darne1 April 11, 2020 Report April 11, 2020 Hej igen Har varit ute och testat den nya Borgesonservon ordentligt nu när våren är här. Är mycket nöjd med servo, vägkänsla, respons mm. Det jag dock har haft problem med både nu och tidigare är att bilen inte vill styra tillbaka på ett bra sätt efter kurvtagning. Man får alltid hjälpa tillbaka lite med ratten. Gjorde framvagnsinställning för några år sen men den biten blev inte bättre. Nåt man får leva med eller? Citera
JanneJ April 11, 2020 Report April 11, 2020 Vid den framvagnsinställningen, var hämtades värdena för hur det skulle vara inställt? Värden från 60-talet bygger på att du kör på diagonaldäck och därför behövs det inte mycket caster, med moderna däck behöver du caster på minst 3° för att få styrningen att bli självcentrerande, dessutom kommer väghållningen och spårstabiliteten att bli bättre. Citera
Per Berglund April 11, 2020 Report April 11, 2020 Mer caster som sagt! Kan vara lite svårt få till 3° på vissa Mustanger särskilt de tidiga 65-66 men även övriga ibland! Beror på vilka fälgar/hjul man valt 3° kan se lite konstigt ut eftersom hjulet inte hamnar i centrum av hjulhuset. Det finns då övre bärarmar som har det inbyggt isåfall som är klart att rekommendera I detta klipp 3min in beskrivs detta Citera
68mustang April 11, 2020 Report April 11, 2020 (redigerad) Finns det något sätt att mäta vinkeln på caster hemma i garaget? Min bil är spårkänslig även efter nygjord hjulinställning. På min 68 borde det vara lätt att bara skruva åt ”dragstaget” lite. Ändrade %s av %s (%s) Citera
JanneJ April 11, 2020 Report April 11, 2020 (redigerad) Enligt min åsikt kan du inte få för mycket caster på en gammal musse. Caster hjälper också till att inte få positiv camber när du svänger. För att mäta caster behöver du vridplattor, inte det vanligaste man har i garaget kanske. När jag satte ihop framvagnen på min bil valde jag att göra shelbysänkningen efter eget huvud, jag ökade till 35 mm lägre hål för att få bättre camber gain vid infjädring, dessutom monterade jag länkarmen så långt bakåt det bara gick innan något tog i stötdämpartornet. På så sätt fick jag automatiskt lite mer caster och undviker att hjulet hamnar för långt fram i hjulhuset om jag skaffar ett justerbart reaktionsstag ( som 65-66 inte har..) Ändrade %s av %s (%s) Citera
John April 11, 2020 Report April 11, 2020 Hade själv problem med återgången på en 69,a. Problemet på den var att yttre p-ändarna hade stått och kärvat fast. Efter byte av dessa så fungerade allt som det skulle. Bara ett tips ! Citera
darne1 April 12, 2020 Author Report April 12, 2020 Glömde säga att det är en -67 jag har. Har googlat en del nu och ser att många har svårt att shimsa casterstaget tillräckligt kort för att få ett tillräckligt positivt värde. Detta är kanske inget man skall pilla på själv? Jag har ju en tvåpelarlyft men man kanske måste justera när framvagnen är belastad (hjulen i golvet på vridplatta)? Och skruvar man på casterstaget så kanske Cambern ändras? Har heller ingen vridplatta. Såg en gammal tråd där du Janne ställde dessa värden. Är det dom jag i så fall be däckfirman ställa efter? Bifogar också värdena som ställdes på min bil för ett antal år sen. Dom värdena kanske är för diagonaler? Citera
darne1 April 12, 2020 Author Report April 12, 2020 Läste också på ett ställe att man hade ngt mer positiv caster på passagerarsidan med tanke på vägens lutning? Citera
darne1 April 15, 2020 Author Report April 15, 2020 Hej allihopa! Någon borde väl kunna tipsa mig Citera
Per Berglund April 16, 2020 Report April 16, 2020 Hej Som jag skrev ovan kan det vara svårt med utrymmet för extra caster inte bara chims. Även så hjulet hamnar rätt i hjulhuset. Gör en hjulinställning på däckfirma det är ingen "big deal" för dom och be dom isåfall lägga på den Caster som går utan att det ser knasigt ut. Varför ska du hålla på kladda med det själv? Extra "Caster" på ena sidan känns totalt onödigt och inget man har en nytta av. Funkar inte det så löser bärarm beskrivet ovan problemet åt dig och något du kan överväga senare.....Hjulinställning är något man frekvent behöver göra på 50år gamla lösningar Citera
Tungelsta HT-67 April 16, 2020 Report April 16, 2020 Här tex hittar du shims till övre bärarm https://www.npdlink.com/1965-1973-mustang/suspension/1968-1969-front-suspension?year=1967 Citera
ThomasFB April 16, 2020 Report April 16, 2020 Jo, märkte samma sak. Enda sättet att få tillräcklig positiv caster och lite "bättre" camber är att göra nya hål för övre bärarm. Citera
darne1 April 16, 2020 Author Report April 16, 2020 Tack för tipsen Får bli en ny framvagnsinställning och,påtala Max +Caster Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.