Jump to content

Privatimportera 2005:a?


Mineral Grey GT

Recommended Posts

Jag undrar hur man får den godkänd i Sverige, behövs det inga intyg på både det ena och det andra ? Mig veterligen är det ju Ford som skall skriva intyg och det gör man väl inte i Sverige ?

Skulle vara roligt att veta.

Det behövs inga intyg när man privatimporterar. Privatimport=enklare regler, max 1 bil per år!

Link to comment
Share on other sites

Såg på dom nya Mustangerna på Exlusive cars att dom hade röda bakblinkers på dom svenskregistrerade bilarna.

Skumt om dom kan gå igenom besiktningen, för på privatimporterade går det väl inte?

Exclusive Cars (och dom flesta andra) sätter dit en orange "besiktningsblinkers" med dubbelhäftande tejp på bakljuset vid regbesiktningen. :D

Link to comment
Share on other sites

Man kan även "offra" backljusen och sätta blinkersen där.......backljus behövs inte enligt besiktningen.

Ja, men inte förrän EFTER registreringsbesiktningen. För att bilen skall gå igenom med de förenklade eget-bruk reglerna får inte bilens orginalljus vara ändrat! Man får lägga till extra lampor, tex vitt parkeringsljus och oranga blinkers bak, men INTE ändra på några av bilens orginalmonterade "ljusanordningar" (som bilprovningen kallar det). Detta är något som kollas vid reg. besiktningen. När bilen väl blivit godkänd på regbesiktningen kan man ta bort dom ditmonterade parkeringsljusen och bakre blinkersen och montera in en orange lampa i backljuset och en vit parkeringslampa i strålkastaren eftersom detta godkänns vid dom vanliga årliga besiktingarna!!! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hej ...

I det sidste nummer af Mustangklubben Danmarks tidnind stod der at direktøren for Ford Danmark har udtalt at Ford Danmark vil importere den nya mustangen fra 2005...

Hvis dette er korrekt er det da muligt at der bliver fremstillet europæiske lygter m.v.

Dette, såfremt mustangen bliver importeret til Danmark, vil vel også gøre det nemmere med bullerintyg og den slags...

Endvidere skulle man også tro at det kan blive en forholdsvis billig måde for en svensker at erhverve sig en ny Mustang, idet at man ikke skal betale den Danske registreringsafgift der "kun" er på 180 %

Såfremt nogen her i klubben til den tid har brug for hjælp på grund af sprogproblemer m. v. Skal jeg nok hjælpe med telefonsamtaler og den slags ....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Så om jag köper en musse på exclusive cars och Harry Haffa kommer och tar mig utanför grinden till firman så blir det böter på en sprillans ny bil, låter ju jätte bra :?

Nej, efter att bilen godkänts vid regbesiktningen borrar dom in en orange blinklampa i backljusets reflektor, vilket godkänns vid dom vanliga årliga besiktningarna samt av Harry. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej! Nybliven medlem här!

Har läst lite här och var i forum, dock mest i den här delen. Ni verkar vara ett trevligt gäng! :D

Jag är nybliven ägare till en 05:a, kommer att importera den i september i samband med att frugan kommer hit. Bilen kommer att tas hit som flyttgods.

Skulle vara tacksam för lite tips om vad jag ska tänka på i samband med importen. Mer konkret letar jag efter svar på följande frågor, hoppas någon av er kan hjälpa mig med information eller tips:

1) Vilka papper behöver jag fixa i USA innan jag importerar bilen hit?

2) Några tips inför själva transporten? Bra transportörer? Viktigt att tänka på?

3) När bilen kommer hit, vad behöver jag göra? Papper, avgifter, anpassningar av bilen (lampor, instrument, annat)?

Eftersom bilen följer med frugan hit så kommer den att tas hit som flyttgods (6 månadersregeln) och ska därmed vara såväl tull- som momsbefriad vad jag förstår(?)

Jag har tittat på tullverkets och vägverkets sidor men inte hittat tydliga/begripliga svar på mina frågor. Hoppas någon här kan hjälpa mig?

Link to comment
Share on other sites

Hej Oddball (diggar ditt nicname)

Jag är i samma sits (har dock ej köpt min 05:a ännu) och fösöker få svar på samma frågor. Jag ska ta hem min i slutet av november också tillsammans med frugan ;-)

Det jag fått reda på hittills är att beslutet om bilen kan räknas som flyttgods (dvs moms och tull-befriad) tas av tjänstemannen på plats när bilen anländer Sverige. Du kan alltså INTE få nåt förhandsbesked och måste uppvisa en rad bevis för att du ska hamna i rätt kategori, dvs "inflyttare" och inte "återvändare". Viktigt är att din familj flyttat med dig utomlands och att ni vistats där minst 12 månader.

Här är en bra sida med mer info på Tullverkets hemsida:

Tullverket

När det gäller transporten hem tycker jag du ska satsa på en container-transport (till skillnad från när bilen står på öppet båtdäck). Jag har fått en offert från Schumacher Cargo på $1175 (från New York till Göteborg). Tillkommer försäkring på 1.6% av bilens värde + avgift på $55. Dom kan även hämta bilen och köra den till New York. Jag bor i Wilmington, Delaware (ca 3 timmar från New York) och därifrån kostar det ca $400. Jag har dock inte bestämt mig för att använda just Schumacher, måste kolla upp dom lite noggrannare först...

En bra sida som handlar om vad man ska tänka på när det gäller dokumentation hittade jag på Vägverkets hemsida (se länken nedan). Viktigt att fixa medan du är i USA är vissa intyg från tillverkaren (är dock lite osäker än så länge exakt vad som ska intygas, men jag tror det handlar om värden gällande vikt, axelbelastningar, avgasrening och dyl) Nån annan här kanske vet mer...?

