Carpimp July 11, 2019 Report July 11, 2019 Hej. Jag har en Saleen som jag har haft en aning problem med. Men för att hinna köra bilen alls i sommar och vara med på några mustangträffar så köpte jag en komplett motor på en demontering. Motorn kommer från 2007 likaså min bil, kabelhärva och motorn passade finfint, men jag kan ju inte starta bilen med ECUn från ”nya” motorn. Och med min gamla ECU som är mappad för större spridare och kompressor så går motorn riktigt uselt (har bara provstartat för att se att motorn fungerade). Hur kan man göra för att få min bil att fungera med den andra ECUn? Snälla säg att ni har nåt superbra trick nu, för jag börjar tröttna på att krångla med bilen nu. Jag måste få köra lite nu för att återfå lite motivation igen. Mvh Morgan. Citera
Mustangmike July 11, 2019 Report July 11, 2019 Motorn bryr sig inte om vilken dator som bestämmer. Optimalt borde ju vara att köra nya motorn med den dator du fick med som har rätt tune/original. Viktigt att det var samma växellåda som du har i bilen, annars blir det svårt. Lite osäker om instrumentet måste göras något med för att accepteras men tror det ska funka p&p förutsatt växellådan är samma som datorn är gjord för. Citera
Carpimp July 11, 2019 Author Report July 11, 2019 Problemet är att startspärren inte tillåter att jag startar bilen med ”fel” ecu. Den klickar inte ens till på starten, men med min gamla ecu så startar den direkt. Citera
Mustangmike July 11, 2019 Report July 11, 2019 Är det inte så, lite osäker nu men... du behöver fler nycklar och programera om en nyckel till nya. Citera
Corvette July 12, 2019 Report July 12, 2019 du måste programmera om styrdornet då du inte kan suga ut programvaran från din gamla till den nya måste detta göra med "As Built koderna" - mao du behöver någon med en IDS för att lösa detta och de behöver då bil och ecu samt två nycklar 1 Citera
Mustangmike July 12, 2019 Report July 12, 2019 54 minuter sedan, corvette said: du måste programmera om styrdornet då du inte kan suga ut programvaran från din gamla till den nya måste detta göra med "As Built koderna" - mao du behöver någon med en IDS för att lösa detta och de behöver då bil och ecu samt två nycklar Har ni det som behövs, om inte, vem har sådant? Nyfiken för jag tänkte jag skulle ha en separat dator till nya motorn jag bygger så kommer stå inför samma utmaning. Citera
monkeyman July 12, 2019 Report July 12, 2019 Forscan och kabel så borde det gå att lösa själv? Nycklar är inte svårt att koda med Forscan, samt ändra as built data för instrumentklustret tex. Citera
datmbn July 15, 2019 Report July 15, 2019 Forscan med Bluetooth adapter med switch för de båda scanmetoderna funkar också Citera
Recommended Posts