Jump to content

Vilket insug för att få plats att stänga orginalhuven 67-68?


tomasjonsson999

Recommended Posts

Hej

undrar vad ni som har Mustang 67-68 med 351w kör med för insug?

jag har idag en urkapad huv med scoop för att få plats men vill byta till huv i originalutförande 

har idag ett edelbrock Victor Jr insug monterat och det lirar inte utrymmesmässigt.

jag är lite inne på edelbrock performer eller performer rpm men vill vara säker på att det kommer lira.

tror även att deck height skiljer beroende på årsmodell av 351w så skriv gärna vad ni har om ni vet.

 

tack på förhand
Tomas

Link to comment
Share on other sites

Jag har Super Victor på min 69a och det funkar utan hål i huven.
Man får vara lite kreativ och tillverka special luftrenare.

Har även kört RPM Air Gap och det funkar och med special luftrenare.....Typ 1cm mer utrymme

Bör gå på 68 också men kanske är en gnutta mindre i höjd samt annan profil på huven

Deckhöjden behöver du inte räkna in det är så lite .

Byta till Performer eller RPM skulle jag inte göra om du nu inte bara vill puttra runt.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, Tungelsta HT-67 said:

Har samma fundering 🤔

351w + Edelbrock Pro-Flo 4 EFI System (manifold height: 6.25". Throttle body height: 2.530)

Vill gärna köra org luftrenare.

Ursäkta kapningen av tråden !

Jag har exakt samma setup med PF4 och original luftrenare som jag masserade på plats.

 

 

20200221_063802.jpg

20200221_063819.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2020-02-21 at 06:18, Per Berglund said:

Jag har Super Victor på min 69a och det funkar utan hål i huven.
Man får vara lite kreativ och tillverka special luftrenare.

Har även kört RPM Air Gap och det funkar och med special luftrenare.....Typ 1cm mer utrymme

Bör gå på 68 också men kanske är en gnutta mindre i höjd samt annan profil på huven

Deckhöjden behöver du inte räkna in det är så lite .

Byta till Performer eller RPM skulle jag inte göra om du nu inte bara vill puttra runt.

Ok då tror jag det är rätt så mycket mer plats, eller kanske lägre placering av motorfästena i en 69a för om jag plockar bort luftfiltret, stänger huven, tittar in i scoopet så sticker tornen på förgasaren upp en dryg cm. Då är även huven lite upplyft i bakkant. Tittat lite på torker II insug som verkar ha låg bygghöjd samt jobbar lite mer i samma region varvatalsmässigt som victor jr.

torker II 2500-6500 rpm

victor jr 3500-7500 rpm

skulle det kunna vara ett alternativ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ska du köra direktinsprut typ PF4 så är inte typ av insug eller varv registret lika viktigt
Det är ju torrt så mest att det flyttar luft effektivt eftersom det är inet bränsle som ska fördelas

Större problem blir det med dom elektriska förgasarna typ Sniper, FiTech liknande.

Vad jag förstått oavsett sprut så är öppet plenum att föredra då mängden luft fördelas bättre.
När jag körde RPM så var det både ojämn förbränning och väsnades tillsammans med Sniper
PF4 + Victor brutalt bättre!
Tändstiften ser EXAKT lika ut efter en sesong

Annars ett Borla system är så lågt man kan komma.
Då kan du välja sprut själv...Sett system där man använt FAST med lyckat resultat
Holley en självklarhet annars men dyrt och tryggt!

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, stefan_borgen said:

Vad har du för grejer i motorn i övrigt? ska du inte varva över 6500 rpm så är rpm insuget bland det bättre. 

Har tyvärr inte så mycket info om motorn, har inte ägt den så länge så har inte heller kunnat forska så mycket

351w det sitter en 600cfm holley förgasare, edelbrock victor jr insug som sagt, msd tändbox och fördelare, c4 låda, 3,50 utväxling På bakaxel. Enligt besiktningspappret så har den 300hk

fick med ett dokument gällande kamaxeln men det är överkurs för mig, fattar ingenting 🙂 

 

C6F68A4E-F2E2-4F11-81B6-C643585183A3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Per Berglund said:

Ska du köra direktinsprut typ PF4 så är inte typ av insug eller varv registret lika viktigt
Det är ju torrt så mest att det flyttar luft effektivt eftersom det är inet bränsle som ska fördelas

Större problem blir det med dom elektriska förgasarna typ Sniper, FiTech liknande.

Vad jag förstått oavsett sprut så är öppet plenum att föredra då mängden luft fördelas bättre.
När jag körde RPM så var det både ojämn förbränning och väsnades tillsammans med Sniper
PF4 + Victor brutalt bättre!
Tändstiften ser EXAKT lika ut efter en sesong

Annars ett Borla system är så lågt man kan komma.
Då kan du välja sprut själv...Sett system där man använt FAST med lyckat resultat
Holley en självklarhet annars men dyrt och tryggt!

 

Det hade vart nått men tanken är att behålla holley 600 förgasaren. 
var det performer rpm eller rpm insuget som du var missnöjd med?

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
32 minuter sedan, tomasjonsson999 said:

Det hade vart nått men tanken är att behålla holley 600 förgasaren. 
var det performer rpm eller rpm insuget som du var missnöjd med?

 

Jag missförstod lite jag trodde du skulle ha sprut!
Men det var ju "Tungelsta" ovan som skrev det så jag blanda ihop er. Sorry!

