Jump to content

Privatimportera 2005:a?


Mineral Grey GT

Recommended Posts

Någon som kommit igenom Bilprovningen utan Certificate of Title?

Har endast Certificate of Origin och har hört att det kan bli svårare (om inte omöjligt) att få igenom bilen när man inte har Title. Vilka intyg behöver man fixa? Andra tips och idéer?

Link to comment
Share on other sites

Någon som kommit igenom Bilprovningen utan Certificate of Title?

Har endast Certificate of Origin och har hört att det kan bli svårare (om inte omöjligt) att få igenom bilen när man inte har Title. Vilka intyg behöver man fixa? Andra tips och idéer?

Varför har du inte title, köpt av bilfirma som sålde de oreggad/utan att debitera skatt? Gjorde själv så men fick igenom den, dock mest tur antar jag...

Link to comment
Share on other sites

Någon som kommit igenom Bilprovningen utan Certificate of Title?

Har endast Certificate of Origin och har hört att det kan bli svårare (om inte omöjligt) att få igenom bilen när man inte har Title. Vilka intyg behöver man fixa? Andra tips och idéer?

Varför har du inte title, köpt av bilfirma som sålde de oreggad/utan att debitera skatt? Gjorde själv så men fick igenom den, dock mest tur antar jag...

Precis! Hade du med dig nåt speciellt till Bilprovningen?

Link to comment
Share on other sites

Vilken stad köpte du i? Har hört i efterhand att de har väldigt olika skatter, ex Florida har hög skatt. Vet du eller ngn annan hur det funkar med skatter då man köper beggad bil av en privatperson/handlare i USA?

Till din fråga, nej inget annat papper. Han frågade inte ens efter bullerintyget (vilket han ska göra). Det var min far som fick åka och besiktiga bilen, var själv bortrest, så jag kan inte exakt redogöra för vad som sas. Dock, vet jag att besiktningsmannen frågade "det är väl en ny bil?" "Jo det stämmer" svarade min far och sedan var det typ klart. Ingen provkörning eller örfrågan om ngt dokument. Dock kommenterade han kring de moddade lamporna men inget som krävde kompletteing. Nämnde jag förresten att bilen även var sänkt 45 mm! :D

Link to comment
Share on other sites

Köpte den i Kalifornien och den är certad för bruk där enligt Certificate of Origin (alltså avgaskraven). Har även lyckats hitta Certificate of Conformity + godkännande från Kalifornien för biltyp/motor. Tror dock inte att de papprena är så mycket värda. Informationen står ju även på dekalen på bilen.

Vet inte hur det funkar med skatt för beggade bilar.

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara lite slumpartat det här med Bilprovningen, vilket jag inte trodde om de svenska myndigheterna... Har iaf legat på Bilprovningen för att få bestämmelserna på papper och har blivit hänvisad till "Vägverkets föreskrifter för fordon importerade för eget bruk..." VVFS 2003:25. Där står det uttryckligen att Vägverket beslutar om Undantag för Eget bruk för bilar från tredje land (dvs bla USA). Registreringsbevis behövs tydligen endast för EU-bilar då Vägverket inte behöver ta ett särskilt beslut om undantaget per individuell bil.

Min totala bild är alltså sammanfattat:

Om Vägverket godkänt ansökan om Eget Bruk behövs inte registreringsbevis (Certificate of Title) vid registreringsbesiktningen av min Mustang V6 2005 på Bilprovningen.

Någon som invänder mot min tolkning?

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara lite slumpartat det här med Bilprovningen, vilket jag inte trodde om de svenska myndigheterna... Har iaf legat på Bilprovningen för att få bestämmelserna på papper och har blivit hänvisad till "Vägverkets föreskrifter för fordon importerade för eget bruk..." VVFS 2003:25. Där står det uttryckligen att Vägverket beslutar om Undantag för Eget bruk för bilar från tredje land (dvs bla USA). Registreringsbevis behövs tydligen endast för EU-bilar då Vägverket inte behöver ta ett särskilt beslut om undantaget per individuell bil.

Min totala bild är alltså sammanfattat:

Om Vägverket godkänt ansökan om Eget Bruk behövs inte registreringsbevis (Certificate of Title) vid registreringsbesiktningen av min Mustang V6 2005 på Bilprovningen.

Någon som invänder mot min tolkning?

Nej, tror du slog huvudet på spiken! Har man fått den intagen för eget bruk så är det nog så att man ej behöver title. Tar man dock bilen via tyskland, som vissa gör för att få lägre moms, så inträder dock detta krav. Som jag fattar det så kan man då inte undkomma att betala avg. för title samt skatt i Usa. Det borde därför bli ett nollsummespel... Rätta mig gärna om jag har fel, jag är ingen expert!

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara lite slumpartat det här med Bilprovningen, vilket jag inte trodde om de svenska myndigheterna... Har iaf legat på Bilprovningen för att få bestämmelserna på papper och har blivit hänvisad till "Vägverkets föreskrifter för fordon importerade för eget bruk..." VVFS 2003:25. Där står det uttryckligen att Vägverket beslutar om Undantag för Eget bruk för bilar från tredje land (dvs bla USA). Registreringsbevis behövs tydligen endast för EU-bilar då Vägverket inte behöver ta ett särskilt beslut om undantaget per individuell bil.

Min totala bild är alltså sammanfattat:

Om Vägverket godkänt ansökan om Eget Bruk behövs inte registreringsbevis (Certificate of Title) vid registreringsbesiktningen av min Mustang V6 2005 på Bilprovningen.

Någon som invänder mot min tolkning?

