Jump to content

Ford Mustang MACH 1


Corvette

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Namnet retar upp men jag tycker det är väldigt smart av Ford!
I våra kretsar har det blivit en negativ snackis men det är just det som är smart marknadsföring!
Det etsar sig in i bakhuvudet och omedvetet uppmärksammas bilen och det leder i slutändan till försäljning.
Merparten av människor är ju egentligen inga Mustang kunniga men känner till namnet...."Brand awarness" ett finare ord.
Det säljer plus att det är en väldigt bra el bil!! 

En grej som jag gissar kommer bli irriterande i Sveriges klimat har Ford lyckats dölja.
Tittar ni från sidan så är dessa bilar lackade svart i nederkant dörrar + tröskel
Det är för att dölja batteri paketet som hänger ner under bilen och det ger en markfrigång på 14cm!
Så för ögat ser det ut som en SUV men har en markfrigång lägre än nästan alla "vanliga" bilar...Vad har man köpt egentligen?? 🙂
Min egen sportiga VW Arteon GTR som jag upplever låg har 14cm 
En Passat har 15-16cm
Gissar det kommer bli en hel del bucklor på Mach E! 🙂

En annan möjlig miss är däcken.
Dom är bara 225 i bredd och bilen väger 2000kg vilket kommer skapa mer friktion/värme och därmed slita däck fortare än vanligt
En Tesla med ungefär samma vikt har 245 runtom.....Vi får se vad som händer!

Hur som helst en mycket bra och praktisk bil som Ford verkligen behövde i en annars rätt tråkig familj.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Prime Mover said:

Mustang Mach E SUV:en finns i en GT variant som på pappret har riktigt bra prestanda. Frågan är om den dyker upp i Sverige?

GT har för alltid fått en ny innebörd.... Greta Tunberg version 🙂

 

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-19 at 11:33, Prime Mover said:

Mustang Mach E SUV:en finns i en GT variant som på pappret har riktigt bra prestanda. Frågan är om den dyker upp i Sverige?

Den dyker upp nästa år lät Hedin bil mig förstå efter vi provkört mach e

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-21 at 17:35, Evald said:

Kan vi hålla oss till Mach 1 i denna tråden. 

Skapa en egen tråd för mach e. 

Exakt. Den har inte i denna tråd att göra. Och för mig blir aldrig detta fordon någon Mustang. Aldrig någonsin. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Den nya höjda Malus skatten skulle komma i april (tror jag det var) och bidrar till att göra Mach 1 än mer sällsynt.

Är det någon har koll på hur många Mach 1 som förväntas hamna i Sverige eller hur många beställda Mach 1  Ford Sverige har?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Prime Mover said:

Den nya höjda Malus skatten skulle komma i april (tror jag det var) och bidrar till att göra Mach 1 än mer sällsynt.

Är det någon har koll på hur många Mach 1 som förväntas hamna i Sverige eller hur många beställda Mach 1  Ford Sverige har?

Kollade med Ford och det kommer komma 40 st Mustanger till Sverige i år.
Inga av dessa är Mach 1:or, dessa kommer endast tas hem vid beställning.
Dvs inga hall eller demo bilar kommer att finnas av Mach 1 enligt Fordon Tornby. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, corvette said:

Kollade med Ford och det kommer komma 40 st Mustanger till Sverige i år.
Inga av dessa är Mach 1:or, dessa kommer endast tas hem vid beställning.
Dvs inga hall eller demo bilar kommer att finnas av Mach 1 enligt Fordon Tornby. 

40 st mustanger låter inte mycket men det blir inte många per Ford store. 

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, corvette said:

Kollade med Ford och det kommer komma 40 st Mustanger till Sverige i år.
Inga av dessa är Mach 1:or, dessa kommer endast tas hem vid beställning.
Dvs inga hall eller demo bilar kommer att finnas av Mach 1 enligt Fordon Tornby. 

Även beställning verkar vara över. Orderboken på Mach 1 är stängd. 

Link to comment
Share on other sites

Se där ja, då blir Mach 1 troligen en sällsynt Mustang i Sverige som jag trott hela tiden.

