Jump to content

Renovera motor V8 289 Mustang


Rebo

Recommended Posts

Hej 

jag vill renovera min motor på min Mustang 1965 V8 289 

vad är det viktigaste och tänka på ? 
jag har aldrig gjort detta så ville veta om det är svårt och renovera motor. 
jag har nyligen köpt den och motor går runt men har inte startat den än 

jag vill renovera den. 
vad tipsar ni ? 
mvh 

rebo 

7447DABD-77C4-498C-A7D6-DDA9FE67943A.jpeg

E024BDD9-4D33-4C28-866D-9F373D22A70C.jpeg

A3C0C8D4-CE05-4EDF-841E-C751605565E1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Rebo said:

Hej. 

jag vill renovera min motor på min Mustang 1965 V8 289 

vad är det viktigaste och tänka på ? 
jag har aldrig gjort detta så ville veta om det är svårt och renovera motor. 
jag har nyligen köpt den och motor går runt men har inte startat den än 

jag vill renovera den. 
vad tipsar ni ? 
mvh 

rebo 

 

 

 

Hallå och skön patina på den bilen!!

En 55år gammal motor är inget du själv kan göra något på..
Nu när allt är över ett halvt sekel gammal så har tidens tand slitit ner det mesta
Du måste lämna bort den för översyn och kontroll motorerna är ofta sneda/vinda och spruckna.
Särskillt objekt som stått länge så äter fukt/vatten upp järnet på ställen det absolut inte får

En "renovering" är inte byta packningar och lager utan det innebär att återställa alla mekaniska toleranser vilket alltid kräver maskinbearbetning.

Lämna motorn till en motorfirma som först gör en översyn/kontroll vad som behöver göras.
Utifrån det får du veta omfattningen/domen.
Går den inte rädda är det bättre upptäcka det i tid innan du skottar ner massa pengar och upptäcker det första körningen

Jag har gjort många motorer och Mustanger och tyvärr är det alltid värre än man tror och det dyker upp andra saker.
Oftast slutar det med att hela drivlinan måste gås igenom....

Du bör ju kolla vad det sitter för motor i...Den kan ju vara utbytt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lyssna på PB.  Själv får jag rysningar när jag ser en så gammal gjutjärnsspis, i mina ögon duger den eventuellt att göra glasbord av.

Varför inte gå på en crate 302 med aluminiumtoppar på en gång. Du ser ut att ha fullt upp ett tag med bilen i övrigt och kan va skönt att veta att du får åka lite när resten är klart. 🙂 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-04 at 22:12, Rebo said:

Hej 

jag vill renovera min motor på min Mustang 1965 V8 289 

vad är det viktigaste och tänka på ? 
jag har aldrig gjort detta så ville veta om det är svårt och renovera motor. 
jag har nyligen köpt den och motor går runt men har inte startat den än 

jag vill renovera den. 
vad tipsar ni ? 
mvh 

rebo 

 

 

Vad är tanken med motorn , en originalrenovering eller lite busigare eller kanske mycket busig ?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

här får man ofta rådet att aldrig göra något själv utan att lämna bort allt till proffs,

hur ska någon kunna lära sig något,

många har en gammal bil för att ha något att göra där själva skruvningen är huvudsyftet.

i stället för att be någon lämna hela drivlinan till en verkstad och betala vad det kostar,

så kanske alla duktiga skruvare här kan komma med råd om vad han ska titta efter,

så kanske han undviker att åka på dyra överaskningar.

som sagt...

det är många som köper en rostig gammal bil för att de vill skruva...

 

till TS,

det är alltid bra att få igång en gammal bilmotor för att få ett hum om i vilket skick den är,

kompressionsprov, oljetryck, ev. skrammel ger en hint om det.

hur du kommer att lyckas beror på din egen ambition och förmåga,

en ford V8 är ingen raketvetenskap,och mycket kunskap finns att läsa på internet,

vill du skruva själv, lusläs allt om varje moment från isärskruvning till ihopsättning,

vad är dina ambitioner med motorn?

nyskick?

eller bara hyfsad, fin att se på, och inte läcker olja?

om det är originalmotorn kan det vara bra att försöka behålla den,

om du vill ha bilen i originalskick...

 

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
felstavning
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
2 timmar sedan, svanted said:

här får man ofta rådet att aldrig göra något själv utan att lämna bort allt till proffs,

hur ska någon kunna lära sig något,

många har en gammal bil för att ha något att göra där själva skruvningen är huvudsyftet.

i stället för att be någon lämna hela drivlinan till en verkstad och betala vad det kostar,

så kanske alla duktiga skruvare här kan komma med råd om vad han ska titta efter,

så kanske han undviker att åka på dyra överaskningar.

som sagt...

det är många som köper en rostig gammal bil för att de vill skruva...

