Jump to content

Recommended Posts

Hej igen

Har varit ute och testat den nya Borgesonservon ordentligt nu när våren är här.

Är mycket nöjd med servo, vägkänsla, respons mm.

Det jag dock har haft problem med både nu och tidigare

är att bilen inte vill styra tillbaka på ett bra sätt efter kurvtagning.

Man får alltid hjälpa tillbaka lite med ratten.

Gjorde framvagnsinställning för några år sen men den biten blev inte bättre.

Nåt man får leva med eller?

Vid den framvagnsinställningen, var hämtades värdena för hur det skulle vara inställt?

Värden från 60-talet bygger på att du kör på diagonaldäck och därför behövs det inte mycket caster, med moderna däck behöver du caster på minst 3° för att få styrningen att bli självcentrerande, dessutom kommer väghållningen och spårstabiliteten att bli bättre.

Mer caster som sagt!
Kan vara lite svårt få till  på vissa Mustanger särskilt de tidiga 65-66 men även övriga ibland!
Beror på vilka fälgar/hjul man valt
kan se lite konstigt ut eftersom hjulet inte hamnar i centrum av hjulhuset.
Det finns då övre bärarmar som har det inbyggt isåfall som är klart att rekommendera

I detta klipp 3min in beskrivs detta

(redigerad)

Finns det något sätt att mäta vinkeln på caster hemma i garaget? Min bil är spårkänslig även efter nygjord hjulinställning. På min 68 borde det vara lätt att bara skruva åt ”dragstaget” lite. 

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Enligt min åsikt kan du inte få för mycket caster på en gammal musse. Caster hjälper också till att inte få positiv camber när du svänger.

För att mäta caster behöver du vridplattor, inte det vanligaste man har i garaget kanske.

När jag satte ihop framvagnen på min bil valde jag att göra shelbysänkningen efter eget huvud, jag ökade till 35 mm lägre hål för att få bättre camber gain vid infjädring, dessutom monterade jag länkarmen så långt bakåt det bara gick innan något tog i stötdämpartornet. På så sätt fick jag automatiskt lite mer caster och undviker att hjulet hamnar för långt fram i hjulhuset om jag skaffar ett justerbart reaktionsstag ( som 65-66 inte har..)

Framvagn-8.thumb.jpg.c658f7275050a2fa92b2c9e053e69b4a.jpg

Ändrade %s av %s (%s)

Hade själv problem med återgången på en 69,a. Problemet på den var att yttre p-ändarna hade stått och kärvat fast. Efter byte av dessa så fungerade allt som det skulle. Bara ett tips !

Glömde säga att det är en -67 jag har.

Har googlat en del nu och ser att många har svårt att shimsa casterstaget tillräckligt kort för att få ett tillräckligt positivt värde. Detta är kanske inget man skall pilla på själv? Jag har ju en tvåpelarlyft men man kanske måste justera när framvagnen är belastad (hjulen i golvet på vridplatta)? Och skruvar man på casterstaget så kanske Cambern ändras? Har heller ingen vridplatta.
Såg en gammal tråd där du Janne ställde dessa värden. Är det dom jag i så fall be däckfirman ställa efter? Bifogar också värdena som ställdes på min bil för ett antal år sen. Dom värdena kanske är för diagonaler?

3322FAD0-A3F8-404A-BA88-EEFEB0645707.jpeg

77FD2681-267A-416F-8E65-401B6DA4ABDD.png

Läste också på ett ställe att man hade ngt mer positiv caster på passagerarsidan med tanke på vägens lutning?

Hej

Som jag skrev ovan kan det vara svårt med utrymmet för extra caster inte bara chims.
Även så hjulet hamnar rätt i hjulhuset.

Gör en hjulinställning på däckfirma det är ingen "big deal" för dom och be dom isåfall lägga på den Caster som går utan att det ser knasigt ut.
Varför ska du hålla på kladda med det själv?

Extra "Caster" på ena sidan känns totalt onödigt och inget man har en nytta av.

Funkar inte det så löser bärarm beskrivet ovan problemet åt dig och något du kan överväga senare.....Hjulinställning är något man frekvent behöver göra på 50år gamla lösningar