Med förgasare är RPM AirGap typ det bästa som finns på marknaden!
Jag har haft det med Edelbrock 750 och det var kanon!
Vanliga Edelbrock RPM har jag också haft....Det är okej men det går upp mycket värme till förgasaren då det inte kyls..... Lite gammalmodigt

Angående kamaxel, insug och förgasare så är informationen totalt värdelöst tills du vet flödesvärdena på topparna

När du vet flödet på topparna det är då man kan se om kamaxeln är rätt vald

Kamvärdet på kamkortet säger mig att den lyfter insugsventilen 0,477" x vipparmsutväxling (1.6) = 0,763"
0,763" är ganska mycket för en vanlig gat topp
Toppar har flödesdiagram och då ska man titta då hur flödet ser ut vid 0,763" och i många fall minskar det ganska snabbt vid 0,600"
Det betyder att motorn isåfall lyfter 0,163" helt i onödan och själ effekt.....Motorn kan faktiskt tappa en hel del om detta inte matchas
Kan blir rätt mycket knas

Så det absolut viktigaste är att topparna och kammen matchas!
Insuget gör ofta inte så jätte mycket mellan olika typer annat än små insug

Det är en mekanisk kam vilket är lite "race" och måste justeras ibland......Ser även ut som motorn bluddrar en hel del pågrund av snävt överlapp eller??

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, tomasjonsson999 said:

Har tyvärr inte så mycket info om motorn, har inte ägt den så länge så har inte heller kunnat forska så mycket

351w det sitter en 600cfm holley förgasare, edelbrock victor jr insug som sagt, msd tändbox och fördelare, c4 låda, 3,50 utväxling På bakaxel. Enligt besiktningspappret så har den 300hk

fick med ett dokument gällande kamaxeln men det är överkurs för mig, fattar ingenting 🙂 

 

C6F68A4E-F2E2-4F11-81B6-C643585183A3.jpeg

kammen är mycket snarlik ford289 hp kammen . en ganska bra gatkam bara kolla ventilspelet ibland

Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-04 at 20:09, Per Berglund said:

Jag råkar faktiskt ha ett RPM Air Gap på hyllan

Här ett mått så kan du jämföra

20200304_200711_resized.thumb.jpg.846e71dada7dbbce7c52604b4e22b546.jpg

Har mätt lite nu också och det verkar tyvärr inte skilja mycket mellan dessa insug höjdmässigt, på min bild så ligger plåtbiten i linje med botten på förgasarn, give or take 1mm

 

42CC0F85-84E9-40FA-A8D2-B1365E5E56D1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-04 at 23:38, stefan_borgen said:

tror att Victor jr och rpm insugen har samma höjd 5.750 in.  ett luftfilter tex moroso 65910 med försänkt bas med 1/2 kan vara ett alternativ

Har funderat på det också men det är fortfarande för tajt tyvärr, med luftfiltret bortplockat sticker ”tornen” på förgasan upp genom huven, och då är huven lite höjd i bakkant dessutom 😞 

 

61016B39-7A54-4E13-AA2F-1A0F50338569.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-04 at 19:55, Per Berglund said:

Jag missförstod lite jag trodde du skulle ha sprut!
Men det var ju "Tungelsta" ovan som skrev det så jag blanda ihop er. Sorry!

Med förgasare är RPM AirGap typ det bästa som finns på marknaden!
Jag har haft det med Edelbrock 750 och det var kanon!
Vanliga Edelbrock RPM har jag också haft....Det är okej men det går upp mycket värme till förgasaren då det inte kyls..... Lite gammalmodigt

Angående kamaxel, insug och förgasare så är informationen totalt värdelöst tills du vet flödesvärdena på topparna

När du vet flödet på topparna det är då man kan se om kamaxeln är rätt vald

Kamvärdet på kamkortet säger mig att den lyfter insugsventilen 0,477" x vipparmsutväxling (1.6) = 0,763"
0,763" är ganska mycket för en vanlig gat topp
Toppar har flödesdiagram och då ska man titta då hur flödet ser ut vid 0,763" och i många fall minskar det ganska snabbt vid 0,600"
Det betyder att motorn isåfall lyfter 0,163" helt i onödan och själ effekt.....Motorn kan faktiskt tappa en hel del om detta inte matchas
Kan blir rätt mycket knas

Så det absolut viktigaste är att topparna och kammen matchas!
Insuget gör ofta inte så jätte mycket mellan olika typer annat än små insug

Det är en mekanisk kam vilket är lite "race" och måste justeras ibland......Ser även ut som motorn bluddrar en hel del pågrund av snävt överlapp eller??

Lyfte av ventilkåpan på förarsidan för att försöka hitta nått gjutnummer men det står bara windsor w, måste nog lyfta upp bilen och komma in underifrån och se om jag kan hitta nått som kan identifiera topparna. bludder njae det vettefan om jag upplever.har bara kört bilen en ganska kort sträcka än så länge iofs. Köpte den alldeles nyligen. 
 

26C810ED-4385-4595-BD49-5F1D5EFB3849.jpeg

CA97777D-4F96-4C09-B9CD-7A2751457239.jpeg

CADD432C-0E6D-4F54-AFF2-C3E971ED6A87.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2020-03-10 at 22:43, stefan_borgen said:

Hej är ganska säker 99% på att du har world Products windsor toppar . Vanligast är jr  och sr modellerna. Kör själv med lite  modifierade sr modellen  . Tycker att det verkar vara en bra combo du har.

Det verkar troligt efter lite googling, tack för tips, nu ska jag hitta på gjutnumret bara, verkar sitta dumt till täckt av en plåtbit tillhörande ventillyftarhistorian :) 

ja bilen går kanon enligt mitt tycke, vild! :) 

lägger ner det här med insugsbyte, plåtverkstan som ska lacka bilen ska snickra ihop ett nytt scoop åt mig istället som inte är lika gräsligt som det jag har idag, Kompromiss...

tack för all hjälp alla!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...