Jump to content

Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'


Speedwell67

Recommended Posts

Tack för alla tips! Men jag är åksugen så jag tar de sista uppdateringarna med panhardstag,  polybussningar eller del-a-lum till bakaxeln till hösten.

Axeln sitter på plats, allt är  momentdraget och bromsarna luftade och håller tätt. Det som nu är kvar är uppstart enligt rekommendation och lugn provkörning som jag ser fram emot.

Satte på slutrören som blivit liggande, innan det blir ett enkelsystem.

Sen hoppas jag få taket lackat i den läckra Ferrarifärgen snart. Därefter tänker jag låsa in mig i garaget en helg för att uppgradera framvagnen med nytt.

Och det lutar åt att det blir 6x15 Torq Thrust som sätts på med inte alltför breda däck. Har hittat tre olika märken, Nexen N'Blue HD, Hankook Ventus Prime 3 K125 eller Michelin Primacy 4. Alla dessa finns i 195/65 och 205/65. Så jag ska fundera lite.

IMG_20240523_162540799~2.jpg

IMG_20240504_160251403_HDR.jpg

IMG_20240523_120305859.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Då var första provturen gjord runt flygfältet. Det verkar fungera bra trots 30 gradig värme. Körde fram och tillbaka på gårdsplanen för att låta självjusteringen göra sitt jobb. Och nu är det gott om plats i hjulhusen. Och nu var det lugn körning, men jag tyckte Konidämparna verkar funka bra. Får se om jag behöver snäppa upp dem några half turns till. Och inga oljud överhuvudtaget och inga vibrationer.

Men förmiddagen började inte bra. Provkörde med bilen på pallbockar, inga oljud oavsett växel. Sätter dit hjulen, tar bort pallbockar och sänker mer bilen. Det går inte att rubba! Många tankar hinner passera, men det är bara att hissa upp bilen igen.

Av med hjul och trummor, men allt ser normalt ut, provkör igen, allt funkar som det ska. På med trummor och fälgar och sänker ner bilen igen. Det går inte att rubba! Det är i sådana här situationer som man prövas. Går ur bilen och förstår inget, tills jag ser varför bilen inte går att rubba, det är mina hembyggda stoppklossar på framhjulen som håller dem i ett stadigt grepp. Plockar bort bakre klossen och backar ur garaget och tar en tur.

Blir en provtur imorgon och ett besök till däckverkstan för att beställa däck. Så till Fordmarknaden på lördag blir det nog Mustang.

IMG_3541.jpeg

IMG_3542.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bakvagnen med Koni känns bra. Inga vibrationer eller missljud. Känns lite som en hel hästgård flyttat in under huven! Drar starkt. 289:an verkar trivas med den här utväxlingen. Tyvärr sprang kylaren läck idag, så jag behöver en ny. Nåja, då är det ingen panik att kontrollera att alla prylar sitter kvar efter två provkörningar. Får åka VW till Fordmarknaden imorgon.

IMG_3280.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Har fått några förslag och väntar på några svar på begagnade kylare och ett förslag på att renovera den jag har, vilket landar på nästan 10 000kr. Ett annat är ju att beställa en Maxcorekylare från Virginia Classic Mustangs för dryga $300. Vi får se vart det landar. VP har en alukylare hemma men det är fel mått på anslutningen från automatlådan. Sen tvekar jag lite på kinesiska kylare för 2500 kr, kanske funkar de bra, kanske inte. Hansen Racing har också en Spectra, men osäker på mått och har mailat Hansen.

 

IMG_3546.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Kylaren från Hansen såg inte alls ut som i webshopen, de var blanka aluminiumkylare. Glatt överraskad inhandlades den och måtten stämmer bra med den gamla, förutom tjockleken då. Den gamla tvåradiga kylaren  är ju tunnare än den nya treradiga, så det var bara börja mäta in hur tjock spacer som behövdes. För avståndet från fläkt till kylare brukar rekommendationen vara åtminstone en tum, men det får inte vara för mycket heller, för att behålla sugeffekten. Den tunna fläktkåpan ska också passas in så att fläktbladen är ungefär till hälften innanför kåpan. Ett tips är att täcka kylaren med en kartong så man inte skadar den den när man håller på.

Så kylaren är på plats med anslutna slangar, ska bara koppla in automatlåderören i kylaren, sen fyller vi den med kylvätska. Nu väntar jag bara på en kortare spacer från VP innan jag kan slutföra den här övningen.

