Jump to content

Smakråd


Gtttggg

Recommended Posts

Jag brukar inte ha problem när det gäller val av fälgar till bil men denna gång har jag kört fast ang vilka jag ska köra med.  Original fälgar i svart passar bra med min mustangs svarta sufflett, svarta grill och bakre panel mellan bakljusen. De gråa fälgarna i shelby GT350 design kommer från min fd mustang som såldes nyligen. 

Det här irriterar mig som tusan. Vad säger ni själva? 

364B562D-F39A-42F2-84A7-14ACCB215D1A.jpeg

569D17EC-F04B-46DB-9B55-4F661A76D750.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Smakråd från mig är att svart är alltid fult och totalt opraktiskt.
Så fort du kört några km så är dom grå daskiga av minsta damm.  Totalt omöjliga hålla snygga annat än nu när du tar bilder och du måste verkligen älska hålla i en tvättsvamp! 😉

Ännu värre blir det vid första stenskottet eller om du nuddar en gatsten....Minsta repa syns från 10meter

Grå fälgar eller i princip allt annat som inte är svart är iallafall bekvämare och håller sig snyggare lite längre.

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Per Berglund said:

Smakråd från mig är att svart är alltid fult och totalt opraktiskt.
Så fort du kört några km så är dom grå daskiga av minsta damm.  Totalt omöjliga hålla snygga annat än nu när du tar bilder och du måste verkligen älska hålla i en tvättsvamp! 😉

Ännu värre blir det vid första stenskottet eller om du nuddar en gatsten....Minsta repa syns från 10meter

Grå fälgar eller i princip allt annat som inte är svart är iallafall bekvämare och håller sig snyggare lite längre.

 

 

Jag har hört talas om att svarta fälgar är svåra att hålla rena och tyvärr verkar originalen släppa färg med tiden vilket det ser ut som stenskott. Det är första gången som jag har svarta fälgar på bilen.  Min fd mustang hade silverfärgade fälgar som motsvarade de svarta fälgarna men de var inte lätta att hålla rena från bromsdamm pga många ekrar. 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, DarKIs said:

Säger svarta fälgarna då jag anser de ä fräckare och de där med att blir smutsigare håller ja inte med om , och skall du köra i vinter så ha en av dem som vinterfälgar 

Nej, jag ska inte köra bilen på vintern. 

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Robban1 said:

Jag har hört talas om att svarta fälgar är svåra att hålla rena och tyvärr verkar originalen släppa färg med tiden vilket det ser ut som stenskott. Det är första gången som jag har svarta fälgar på bilen.  Min fd mustang hade silverfärgade fälgar som motsvarade de svarta fälgarna men de var inte lätta att hålla rena från bromsdamm pga många ekrar. 

Ja mängden ekrar är alltid avgörande för skötseln oavsett färg. 

Mustangen i mitt eget tycke ser mer och mer ut som en BMW, Subaru, Nissan eller andra "moderiktiga" designs med dessa typer av fälgar med en massa ekrar
Jag gillar inte att en Muskelbil har assosiationer till andra andra "sport" bilar utan de ska bära sitt eget "arv" från 60-talet utan att vara Retro....Den börjar tappa det tycker jag.

Gällande svarta fälgar gillar jag personligen färre grövre ekrar men även ha något "blank" i fälgen som man hade på 60-talet och som Ford gjort nedan....Det bryter av och ger karaktär
Bara svart ger lite platt naken känsla som förvärras när de "mattas" ner av damm
 

Ford själva är ju splittrade i designen valet och ibland följer de modet och ibland ser tillbaka

1444880236_ScreenShot10-01-19002.JPG.eba4f255a0c3bf87e0efe98141a235df.JPG


Valet är alltid svårt speciellt om du frågar andra! 🙂

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Du vet vad jag tycker. Man skall inte blanda ihop för många färger. 

Hade kört på svart och blått. Det snacket om att svarta fälgar är svåra att hålla rena är " bullshit ". Visst kommer däcksidan bli ljusare än fälgen. Är ju bara att efter typ varannan tvätt ta lite däckglans och ett sprayvax på fälgarna. Tar ca 5 min extra och ser mkt trevligare ut. 

