tomasjonsson999 February 20, 2020 Report February 20, 2020 Hej undrar vad ni som har Mustang 67-68 med 351w kör med för insug? jag har idag en urkapad huv med scoop för att få plats men vill byta till huv i originalutförande har idag ett edelbrock Victor Jr insug monterat och det lirar inte utrymmesmässigt. jag är lite inne på edelbrock performer eller performer rpm men vill vara säker på att det kommer lira. tror även att deck height skiljer beroende på årsmodell av 351w så skriv gärna vad ni har om ni vet. tack på förhand Tomas Citera
Per Berglund February 21, 2020 Report February 21, 2020 (redigerad) Jag har Super Victor på min 69a och det funkar utan hål i huven. Man får vara lite kreativ och tillverka special luftrenare. Har även kört RPM Air Gap och det funkar och med special luftrenare.....Typ 1cm mer utrymme Bör gå på 68 också men kanske är en gnutta mindre i höjd samt annan profil på huven Deckhöjden behöver du inte räkna in det är så lite . Byta till Performer eller RPM skulle jag inte göra om du nu inte bara vill puttra runt. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Tungelsta HT-67 February 21, 2020 Report February 21, 2020 (redigerad) Har samma fundering 351w + Edelbrock Pro-Flo 4 EFI System (manifold height: 6.25". Throttle body height: 2.530) Vill gärna köra org luftrenare. Ursäkta kapningen av tråden ! Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund February 21, 2020 Report February 21, 2020 10 minuter sedan, Tungelsta HT-67 said: Har samma fundering 351w + Edelbrock Pro-Flo 4 EFI System (manifold height: 6.25". Throttle body height: 2.530) Vill gärna köra org luftrenare. Ursäkta kapningen av tråden ! Jag har exakt samma setup med PF4 och original luftrenare som jag masserade på plats. 1 Citera
tomasjonsson999 March 4, 2020 Author Report March 4, 2020 On 2020-02-21 at 06:18, Per Berglund said: Jag har Super Victor på min 69a och det funkar utan hål i huven. Man får vara lite kreativ och tillverka special luftrenare. Har även kört RPM Air Gap och det funkar och med special luftrenare.....Typ 1cm mer utrymme Bör gå på 68 också men kanske är en gnutta mindre i höjd samt annan profil på huven Deckhöjden behöver du inte räkna in det är så lite . Byta till Performer eller RPM skulle jag inte göra om du nu inte bara vill puttra runt. Ok då tror jag det är rätt så mycket mer plats, eller kanske lägre placering av motorfästena i en 69a för om jag plockar bort luftfiltret, stänger huven, tittar in i scoopet så sticker tornen på förgasaren upp en dryg cm. Då är även huven lite upplyft i bakkant. Tittat lite på torker II insug som verkar ha låg bygghöjd samt jobbar lite mer i samma region varvatalsmässigt som victor jr. torker II 2500-6500 rpm victor jr 3500-7500 rpm skulle det kunna vara ett alternativ? Citera
stefan_borgen March 4, 2020 Report March 4, 2020 Vad har du för grejer i motorn i övrigt? ska du inte varva över 6500 rpm så är rpm insuget bland det bättre. Citera
Per Berglund March 4, 2020 Report March 4, 2020 (redigerad) Ska du köra direktinsprut typ PF4 så är inte typ av insug eller varv registret lika viktigt Det är ju torrt så mest att det flyttar luft effektivt eftersom det är inet bränsle som ska fördelas Större problem blir det med dom elektriska förgasarna typ Sniper, FiTech liknande. Vad jag förstått oavsett sprut så är öppet plenum att föredra då mängden luft fördelas bättre. När jag körde RPM så var det både ojämn förbränning och väsnades tillsammans med Sniper PF4 + Victor brutalt bättre! Tändstiften ser EXAKT lika ut efter en sesong Annars ett Borla system är så lågt man kan komma. Då kan du välja sprut själv...Sett system där man använt FAST med lyckat resultat Holley en självklarhet annars men dyrt och tryggt! Ändrade %s av %s (%s) Citera