Det blir då lite till jobb med att byta hastighetsmätardrev och blinkrelä för LED, så veckans arbete är inbokat. Hittade också Kleber i 195/65-15 och 205/65-15, så jag får fundera på vilka däck som hamnar på fälgarna.

 

IMG_3548.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det ska inte vara lätt! Fick rätt spacer, 2,25", men bultarna var till 3,20", dvs samma spacer som jag har. Och fästena till fläktkåpan var till 2 raders istället för treraders. Missöde hos butiken, blev i alla fall krediterad för detta.

Bultarna hittade jag nya i Uppsala, men fläktkåpan får vänta tills jag får hem fästen från Virginia Classic Mustangs med lite annat godis. Men nu är allt klart med kylarbytet.

Så var det dags att fylla på kylarvätska. Givetvis med en  klassisk kanna. Glömde naturligtvis nycklarna hemma, så det blev ingen uppstart. 

Kylarvätskan som jag tömde ut var klar och fin utan en massa avlagringar och klägg.

IMG_20240611_171613254~2.jpg

IMG_20240613_121413126.jpg

IMG_20240611_171906578.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Idag blev en tung dag i garaget. Inte nöjd med avståndet mellan fläktvinge (17”) och anslutningen till automatlådan. Sen tittade jag på hur kylaren satt i ramen och det skiljde ca 5 dyrbara mm mellan passagerarsidan och förarsidan. Hålen på kylaren matchade inte riktigt ramen. Bara tömma ur systemet och plocka ur kylaren och fräsa upp hålen. Tillbaka med kylaren, ansluta alla slangar, nipplarna och slanganslutning till automaten och i med kylarvätskan. Provstart, och övre slangen från vattenpumpen läcker som ett såll, den var visserligen ny, men har legat ett tag. Tillbaka med den gamla och då blev det tätt.

Hade lagt ”skvallertidningar” under kylaren och då droppar det fin röd vätska från en nippel till automaten, och jag törs inte dra den gamla hårdare, så det blir att ta loss den gamla nippeln med tillhörande slang. Hade en ny i brons hemma, åka hem och hämta och tillbaka till garaget. Skruvar dit den och slangen, provstartar och kör en stund, inget läckage, tidningen skvallrar inte.

Men nu sitter kylaren rätt, bra avstånd mellan fläkt och kylare och det är tätt! Och ibland tar saker lite längre tid än väntat.

även om jag varit noggrann att mäta upp och notera mått så missade jag detta och hade väl glömt att eftermarknadsprylar kanske inte alltid lirar ända i mål.

Link to comment
Share on other sites

Uti garaget igen. Lika bra att kolla allt som dragits med moment. Sen provade jag lite ”chrome delete”. Shelbykåporna plockades bort och ersattes med original i silver och luftrenaren fick också en dusch av silver. När insuget kommer på plats blir det bra.

Tyvärr missar jag Ulva på tisdag då bröllopsdagen inträffar samtidigt.

IMG_3555.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Idag kunde man ha köpt min bil för 25 öre! Den hackar gravt över ca 2500 varv och går riktigt illa. På tomgång och upp till ca 2500 går den lent och mjukt, är lättstartad. Varvräknaren i Rally pac svajar fortfarande.

289 brytare och original spole, Edelbrock 500 med manuell choke. Nya stift, tändning 6 grader. Alla mått på brytare och tändstift enligt handboken. Luftskruvarna justerade enligt manualen till förgasaren. Ny bensin, 98 oktan. Tomgång ca 700 rpm.

Har inte kollat om vaccuumklockan är helt frisk, men fördelaren ändrar förställningen om man gasar på. Så plattorna i fördelaren sitter inte fast. Vaccuumslangen sitter i rätt uttag på förgasaren. PCV-ventilen sitter inkopplad och förgasaren sitter stadigt på insuget.

Har inte kört med vaccuumklocka, hittade den inte, då den kan ligga i något av garagen.

Det borde ju ha något med tändningen eller bensintillförseln att göra, men känner mig lite uppgiven just nu. Tips och idéer mottages varmt!.

Det som skulle kunna vara något är flottörnivåer, bränslepump eller något annat.

IMG_3158.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JanneJ said:

Jag tror felet är bränslerelaterat

Ja, jag är nog inne på det spåret, endera att bensinpumpen inte hänger med, flottörnivåer eller som man sa för länge sedan, skit i förgasarn. Ska klura ikväll och åker nog ut imorgon för att plocka bort den och kika på den.

