Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Jag tröttnade på min gamla utslitna motor och köpte en nyrenoverad 289-1965 med 302-1968 toppar av en känd Svensk motorbyggare.
Satte in motorn i bilen i vintras och körde in kamaxeln i April. Inga problem.
Motorn går bra och är stark. Oljetrycket är korrekt även på tomgång.
När man startar motorn kall så är det inget ventil-tickande men när motorn och oljan når normal driftstemperatur så är det några ventiler som tickar.
Jag kör på en mineralolja 10W-30 enligt rekommendation. (Jag valde SUNOCO som har extra zink).
Har ställt ventilerna när motorn är igång och då dragit 1/2 varv extra efter att de slutar att klappra. (jag har ställt alla ventiler 3 gånger för att utesluta att de är feljusterade.)
Lyftarna är Sealed Power HT900 men vet inte om de är bra eller mindre bra när det gäller kvalitet/funktion......

Så till mina frågor:
Finns det någon där ute i Mustang-världen som känner igen fenomenet på en nyrenoverad motor med tickande ventiler och har en lösning på detta?
Skall jag dra 1 varv istället för 1/2 varv för att minska olemängden i lyftaren och därmed få den tystare?
Finns det en bättre mineralolja av annat märke som kan rekommenderas för hydrauliska lyftare men som ändå är 10W-30 (eller 10W-40) för fortsatt inkörning av motorn?
Eller skall jag bita i det sura äpplet och byta ut lyftarna till ett annat märke som ni har goda erfarenheter av?

Alla erfarenheter från er där ute tas välkommet emot!


//  Johan S
 

(redigerad)

Jag har liknande erfarenhet av traditionell lyftare som tyvärr ofta är bedrövliga...Hör ofta om dålig kvalitet!
Har inget att säga om Sealed Power men min egen erfarenhet på en motor jag satte i Summit Racings egna lyftare var just att det inte gick få bort tickande.
Plockade isär och noterade väldigt små hål i lyftarna för oljan att komma in.
Köpte då COMP lyftare och funkade sedan perfekt!
Drog slutsatsen att lyftarna hade svårt att fyllas upp korrekt

Men ta inte detta som lösning för din motor det var bara det jag råkade utför!   Behöver inte vara nått din motor råkat ut för!

Gällande spelet behöver du inte tänka så mycket på antal varv.
Lyftarnas invändiga lilla kolv rör ju sig ett visst avstånd som ofta är väldigt lätt att känna av.
Principen vid justering är att du vill justera ner vippan så kolven tryckts ned 50% av avstånden
Tumregeln är ju ett 1/2 varv men du kan ju lätt testa hur många varv du behöver dra för att bottna lyftaren och sedan justera halva avståndet.

Så det kan mycket väl vara så enkelt som att det behöver efterjusteras några gånger.....Beror ju lite på hur stabil hela ventilmekansimen är.


Oljan spelar ingen roll alls det ska gå perfekt på en nyrenoverad motor och är det som Ford specificerade 
Det kan ju vara så att byggaren har glömt dra år någon av oljegalleri pluggarna längst fram i motorn och då räcker inte trycket fram till lyftarna.
Går inte kontrollera på annat sätt än att du lyfter av en ventilkåpa och ser under drift om olja pumpas upp till vipporna.
Oljetrycket bör minst ligga på minst 20psi på varm tomgång och under normal drift runt 40psi.
Mer gör ingen skillnad utan rätt tryck = "good enough"

Någon kanske skulle säga att du ska testa en tjock 20W-50 olja men då är det problem och motorn inte fräch!

Om du tappar ur oljan håll koll om det finns glitter i oljan!!   Det vill du inte se!

På fräsch motor skulle jag aldrig köra mineral olja utan full syntet 10W-30 till 40 är perfekt och det Ford specat till dessa maskiner från 80-talet och fram.

Jag kör detta
https://www.forspeed.se/olja/ams-zrtqt-ams-oil-z-rod-10w-30-hog-zink-halt-synthetic-motor-olja/

Eller denna om motorn är lite äldre
https://www.forspeed.se/amsoil-produkter/olja-bensin-motorer/ams-zrdqt-z-rod-10w-40-hog-zink-olja-for-aldre-fordon/

 

Ändrade %s av %s (%s)

Har sett en mycket informativ video från en motorbyggare i USA .

Handlade om lyftare , kvaliteten är urusel , just nu !