 

till TS,

det är alltid bra att få igång en gammal bilmotor för att få ett hum om i vilket skick den är,

kompressionsprov, oljetryck, ev. skrammel ger en hint om det.

hur du kommer att lyckas beror på din egen ambition och förmåga,

en ford V8 är ingen raketvetenskap,och mycket kunskap finns att läsa på internet,

vill du skruva själv, lusläs allt om varje moment från isärskruvning till ihopsättning,

vad är dina ambitioner med motorn?

nyskick?

eller bara hyfsad, fin att se på, och inte läcker olja?

om det är originalmotorn kan det vara bra att försöka behålla den,

om du vill ha bilen i originalskick...

 

 

 

Råden kommer utav erfarenhet och kunskap.

Ditt inlägg tillför ingenting annat än nedvärdera kunskap och höja ”turen” till skyarna!
Jag har lärt mig den hårda vägen vilket varit dyr utbildning innan internet fanns och där någon kunde guidat mig tidigare skede.

Jag påstår inte att det är raketforskning men det grundläggande i den enklaste maskinteknik gör man på varken känslor eller med tumstock och internetforum.
Det behövs mätinstrument och istället för köpa allt detta låt någon kolla.
Exempelvis av de motorer jag byggt så har ca 20% av blocken varit sneda...Inget som märks men påverkar.
Sneda stakar är standard på smallblock och inget man ”får en känsla av” att upptäcka men i mätmaskinen upptäcks det.
Sprickor är inget man läser sig till...Det hittar man med magnaflux.

Det finns tillräckligt att skruva på ändå och det är ju bästa lära sig på det enkla sakerna när man är ny i hobbyn.

Självklart kan man skruva isär och plocka ihop och hoppas på det bästa men för ett par 1000-lappar får man en kontroll gjord är väldigt intelligent att utnyttja det !
Är motorn körbar kan man chansa men det spelar ingen roll för ett litet felsteg så är man rökt.   ”Liten tuva själper ett stort lass” brukar det heta och det är precis det jag syftar till.
Erfarna som jag missar också men störst sannolikhet gör man fel första gången.
Jag lär mig fortfarande jättemycket nytt och då är jag ändå maskiningenjör i grunden och jobbar med det varenda dag men slår mig inte på bröstet för det.  
 Även jag lämnar bort till proffsen jag skulle aldrig i livet bara slänga ihop något på känsla.
Jag vill veta 100% att det blir rätt så jag slipper göra om allt!!
Herre gud vad jag fått göra om i början!

Att få allt kontrollerat av ”proffs” först är en billig försäkring sen kan man skruva om man vill som sagt.

En v8 som är kontrollerad, åtgärdad och balanserad är en fröjd!

På "Hagerty" är det en grym motorbyggare som är kul att följa olika motorbyggen.
Här en "snabbis" vad det innebär att "renovera" en 289a .......Ingen raket men mycket ändå!

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Att åka iväg med en helt ihopskruvad motor på tex släpkärran till motorslipen / verkstan är vell att ta i .

Men allt beror på ens kunskaper eller vilja att lära sig ngt nytt .

Att skruva isär motorn och kolla hur den ser ut invändigt låter mer ok .

Att få motorn mätt och åtgärdad där det behövs , byta kamlager , kolla och montera ihop kolvar / stakar , renovera / byta avgassäten i toppar , balansera kolvar / vevaxel , kan utföras av en verkstad .

Att skruva ihop resten av motorn kan man utföra själv .

Skaffa kunskapen med hjälp av manualer och youtube .

Här är kungen på motorrenovering

 

Link to comment
Share on other sites

Visst kan man vebomecka en gammal V8 och slänga i lite nya lager och packningar och hoppas på turen men återigen, vill man göra allt det jobbet och lägga ut dom pengarna för att hoppas på en lottovinst som är jämförbar sannolikhet. Var ska du dra gränsen, är blocker värt att lägga arbetskostnaden i maskinshoppen på? Topparna likaså?  Vill man ha lite koll läser man på och ju mer du läser ju mer frågor dyker upp och du kommer behöva kolla upp, dubbelkolla och forska i fakta och ändå tvingas ta beslut själv vilken väg du ska gå beroende på vem du tro mest på. Vissa beslut som även välrenommerade byggare gör kan dessutom verka märkliga och inte logiska vad du lärt dig och frågar du kan dom ibland inte förklara, en säger si en säger så. Du har ett utbud av delar och komponenter du ska välja mellan, får hem nya delar som ska mätas och kontrolleras och du upptäcker att dom inte håller måttet, passar på din kombination , etc. m.m.  Tiden går, sommarn närmar sig o.s.v. Blocket är som grunden på ett hus, är det dåligt blir det katastrof hur bra än resten är och när du har din nymålade nyrenoverade motor i bilen och den puffar igång och går en stund sen börjar problemen komma, det pyser å läcker och den vill inte riktigt va med då står du där å ska felsöka...... Men friskt vågat hälften brunnett 🙂 

