Jump to content

Featured Replies

  • Author
comment_187231

Det tog lite längre tid att få det här gjort. Men jag har rengjort och målat lite på blocket. Så gängorna i blocket och alla anläggningsytor rengjorda, nya topplockspackningar, lätt anstrykning av olja på bultarna och under bulthuvudet. Så äntligen är locken på plats. Ohemult tunga och otympliga, men nu ligger de där. Ska bara pluppa ner stötstängerna. Och det behövs ingen sealer på bultarna.

Dags att montera insug, vattenpump, fördelare och H-pipa. Sen justera ventiler. Får inte glömma att sätta tillbaka bottenventilerna i blocket.

IMG_3866.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)

  • Svar 235
  • Visingar 14,8k
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Speedwell67
    Speedwell67

    Då var första provturen gjord runt flygfältet. Det verkar fungera bra trots 30 gradig värme. Körde fram och tillbaka på gårdsplanen för att låta självjusteringen göra sitt jobb. Och nu är det gott om

  • Speedwell67
    Speedwell67

    Åkte ut till garaget med den nya vacciumklockan som ska justeras med passande insexnyckel enligt instruktionen. Avskyr sådant! Som tur hade jag en mejsel så jag kunde justera den till rätt inställning

  • Speedwell67
    Speedwell67

    Dags för lite uppdateringar. Just nu så är det Mustangens år. Började plocka i en ände och det gav en del annat som följd. Har en Kanbantavla som hjälp för hålla koll och inte göra för många saker sam

Posted Images

  • Author
comment_187257

Pumpen på plats, och så kommer jag till funderingar på placering av tändspolen. Höger sida är tydligen det som gäller för bilar utan Thermactor, vilket min bil saknar. Men det blir trång när värmeslangen sitter nära. Sätter jag den på andra sidan vänstra sidan, så är bensinröret i vägen. Får klura lite, men det lutar åt högra sidan ämdå.

Sen var det insugspackningarna, 90103-1, från Fel-Pro som har olika sidor och jag misstänker att den ”släta” sidan går mot toppen och den med en liten tätning mot insuget. Tyvärr finns ingen info i monteringsanvisningen, inte på deras websajt och de svarar inte på epost.

IMG_3874.jpeg

IMG_3873.jpeg

  • Author
comment_187264

Efter en massiv bildgoogling på Mustang och Shelby GT350 så hamnar spolen på The right side, där den ska sitta. Har rätat ut fästet till oljestickan, så nu finns det plats för värmeslangen och låta den ligga på insuget.

Case closed. Ja i alla fall på spolen och det verkar som den släta sidan på insugspackningen lska ligga mot topplocket.

IMG_3888.jpeg

  • Author
comment_187267
5 timmar sedan, 66ahenke said:

jag har lagt släta sidan på insugspackningen mott blocket, så präglingen täter mot insuget. då det ju inte är 100 plant mott blocket när man spänner det

så har jag lärt det

Jag har landat i det också. Konstigt bara att tillverkaren inte nämner något om detta. Men det blir slät sida mot toppen.

  • Author
comment_187273

Idag blev det justering av ventiler enligt verkstadshandboken, montering av bottenpluggar (får ej glömmas), flytt av motorns ID-bricka och nerpackning av det mycket tunga originalinsuget. Kunde inte motstå att putsa lite på slangklämmorna också.

Allt klart för att lägga på insuget imorgon, banka bort den gamla H-pipan och lite annat småplock. Men nu blir det lördagskväll.

IMG_3889.jpeg

IMG_3890.jpeg

IMG_3891.jpeg

IMG_3892.jpeg

comment_187274
On 2025-05-06 at 17:25, Speedwell67 said:

Pumpen på plats, och så kommer jag till funderingar på placering av tändspolen. Höger sida är tydligen det som gäller för bilar utan Thermactor, vilket min bil saknar. Men det blir trång när värmeslangen sitter nära. Sätter jag den på andra sidan vänstra sidan, så är bensinröret i vägen. Får klura lite, men det lutar åt högra sidan ämdå.

Sen var det insugspackningarna, 90103-1, från Fel-Pro som har olika sidor och jag misstänker att den ”släta” sidan går mot toppen och den med en liten tätning mot insuget. Tyvärr finns ingen info i monteringsanvisningen, inte på deras websajt och de svarar inte på epost.

IMG_3874.jpeg

IMG_3873.jpeg

20250510_225414.jpg

20250510_225420.jpg

  • Author
comment_187282

På mina står det inte HEAD SIDE, dessvärre, men väl R8. Tittar man i Edelbrocks installationanvisningar till Air gap insuget så ska packningen hellimmas med Gasgacinch på båda ytorna, insug och packningssida, och torka innan montering. Och det ska vara ”Beaded side up”, vilket torde innebära valkarna utåt. Sen ska det på ett tunt lager RTV på packningen runt vattenkanalerna. Vad enkelt det hade varit om tillverkaren av packningen hade varit tydlig, men i slutändan verkar det inte ha någon betydelse, kanske. Ellerså har det betydelse.

Nåja, jag behövde lite smått innan locket åker på, så det blir en tripp till Hansen Racing imorgon. Tack för hjälpen med bilderna👍

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...