Jump to content

Recommended Posts

När jag köpte bilen var hjulinställningen inte värst och framdäcken var helt sallad, så jag bytte däck och åkte till en verkstad för att få hjälp med hjulinställningen, eftersom jag var osäker på hur man gör på en Mustang. Det visade sig att de inte heller visste, så även om de gjorde ett försök blev det inte helt bra. Jag hävde mig därefter under själv efter lite läsning och fixade till så inställningen var perfekt i både camber och toe. Men, när jag rullade ut från verkstaden hörde jag ett tydligt "KLONK", varpå hjulinställningen var fel igen. Kollade minst 3 ggr, mätte mellan styrleder till styrstag men såg inget uppenbart. Gjorde om igen, samma sak hände etc osv.

Beställde därför ett kit med nya styrstag och styrleder och idler arm, bytte rubbet och centrerade ratten enligt alla konstens regler. Var skitnöjd. Tog en tur, hörde inget KLONK men när jag kom tillbaka pekade högerhjulet typ 5-10 grader fel. Under och kollade, allt satt fast, allt SER bra ut, men vinkeln är fel.

En bekant föreslog att det är ramen som är för mjuk, så hela hjulupphängningen flyttar på sig (inte säker på exakt hur man menade) och att det är typ en sjuka på gamla Fordar, speciellt med tunga motorer och breda däck. Är det nån annan som håller med eller har andra förslag?

Är bussningarna på casterstaget slut kommer toe att kunna bli lite vad som helst. Att ramen skulle vara mjuk känns långsökt om inte bilen är fullständigt upprutten.

(redigerad)

Nja ramen är svårt tro!

Däremot "sjukan" din bekant kanske syftar på är fjädertornen.
Just 69-70 har stora problem!
Jag har nog skruvat på ett 20-tal av dessa modeller och mer än 50% har olika variantion av sprickor i fjädertornen.
Titta i botten på dessa och runt infästningen av övre bärarm.
Teoretiskt skulle dessa kunna röra sig och påverka toe men isåfall helt galet sprucket!
Ford förstärkte alla torn på bilar med Big Block och BOSS modeller

Övre / Nedre bärarm är också något man bör byta ut helt.
Blir ofta väldigt stora glapp i dessa

Ändrade %s av %s (%s)
  • 2 weeks later...
On 2021-08-10 at 18:21, Per Berglund said:

Nja ramen är svårt tro!

Däremot "sjukan" din bekant kanske syftar på är fjädertornen.
Just 69-70 har stora problem!
Jag har nog skruvat på ett 20-tal av dessa modeller och mer än 50% har olika variantion av sprickor i fjädertornen.
Titta i botten på dessa och runt infästningen av övre bärarm.
Teoretiskt skulle dessa kunna röra sig och påverka toe men isåfall helt galet sprucket!
Ford förstärkte alla torn på bilar med Big Block och BOSS modeller

Övre / Nedre bärarm är också något man bör byta ut helt.
Blir ofta väldigt stora glapp i dessa

Tack för det tipset, ska genast inspektera. Bilen är ju helt ombyggd 2014-2018 så då borde man ju sett sprickor... Får helt enkelt kolla. 

Fick också tipset att en sway bar skulle kunna göra det bättre. Kanske kan göra en provisorisk lösning själv till att börja med. 

Tipset att en krängningshämmare ( sway bar ) skulle påverka hjulinställningen är ju helt uppåt väggarna, lyssna inte på sådant.

Var någonstans i Sverige håller du till, kanske finns det någon här på forumet i närheten som kan tänkas hjälpa till?

On 2021-08-23 at 17:27, JanneJ said:

Tipset att en krängningshämmare ( sway bar ) skulle påverka hjulinställningen är ju helt uppåt väggarna, lyssna inte på sådant.

Var någonstans i Sverige håller du till, kanske finns det någon här på forumet i närheten som kan tänkas hjälpa till?

Finns i Fjugesta strax utanför Örebro. Skulle förstås vara oändligt tacksam för hjälp. Det brukar vara värt sin vikt i guld att snappa upp åratal av erfarenhet från nån som kan. Jag bjuder naturligtvis på fika eller en öl om det är så ☺️

  • 2 weeks later...

