Jump to content

Dött batteri?


Recommended Posts

Hej!

Har en Mustang 2014 V6 som nu stått över vintern.
Hade igång den för cirka 1 månad sedan, körde en kort sväng.
Var dock tvungen att ladda batteriet en stund för att den skulle starta.

Nu ställde jag på den "på riktigt" och batteriet var så klart helt dött.
Satte den på laddning i några timmar men fick inte tillräckligt med laddning för att kunna starta.
Startade med startkablar istället vilket var nog så krångligt då jag måste få i N-läget.
Körde kanske en sväng på 4 mil.
Stängde av bilen och den startade fint.
Körde in den i garaget och skulle nu några timmar senare köra en sväng.
Dock gick den inte att starta, fanns inte kraft för att dra runt startmotorn tillräckligt.

Kopplade nu loss polerna från batteriet och satte den på laddning.
Nu kommer den få står där till imorgon så får jag se.

Men....
Misstänker att batteriet har gjort sitt och behöver bytas ut.
Om det nu inte är något som drar en himla massa tjuvström.

Kort och gott, kan någon rekommendera ett bra batteri som passar och som inte kostar en förmögenhet?
Duger det med ett batteri från Biltema så är jag nöjd.
I så fall vilket?

Tacksam för alla svar.

Link to comment
Share on other sites

Vilka batterier kategoriseras som en förmögenhet?

Köp det du tycker du har råd med.

Självklart är de billigaste batterierna sämst men är det en hobby bil så är det sällan kvaliteten som är avgörande.
Det är mer hanteringen än antal timmar som avgör.

Nästan alla blir förstörda av att stå utan laddning så även det dyraste batteriet blir förstört utan laddning det med.
Så fort man ställer undan bilen exempelvis för vintern så ska det underhålls laddas med en bra laddare som klarar det.

Glöm försöka rädda ett bly batteri. Har man laddat ur det en gång så är ca 40% av kapaciteten borta.

Bara byt ut det är surt plötsligt bli stående för en sådan skitsak.

På nyare bilar skulle jag ändå rekommendera ett kvalitets batteri.
Det är mycket elektronik som kräver en stadig ström och ofta väldigt krävande i startögonblicket.  Äldre bilar hoppar ofta igång även på urladdade.

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
26 minuter sedan, Tungelsta HT-67 said:

Min vardagsbil står alltid på laddning 😉

Använder den typ 1-2 ggr i veckan , bilen då

Har en smart laddare 👍

Jo, jag har också en smart laddare.

En Ctek, som jag så klart inte använt i vinter. 😞

Lite sur på mig själv just nu.....

Eller detta batteri?
https://www.autoexperten.se/tillbehor/batteri/startbatteri/batteri-exell-70ah-540cca/

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Patrikstar said:

Tack för svar.
Gjorde så klart misstaget att inte underhållsladda batteriet i vinter. 😞

Duger ett sådant här batteri?

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/startbatteri-efb-60-ah-2000036158

Duger för vad?

Man får alltid vad man betalar för....
Ett talesätt som alltid stämmer..."Den snåle köper dyrt"
Det vill säga när man håller på och bara tittar pris så brukar det sluta med att man får köpa en gång till och då har det ju plötsligt blivit dyrt

Din bil har en teknisk specifikation för exakt vilket batteri och hur många Ah den gillar
Vore jag dig skulle jag köpa det batteri som rekommenderas för bilen....Använd regnummret

Varför chansa!
 

 

Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, Per Berglund said:

Duger för vad?

Man får alltid vad man betalar för....
Ett talesätt som alltid stämmer..."Den snåle köper dyrt"
Det vill säga när man håller på och bara tittar pris så brukar det sluta med att man får köpa en gång till och då har det ju plötsligt blivit dyrt

Din bil har en teknisk specifikation för exakt vilket batteri och hur många Ah den gillar
Vore jag dig skulle jag köpa det batteri som rekommenderas för bilen....Använd regnummret

Varför chansa!
 

 

Hittade några stycken då jag sökte modellen på autoexeperten.

Får nog bli något av dessa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
49 minuter sedan, NackaBosse said:

Hittade denna video. Jag är tveksam om det funkar. (24) Återuppliva ett dött bilbatteri? Sant eller falskt? - YouTube

Inget konstigt alls, gamla hederliga våta syrabatterier som kokat torrt i en eller fler celler, är bara fylla på och ladda. 

Har dom sulfaterat lite grann som i filmen, oftast p.g.a underladdning, billigt skitKinably eller ålder har blyplattorna fått en sulfatbeläggning och minskad area att producera energin i den kemiska processen. Kapaciteten sjunker. Är denna sulfatering lindrig och plattorna hyffsat hela kan man ibland chockladda batteriet med hög ström från en kraftig laddare så att sulfatbeläggningen lossnar och faller ner som flingor på botten i det våta syrabatteriet som har lite plats. På MC batterier med genomskinlig kapsling kan man se detta. När blyet är frilagt kan processen komma igång och ge ström igen. Elektronvandringen käkar även upp blyet i plattorna med tiden, d.v.s. ytan minskar, svagt i början men eftersom det är en gallerliknande konstruktion faller dom sönder i större bitar på slutet. Därav att batterierna upplevs plöttsligt tappar kraften, en start går som knäckte plattan, nästa försök är kört. Detta går självklart inte att reparera med chockladdning.  

Moderna VRLA (ValveRegulated ) AGM eller GEL är identisk process men skillnaden är att syran är bunden i GELeform eller i Absorbed Glass Matt= glasfibermattor som en disktrasa. Dessa har sin bestämda mängd syra i gelen eller mattan och när den förbrukats är det slut med batteriet eftersom den inte går att fylla på destilerat vatten(som ombildas till syran vid laddning).

Chockladdningen fungerar sällan på dessa typer eftersom eventuella sufatflingor inte kommer någonstans, dom sitter där dom sitter i gelen eller galsfiberplattan.

  🙂

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...