October 11, 20186 yr comment_163984 Första vintern med mustang 🙂 Har en GT 2017 som jag tänkte ställa av snart tills det går att köra slaskfritt igen. Är det någon med bättre koll som kan tipsa mig kanske, visst bör man skaffa sig en batteriladdare för laddning under uppehållet. Tips på modell? Hur ofta skall man ladda?
October 11, 20186 yr comment_163985 Står i varmgarage Lyfter bara polen på batteriet Sedan fyller 1 kg extra i varje däck å sen är de klar, ok jag har naturligtvis servat den innan jag ställde in den i spilltan 😁
October 11, 20186 yr comment_163989 Min står i kallgarage och jag vill ha den larmad så jag har en batteriladdare ständigt ansluten. Kör med en CTEK Polar https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/batteriladdare/batteriladdare/batteriladdare-pa109037sv
October 11, 20186 yr comment_163991 https://www.brl.se/sv/artiklar/ctek-7a-batteriladdare-2.html?gclid=EAIaIQobChMI2_H8l_n-3QIVDMqyCh0C4wDsEAQYDCABEgIf5PD_BwE en sådan sitter på min hela vintern
October 12, 20186 yr comment_163994 Däcken har jag ej fyllt på, kanske är bra att öka trycket i dessa Men 1bar extra låter mycket? 19" ?
October 12, 20186 yr comment_163997 1 timme sedan, Duckster said: Däcken har jag ej fyllt på, kanske är bra att öka trycket i dessa Men 1bar extra låter mycket? 19" ? 3 bar går bra på 19”.
October 12, 20186 yr comment_163998 Larm och annat drar ur batteriet på ungefär två månader så jag brukar ladda en gång I månaden. Elektroniken I moderna bilar kan vara känslig för visa laddare med enkel eller dålig elektronik. Jag använder en CTEK som ger en ren laddström som är skonsam mot elektroniken och den har fungerat utan problem. Att ta bort anslutningarna till batteriet går också bra men till priset att många inställningar går förlorade och att larmet inte är aktiverat. Automatlådan tappar minnet och behöver lära om sig de första turerna.
October 12, 20186 yr comment_164001 47 minuter sedan, Prime Mover said: Larm och annat drar ur batteriet på ungefär två månader så jag brukar ladda en gång I månaden. Elektroniken I moderna bilar kan vara känslig för visa laddare med enkel eller dålig elektronik. Jag använder en CTEK som ger en ren laddström som är skonsam mot elektroniken och den har fungerat utan problem. Att ta bort anslutningarna till batteriet går också bra men till priset att många inställningar går förlorade och att larmet inte är aktiverat. Automatlådan tappar minnet och behöver lära om sig de första turerna. Många inställningar som går förlorade 🤣🤣 Sorry men det lät så kul 😁 Kan ju vara bra att lådan får lära om sig lite då och då 👍 Ändrade %s av %s (%s)
October 12, 20186 yr comment_164005 Det är larmet jag vill ha i första hand annars hade jag kanske lyft batteripolen.
October 12, 20186 yr comment_164008 Har vinterställt många bilar genom åren. Tidigare kopplade jag ur jordkabeln och pumpade upp däcken ett extra kilo. Med moderna laddare typ Ctek så kan laddaren sitta på hela året. Laddaren känner av när det är dags att ladda. Vet att det finns olika skolor idetta med vinterförvaring men det har funkat för mig. Men ett extra kilo i däcken det håller nog de flesta med om. 3 kilo kommer det bli på mina 19 tum.
October 13, 20186 yr comment_164015 Då var sista körningen för året avklarad, 21 grader nedcabbat 30 mil 13 oktober! Tryckte i 3,2 i däcken, tre torrbollar och Ctek ansluten, vila i frid 4-5 månader.
October 16, 20186 yr comment_164066 Jag kollade med Pirelli vad de rekommenderar för att bäst ta hand om däcken (fram 255/40R19 och bak 275/40R19 101 Y) om bilen står på dem över vintern. Vad som rekommenderas är 3,5bar däcktryck och att rulla bilen fram eller tillbaka en liten bit då och då.
October 22, 20186 yr comment_164168 Är CTEK XS 0.8 gångbar som underhållsladdare under vintern i ett varmgarage ca 16 grader?
