Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

• Author
comment_187599

Sänkte ner bilen på hjul och backade ut ur garaget. Bilen är skitig och dammig, men verkar gå bra och startar mycket lätt.

En liten detalj är ändrören som jag får fundera på. Byte av gummilist till framrutan och färg på taket får vänta till augusti

Och nu var det framdukat för hjulinställning med verktyg, shims och bläckfisk. Skulle ha haft en sådan där toe-platta men det får duga med dubbelvikta sopsäckar. Så först mäta hur det ser ut på respektive sida, sen justera.

20250717_111759.jpg

20250717_113949.jpg

20250717_113936.jpg

Ändrade %s av %s (%s)

• Svar 287
  • Visingar 18,3k
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Speedwell67
    Speedwell67

Då var första provturen gjord runt flygfältet. Det verkar fungera bra trots 30 gradig värme. Körde fram och tillbaka på gårdsplanen för att låta självjusteringen göra sitt jobb. Och nu är det gott om

• Speedwell67
    Speedwell67

Åkte ut till garaget med den nya vacciumklockan som ska justeras med passande insexnyckel enligt instruktionen. Avskyr sådant! Som tur hade jag en mejsel så jag kunde justera den till rätt inställning

• Speedwell67
    Speedwell67

Äntligen är insuget på plats och tack för alla tips. Det som kvarstår innan provstart är: 1. Värmeslangar. 2. Gasstaget ska monteras. 3. PCV-anslutning till karburatorn. Den behöver ju sitta på frams

Posted Images

• Author
comment_187627

Häromdagen tog jag första provturen och kände inga konstigheter. Ger upp hjulinställningen, det är svårt att få det exakt med bubblor och skalor och den står okej för att köra till Vianor och få det fixat. Tid är bokad 4/8. Och Arlanda testtrack.körs den 7:e.

Så då kan man göra lite annat, som att snygga till bakplåten vid ändrören och städa undan en massa skräp. Ska efterdra insuget också.

20250721_123950.jpg

• 2 weeks later...
  • Author
comment_187666

Irriterande läckage av kylarvätska från någonstans. Borde kansk bytt vattenpump när hag ändå höll på. Det är så lite, droppar, och det kom även lite fukt från nedre kylarslangen. Har dragit åt, och lagt hushållspapper undet, och jag får kolla imorgon. Kör hem bilen då så blur det lite närmare till däckfirman på måndag.

Insuget.efterdraget, men har inte vågat dra åt mer än 27 nm enligt Edelbrockspecen. Passade på att sätta tillbaka Heuermärkena, men denna gång bkev de svarta och preppa lite inför torsdagen.

20250801_121821.jpg

20250801_123321.jpg

• Author
comment_187678

Då var bilens körglädje fixad. Ett stort tack till Vianor Uppsala som ordnade hjulinställningen, Caster +2, camber -1 och toe-in 1/8 så det är tillbaks hur det var innan uppgraderingarna. Och provturen på en gammal krokig väg i Uppsala avlöpte med ett leende!

Passade på att testa lite annat också. Panikbroms från 130 och bilen bromsar rakt och fint. Tempmätaren rör på sig och ligger på slutet av M i stadstrafik. När man kommmer ut på landsvägen så sjunker den ner till mellan E och M och idag var det duktigt varmt. Och det kanske är ett annat motstånd i den nya givaren jämfört med den gamla. Kanske sätter jag tillbaka den lilla fläktkåpan.

Och den verkar råma på rätt bra. Stampar man till i 80 km/h så går det duktigt raskt till 120. Portning, hipogrenrör, alu-insug och 2 1/4" avgas verkar ha bidragit. Och insuget väger ju betydligt mindre än det gamla i gjutjärn, vill minnas att det är ca 12 kilo.

Hade ett litet läckage av kylarvatten tidigare. Misstänkte vattenpump eller nedre kylarslang, men har flyttat slangen något och dragit åt och det verkar ha hjälpt.

Det som är kvar inför torsdagens banåka är att gnussa lite på instrumentpanelen, sätta dit ändrör och justera gasreglaget lite. Efter den körningen får jag se vad som behöver justeras. Sen blir det lite längre körningar så jag får utvärdera framvagnen.

Så på inköpslistan står gamla American Racing, svänghjul och en växellåda.

20250804_115928.jpg

• Author
comment_187695

Nyss hemkommen från en mycket givande kväll på Arlanda Testtrack 1 och är rejält trött, men det har varit en mycket givande kvällskörning. Egentligen är banan kanske lite för knixig för en Mustang 66 utan servo, särskilt i riktigt tvära böjar som kommer efter varandra, men det får man ta. Banan i Tierp blir nog mer passande. Det blir lite som ett träningspass. Uppvärmningen fick bli en rask körning hemifrån på gamla Stockholmsvägen till Märsta som gjorde mig lite skärrad. Bilen går att köra riktigt fort på kurviga vägar, hur kul som helst.