Framförallt blir det extra kul att ha en Mach 1 i sin ägo.

Mina misstankar är att Mustang försvinner från EU inom kort pga avgasreglerna. Möjligen att en hybrid kommer att erbjudas men V8 stoppas nog snabbare än man trott, tyvärr.

Mach 1 blir kanske den siste "dinosaurien" i serien för Europa....

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
6 timmar sedan, Duckster said:

Se där ja, då blir Mach 1 troligen en sällsynt Mustang i Sverige som jag trott hela tiden.

Framförallt blir det extra kul att ha en Mach 1 i sin ägo.

Mina misstankar är att Mustang försvinner från EU inom kort pga avgasreglerna. Möjligen att en hybrid kommer att erbjudas men V8 stoppas nog snabbare än man trott, tyvärr.

Mach 1 blir kanske den siste "dinosaurien" i serien för Europa....

Ja "tema bilar" har ju alltid Ford kört med och detta är 3e gången med "Mach 1" för öka försäljningen.

Bli inte orolig för att det är sista gången!  Det går fler tåg och vi får "gilla läget" att V8an försvinner helt enkelt.
Ingen stor grej och alla kommer gå den vägen!  


Se det positivt istället att det kommer bli så mycket roligare oavsett drivkälla och vi kommer anpassa os efter det.
Det kommer vara skönt tycker jag slippa kladd och olika haverier som explosionsmotorn gett oss i 100år.

Jag vet att de mest negativa kommer tjata om V8 ljudet och den nostalgiska känslan försvinner.  Ja jo så är det kanske men då är det så.
Ford kommer fixa nostalgin åt oss på något sätt är jag övertygad om! 🙏
 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-05 at 13:20, corvette said:

Kollade med Ford och det kommer komma 40 st Mustanger till Sverige i år.
Inga av dessa är Mach 1:or, dessa kommer endast tas hem vid beställning.
Dvs inga hall eller demo bilar kommer att finnas av Mach 1 enligt Fordon Tornby. 

Bränsle kommer finnas i 30-40 år till minst om inte längre. 

Nissan har en ny förbränningsmotor på gång med hög verkningsgrad som kommer att driva en generator istället för på drivhjulen. Blir nåt slags hybrid då bilen drivs av elmotor men man tankar som vanligt och slipper ladda. 

Link to comment
Share on other sites

I alla fall en Mach 1 till Sverige !

Om 25 -50 år på nån Mustangträff så tar någon fram två små burkar med äkta fossil regular och premiumbensin så att de som inte var med på den "gamla goda" tiden får lukta och de som var med känner nostalgi. Sen startar man upp den "sista V8 Mustangen" på etanol eller tallbensin så alla får lyssna. Köra fossilbensin är för dyrt och kräver specialtillstånd. Sen åker de hem i sina el Mustanger och känner att de upplevt något unikt.

3-fas elmotorer är nästan outslitliga då det bara finns en rörlig del lagrad i två lager och inga borstar eller annat som slits. Batterierna är ännu elbilens akilleshäl och kanske styrelektroniken för elmotorn som bilfirmorna kommer ta hutlöst betalt för när det inte finns några förbränningsmotor reparationer att tjäna pengar på.

Spännande när elbilarna blivit några år och hempulare börja meka utan full koll, när batterier som kan leverera 1000 tals ampere råkar kortslutas........

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2021-03-06 at 09:51, Duckster said:

Se där ja, då blir Mach 1 troligen en sällsynt Mustang i Sverige som jag trott hela tiden.

Framförallt blir det extra kul att ha en Mach 1 i sin ägo.

Mina misstankar är att Mustang försvinner från EU inom kort pga avgasreglerna. Möjligen att en hybrid kommer att erbjudas men V8 stoppas nog snabbare än man trott, tyvärr.

Mach 1 blir kanske den siste "dinosaurien" i serien för Europa....

Hej Duckster

Har du fått ett byggdatum på din Mach 1?

Min hade först 22 Mars, blev flyttat till 29 Mars. Så på Måndag är det dags om det håller nu 😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...