Jag har gjort resan med nya moderna saker med helt annan kvalitet och precision (aluminium modular) och köpte för enkelhetens skull helt nya kompletta Ford racing toppar, det tog ändå två år och två olika maskinshoppar att komma till läget att kunna börja montera ihop allt. Jag har byggt, skjutit och renoverat ett antal högpresterande mc motorer i mina dager så inte helt grön. Det ser inte så mycket ut på bilden men det ligger hundratals timmar och hundratals mail med amerikanska leverantörer inkl. Ford bakom detta stadium eftersom jag ville minimera risken att stå där med en hemabygggd motor som inte levererar. För mig var det en kul grej och jag hade min originalmotor att köra på under tiden så jag kunde låta projektet ta den tid som behövdes. Fick i min maskin i somras och kört ca 300 mil, ännu så länge lever den och bänkade den i sent i höstas och fick ett kvitto på att mina tankar och ideer och beslut jag tagit funkar vilket naturligtvis är väldigt kul. Jag tänker så här , om 10.000 mil vet vi mer om jag gjort rätt 🙂   

 

 

 

 

  

IMG_20190929_151728.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-06 at 08:29, Tungelsta HT-67 said:

Vad är tanken med motorn , en originalrenovering eller lite busigare eller kanske mycket busig ?

originalrenovering ska det vara, 

Link to comment
Share on other sites

En originalrenovering blir ju inte ett experimet med div olika delar , utan mer delar som redan är utprovat .

Om man nu lyckas hitta rätt kvalitet på reservdelar då .

En förgasarbestyckad motor sliter mer på kolvar / cylindrar än direktinsprutning .

En topplocksrenovering kan bli lika dyrt som nya eftermarknadstoppar .

Rullkam är säkrare än Flat Tappet kam + du kan använda olja utan zink i motorn .

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said:

En originalrenovering blir ju inte ett experimet med div olika delar , utan mer delar som redan är utprovat .

Om man nu lyckas hitta rätt kvalitet på reservdelar då .

En förgasarbestyckad motor sliter mer på kolvar / cylindrar än direktinsprutning .

En topplocksrenovering kan bli lika dyrt som nya eftermarknadstoppar .

Rullkam är säkrare än Flat Tappet kam + du kan använda olja utan zink i motorn .

Redan många val en insatt ska sätta sig in i, och dom kommer öka exponentiellt🙂Originalrenovering blir minst lika stort experiment eftersom du knappast hittar några "Ford originadelar" till en 50 år gammal motor och även det skulle vara så är Ford original absolut inget undantag utan är extremt viktigt att kolla upp så dom levererat rätt kvalitet/spec och monterat rätt om det är sammansatta produkter. 

Men gillar man utmaningen, har tiden och intresset är det bara att dra igång. Men det kommer inte gå speciellt snabbt , knappast vara riskfritt, inte bli speciellt billigt och definitivt väldigt lite bang for the buck om man går på en originalrenovering.  

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Mustangmike said:

Redan många val en insatt ska sätta sig in i, och dom kommer öka exponentiellt🙂Originalrenovering blir minst lika stort experiment eftersom du knappast hittar några "Ford originadelar" till en 50 år gammal motor och även det skulle vara så är Ford original absolut inget undantag utan är extremt viktigt att kolla upp så dom levererat rätt kvalitet/spec och monterat rätt om det är sammansatta produkter. 

Men gillar man utmaningen, har tiden och intresset är det bara att dra igång. Men det kommer inte gå speciellt snabbt , knappast vara riskfritt, inte bli speciellt billigt och definitivt väldigt lite bang for the buck om man går på en originalrenovering.  

Om man känner sig osäker på märkesval av reservdelar så kan motorslipen / verkstan med största sannolikhet tom. sälja rätt delar till motorrenoveringen .

En 50 år gammal motorkonstruktion har ju gått igenom en hel hög med olika sätt att modifiera / trimma / finjustera / renovera på .

En crate motor är säkert ett bra val , men från vem . Vem renoverar bäst ?

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said:

Om man känner sig osäker på märkesval av reservdelar så kan motorslipen / verkstan med största sannolikhet tom. sälja rätt delar till motorrenoveringen .