Hur som helst så var den här bankörningen ett rejält test på att alla ändringar som gjorts sedan förra hösten har blivit som jag tänkt och att den står pall för lite tuffa tag. Och ikväll fick jag ett kvitto på det. Och jag har verkligen låtit bilen slita hårt ikväll.

Utan servostyrning får man jobba hårt i tvära böjar, men det kompenseras av hur den beter sig för övrigt. Kanske är den allra bäst där man kan hålls högre fart och där kurvorna inte är fullt så tvära som ikväll. Den går neutralt utan tendenser till över- eller understyrning. Den är mjukare i beteendet, men ändå med en fasthet, jämfört med förra året. Kanske inte så konstigt när jag nu har prylar med noll friktion i framvagnen.

Senaste veckan har jag haft funderingar om jag skulle byta tillbaka till KYB gasdämpare, då jag har varit mycket nöjd med dem. Men efter ikväll, så kommer jag inte att byta från mina Koni till något annat. De funkar klockrent på min bil tillsammans med allt det det andra som är gjort

Och hjulinställningen som gjordes i måndags blev riktigt bra. Så väghållningsmässigt är jag klar. Ja förutom att fixa till justerbara casterstag, sätta dit min camberjustering på undre länkarmarna och subframe connectors, men det får bli i vinter.

Prestandamässigt så märks en klar skillnad med bytet till nytt insug, hipo-grenrör, avgasportning och lite grövre avgassystem. Möjligen kan jag behöva en något större förgasare, men vi får se. Den dunkar på rätt bra. Däremot är ju automatlåda och bankörning kanske inte den bästa kombon, utan en manuell låda vore att föredra, tillsammans med en varvräknare. Den behöver jag oavsett låda.

Långt inlägg, men nu är det dags att sussa.

20250807_211153.jpg

20250807_194626.jpg

20250807_185159.jpg

20250807_194251.jpg

20250807_183115.jpg

20250807_180233.jpg

20250807_175514.jpg

20250807_194357.jpg

20250807_194355.jpg

20250807_194353.jpg

comment_187703

En liten fråga från en som inte mekat gamla Mussar, men Caster 2gr? Det låter vingligt snarlikt en kundvagn, 5-6 gr verkar va det som eftersträvas även vid modernisering av gamla jänkare när man läser om olika projekt och bana lite mer kanske beroende på massa annat.

• Author
comment_187705

Jo jag har ofta fått apropåer att skruva på så mycket caster som det går. Men jag har följt ett gammalt recept för GT350 (ligger Tony Brandas sajt, https://sep.turbifycdn.com/ty/cdn/yhst-13525187779972/aarms.pdf?t=1754499639&). Sen har ju det mesta gjorts på framvagnen, 1" krängshämmare, Shelbysänkning, rullagrad hjälpstyrarm, Konidämpare, rullagrade fjäderbryggor och undre länkarmar, övre länkarmarmar är s.k. cheaterarms, delrinbussningar på casterstagen och nya styrleder. Och baktill sitter det Koni och 4 1/2 mid-eyeblad och Koni. Sen var det ju servo tidigare på bilen men är numera utan den, men snabba snäckan har fått sitta kvar. Bilen går stabilt och inte vingligt, men jag ska laborera med mer caster när jag är färdig med casterstagen. Men som det är nu så lirar bilen riktigt bra.

• 2 weeks later...
  • Author
comment_187770

Har känt att bäbisen tvekar och hostar lite när man försöker gå över till warp speed vid kickdown. Ingen tvekan annars. Ändrade läge på acc-pumpen. Tändningen står okej enligt spec, 6° BTDC. Borde jag ev ge den lite mer grader på tändningen?

20250823_172603.jpg

comment_187774

6° är väldigt snålt, uppåt 10-12° borde du kunna ha. Kolla vad max tändning blir när fördelaren är fullt utställd, inte mer än 36-38°.

Jag byggde om min fördelare på förra mussen för att hindra för hög förställning ( minskade gapet på vikterna under plattan där brytaren sitter )

• Author
comment_187782

Tack Janne. Testade med lite mer förtändning idag, 8°, 10° och 12° och där satt den nog. Ingen feltändning vid kickdown. Jämn och fin tomgång och temperaturen springer inte iväg. Testade rätt rejält och den snurrar på bra. Nästa pilsner kanske blir nog ändå att se över nålar och munstycken.

Sen vad gäller bromsar, så funkar fyrkolvsoken perfekt. Idag bromsade jag senare än någonsin från 140 och visst, men får använda högerbenet, men jösses vad det stannar. Kommer att beställa Porterfield belägg och band, men de kommer på i vår

20250824_130143.jpg