Jag har haft svarta fälgar på många bilar och gäller att underhålla, så är det med allt annars ser det dassigt ut.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tobbe1977 said:

Du vet vad jag tycker. Man skall inte blanda ihop för många färger. 

Hade kört på svart och blått. Det snacket om att svarta fälgar är svåra att hålla rena är " bullshit ". Visst kommer däcksidan bli ljusare än fälgen. Är ju bara att efter typ varannan tvätt ta lite däckglans och ett sprayvax på fälgarna. Tar ca 5 min extra och ser mkt trevligare ut. 

Jag har haft svarta fälgar på många bilar och gäller att underhålla, så är det med allt annars ser det dassigt ut.

Det om att däcksidan blir ljusare stämmer men jag har dålig erfarenhet av däckglans. Kladdar av sig på fälgen och jobbigare att göra ren fälgen så jag undviker det medlet. 

Link to comment
Share on other sites

De svarta originalfälgarna är snygga men sägs vara tunga. De andra fälgarna ser ut att vara lättare vilket förbättrar väggreppet. Frågan är hur mycket vikt som sparas? Jag har sett några snarlika fälgar som dom grå på en S550 men de var lackade på sidan med bilens färg vilket var snyggt.

Kanske ett val mellan prestanda och utseende?

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Prime Mover said:

De svarta originalfälgarna är snygga men sägs vara tunga. De andra fälgarna ser ut att vara lättare vilket förbättrar väggreppet. Frågan är hur mycket vikt som sparas? Jag har sett några snarlika fälgar som dom grå på en S550 men de var lackade på sidan med bilens färg vilket var snyggt.

Kanske ett val mellan prestanda och utseende?

Både original och shelby fälgarna väger ungefär lika mycket. Just i detta fallet är det ett val om utseende.

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Robban1 said:

Jag har hört talas om att svarta fälgar är svåra att hålla rena och tyvärr verkar originalen släppa färg med tiden vilket det ser ut som stenskott. Det är första gången som jag har svarta fälgar på bilen.  Min fd mustang hade silverfärgade fälgar som motsvarade de svarta fälgarna men de var inte lätta att hålla rena från bromsdamm pga många ekrar. 

märkligt, jag har inte haft problem med såntöverhuvudtaget, lika fina som är jag tog över bilen... månnetro att även där kan vara kvalitetsskillnad som det var på min passagerardörr med lackningen som hade runnit längst ner 😞 

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Robban1 said:

Det om att däcksidan blir ljusare stämmer men jag har dålig erfarenhet av däckglans. Kladdar av sig på fälgen och jobbigare att göra ren fälgen så jag undviker det medlet. 

Ok. Men är ju bara att spraya på däcksidan. Det som kommer på fälgen tar du lite sprayvax och torkar av med en microfiber trasa. 

Link to comment
Share on other sites

Mina svarta på bossen har jag inga problem med, då är bilen lika skitig har jag märkt. Ska bilen vara ren och snygg gäller det inte bara det som snurrar.

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket som ska stämma för att det ska klicka till. Dimension, typ, färg, däckshöjd, sänkning på bilen och rätt offset eller spacerplattor för att få ut dom i kanten. Den här tycker jag har det där lilla extra som gör att den ser snabb ut fast den står still. Peter/förvetet har också en snygg kombo men det är ju helt andra färger med orange bil och svarta fälgar.

En annan viktig detalj som är svår att få till men om man tvekar mellan två, välj den som har minst  ekrar och inga dumma kanter som samlar bromsdam för att förenkla tvättandet.

Screenshot_20190909-222505_Blocket.jpg

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Mustangmike said:

Det är mycket som ska stämma för att det ska klicka till. Dimension, typ, färg, däckshöjd, sänkning på bilen och rätt offset eller spacerplattor för att få ut dom i kanten. Den här tycker jag har det där lilla extra som gör att den ser snabb ut fast den står still. Peter/förvetet har också en snygg kombo men det är ju helt andra färger med orange bil och svarta fälgar.

En annan viktig detalj som är svår att få till men om man tvekar mellan två, välj den som har minst  ekrar och inga dumma kanter som samlar bromsdam för att förenkla tvättandet.

Screenshot_20190909-222505_Blocket.jpg

Då är det shelby fälgarna som gäller. De är lättare att hålla rena och färre ekrar. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...