October 22, 20186 yr comment_164171 33 minuter sedan, Ados said: Är CTEK XS 0.8 gångbar som underhållsladdare under vintern i ett varmgarage ca 16 grader? Enligt CTEK hemsida är XS 0,8 en laddare för mindre batterier typ mc etc. De skriver dock att den fungerar som underhållsladdare för normalstora batterier. Om jag tolkar det de skriver rätt så borde den funka till just underhållsladdning då den får gott om tid att ladda. Däremot tror jag att det skulle ta ”evigheter” att ladda upp ett bilbatteri som har låg laddning. Själv kör jag med modellen 5,0 både till bil och ATV och dotterns moppebil. Kolla deras hemsida om du är osäker men jag tror att 0,8 bör fungera som underhållsladdare.
October 23, 20186 yr comment_164172 Min får star I carport utan direktström. 4 bar I däcken (19") och nyservad. Går det att koppla bort bateriet när den star ute i minus? Startmotorn klickade bara i våras, men efter bateriladdning så funkade allt igen. Då hade jag bateriet påkopplad hela vintern
October 23, 20186 yr comment_164174 4 bar låter mycket, har för mig att maxtryck på däcken anges till 3,5?
October 23, 20186 yr comment_164175 22 timmar sedan, Jordshultamossen said: Enligt CTEK hemsida är XS 0,8 en laddare för mindre batterier typ mc etc. De skriver dock att den fungerar som underhållsladdare för normalstora batterier. Om jag tolkar det de skriver rätt så borde den funka till just underhållsladdning då den får gott om tid att ladda. Däremot tror jag att det skulle ta ”evigheter” att ladda upp ett bilbatteri som har låg laddning. Själv kör jag med modellen 5,0 både till bil och ATV och dotterns moppebil. Kolla deras hemsida om du är osäker men jag tror att 0,8 bör fungera som underhållsladdare. Ok, jag ska kolla deras hemsida jag hade nog tänkt att köpa 5,0 med kanske kan 0,8 räcka för underhåll över vintern. Tack för ditt svar.
October 24, 20186 yr comment_164186 18 timmar sedan, Artur said: Min får star I carport utan direktström. 4 bar I däcken (19") och nyservad. Går det att koppla bort bateriet när den star ute i minus? Startmotorn klickade bara i våras, men efter bateriladdning så funkade allt igen. Då hade jag bateriet påkopplad hela vintern Ta loss batteriet från bilen och ladda det inomhus. 4 bar i däcken är för mycket. Det räcker med 3 bar.
October 24, 20186 yr comment_164190 Jag pumpar upp trycket till 3.2 bar. Slänger i en torrboll i bilen och kopplar den till min Ctek laddare. Har du manuell så lägg den i växel och dra inte upp handbromsen. Jag brukar typ 1 gång i månaden starta upp kärran o låta den gå varm. Och till våren får bilen ny olja, nytt olja/ kupé/ luftfilter.
October 24, 20186 yr comment_164191 11 minuter sedan, Tobbe1977 said: Jag pumpar upp trycket till 3.2 bar. Slänger i en torrboll i bilen och kopplar den till min Ctek laddare. Har du manuell så lägg den i växel och dra inte upp handbromsen. Jag brukar typ 1 gång i månaden starta upp kärran o låta den gå varm. Och till våren får bilen ny olja, nytt olja/ kupé/ luftfilter. Är det här vad som är första servicen eller ny olja, nytt olja/ kupé/ luftfilter. ?
October 24, 20186 yr comment_164192 9 minuter sedan, kanske mustang said: Är det här vad som är första servicen eller ny olja, nytt olja/ kupé/ luftfilter. ? Nej, det gör jag varenda vår. Fast kupéfiltret byter jag bara vartannat.
November 9, 20186 yr comment_164344 Har också kopplat på laddaren 😛 Vinterkittad och klar! Stenskottfilm, keramisk förseglad och vinterpjuks på
November 13, 20186 yr comment_164369 On 2018-11-09 at 19:39, RRS550 said: Har också kopplat på laddaren 😛 Vinterkittad och klar! Stenskottfilm, keramisk förseglad och vinterpjuks på Coolt 👍
December 17, 20186 yr comment_164649 Jag laddar batteriet med batteriet på, ett dygn varje månadsskifte så jag har koll... sedan startar jag den nästa dag och låter den gå tills den är varmkörd, först då några fullgas och låter ac;n snurra under tiden.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.