Kineserna sparar in på korrekt härdning av lyftarna , vilket resulterar i att de går ned sig 🤔

OBS , lyftarna kan vara av vilket märke som helst .

Tack för utförligt svar från Per!

Jag kommer att fortsätta köra på 10W-30 olja eftersom motorbyggaren rekommenderade detta och är anpassat efter de lagerspel som han byggt motorn på.... samt att motron nu måste fortsätta köras in för kolvringarna och cylinderloppet.
Oljan kommer rikligt fram ur vipporna när jag justerade ventilerna under gång så jag tror inte att det läcker ur några pluggar, vilket är bra.

Håller med dig Per att det verkar som att vissa lyftare är för dåliga toleranser och därmed läcker det för mycket olja vilket medför att lyftaren inte orkar hålla emot då oljan nått sin arbetstemperatur (olja är då lite tunnare jämfört med när den är kall).
Jag kommer att byta till en ny bensinpump för att utesluta att det är den som tickar....... men jag tror inte att det är något fel på den som sitter där nu.

Jag är helt inne på att det just är lyftarna som är problemet.
Som Tungelsta skriver så är det nog tyvärr så att nästan alla lyftare tillverkas i Kina och med stor variation när det gäller kvalitet....

Nu kommer då en intressant följdfråga:
Om jag byter till helt nya lyftare hur skall jag då köra in kammaxeln/lyftarna?
Gäller 4x 10minuter på 2000 varv som jag gjorde då jag startade motorn helt ny?

Tacksam för kommentarer.

Johan S

Köper bara från Howard Cams numera och de har varit jätte bra! Även hjälpsamma med kamval
Har köpt flera där och de funkar.

Ja kör in kammen som vanligt som du beskriver är nog lika bra.
Vet inte 4x10min jag brukar bara köra typ 20-30min i ett sträck.

Skulle nog inspektera  botten på alla lyftare först så ingen gått ner sig.

 

(redigerad)

Per: hur gör man för att

On 2021-06-09 at 22:40, Per Berglund said:

testa hur många varv du behöver dra för att bottna lyftaren och sedan justera halva avståndet.

? Hur vet jag när den är bottnad? Jag är rädd att jag ska böja en stång om jag drar för mycket.

Ändrade %s av %s (%s)
15 timmar sedan, 68mustang said:

Per: hur gör man för att

? Hur vet jag när den är bottnad? Jag är rädd att jag ska böja en stång om jag drar för mycket.

Det går inte böja stänger.....Ventilen öppnas istället

Lossa en vippa tills du känner stången börjar glappa och då nyp vippan precis så stången slutar glappa.....där har du det övre läget

Om lyftaren inte är uppumpad med olja så kan du nu trycka ner stången ytterliggare minst 2mm......Tryck med tummen på vippan så du får bra hävstång

Känns det stumt gå vidare tills du hittar en lyftare som ger med sig.

Nu kan du mäta dig fram hur mycket glapp som finns i lyftaren....eller skruva ner vippan tills du känner att det bottnar i lyftaren.....Räkna antal varv på justermuttern tills det bottnar.....Backa tillbaka hälften av varvet....Klart!

Annars tumregeln att dra justermuttern ett halvt varv från det stötstången slutar glappa ska annars funka fint!
 

51 minuter sedan, 68mustang said:

Tack för bra beskrivning! Det ska genast testas, jag har något litet klapper nånstans som jag vill få bort.

Tänk på att en läckande packning mellan topp och grenrör kan ge ljud som är förvillande lika ventilklapper.

Du har en poäng där Janne! Köpte en BMW för många år sedan ,med ett tickande ljud, lämnade in den till BMW verkstaden och det var läckage vid avgasgrenröret. Efter ett tag började det att ticka igen. Meken fick dra bultarna så hårt han vågade sen var tickandet borta dom 10 resterande åren jag hade bilen.

Liten uppdatering från trådskaparen:

Jag bytte till ny bränslepump men det var inte den som tickar utan ventilerna/lyftarna.
Därefter bytte jag till 15W-40 olja och motorn blev bara marginellt tystare, så tickandet är istort sett kvar som innan.
Skall testa att ställa ventilerna igen och då dra ca 1 varv istället för 1/2 bara för att se om det blir någon skillnad i tickandet....

Återkommer löpande med uppdateringar så att andra kan ha nytta av det jag testar.