Vägverket

Förresten, vad har du köpt (GT ser jag att det är/färg- windweil blue? cab? utrustning?) och var nånstans i USA bor du?

Link to comment
Share on other sites

Hej Pontus66!

Tack för ditt svar och länkarna!

Jag bor i Sverige men min fru är amerikanska, bor i Indiana och flyttar för första gången från USA i höst, så kravet på flyttgods bör inte vara något problem. Jag ska dock kolla med tullverket vilka ev. intyg som behövs, tack för tipset!

Vad gäller frakt har jag varit i kontakt med gtshipping.com och fått en ungefärlig prisuppgift på $1550 + försäkring hamn till hamn (ej specat vilka hamnar, men troligen NY och Helsingborg).

Märkligt att marktransporten ska kosta så mycket som $400!

GTn är mycket riktigt windveil blue, en coupe med dark charcoal läderklädsel, uppgraderade instrumentbrädan, MyColor, Shaker 1000, automatlåda, 17" bright machined wheels, wheel lock, larm.

Jag har inte hunnit åka över och prova bilen själv än, men frugan är mycket nöjd! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu varit i kontakt med bilprovningen för att undersöka vad det är för inyg jag måste skaffa från Ford. Det kallas tydligen för Certificate of Conformity och där ska det framgå alla tekniska data om fordonet (typ krocksäkerhet, avgasrening, bromsar, etc). Jag ska be återförsäljaren att ta direktkontakt med Ford och ordna fram ett sådant. Sedan sa bilprovningen att det i vissa fall kan bli tal om att söka dispans från vägverket, men han visste inte om detta gällde Mustang 05:orna. Nån annan som känner till det?

Hur som helst, om och när jag får det där intyget, så utgår jag att det gäller för alla Mustangerna (i alla fall 05:orna) och då kan jag ju göra kopior om det är nån annan som behöver det...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Igår lastades mussen på containern i Indiana. Vinkade jöjö med en tår i ögonvrån.

Om en månad ska den vara i Stockholm. Om inte nån av orkanerna tar den på vägen vill säga. Det är lite nervöst, särskilt som det inte går att försäkra bilen mot annat än totalförlust. Dvs bucklor, avbrutna speglar etc. går inte att försäkra sig mot. :shock: Nå, den står i en container, så förhoppningsvis går allt bra.

Jag har tänkt att låta Exclusive cars ta hand om ombyggnad och registrering. Någon som har erfarenheter av deras service till såna som importerar privat?

Några tips i övrigt i samband med importen?

Link to comment
Share on other sites

Igår lastades mussen på containern i Indiana. Vinkade jöjö med en tår i ögonvrån.

Om en månad ska den vara i Stockholm. Om inte nån av orkanerna tar den på vägen vill säga. Det är lite nervöst, särskilt som det inte går att försäkra bilen mot annat än totalförlust. Dvs bucklor, avbrutna speglar etc. går inte att försäkra sig mot. :shock: Nå, den står i en container, så förhoppningsvis går allt bra.

Jag har tänkt att låta Exclusive cars ta hand om ombyggnad och registrering. Någon som har erfarenheter av deras service till såna som importerar privat?

Några tips i övrigt i samband med importen?

Det går nog bra med frakten, säkert i container... Exclusive cars, jo det går nog bra, 10´+ moms? Bekvämt, men vill du spara (9000) så går det ju göra själv oxå, fast besiktningsmännen i Sthlm kan vara rätt så cp så det sparar dig lite sömn om du lejer bort det.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska ta tag i det där med Certificate of Conformity igen. Det är inte så lätt att få de stackars Amerikanarna att förstå EU-kraven. Men jag har i alla fall fått reda på att dokumentet även kallas Type Approval, så vi får se om det hjälper...

Link to comment
Share on other sites

Igår lastades mussen på containern i Indiana. Vinkade jöjö med en tår i ögonvrån.

Om en månad ska den vara i Stockholm. Om inte nån av orkanerna tar den på vägen vill säga. Det är lite nervöst, särskilt som det inte går att försäkra bilen mot annat än totalförlust. Dvs bucklor, avbrutna speglar etc. går inte att försäkra sig mot. :shock: Nå, den står i en container, så förhoppningsvis går allt bra.

Jag har tänkt att låta Exclusive cars ta hand om ombyggnad och registrering. Någon som har erfarenheter av deras service till såna som importerar privat?

Några tips i övrigt i samband med importen?

Det går nog bra med frakten, säkert i container... Exclusive cars, jo det går nog bra, 10´+ moms? Bekvämt, men vill du spara (9000) så går det ju göra själv oxå, fast besiktningsmännen i Sthlm kan vara rätt så cp så det sparar dig lite sömn om du lejer bort det.

Jo, lejer bort det då jag har för lite erfarenhet av att själv labba med bilel.

För övrigt har det nu plötsligt visat sig att det faktiskt GÅR att försäkra bilen även mot repor och annat. Märkligt att man inte kan få ett entydigt besked ens från en firma som är specialierade på internationell flytt.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips bara, Exc. Cars gör säkert ett bra jobb på bilen, men se till att du slipper få de skitfula Saab sidoblinkerserna som de sätter dit. Kräv att få dem från nya 5 eller 7-serien (5:ans funkar enligt egen erfarenhet). Vet att Saaben har tre poler på kontakten och BMWn 2, men det bör dom kunna lösa....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...