Jump to content

Cykel


Peter L

Recommended Posts

Tänkte åka till Europa i höst och vill få med mig två cyklar. Är det någon som vet hur man kan få fast dom på en Mustang 2016 på ett säkert sätt utan att förstöra bilen. Det går ju inte att montera dragkrok på bilen. 

Link to comment
Share on other sites

Finns bilder med att Yakima skall passa, men det är något man måste testa sig fram till själv

Kollade med Thule i USA och de har inget som passar heller, så det är nog testa där med

image.thumb.png.98f1fa46763675775af56db13389caca.png

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Dragkrok, funkar på Gen 5 även om den bara få dra 450Kg så räcker det till Cykelställ och småkärror. Är det helt kört m drag på Gen6?  Gen 6 har väl fällbart baksäte iallafall?

Jag får in min feta 29a AM MTB om jag bara tar av framhjulet och har åkt på flera semestartrippar men två räcercyklar. Då plockar jag av hjulen och ställer ramarna bakom sätena i sopsäckar, tror jag tog av sadlar, kanske även trampor och vrider styret så funkar det, hjulen stoppas in mellan övr packning, man bör undvika hårda resväskor och hellre många mjuka så funkar det. Väl på hotel  har man cyklarna på rummet. 

Jäkla bra bilar 🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, corvette said:

Finns bilder med att Yakima skall passa, men det är något man måste testa sig fram till själv

Kollade med Thule i USA och de har inget som passar heller, så det är nog testa där med

image.thumb.png.98f1fa46763675775af56db13389caca.png

 

Det takräcket skulle nog fungera. Tack för hjälpen 🙂 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Se upp med takräcke och dragkrok, Mustang 2015- är inte godkänd för varken takräcke eller dragkrok. Dragkroken måste ju besiktigas och då går den inte igenom. Takräcke kanske inte farbror blå reagerar över om man är ute och kör med ett sånt som sitter på ett bra sätt. Det svåra är att få fast ett takräcke utan att borra hål i taket. Ett Thule räcke som man håller på plats med hakar som greppar överkanten på dörröppningen fungerar nog inte med fönster utan ram som går upp i en list i dörröppningen på karossen. (Går om man kör med nedvevade rutor = inte bra) Jag tror det finns varianter med sugkoppar, men det skulle inte jag våga använda.

Har nån sett ett takräcke som fungerar på Mustang 2015- och där man inte behöver ta upp hål i taket eller göra åverkan någon annan stans?

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-22 at 16:18, Prime Mover said:

Se upp med takräcke och dragkrok, Mustang 2015- är inte godkänd för varken takräcke eller dragkrok. Dragkroken måste ju besiktigas och då går den inte igenom. Takräcke kanske inte farbror blå reagerar över om man är ute och kör med ett sånt som sitter på ett bra sätt. Det svåra är att få fast ett takräcke utan att borra hål i taket. Ett Thule räcke som man håller på plats med hakar som greppar överkanten på dörröppningen fungerar nog inte med fönster utan ram som går upp i en list i dörröppningen på karossen. (Går om man kör med nedvevade rutor = inte bra) Jag tror det finns varianter med sugkoppar, men det skulle inte jag våga använda.

Har nån sett ett takräcke som fungerar på Mustang 2015- och där man inte behöver ta upp hål i taket eller göra åverkan någon annan stans?

Ja det är bara att kika ovan i tråden 😉

Link to comment
Share on other sites

Den vita bilen med takräcke ovan måste ha gjort skruvhål i taket eller limmat fast fästen. Jag tror att fästena är för små för att vara sugkoppar. Är det någon som har koll?

Skulle vara intressant och se bilen med dragkrok och husvagn och titta under hur de fäst in dragkroken. Jag gissar att de kan ha gjort en subram som fäster i infästningspunkter för bakaxeln. Moderna bilar med självbärande kaross och deformationszoner är inte så lätta att få fast en dragkrok på ett enkelt och bra sätt, sen ska besiktningen hålla med om detta.

Link to comment
Share on other sites

Fick detta mail av Bernte. 
 

Hej.. lite tips om krok.

Jag har precis fått hem min krok till min musse -12 som ska på till sommaren.

Jag köpte min krok hos Summit som hade bästa priset då jag köpte min i september 2020 och den kom i container för 14 dagar sen.

Det är jag som är Bernt i tråden hos cmc forum och jag är inte medlem där men jag känner så klart många medlemmar…

Jag tror du får upp mkt inf nedan på det jag skickat.Tänk på att du måste köpa kulan här för jänkarna kör med 2” och det är ju 2x2,54 mm=5,08 och det är större än våra 50 mm kula .

Ofta går våra drag på dessa kulor men man nöter sönder trailer släpens drag käftar.

Behöver du nån mer info så får du väl höra av dig på mailen…

Lycka till Bernte i norra STHLM

sök på youtube hitch 2016 Mustang

det finns några filmer där om dragkrokar till mussen. 
tror inte att det går att besikta en 2016 med dom dragkrokarna, men man kan kanske sätta på en cykelsadel på den 😀

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man spänner 2 vajrar i överkant lucka och 2 vajrar i nederkant. Man kan få lite luft emellan stötfångaren och cykelhållare, så att den inte ligger och gnuggar mot stötfångaren. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, Prime Mover said:

Med delar som ligger an mot lacken så måste man vara noga med rengöring och det får inte vara någon rörelse i kontaktytorna när man kör, om man inte accepterar repor i lacken.

Vem kör med smutsig Mustang 🤓

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...