 

Jag tog isär och kollade nedre länkarmsbussningen idag. Den verkar okej, den rör sig åtminstone inte i någon riktning och verkar inte alltför sliten. Camberbulten sitter inte löst heller, det är bara brickan på baksidan som rör sig lite grann innan man drar åt den, men eftersom den främre brickan är svetsad på bulten har jag svårt att se att den skulle röra på sig under körning. Samma fel uppstod igen som alltid... När jag justerat camber (till och med överjusterat lite) så ser det ut på ett sätt, efter minsta rörelse framåt så flyttar sig vänsterhjulet i både camber och toe.

Nyligen justerat, innan körning (lägg märke till toe in och lite positiv camber på vänsterhjulet):

WheelBefore.thumb.png.95dbddf88fa95e9da7f73a49f6cd4a90.png

 

Efter 50 meters körning (kraftig toe out och negativ camber på vänsterhjulet):

WheelAfter.thumb.png.6fa37d7473503829fe11cd3bdc00fbd7.png

 

Bakre camberbrickan som spelar några mm:

CamberBricka.thumb.png.fcaecdb86c6fdc8f6b9d2d0f7ace623f.png

 

Vänster sidas länkarmsbussning, fram och baksida:

1449296797_LnkarmBussningFramsida.thumb.png.a7743e60096bf8039588f35ea4dc26c2.png1865862705_LnkarmBussningBaksida.thumb.png.4c30324ce5d33ca3d17211899c0904e5.png

 

Jag kan verkligen inte se något fel. Troligen måste jag väl ta ner hela fjäderbenet och båda länkarmar för att hitta felet, men jag tänker att man åtminstone borde kunna se nåt symptom eller kunna mäta fram problemet på nåt sätt?

(redigerad)
2 timmar sedan, John said:

Lite svårt att se på din bild, men är räfflorna/lettringen kvar på bussningen ?

Finns inte dom så glider länkarmen gärna.

IMG_1638.JPG

Nej, skulle nog säga att de är borta. Kan det vara så enkelt alltså? Tycker ju bulten passar ganska bra genom hålet, men det kanske räcker med nån millimeters spel?

Hittade dem på Hansen Racing. 190kr/st så strunt samma, beställde nu och testar att byta. 

Ändrade %s av %s (%s)

Vet inte om det är något med bilden men jag får uppfattningen att vinkeln på centrumkåpan till navmuttern och fälgen inte stämmer på vänsterhjulet. Sitter fälgen som den ska?

om både camber och toe påverkas måste det vara länkarmens infästning,

och det ser ut som att vänsterhjulets nederdel flyttat sig utåt,

är gängorna på bulten tillräckligt långa så att inte muttern bottnar?

9 timmar sedan, JanneJ said:

Vet inte om det är något med bilden men jag får uppfattningen att vinkeln på centrumkåpan till navmuttern och fälgen inte stämmer på vänsterhjulet. Sitter fälgen som den ska?

Tror du är något på spåren! fick samma problem med fel muttrar när jag bytte fälgar

Mysteriet tjocknar...

Den nya bussningen är helt annorlunda. Den gamla är 54 x 33 mm och den nya är 52 x 36 mm (på den smalare delen, den är lite konisk). Finns liksom ingen sportslig att den nya kommer passa, så antagligen kommer delar av bilen från en annan modell / årsmodell eller nånting. Nån som känner igen det?

P_20210914_170939.jpg

P_20210914_171059.jpg

On 2021-09-10 at 07:02, JanneJ said:

Vet inte om det är något med bilden men jag får uppfattningen att vinkeln på centrumkåpan till navmuttern och fälgen inte stämmer på vänsterhjulet. Sitter fälgen som den ska?

Det är nog bara pga bilden, fälgen sitter rakt och fast.

 

On 2021-09-10 at 07:55, svanted said:

om både camber och toe påverkas måste det vara länkarmens infästning,

och det ser ut som att vänsterhjulets nederdel flyttat sig utåt,

är gängorna på bulten tillräckligt långa så att inte muttern bottnar?

Ja, jag kollade precis när jag lossade bulten och den har gängor så det räcker. Den är måhända lite sliten längst in i gängorna så det skulle nog inte skada att byta, men jag tror inte muttern lossnat för det satt fortfarande hårt åtdraget.

