Jump to content

Mustang Mach-E


Junkers

Recommended Posts

Ja nu när info kommit ut vad säger ni.

Får jag välja den som min nästa tjänstebil så kommer jag kanske göra det.

Översatt till svenska priser så kommer den den troligen kosta från 550000:- minus 60000:- i bonus.

Då blir den bakhjulsdriven med ca 40 mils räckvidd, laddeffekten verkar vara 100kW så man laddar runt 8 mil på 10 minuter.

Mellanmodellen är väl dock den man vill ha med 50-60 mils räckvidd och fyrhjulsdrift med 333hk men den hamnar nog runt 650-700000:-

Sedan kommer GT:n med 0-100 runt 3,5-4 sekunder med pris från runt 800000:-

Priser enligt ovan är 44000, 50000 och 60000 dollar.

I USA kan man få 12500 dollar i miljöbonus i vissa delstater så priset i USA blir då från 31500 dollar! Så där kostar den alltså från 310000:- översatt i svenska pengar rakt av, det lär väl bli en storsäljare där.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Junkers said:

E1540988-6D99-4ECC-8559-1442B95CE4B2.jpeg

AB459EA8-64E4-4B78-8E2D-9810349EA67E.jpeg

F088A5E2-343A-4AD7-B055-F99DBD2CAABC.jpeg

0C9D258E-D909-466F-9289-BAD8D71F95BE.jpeg

D5C814CD-B3B6-4587-A9BE-C4967D5A2F3B.jpeg

Är det så den ser ut  ? eller är det någon som  teknat och låtit fantasin flöda ? 

 

ok kollat lite på youtube   verkar vara en suv  fyra dörrars 😞   tråkigt om det blir bara den här istället för en  ny mustang  

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det verkar lansera Mustang som ett nytt bilmärke i praktiken och detta är första bilen.

Ny Mustang lär komma men den lär ha ngn form av elmotor, mest troligt i kombination med V8.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, RRS550 said:

Tack tycker det är bra att de gör  den  här för de som vill ha en  sådan suv aktig   elbil. Men hoppas de behåller Mustangen med 2 dörrar   och v8.   de ska väl släppa mer info idag om den  vet inte vilken tid det är svensk tid men tror det var 9pm ? 

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ford gör en smart grej av att marknadsföra bilen med ett Mustang märke på.
Människor dras automatiskt och utan att välja det till produkter som känns igen.
Det inte första gången man gör detta och en del blir sura nu men exakt detta gjorde man med Mustang II 1974.
Det var en vanlig småbil men genom att rida på vågen från tidigare riktiga Mustangen så blev det en ny succé med nya kunder.
En förklädd ekonomi bil som då inte heller hade något med ursprunget annat än priset.
De som var unga 1965 hade växt upp 1974 och plötsligt fanns en bruksbil i familjen med igenkänningsfaktor.....Oljekrisen hjälpte till också att flytta över Mustang dekalen helt fräckt.

Skillnaden nu är bara att man låtsas att ytterligare en till  bil i Mustang familjen.
Lite patetiskt tycker vi men smart är det.

Det är bara ytterligare en SUV som även jag mycket väl kan tänka mig köpa.
Tessla ”wanna be” och Mercedes EQ kopia kan man tycka men spelar ingen roll konceptet funkar!

Den kommer kanske inte profitera på den vanliga Mustangen utan snarare kommer försäljningen på Fords övriga SUV modeller minska....vilket iallafall är rätt bedrövliga,  omoderna och ändå påväg att dö/fasas ut

Sent ska syndaren vakna och Ford är just det gällande El bilen då man skulle haft något som detta för flera år sedan.
Som vanligt är man feg och sen i detta och har tittat på vad övriga gjort.

Blir intressant följa utvecklingen och som sagt jag vill gärna ha en på uppfarten för jag är ett stort fan av köra just elbil.
Det är häftigt, bekymmersfritt och skönt.
Inget med miljö alls för min del då detta egentligen är en förklädd miljöbomb.
Man är miljöbov oavsett om jag köper en riktig Mustang eller Mach E

Link to comment
Share on other sites

En SUV Mustang.... Ush och fy 🤮. Kalla en SUV för något annat, Stampede, Horsemuck, Horseback, Horsepower… men inte Mustang eller Pony.

En el-Mustang eller hybrid- Mustang med prestanda är helt rätt i tiden. Hybrid eller ren el kan ge riktigt bra prestanda när det görs rätt. Bara inte för tam som gamla Mustang II.  Gärna liten som de klassiska Mustangerna men modernt sportigt i tiden. Att den ska passa feta amerikaner som daily driver gör nog att den inte blir så liten som en Lotus Elise.