Link to comment
Share on other sites

Kollade bränsletrycket och det ligger strax under 5 psi. Provkörde bilen gick som en påse nötter hostar och hackar vid gaspådrag och nästan lägger av. Väl i garaget, lättstartad, går sidenmjukt på tomgång, men uppåt 2000 varv börjar den tveka, ungefär som på vägen. Får kolla brytare igen, men det verkar mer och mer att det är bränslepumpen eller något i förgasaren. Har inte testat att köra med öppet tanklock om det skulla vara något vaccuum.

Ger upp snart.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte varvräknaren som stör tändströmmen ?

Den går ju genom varvräknaren på rally pac.  Och eftersom den svajar skulle jag börja leta där.

Dra direkt ström till tändspolen genom ett motstånd och prova. (Du behöver ett motstånd för tändspolen drivs inte av 12 volt) men det vet du kanske redan.

Mvh. Thomas

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, THOMAS said:

Det är inte varvräknaren som stör tändströmmen ?

Den går ju genom varvräknaren på rally pac.  Och eftersom den svajar skulle jag börja leta där.

Dra direkt ström till tändspolen genom ett motstånd och prova. (Du behöver ett motstånd för tändspolen drivs inte av 12 volt) men det vet du kanske redan.

Mvh. Thomas

Bra förslag då det är en av två kvarvarande misstänkta. Och det är t o m enklare än så, kabel 16 (röd-grön) från tändningslåset direkt till 16A resistorkabeln så förbikopplar man varvräknaren Det var bara så trångt under panelen. I och för sig borde jag kunna gå direkt via kabel 648 (röd) som är kopplad på 16A, blir ju lite samma. Men jag ska mäta sopptrycket också.

Link to comment
Share on other sites

Varvräknaren i Rally pac är oskyldig. Kvar blir den misstänkta bensinpumpen och att den inte ger tillräckligt tryck när man stampar på.

Men vad tomt det blev när man plockade bort Rally Pac.

Dessvärre så ligger T-kopplingarna i andra garaget, så det får bli imorgon.

IMG_20240622_111158120.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bytte pump idag och problemet kvarstår. Åker ut ikväll och provar en annan kondensator och spole. Extra kontroll av brytare och kamvinkel. Ska testa med mitt gamla pertronix också. Visserligen kan det vara förgasaren, men jag måste nog ta en vända med tändningen igen. 

IMG_20240624_101221648~2.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said:

Kan det vara tändningslåset som har glapp / dålig kontakt , att spänningen blir för låg till tändspole / varvräknare .

Nej den får rätt spänning. Hann dock inte gå igenom tändningen idag, det får bli imorgon tisdag. Men eftersom det inte verkar vara tillgången på bensin som är problemet, så lutar det ju starkt åt brytare och kondensator, kanske t o m fördelaren, måste kolla om vaccuumklockan funkar. Har i alla fall lagt fram Pertronixprylarna för att testa.

Link to comment
Share on other sites

Plockade bort vaccuumklockan på fördelaren och jag kan inte skapa tillräckligt sugtryck för att armen ska röra sig. Så detta borde vara skurken.

IMG_20240625_095358422.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vacuumklockan är ju egentligen bara inblandad när du har undertryck i insuget, rent krasst ska du kunna plocka bort den och motorn ska gå bra ändå, förvisso med lite sämre ekonomi.
Förtändningen sköts av centrifugalvikterna under plattan, du kan lätt kolla med en tändinställningslampa att tändningen flyttar sig när du varvar motorn. Tomgång brukar ligga runt 10° födp, fullt utslagen fördelare brukar hamna runt 35-38° ( när du varvar upp över ca 3500-4000 rpm )

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Och vid gaspådrag ändras förtändning, det ser jag med stroboskopet. Har legat på 6 grader i förtändning på tomgång, men jag kanske ska lägga mig runt 10. Just nu blev jag stoppad i bytet, behöver tydligen en insexnyckel för att justera klockan.

Börjar fundera på om fördelaren behöver lite omvårdnad. Jag kan ju plocka av plattorna och göra rent. Kammen i fördelaren ser okej ut.

Får ta solskensbilen till Ulva, den har en helt mekanisk fördelare från 1959.

IMG_20240625_153933401_HDR.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

När en fördelare blir sliten så hoppar tändningen fram och tillbaka när du håller ett jämnt varvtal, jag har haft gamla Engelska bilar med groteskt slitna fördelare och där kan det variera 10° på samma varvtal... de motorerna går verkligen inte lugnt och effekten brukar vara rätt medioker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...