Nej, tror du slog huvudet på spiken! Har man fått den intagen för eget bruk så är det nog så att man ej behöver title. Tar man dock bilen via tyskland, som vissa gör för att få lägre moms, så inträder dock detta krav. Som jag fattar det så kan man då inte undkomma att betala avg. för title samt skatt i Usa. Det borde därför bli ett nollsummespel... Rätta mig gärna om jag har fel, jag är ingen expert!

Fast den lägre momsen får man endast om bilen anses vara begaganad, 600mil eller mindre anses den som ny, och momsen ska betalas i Sverige....

Link to comment
Share on other sites

Hur tolkar ni texten i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om undantag för bilar importerade för eget bruk?

4 § Bil eller släpvagn som dras av bil, och som är importerat för eget bruk, får brukas i trafik även om

1. lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas skall lyktorna eller reflexanordningarna istället vara utförda i enlighet med amerikansk standard SAE.

Innebär det en bil importerad för eget bruk godkänns vid besiktningen med röda blinkers bak? Och utan krav på sidoblinkers på framskärmen?

Link to comment
Share on other sites

Står ju inget om själva besiktningen utan bara att den får brukas i trafik med amerikanska ljusen. Jag tolkar det som om att är den bara besiktigad i svergie, så kan du köra med amerikanska lampor. Men kan ju vara så att det finns andra paragrafer som säger nåt annat och upphäver detta.

Link to comment
Share on other sites

Det står bara vilken typ av lampor du får använda inte vilken färg det ska vara. Blinkersen ska vara orange, det står säkert i nån annan paragraf. Här står bara om typgodkännande, så har du ett orange blinkersglas som är godkänt i usa men inte i sverige, så får du använda det, om bilen är importerad för eget bruk och glaset är SAE märkt.

Link to comment
Share on other sites

Det har tillkommit en ändring på VVFS 2003:25 som trädde i kraft den 1 december 2004 vad gäller undantag på lyktor och strålkastare mm. Denna förändring heter VVFS 2004:149 och innebär i praktiken att undantagen i 2003:25 gäller för bilar som tagits i bruk före 1 januari 2005.

"4 § Bil eller släpvagn som dras av bil, och som är importe­rat för eget bruk skall vid tillämpningen av Vägverkets före­skrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar anses ha tagits i bruk före den 1 januari 2005. Ett sådant fordon får brukas i trafik även om

1. lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas skall lyktorna, strålkastarna eller reflex­anordningarna istället vara utförda i enlighet med amerikansk standard SAE,

2. bränslesystem för drivmedel i vätskeform inte uppfyller kraven i 6 kap. 6 och 7 §§,

3. styrinrättning inte uppfyller kraven i 11 kap. Kraven i 3 och 4 §§ skall dock vara uppfyllda,

4. dörrar, dörrlås och dörrgångjärn i personbil inte uppfyller kraven i 16 kap. 17–24 §§. Kraven i 19 och 21 §§ skall dock vara uppfyllda,

5. utrymme för förare och passagerare inte uppfyller kraven i 28 kap. Kraven i 1–4 §§ skall dock vara uppfyllda,

6. bilbälte inte uppfyller kraven enligt 30 kap. 6 §,

7. bilbältesfästpunkter inte uppfyller kraven i 30 kap. 7 §. Dock skall fästpunkterna för bilbälte vara placerade i fordo­nets karosseri eller säte,

8. rutor inte uppfyller kraven i 31 kap. 1–4 och 7 §§,

9. backspeglar inte uppfyller monteringskraven i 31 kap. 15 och 25 §§. Dock skall backspegelhuset i huvudsak ansluta till fordonets karosseri och avståndet mellan spegelhuset och karosseriet får uppgå till högst 50 mm,

10. vindrutetorkare och vindrutespolare inte uppfyller kraven i 31 kap. Fordonet skall dock ha vindrutetorkare och vindrutespolare som uppfyller kraven i 29–31 och 33 §§,

11. ljudsignalanordning inte uppfyller kraven i 22 kap. For­donet skall dock ha ljudsignalanordning som avger jämn ton med godtagbar styrka,

12. kraven på kollisionsegenskaper i 27 kap. 2–6, 12 och 13 §§ inte är uppfyllda,

13. sätesfastsättning i 29 kap. inte är uppfyllt. Dock skall säte vara väl fastsatt till fordonets karosseri eller ram och utformat så att personskada vid en trafikolycka eller en inbromsning hindras eller begränsas. Fällbart säte och fällbart ryggstöd skall ha självlåsande spärr och manöverdon för att frikoppla spärren. Sådant manöverdon skall lätt kunna nås av den som måste passera det fällbara sätet.

____________________

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 december 2004."

Personligen är jag främst intresserad av att få veta om detta innebär att det därmed krävs Certificate of Title för att få bilen godkänd vid bilprovningen??? Men jag kan inte hitta någonting som säger att så är fallet. Min tolkning är därmed att ingen Title behövs när Vägverket beslutat om Eget bruk men att undantagen för bilens belysning och dylikt inte längre gäller, utan den måste uppfylla Vägvärkets/Bilprovningens allmänna krav för dessa delar. Vad säger ni?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
vad kostar det i genomsnitt att ta hem en 05:a rllrt 06:A med frakt och moms och allt där till? som privatimport!

Vad hamnar priset på när man är klar om man köper en bil för 200000 i USA?

Beror på hur du fraktar den och hur mkt du kan göra själv av jobbet före besiktningen. Det fanns väl ngn tråd tidigare med räkneexempel.. Beror ju delvis på hur dollarn rör sig men om vi antar att den är oförändrad så kan du räkna med pålägg om ca 45-46% i form av moms, tull och frakt. Sen tillkommer reg.bes.avg+ skrotavg. + bullerintyg, sidoblinkers, diverse elektriska omkopplingar o.s.v. Räkna dock med ett helvete med att få samstämmig info. från Bilprovningen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...