstad som direkt hittade felet. Han kände på däcken det första han gjorde. "Har den stått på betonggolv?"  "ja" "känn här" Och så drog jag handen på däckytan och däckets insida och det kändes som stora myggbett på en del ställen. Han slängde på två nya och inte en tendens till vibration.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
On 2018-05-15 at 10:33, Prime Mover said:

Det finns en tråd om drivlinevibrationer en bit bak I forumet.

De är väldigt lätt att ta reda på om vibrationerna kommer från kardanaxeln eller om de är däcken.

Gör så här på  en 2015 - 2017 GT:

Kör I ca 70km/h och läg I sjätte växeln (manuell) eller med automat så ska lådan ligga på högsta växeln. Öka sedan hastigheten till 90km/h och känn om det uppstår några vibrationer. Runt 80km/h när motorn varvar ca 1500rpm uppstår tydliga vibrationer från kardanen på de bilar som har problem och frekvensen är tydligt högre än om de skulle komma från hjulen.

Vid ca 80km/h så har vibrationer från kardanaxeln ca 40hz och från hjulen ca 11hz. Utväxlingen I slutväxeln på Euro bilar är 3,55 så kardanaxeln snurrar alltid 3,55 gånger fortare än hjulen.

Går det fixa någon form av omröstning här?

Min bil ruskar ordentligt på sig när jag gör enligt beskrivningen ovan.

Bil: 2018 A10

Jag kör ju bilen som vardagsbil och fram till nu har det inte vart en grej men nu när semestrarna är över och rush hours-trafiken är igång på riktigt så börjar det bli väll påtagligt. Pendlar in till Gbg norrifrån varje dag så hamnar i Tingstadstunneln- och Kungälvs-köerna å då är det nedbromsning till 60-65-70 och upp till 80-90 flera gånger per morgon och eftermiddag så det är frekvent man känner av det. 

Har tid bokad för felsökning men har ju lite lust att få lite luft utpyst och sen bli hemskickad så att detta blir en oändlig följetång där dom gör ”menlösa” småjusteringar som inte kostar några pengar. 

Har någon i Sverige fått problemet löst av Ford via garantiåtgärder eller ”tröttar” Ford ut en med småfixar som inte löser problemet så att man får man pynta upp 15 papp för ny kardan ur egen ficka för att lösa saken?

Har någon haft samma issue men fått förbättringar genom andra åtgärder än kardan? T ex byte till Steeda eller BMR bussningar eller annat?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ruskar ordentligt på sig?

Jag hade en 2016 med problemet och det var ljudet som var problemt, en subwoofer på hög volym och 40hz lät det som och var inte kul alls. Brandts fixade det nöjaktigt med slangklämmebalansering av kardanaxeln.

 

Ladda hem en frekvensanalysator app till telefonen och kolla om du får en topp runt 40hz vid ca 80.

 

Du är nog den första jag läst om som i så fall har problemet på en 2018 facelift.

Link to comment
Share on other sites

Det är lätt att känna om obalansvibrationer kommer från hjulen eller kardanaxeln. Runt 80km/h så har kardanvibrationen ca 40hz medan vibrationen från hjulen har ca 11hz. En högst märkbar skillnad. Skillnaden mellan kardanaxelns vibrationsfrekvens och hjulens vibrationsfrekvens vid obalanser är slutväxelutväxlingen.

Kardanvibrationerna är av två typer, en ren obalansvibration som känns vid ca 65 - 120km/h (eller högre) och en annan kraftigare resonansvibration som exiteras av V8:ans karakteristiska gång på 6:e växeln vid ca 80km/h +- 10km/h.

Link to comment
Share on other sites

För obalansvibrationer har växeln ingen betydelse man känner vibrationer även med bilen rullande I friläge. Obalansvibrationer kan förekomma over hela hastighetsområdet.

Men för den andra typen av vibration som är kraftigere och har resonans runt ca 70 - 85 km/h har växeln tveklöst betydelse och vibrationen blir kraftigare vid acceleration eller vid ökad belastning I backe. Kör man på 4:e eller 5:e växeln så försvinner nästan vibrationen. Orsaken är mer oklar men troligen är kardanen inte rak och kommer I svängning eller/och så finns även en torrosionssvängning. Mustangens kardan är inte en "riktig" kardan utan en drivaxel som är vibrationskänslig när den avviker från att vara rak.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara skillnad med manuell eller automat och/eller var störningen på  kardanen som är orsak till vibrationen sitter så att växel inte spelar roll. Det finns en hel del som kan störa kardanens rotation och ge upphov till vibrationer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag bytte till alu kardan på min 95 och håller med om att det en helt annan bil. Svarar bättre på gas tex. Och en massiv viktbesparing! Original kardan orkar man knappt lyfta själv medans den andra utan problem kan hållas med en hand. 

 

Vibrationer från kardan är förhoppningsvis ett minne blott på 2018 och framåt. Tyvärr är Ford Europa väldigt anti med garantier på Mustangen och därför är verkstäderna lite mindre villiga att hjälpa till... Och jag personligen tror att många mekaniker idag saknar kännedom om vibrationer från kardan eftersom de växt upp med framhjulsdrift... 😁

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Norwall said:

Jag bytte till alu kardan på min 95 och håller med om att det en helt annan bil. Svarar bättre på gas tex. Och en massiv viktbesparing! Original kardan orkar man knappt lyfta själv medans den andra utan problem kan hållas med en hand. 

 

Vibrationer från kardan är förhoppningsvis ett minne blott på 2018 och framåt. Tyvärr är Ford Europa väldigt anti med garantier på Mustangen och därför är verkstäderna lite mindre villiga att hjälpa till... Och jag personligen tror att många mekaniker idag saknar kännedom om vibrationer från kardan eftersom de växt upp med framhjulsdrift... 😁

Jag har inte haft problem med Ford ang garantier hittills (små ärenden) men skulle de vara anti med garantier i framtiden, kan det kvitta om man vill lägga in custom tunes eller annat som påverkar garantier negativt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...