En 50 år gammal motorkonstruktion har ju gått igenom en hel hög med olika sätt att modifiera / trimma / finjustera / renovera på .

En crate motor är säkert ett bra val , men från vem . Vem renoverar bäst ?

För mig är en Crate en nyproducerad motor med nytt block (Med förhoppningsvis alla uppdateringar och lärdommar implementerade), finns att köpa av Ford bl.a. men även här finns säkert minor att trampa på om man väljer fel leverantör men sannolikt avsevärt lägre risk än att bygga själv på ett gammalt 289 block. Per B har säkert massa värdefull kunskap här. 

🙂

 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Mustangmike said:

För mig är en Crate en nyproducerad motor med nytt block (Med förhoppningsvis alla uppdateringar och lärdommar implementerade), finns att köpa av Ford bl.a. men även här finns säkert minor att trampa på om man väljer fel leverantör men sannolikt avsevärt lägre risk än att bygga själv på ett gammalt 289 block. Per B har säkert massa värdefull kunskap här. 

🙂

 

Finns ej nygjutna 289 motorblock , 302W block ja .

Oftast används det motorblock från skrotade bilar men det är olika .

Som denna motor https://blueprintengines.com/products/302-ci-crate-engine-small-block-ford-dressed-longblock-carburetor-bp3023ctc

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said:

Finns ej nygjutna 289 motorblock , 302W block ja .

Oftast används det motorblock från skrotade bilar men det är olika .

Som denna motor https://blueprintengines.com/products/302-ci-crate-engine-small-block-ford-dressed-longblock-carburetor-bp3023ctc

Nu är vi inne på ett av ts alla tusentals beslut han ska fatta och bara i denna lilla fråga har vi väckt många nya val. Alla såna här projekt sväller och blir dyrare än tänk. Oftast börjar det som en kul grej, gammal dröm och "ska bara". Under tiden görs insikter och lärdomar och tiden går och målbilden kan ändras flera ggr under åren som det tar, ofta med "gör om gör rätt" eller dubbelköp av samma saker m.m. Som jag nämnde är en Crate för mig nyproducerad med nytt block, m.a.o. skulle jag personligen aldrig köpa en på gammalt block och aldrig en 289, men jag skulle heller aldrig köpa ett sånt projekt eftersom jag bara har plats för en bil i mitt garage och vill kunna köra när det är säsong.

🙂   

Link to comment
Share on other sites

Jag minns när jag på 90-talet slängde bort block för att det var någon skavank!
Idag är Ford OEM block både sällsynta och överprisat och mest för originalrenovering.

Crate är numera alltid bättre och kvaliten ökar hela tiden.

Blueprint engines som exemplet ovan var något man tidigare knappt våga ta i med tång!
Numera en väldigt avancerad process med mycket bra produkter för priset!
Själv köpte jag i sommras ett par nya Blueprint toppar för 351 jag byggde och det var första gången för mig med en budget lösning.
Det var helt klart värt köpet och behövde bara finslipa lite...Kan varit onödigt men man sätter ju på sig lite extra skarpa ögon när man köper budget...Ofta nått knas!
De funkade iallafall mycket fint men för få mil på bilen för egentligen yttra sig

Den här rundvandringen på Blueprint visar ordningen och för dom skulle det vara katastrof med slarvfel och fuskbyggen!
Jänkarna har rykt upp sig över lag är min känsla

 

Jag har extremt svårt se att det i Sverige finns någon renoverare kvar överhuvudtaget som gör en ekonomsik vettig renovering som kan konkurera med Crate tillverkarna
Ytterst få som ens har de nödvändiga maskiner som krävs för ett korrekt jobb.
De här i Sverge som håller på har specialicerat sig...Det enkla svaret är att det finns ingen ekonomi som företagare att göra enklare renoveringar...Man måste ta genvägar och göra det snabbt och det klarar bara ett exempel som Blueprint Engines med flera
 

Mitt bästa argument för att inte göra motorbygge själv är att det är väldigt svårt reklamera sig själv när det går fel!
Jag får avslag varje gång jag trampat i klaveret! 🙂

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BluePrint Engines använder begagnade motorblock .

Ett tag användes beg. BMW motorblock av F1 bilkonstruktörer , varför ?

Jo blocken var mycket starkare , många starter / avsvalningar härdar metallen i motorblocket .

Nu har dom hittat andra vägar att härda metallen på . Tar dock tid .

Link to comment
Share on other sites

Om motorn går runt och verkar ok efter en liten inspektion(av med ventilkåpor, ur med fördelare och ner med oljetråg) så är det bara att prova och starta! Inget att förlora på det... Funkar inte det så får du riva motorn och ta en närmare koll!
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...