En annan fråga som jag funderat på är om någon varit med om att insuget (gjutjärn) har haft spricka i förvärmningskanalen där avgaserna leds igenom? Vanligt eller ovanligt enligt eran erfarenhet?
Ibland är motorn svårstartad när den är varm.....
Grejerna är trots allt 55 år gamla och vad som helst kan hända under den tiden.
Hur kan jag, utan att ta loss hela insuget, veta om det kan finnas en spricka eller ej i insuget?
Sprickan kan ju antingen vara in till insugskanal eller ner in i motorn mot lyftarna/kamaxeln....

Tacksam för kommentare kring spricka i insuget.

Har inte hört att Ford lider något av sprickor mer än någon annan.
Det är sån som händer helt enkelt av ålder eller feldragning.

"svårstartad" har jag märkt att folk tycker trots det är normalt.
Folk är så vana vid sin effektiva svenssonbil att man upplever sin veteranbil som "svårstartad"....Förgasar bilar är det iblan helt enkelt. 🙂
Som grädde på moset är att dagens bensin med hög etanolhalt gör att den ångar bort snabbare i förgasare än förr.
Speciellt när den är varm!
Vissa förgasare är också känsligare och har själv upplevt att Edelbrock tömmer sig snabbare än andra när det står.
Man får gilla läget helt enkelt.

Är det stort problem kan det vara värmeproblem som påverkar förgasaen....Om den saknar en spacer i komposit så kan det hjälpa
Har du headders så är även det något som tillför en massa värme under huven när du stänger av motorn och då snabbt kokar bort soppan i förgasaren

 

Hej.

Jag har också haft problem med lyftare. M.m. (Lång story)

Köpte en Mustang -66 med 302:a som gått ca: 2000 mil efter renovering, men stått mycket.

Det började med att bilen hade stått nästan 2 år och vid uppstart fick jag den aldrig att gå rent, samt att den tickade ordentligt.

Jag kunde konstatera att minst en lyftare aldrig ”pumpade upp” provade byta olja, och lite annat, men det slutade med att jag köpte ett helt nytt set med Comp Cams hydrauliska lyftare och bytte dom enligt instruktioner från CC.

Tyvärr fick jag den aldrig att gå bra nu heller! När jag drog ett halvt varv efter zero lash enligt instruktionerna tickade den och gick aldrig rent utan misstände på 2 cylindrar.

Hittade på CC:s hemsida en instruktion att dra ett helt varv, men då tappade jag kompression på ett par cylindrar. Backade ett halvt varv men den gick inte rent.

När jag sedan öppnade ventilkåporna igen, såg jag vattendroppar!!! Visade sig att en pinnbult hade gängat upp sig. Vid renoveringen hade man borrat, gängat och monterat gängade i stället för pressade bultar, vilket är bra, men nu var flera lösa.

Köpte nya bultar med sexkant mot toppen, så man kan dra med momentnyckel, justerade om igen med ett halvt varv, samma sak igen misstände på cylinder 3 och 5. Tog isär och kunde konstatera att två lyftare aldrig pumpade.

Köpte nya igen från CC. Tog isär samtliga, rengjorde och såg att flera hade grader på insidan, vid det lilla hålet för oljan, graderna var så lösa att några lossnade när jag petade på dem med en liten skruvmejsel. Ett litet metallspån kan ju sabba hela lyftaren eller ännu värre om den kommer vidare.

Upptäckte sedan när jag skulle sätta ihop dom att två st. gick trögt i loppet! Mätte upp delarna, och det skiljde upp till en tiondels millimeter i spel!!! Några glappade och 2 var tröga.

Så jag sorterade, smörjde och matchade delarna i lyftarna, satte ihop dom, kladdade på monterings smörjan som följer med på änden mot kammen, drog muttrarna ett halvt varv efter zero lash. Startade och körde in ca 20 min, och den går äntligen rent, utan tick.

Så mycket felsökning jag har gjort. Man tycker ju att nya grejer man sätter in ska fungera, men kvalitén på kinatillverkat är så dålig. Så även om man köper nytt, ta isär och kolla innan montage. Jag ska kontakta Comp Cams och även dissekera de första jag köpte.

Ett tips: Om en lyftare ger med sig när du justerar efter att nyligen ha kört motorn, är den troligen defekt.

Lycka till

CC var ett företag att lita på men kanske är påväg utför.
Nu är ju CC och Edelbrock dessutom ihopslagna i samma ekonomiska påse…..Inte alltid störst är bäst de brukar bara fokusera på det ekonomiska 

Köp Howards prylar de tillverkar lyftare i USA och håller hög nivå.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...