Link to comment
Share on other sites

Hybrid är bara ett stort "hoaks" från bilindustrin och rena rama lurendrejeriet...Det finns inget argument alls för dessa
Klart det ska vara 100% El alternativt en jävligt törstig V8!

Förstår helt hur Ford försäljningsmässigt tänker men ändå tycker jag det kanske vore mer passande att Fords första El bil blev en helt egen modell.

Men jag ser det som hedrande ändå att Ford valde namnet Mustang på deras första riktiga El bil. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Hybrid är fantastiskt, riktigt smart och möjligt.
Räckvidden har dock varit väl låg, men jag är fantastiskt nöjd med att köra min XC60 T8 på runt 5l/100km utslaget på helåret.
Men på längre sträckor med vägar med motorvägshastigheter drar Mustangen mindre.....visst är det så

Hade önskat min 10mil på batteriet dock, förmodligen hade jag haft en förbrukning om ca 2l/100km istället som max.
Men det gäller ju min typ av körning, men det kommer tydligen nu från andra märken vad jag sett 😃 
 

Elbil däremot är tyvärr inte möjligt i vårt land för alla, vi har inte tillräckligt med effekt för att kunna ladda elbilar på varje tomt, lägenhetsplats.
En fantastisk teknik som tyvärr då inte rimmar alls med nedlagda kärnkraftverk och vindkraftverk som står stilla stora delar av året.

Link to comment
Share on other sites

Min laddhybrid har rullat 3000 mil nu och snittat 0,3 funkar hur bra som helst men hade också önskat 10 mil på el.

Är absolut inte främmande för denna SUV som nästa bil.

Min Mustang hade jag gärna sett som laddhybrid med en 250 hk elmotor på framhjulen, jäklar vad den hade gått bra!

Link to comment
Share on other sites

Koenigsegg har en bra syn på vad en hybridbil är och hur tekniken utnyttjas maximalt. Sen att Koenigseggs motor är en vidareutvecklad Mustang V8 gör det än mer intressant. Tyvärr så är en "vanlig" Koenigsegg inte riktigt i min prisklass.

Det intressanta är att Koenigsegg verkar ha inlett samarbete med en annan biltillverkare om att ta fram en mer folklig bil, spännande att se vad det kan ge.

Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, Prime Mover said:

Koenigsegg har en bra syn på vad en hybridbil är och hur tekniken utnyttjas maximalt. Sen att Koenigseggs motor är en vidareutvecklad Mustang V8 gör det än mer intressant. Tyvärr så är en "vanlig" Koenigsegg inte riktigt i min prisklass.

Det intressanta är att Koenigsegg verkar ha inlett samarbete med en annan biltillverkare om att ta fram en mer folklig bil, spännande att se vad det kan ge.

Det som en modern Koenigseggmotor har som kan relateras till Fords dito är att det är 90-graders vinkel och att avståndet mellan cylindrarna är liknande. Där slutar väl likheterna. 

Koenigsegg började med fordmotorer men allt har i princip ändrats senaste åren.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, RRS550 said:

Det som en modern Koenigseggmotor har som kan relateras till Fords dito är att det är 90-graders vinkel och att avståndet mellan cylindrarna är liknande. Där slutar väl likheterna. 

Koenigsegg började med fordmotorer men allt har i princip ändrats senaste åren.

Lite mer än så men ingen std Coyote. Grundformatet på modular är väldigt bra för storleken så varför uppfinna hjulet igen. Såvitt jag vet är det fortfarande modular blocken men som gjuts i annan fabrik i lite starkare leging, i England nånstans,  stålfodras med darton sleves i helsingborg, veven (flat plane ) är eget hopkok i billetstål,  tror den görs i södra Sverige. Topparna har iallafall varit (om det inte är det forfarande) Coytoeämnen som  dom pysslar om en del och fräser även utvändigt för att maskera. 🙂

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eftersom de började 2002 med samarbete med Ford.

I början använde de i princip samma motor som sitter i 2003-2004 Cobra.

Åtminstone samma toppar då topplockspackningarna skulle vara samma.

Även i dags läget ser man att topparna, bröstkåpa, ventil kåpor härstammar från 2003 Cobra.

I ett läge så köpte man block (rättigheter och gjutformar / Verktyg) av Sean Hyland motorsport.

Dessa var hi performance block för modular motorer (2,3,4 valve).

 

https://www.roadandtrack.com/car-culture/a26339473/koenigsegg-ford-v-8/

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Daniel Linde said:

Usch och fy! Jag vrider mig i plågor!

Bilen är det inget fel på, men att ge den namnet Mustang och förädla den med hästen är så fel!

Det är ju för bövelen en SUV/crossover. Det är INTE en Mustang.

😱

Marknadsstrategiskt är det ett bra drag från Ford, tittat hur många som diskuterar det och det sprids som en löpeld

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...