8 minuter sedan, John said:

Fick du inte bort den yttre stålhylsan när du demonterade den gamla bussningen ?

Hmm... Du menar att det ska gå att ta bort mer... 🤔 Ska kolla igen men det kändes inte så. Sen är det ju längden som skiljer också. 

1 hour ago, John said:

Fick du inte bort den yttre stålhylsan när du demonterade den gamla bussningen ?

Du har förstås helt rätt. Fick titta noga men hylsan är ju kvar. Får inte bort den med vanliga verktyg nu så det får vänta tills jag kan värma på det.

Tack!

Ta och såga ett spår i den så spänningen släpper, sen är det bara att peta ur den.

När du pressar i den nya så sätt något emellan i länkarmen så inte länkarmen pressas ihop.

3 timmar sedan, Tbird said:

Den gamla är en polyuretane eftermarknads bussning.

Jag skulle ta bort armen så en press kan användas för att sätta i den nya bussningen.

Ja, länkarmen rör sig för mycket, dessutom är det svårt att komma åt, så min slutsats blev också att den måste tas ner. Men då får man väl problem med spindelleden istället 😄

On 2021-09-14 at 19:49, John said:

Ta och såga ett spår i den så spänningen släpper, sen är det bara att peta ur den.

När du pressar i den nya så sätt något emellan i länkarmen så inte länkarmen pressas ihop.

Fick bort den gamla precis så. Att få dit den nya var inte så enkelt, jag förstår vad du menar med att lägga nåt emellan, men jag tyckte redan vinkeln var fel innan. Slutade med att jag värmde / drog isär och sen svetsade ett plattjärn mellan så armen inte kan klämmas ihop. Spraylackade allting för rostskyddets skull och väntar nu på att det ska torka. Ska bli spännande att se om det eliminerar problemet!

(redigerad)

Fick ihop det. Ställde camber först på båda sidor. Tyckte det såg bra ut, mätte för säkerhets skull, skiljde 1 mm med bilen på backen så jag nöjde mig så. Ställde toe, perfekt lika. 

Tog en sväng, camber på båda sidor är helt mongo, toe självklart också.

Upp igen, ställde camber max inåt, ställde ner - hjulen ser ut som harvskivor (!) - testsväng. Hjulen står exakt som förut igen, dvs helt åt *******.

Jag ger fan upp. 

Ändrade %s av %s (%s)

Mer fakta;

Pratade med killen som byggde om bilen 2014-2018 och han säger att han gjorde en Shelby-sänkning, alltså sänkte länkarmarna 2 tum. Han kände att den spårade lite då men killen som gjorde hjulinställningen sa att allt var okej. Han säger också att allting var nytt då, bussningar, länkar och lager. 

Bilen har också förzinkade "export braces" för att stabilisera fjädertornen (de går från fjädertornen till torpedväggen).

(redigerad)
1 hour ago, Musse-Daniel said:

Mer fakta;

Pratade med killen som byggde om bilen 2014-2018 och han säger att han gjorde en Shelby-sänkning, alltså sänkte länkarmarna 2 tum. Han kände att den spårade lite då men killen som gjorde hjulinställningen sa att allt var okej. Han säger också att allting var nytt då, bussningar, länkar och lager. 

Bilen har också förzinkade "export braces" för att stabilisera fjädertornen (de går från fjädertornen till torpedväggen).

2" är för mycket!!!
1" är det normala och det går göra lite till med justering av kulleder

Det som händer nu är att överdelen på däcket dras in för mycket vid nedfjädring.

Vore jag dig skulle jag montera tillbaka övre armarna till originalhålen.
Egentligen även byta ut övre bärarmarna också eftersom det troligen fått sig en "knäck" nu!...Antagligen även skräp kvalitet också

Enbart byta "kulleder" är jag ingen "fan" av längre de är så dålig kvalitet om man inte får tag i rätt fabrikat
Det ska vara MOOG eller TRW.... Det som säljs mestadels i Sverige är riktigt dålig kvalitet ofta ACP

Bärarmar löper jag antingen på Rockauto eller Summit racing
Exempelvis
https://www.summitracing.com/parts/mog-rk621369/make/ford/model/mustang/year/1969
 

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...