Speedwell67 2 Februari Author Report 2 Februari Ja de blev lite snyggare med lite gjutjärnsgrå POR-15. Så dessa åker väl på så länge tills jag plockat hem ett par Hipogrenrör eller något annat kul. Hipogrenrören ger ju inga fler pållar, men ser snygga ut. Låsclipsen ska också på plats, men det får bli nya. Tog också ett beslut att inte sätta på dubbelförgasarinsuget i år. Renoveringssatserna för Carterförgasarna kostar nästan lika mycket som att köpa en begagnad Edelbrock 500. Så det tar vi till nästa vinter. Så det får bli err enkelt Edelbrockinsug, det som ligger i lagerhyllan. Viktskillnad 11 kg! Hoppas få tid denna vecka så jag kan hissa upp bilen och plocka bort framvagnen. Annars får det bli nästa vecka. Citera
JanneJ 2 Februari Report 2 Februari Snyggt! Däremot tror jag HIPO faktiskt ger lite fördelar, speciellt tillsammans med lite portning på avgassidan i topparna. Citera
Speedwell67 3 Februari Author Report 3 Februari 10 timmar sedan, JanneJ said: Snyggt! Däremot tror jag HIPO faktiskt ger lite fördelar, speciellt tillsammans med lite portning på avgassidan i topparna. Det cirkulerar ett test som gjordes för länge sedan om skillnaden mellan hipo och de vanliga rören och skillnaden var liten. There's a pretty good write-up in this months "Mustang & Fords" magazine that compares stock manifolds, Hipo manifolds & long tube headers using a '67 302 fastback. All three were tested with only 2" pipe & "passenger car" mufflers though. Anyway, here's what they found: STOCK MANIFOLDS RPM HP TORQUE 3,000 126.1 221.3 3,200 135.9 223.1 3,400 146.1 225.7 3,600 155.2 226.4 3,800 162.7 225.0 4,000 169.1 222.1 4,200 173.9 217.4 4,400 178.1 212.7 4,600 179.8 205.2 4,800 180.8 197.8 HIPO MANIFOLDS RPM HP TORQUE 3,000 126.7 221.8 3,200 136.9 224.7 3,400 147.4 227.7 3,600 156.1 227.7 3,800 163.2 225.6 4,000 169.2 222.5 4,200 174.1 217.7 4,400 178.2 212.7 4,600 180.9 202.2 4,800 179.7 196.6 Om man antar att testet är någorlunda korrekt, så om man bara sätter dit hiporören, blir det knappt någon skillnad i hästkrafter eller vrid, men med lite portning och matchning blir det nog skillnad till det bättre. Sen är ju de andra fördelarna med värme, passform och markfrigång som lockar, jämfört med headers. Sen serde bra ut. Har också noterat att det kan krävas lite bearbetning för att få plats med tändstiftsnyckel. Så jag får nog gräva lite i spargrisen och beställa ett par. Ska till Maskin&verktyg idag för att köpa något att bearbeta avgassidan. jag har lite tid på mig att ordna till allt. Deadline är 5/6 och dagen efter är det tydligen bankörning i Tierp. Citera
JanneJ 3 Februari Report 3 Februari Oväntat resultat på den testen, jag är lite tveksam om jag ska vara ärlig. Har man bägge två liggande på bänken så är skillnaden stor och jag har svårt att tro att det inte är någon skillnad i prestanda. Jag har kört med dem på min lätt trimmade 302:a i min förra cab-70. 1 Citera
Speedwell67 3 Februari Author Report 3 Februari Vad jag har förstått så är hipo-repro, bättre än original, bättre gjutning och slätare inne i rören. Och det kan väl vara så att om man öppnar upp med ett mindre restriktivt och grövre avgassystem och lite portöppning så kanske effekten kommer, jämfört med originalrören som är trånga. Jag kommer i alla fall satsa på ett par. De kommer hem till VP i april-maj. Citera
Speedwell67 %s den %s Author Report %s den %s Så där! Hipo grenrör är hämtade. De var coatade så det blir ju riktigt bra. Så nu landar jag nog i lite old school 1966 vad gäller motor. Så det innebär att jag fortsätter med gjutjärnstoppar, men med lite friserade avgaskanaler och ett enkelt aluinsug så länge. Avgassystemet ska jag klura på. För övrigt är bilen upphissad och allt är klart för att plocka bort spiralfjädrarna. Passade på att måla lite småprylar med POR15 och Frosts chassifärg. Eftersom allt i framvagnen blir nytt, förutom mittstag och hjälpstyrarm, så satte jag upp styrlederna i en liten träjigg, för att få längden hyggligt rätt utifrån de gamla. Bromsköldarna fram är rätt dåliga och lackade med någon pansarfärg i olika omgångar. Så de fick en omgång med svart färg. Vågade inte blästra dem. Nya till 65-66 finns hos NPD för $124, men det får vänta. Fick också tag i en ny frontplåt. Den grundade jag idag, sen blir det lite topplack. Troligtvis blir det en Shelbyfront till salu lite senare. Citera
JanneJ %s den %s Report %s den %s Ska du köra lite inspirerat så kan du ta bort bromssköldarna helt, de hindrar värmen från att avges från skivan. 1 Citera
Speedwell67 %s den %s Author Report %s den %s 3 timmar sedan, JanneJ said: Ska du köra lite inspirerat så kan du ta bort bromssköldarna helt, de hindrar värmen från att avges från skivan. Det var ett bra tips. På min VW har jag ju tagit bort dem för de lirar inte med sänkspindlarna. Sparar. Ågra hekto vid hjulet. Citera
Mustangmike %s den %s Report %s den %s 12 timmar sedan, JanneJ said: Ska du köra lite inspirerat så kan du ta bort bromssköldarna helt, de hindrar värmen från att avges från skivan. Var på väg å säga samma sak, vem har bromssköldar idag? Man brukar sätta en skärm på styrstaget som riktar om luftströmmen så den blåser på skivorna nuförtiden. Dom hålen i fronten med slangar är oldschool och jäkligt colt, men sköldarna är effektivare, speciellt i kombo med en diffuser med en riktad kanal på frontsplittern Citera
Speedwell67 %s den %s Author Report %s den %s Ett litetsteg framåt, Frontplåten lackad. Ska bara på med lite klarlack. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.