Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Jag har en Saleen som jag har haft en aning problem med. Men för att hinna köra bilen alls i sommar och vara med på några mustangträffar så köpte jag en komplett motor på en demontering.

Motorn kommer från 2007 likaså min bil, kabelhärva och motorn passade finfint, men jag kan ju inte starta bilen med ECUn från ”nya” motorn. Och med min gamla ECU som är mappad för större spridare och kompressor så går motorn riktigt uselt (har bara provstartat för att se att motorn fungerade).

Hur kan man göra för att få min bil att fungera med den andra ECUn?

Snälla säg att ni har nåt superbra trick nu, för jag börjar tröttna på att krångla med bilen nu. Jag måste få köra lite nu för att återfå lite motivation igen.

Mvh Morgan.

Motorn bryr sig inte om vilken dator som bestämmer. Optimalt borde ju vara att köra nya motorn med den dator du fick med som har rätt tune/original. Viktigt att det var samma växellåda som du har i bilen, annars blir det svårt. Lite osäker om instrumentet måste göras något med för att accepteras men tror det ska funka p&p förutsatt växellådan är samma som datorn är gjord för.

Problemet är att startspärren inte tillåter att jag startar bilen med ”fel” ecu.

Den klickar inte ens till på starten, men med min gamla ecu så startar den direkt.

du måste programmera om styrdornet

då du inte kan suga ut programvaran från din gamla till den nya måste detta göra med "As Built koderna" - mao du behöver någon med en IDS för att lösa detta och de behöver då bil och ecu samt två nycklar

• Like 1
54 minuter sedan, corvette said:

du måste programmera om styrdornet

då du inte kan suga ut programvaran från din gamla till den nya måste detta göra med "As Built koderna" - mao du behöver någon med en IDS för att lösa detta och de behöver då bil och ecu samt två nycklar

Har ni det som behövs, om inte, vem har sådant?

Nyfiken för jag tänkte jag skulle ha en separat dator till nya motorn jag bygger så kommer stå inför samma utmaning.