Jump to content

Recommended Posts

Jag har gjort det och skulle inte göra det igen, var tvungen att använda 35 kvadrats kabel för att inte få spänningsfall. Allt som allt blev bilen tyngre av allt extra som behövdes för att sätta batteriet säkert i bagaget.

Varför vill du flytta batteriet?

  • Like 1

Som motsats skulle jag aldrig ha kvar batteriet i motorutrymmet annat än original.

För min del var det rent praktiskt eftersom jag moderniserat så mycket och har flertalet elboxar, relän och styrboxar.
Då är det perfekt ha elektroniken på platsen batteriet normalt sitter.

Mycket riktigt en 35mm2 kabel ska man ha och det egentligen oavsett var batteriet sitter.
I bagaget ska det minst vara AGM batteri eller LiOn batteri så man slipper bekymmer med gaser/syra.
Det är då aldrig några problem med spänningsfall då dessa batterier nästan alltid har bra knuff
Jag har en mycket stark 200lbs ministarter och den visar ingen trötthet och EFI systemet som är Volt känsligt har aldrig heller klagat

Som extra på moset har jag dragit även 35mm2 jordkabel hela vägen till motorn då detta rekommenderades när man kör EFI
Överkurs med vanlig förgasare.
Drog allt i höger tröskel och sedan borra hål i torpeden streax ovan där man har fötterna men innan värmepaketet

När jag satte i 5.0 motorn behövde jag platsen där batteriet satt till MAF:en och luftfiltret. Jag flyttade batteriet till förarsidan för att original elsystem från donatorbilen hade alla anslutningar där. Byggde en box i innerskärmen och tog ett vanligt litet 44 ah batteri.

 

Batteri-1.thumb.jpg.5675a76704aded3d4e281e6b5e0071ba.jpg

 

Batteri-2.thumb.jpg.8d5235e9252e2db8c63df2de5df49dd7.jpg

(redigerad)

Har du spolarvärskebehållaren i skuffen då? 😂

Kan man få in all el i kupen så är det bäst och därmed kan batteri vara kvar i motorutrymmet

Jag har börjat flytta in el och har hela ECU och tändbox placerat under instrumentbrädan.
Det är dock fortfarande fullt på innerskärmar med annat.....Mustang tyvärr designad med minimalt med utrymme för El produkter

1802867367_ScreenShot08-06-20001.thumb.JPG.4214c0928cf6a1643042f2912c983d6a.JPG

Ändrade %s av %s (%s)

Precis som alla sagt så gäller det att dra 35mm2 kabel, men tänk på att skydda kabeln ordentligt. Elen i en bil är en starkströmsanläggning (mycket energi i batteriet).

Ett ännu bättre alternativ är att dra två16 eller 20mm2 kablar. En till säkringscentral och dator/efibox/tändbox eller vad ni nu har. Allt känsligt går väl förhoppningsvis via säkringscentralen. Den andra går direkt till startmotor och generator. På så sätt får all känslig elektronik max spänning eftersom storförbrukaren startmotorn har en egen kabel och spänningsfallet den skapar i sin kabel kommer inte drabba elektroniken som har en egen där strömmen är betydligt lägre och spänningsfallet försumbart. Ja har du dåligt batteri som dyker så hjälper det inte såklart. Nästa moment, motorn har gått igång, starten slutat dra ström och generatorn börjar ladda med ström i andra riktningen raka vägen till batteriet. En bra option är att lägga till en behändig anslutningspunkt i motorrummet för startkabel. Ovärdeligt den dan du behöver eftersom det kommer ske när skuffen är full och regnet står som spön i backen.

För mig var skälet att flytta batteriet bättre viktfördelning, 12kg på 70cm höjd vid hö framhjul flyttas 3m bakåt, bakom bakhjulen och nedåt 45cm eftersom det sitter i botten på reservhjulsbaljan. Rätt bra utväxling på den och absolut billigaste viktjustering man kan göra. Se till att jorda ordentligt, jordningarna är ofta undermåliga, jag drog fyra korta 10mm2 från batteriet till fyra separata jordanslutningar i karossen bak. Det finns befintliga svetsade m6 bultar lämpligt placerade på S197 men annars är det bara att borra. Sedan tre nya jordkablar i motorrummet från kaross till Säkrinscentral, start och generator.