tomasjonsson999 March 4, 2020 Author Report March 4, 2020 5 timmar sedan, stefan_borgen said: Vad har du för grejer i motorn i övrigt? ska du inte varva över 6500 rpm så är rpm insuget bland det bättre. Har tyvärr inte så mycket info om motorn, har inte ägt den så länge så har inte heller kunnat forska så mycket 351w det sitter en 600cfm holley förgasare, edelbrock victor jr insug som sagt, msd tändbox och fördelare, c4 låda, 3,50 utväxling På bakaxel. Enligt besiktningspappret så har den 300hk fick med ett dokument gällande kamaxeln men det är överkurs för mig, fattar ingenting Citera
tomasjonsson999 March 4, 2020 Author Report March 4, 2020 2 timmar sedan, Per Berglund said: Ska du köra direktinsprut typ PF4 så är inte typ av insug eller varv registret lika viktigt Det är ju torrt så mest att det flyttar luft effektivt eftersom det är inet bränsle som ska fördelas Större problem blir det med dom elektriska förgasarna typ Sniper, FiTech liknande. Vad jag förstått oavsett sprut så är öppet plenum att föredra då mängden luft fördelas bättre. När jag körde RPM så var det både ojämn förbränning och väsnades tillsammans med Sniper PF4 + Victor brutalt bättre! Tändstiften ser EXAKT lika ut efter en sesong Annars ett Borla system är så lågt man kan komma. Då kan du välja sprut själv...Sett system där man använt FAST med lyckat resultat Holley en självklarhet annars men dyrt och tryggt! Det hade vart nått men tanken är att behålla holley 600 förgasaren. var det performer rpm eller rpm insuget som du var missnöjd med? Citera
Per Berglund March 4, 2020 Report March 4, 2020 (redigerad) 32 minuter sedan, tomasjonsson999 said: Det hade vart nått men tanken är att behålla holley 600 förgasaren. var det performer rpm eller rpm insuget som du var missnöjd med? Jag missförstod lite jag trodde du skulle ha sprut! Men det var ju "Tungelsta" ovan som skrev det så jag blanda ihop er. Sorry! Med förgasare är RPM AirGap typ det bästa som finns på marknaden! Jag har haft det med Edelbrock 750 och det var kanon! Vanliga Edelbrock RPM har jag också haft....Det är okej men det går upp mycket värme till förgasaren då det inte kyls..... Lite gammalmodigt Angående kamaxel, insug och förgasare så är informationen totalt värdelöst tills du vet flödesvärdena på topparna När du vet flödet på topparna det är då man kan se om kamaxeln är rätt vald Kamvärdet på kamkortet säger mig att den lyfter insugsventilen 0,477" x vipparmsutväxling (1.6) = 0,763" 0,763" är ganska mycket för en vanlig gat topp Toppar har flödesdiagram och då ska man titta då hur flödet ser ut vid 0,763" och i många fall minskar det ganska snabbt vid 0,600" Det betyder att motorn isåfall lyfter 0,163" helt i onödan och själ effekt.....Motorn kan faktiskt tappa en hel del om detta inte matchas Kan blir rätt mycket knas Så det absolut viktigaste är att topparna och kammen matchas! Insuget gör ofta inte så jätte mycket mellan olika typer annat än små insug Det är en mekanisk kam vilket är lite "race" och måste justeras ibland......Ser även ut som motorn bluddrar en hel del pågrund av snävt överlapp eller?? Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund March 4, 2020 Report March 4, 2020 Jag råkar faktiskt ha ett RPM Air Gap på hyllan Här ett mått så kan du jämföra Citera
stefan_borgen March 4, 2020 Report March 4, 2020 3 timmar sedan, tomasjonsson999 said: Har tyvärr inte så mycket info om motorn, har inte ägt den så länge så har inte heller kunnat forska så mycket 351w det sitter en 600cfm holley förgasare, edelbrock victor jr insug som sagt, msd tändbox och fördelare, c4 låda, 3,50 utväxling På bakaxel. Enligt besiktningspappret så har den 300hk fick med ett dokument gällande kamaxeln men det är överkurs för mig, fattar ingenting kammen är mycket snarlik ford289 hp kammen . en ganska bra gatkam bara kolla ventilspelet ibland Citera
stefan_borgen March 4, 2020 Report March 4, 2020 tror att Victor jr och rpm insugen har samma höjd 5.750 in. ett luftfilter tex moroso 65910 med försänkt bas med 1/2 kan vara ett alternativ Citera
tomasjonsson999 March 9, 2020 Author Report March 9, 2020 On 2020-03-04 at 20:09, Per Berglund said: Jag råkar faktiskt ha ett RPM Air Gap på hyllan Här ett mått så kan du jämföra Har mätt lite nu också och det verkar tyvärr inte skilja mycket mellan dessa insug höjdmässigt, på min bild så ligger plåtbiten i linje med botten på förgasarn, give or take 1mm Citera
tomasjonsson999 March 9, 2020 Author Report March 9, 2020 On 2020-03-04 at 23:38, stefan_borgen said: tror att Victor jr och rpm insugen har samma höjd 5.750 in. ett luftfilter tex moroso 65910 med försänkt bas med 1/2 kan vara ett alternativ Har funderat på det också men det är fortfarande för tajt tyvärr, med luftfiltret bortplockat sticker ”tornen” på förgasan upp genom huven, och då är huven lite höjd i bakkant dessutom Citera
tomasjonsson999 March 9, 2020 Author Report March 9, 2020 On 2020-03-04 at 19:55, Per Berglund said: Jag missförstod lite jag trodde du skulle ha sprut! Men det var ju "Tungelsta" ovan som skrev det så jag blanda ihop er. Sorry! Med förgasare är RPM AirGap typ det bästa som finns på marknaden! Jag har haft det med Edelbrock 750 och det var kanon! Vanliga Edelbrock RPM har jag också haft....Det är okej men det går upp mycket värme till förgasaren då det inte kyls..... Lite gammalmodigt Angående kamaxel, insug och förgasare så är informationen totalt värdelöst tills du vet flödesvärdena på topparna När du vet flödet på topparna det är då man kan se om kamaxeln är rätt vald Kamvärdet på kamkortet säger mig att den lyfter insugsventilen 0,477" x vipparmsutväxling (1.6) = 0,763" 0,763" är ganska mycket för en vanlig gat topp Toppar har flödesdiagram och då ska man titta då hur flödet ser ut vid 0,763" och i många fall minskar det ganska snabbt vid 0,600" Det betyder att motorn isåfall lyfter 0,163" helt i onödan och själ effekt.....Motorn kan faktiskt tappa en hel del om detta inte matchas Kan blir rätt mycket knas Så det absolut viktigaste är att topparna och kammen matchas! Insuget gör ofta inte så jätte mycket mellan olika typer annat än små insug Det är en mekanisk kam vilket är lite "race" och måste justeras ibland......Ser även ut som motorn bluddrar en hel del pågrund av snävt överlapp eller?? Lyfte av ventilkåpan på förarsidan för att försöka hitta nått gjutnummer men det står bara windsor w, måste nog lyfta upp bilen och komma in underifrån och se om jag kan hitta nått som kan identifiera topparna. bludder njae det vettefan om jag upplever.har bara kört bilen en ganska kort sträcka än så länge iofs. Köpte den alldeles nyligen. Citera
stefan_borgen March 10, 2020 Report March 10, 2020 Hej är ganska säker 99% på att du har world Products windsor toppar . Vanligast är jr och sr modellerna. Kör själv med lite modifierade sr modellen . Tycker att det verkar vara en bra combo du har. Citera
tomasjonsson999 March 19, 2020 Author Report March 19, 2020 On 2020-03-10 at 22:43, stefan_borgen said: Hej är ganska säker 99% på att du har world Products windsor toppar . Vanligast är jr och sr modellerna. Kör själv med lite modifierade sr modellen . Tycker att det verkar vara en bra combo du har. Det verkar troligt efter lite googling, tack för tips, nu ska jag hitta på gjutnumret bara, verkar sitta dumt till täckt av en plåtbit tillhörande ventillyftarhistorian :) ja bilen går kanon enligt mitt tycke, vild! :) lägger ner det här med insugsbyte, plåtverkstan som ska lacka bilen ska snickra ihop ett nytt scoop åt mig istället som inte är lika gräsligt som det jag har idag, Kompromiss... tack för all hjälp alla! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.