Har aldrig haft så bra tryck i starmotor på något fordon och radion dör inte när starten går.

Batterirokaden gjordes för tre år sedan, nu i vintras flyttades dator och säkringcentral till batteriets gamla plats. Bara den manövern resulterade i att jag blev av med ca 8kg framför framhjulen, tre kg bort helt och resterande 5kg flyttades 1m bakåt, till bakom framhjulet. 

Tack för alla tips, hittade ett lämpligt hål att förstora...

Anledningen till att flytta batteriet är för viktfördelningen... mer vikt över drivande axel och mindre skit i motor rummet.

 

 

(redigerad)

På min Mustang Cobra flyttade jag fram batteriet.

Föregående ägare hade satt det bak i skuffen enligt kontens regler, men kablar är tungt.

Därför flyttade jag fram det igen och satte dit ett mycket mindre batteri.

Sparade åtminstone 12-15kg.

 

På min race bil har jag det i skuffen för viktfördelning plus att det inte finns plats för det i motor utrymmet.

Tror det är 50 mm2 plus kabel som är säkrad, mycket viktigt med säkring då jag inte vill att bilen ska brinna upp.

Tror jag har 200 A säkring, flera andra hävdar att det ska vara 300A men för mig räcker det med vad jag har.

Att dra minus kabeln från batteri i skuffen fram till motorn är helt förkastligt.

Dels tungt och då dubblar man längden på kablarna därmed ska man då gå upp i dimension på kablarna. Allt fel...och väldigt tungt.

Bra jordningar i kaross nära batteri som Mustang Mike beskrev. Fler ställen destå bättre.

Jag gjorde lite annorlunda då jag hade byggt en 4-link bakvagn. I den svetsade jag i en M10 bult som är jord punkt i skuffen.

Tänk på att karossen är ett jätte stort jord plan, har man en tvär rostig bil så är det helt annat.

Ändrade %s av %s (%s)
12 timmar sedan, Tbird said:

.................

Jag gjorde lite annorlunda då jag hade byggt en 4-link bakvagn. I den svetsade jag i en M10 bult som är jord punkt i skuffen.

Tänk på att karossen är ett jätte stort jord plan, har man en tvär rostig bil så är det helt annat.

Har du jordat i bakvagnen? Då har den inte gummibussningar! Hittar du kabelskor som passar på M10? Är det inte för stort?
Karossen borde väl vara bästa jordpunkt. Det är där elen sitter och det är stål rakt igenom överallt, från bakänden till fronten. Inga fogar som ger förluster och inga leder som riskerar kontaktproblem. Att lägga pluskabeln i ett rör (kabelrör eller vattenrör) vore enklast och säkrast. Ingen kontakt och inget som skaver. Hur och var avgör den som gör jobbet för det beror på bilmodellen. 
Jag drog kabelhärvan i motorrummet genom ett 35mm vattenrör ut från torpedväggen ut i hjulhuset och fram till fronten vid lampan, så istället för att ha härvan inne på skärmen ligger den i ett rör precis utanför. Resten har en så dold dragning som möjligt. Rent, snyggt och skyddat.
Men om det är ett stort problem med batteriet i motorrummet och samtidigt problem med batteriet i skuffen. Kan man inte ha flera mindre batterier. T ex mc.batteri. Ett i motorrummet som försörjer elektroniken där men inte tar så stor plats eller helt enkelt flera batterier men fördelade  och undangömda, samt ett i skuffen eller kanske tom under instrument panelen (om batteriet nu är litet. Bara en tanke. 
Startmotor är ju den stora förbrukaren så man vill ju ha så kort kabel som möjligt mellan den och batteriet, annars spelar det ingen roll var batteriet finns. Om man drar fram en 6m2 kabel eller bak till övriga förbrukare gör ju ingen skillnad

Borde ha skrivit infästning till bakvagnen.

Den är gjord av 70 x 35mm profil som är insvetsad i karossen.

Kabelskor för M10 har Hot Rod heaven (Biltema).

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...