Jump to content

Headers


Wesslau

Recommended Posts

Vad är det för typ av headers som sitter orginal på min 302 -88?

Shorty headers eller full length?

Är det nån större skillnad på de olika märkena när det gäller headers,

om man tänker prisklass runt 150-200 USD?

//Björn

Link to comment
Share on other sites

...men å andra sidan så finns det en stor fördel med equal length shorties, nämligen effekt... Dessutom är de inte så svåra att sätta dit, och jag har inte hittills lyckats bränna några kablar. Att välja unequal bara för att det är svårare att byta stift ser jag bara som en enkel undanflykt. Hur ofta byter de flesta här stift? Det är inte svårare att byta stift på min än vad det är på en massa konstiga japanska bruksbilar...

Jag ska dock ha av mina snart för att sätta på longtubes, så ifall nån e intresserad av dem(Flowtech 12110FLT) så kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

...men å andra sidan så finns det en stor fördel med equal length shorties, nämligen effekt... /quote]

På vilket varvtal ger lika långa primärrör mera effekt jämfört med olika långa?

På hur brett varvtalsoråde har man nytta av likalånga?

Hur lång skall kollektorn vara, vilken diameter? Med hurudan vinkel skall kollektorn gå ihop från 4-1 rör?

Link to comment
Share on other sites

rtm,

Dina frågor kan besvaras med lika många frågor, och fler därtill. Du får en bättre grundpotential ifall du du vill utveckla din motor, ett friare flöde osv. Detta handlar om bolt on headers, inget custombyggt från Lemon, Stahl, Burns eller Kooks eller dyl. Dina frågor kräver bänkning av motor, med en hel del laborerande av kollektorlängder m.m. Det finns mig veterligen inget universalsvar på de frågor du ställer. Var vill du ha din effekt/vrid peak, vad är dina växlingspunkter osv? Det är inte säkert att ett 4 till 1 är bättre än ett tri-Y. Varierar väligt mellan storlek på motor, användningsområde m.m.

Flowtech är verkligen inget Highend-brand, men de är absolut bättre än allt som sitter original på FOX-bilarna.

Detta är vad de skriver om de headers som jag f.n. har:

"Equal Length Headers

A true equal-length design, the Flowtech Mustang header is an excellent choice for the Mustang owner who wants to get the most from their 5.0L (302 c.i.d.) V-8 and still accommodate all emission control components. Large 1-5/8" mandrel-bent tubing with your choice of finishes. "

Men, du verkar ju vara påläst, så detta kan inte vara nåt nytt för dig.

Det jag ville göra med mitt inlägg var att hindra folk från att bli avskräckta från att prova dessa, inte hålla en kurs i headersuppbyggnad och dess teorier.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Jo, kanske kommentaren kräver lite till. Den var slarvigt skriven.

Jag har jobbat myket med motorer i olika former, dock ej så mycket med Ford SB. Amerikanska har närmast varit Chrysler SB (340) o. BB (426+440). Nu är det så, att det även dykt uppp en Ford i familjen, och jag har en del delar liggande. Jag plockade ihop en 302 i höstas av 289 o. 302 delar. Den har någorlunda ryt (för sin volym), och används främst av frun för nöjesåk. Bromsade den till dryga 260 kW med gjutjärnsgrenrör + 2 tums system med effektiva dämpare, så jag undrade om man har mycket fördel av plåtheaders jämfört med K-motorns grenrör.

Vill inte ha läckage o. smatter i bilen pga headers.

Tidigare var Hooker Super Comp det bästa man kunde köpa över disk, (för Chrysler iaf), men vet inte vilka som är bäst för Ford.

Jag var närmast intresserad om någon hade testresultat av olika lösningar.

Som kuriositet kan nämnas att 426 och 440 Chrysler kräver totalt olika avgassystem för att funka bra, även skiljer det mellan 426 wedge och 426 Hemi.

Det blir väl att testa Mustangen själv.

Beklagar min otydliga kommentar.

Link to comment
Share on other sites

rtm,

Det är lugnt! :)

Hookers Super Comp Headers är nog fortfarande ett bra val, men tror nog att det som används aboslut mest på iaf de senare Ford SB i N/A utförande är Kooks headers(http://www.kookscustomheaders.com/), som förmodligen är det närmaste custombyggda man kan komma. Deras Step Headers är grymma, och lär vara mitt val så småningom när man börjar jaga 100-delar...

Ifall man är ute efter optimala förutsättningar så är H eller X-pipen lika viktig enligt många. En del säger att X-pipen är bättre i alla applikationer, andra säger att H-pipen funkar bättre i vissa applikationer.

De som åker NHRA/IHRA Stock (Där öppna headers är tillåtet och det vanligaste valet) med FOX och nyare Mustanger, finns det flera (t.ex Evan Smith, Tech editor på Muscle Mustangs & Fast Fords)som väljer att köra med Xpipe trots den ogynnsamma viktplaceringen...effektkurvan verkar bli mer optimal då...

Och glöm inte coatingen, där finns en hel del att hämta effektmässigt, och dessutom ser headersen ut som nya under mycket lång tid!

Jag tror nog att du skulle märka en viss skillnad mellan gjutjärnsgrenrören och ett par eftermarknads, och dagens eftermarknadsheaders har i de allra flesta fall god passform.

Nåt som jag kan rekommendera är låsbara Header bolts från Stage 8, tror tom att Ford Motorsport har dem i sitt sortiment numera...

Förresten, på följande länk finns en bild på just Evan Smiths bil, körs som 93 Cobra. Xpipen syns tydligt.

https://www.autoimagery.com/store/cgi-b ... ortfiles=2

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Vi åkte strippen med Chryslers under många år. Både SB o. BB. vanligtvis använde vi slip on kollektorer då vi justerade bort 100-delar.

Detta resulterade i, att vi hade förhållandevis långa rör efter kollektorn på bigblockarna, men ca. 20-30 cm kortare på 340 smallblock. Jag minns inte dimensionerna numera, men det var fråga om helt olika headers till varje motortyp. Jag tror att rörena slutade någonstans mitt under bilen med 440 cid, men hemi hade betydligt kortare kollektorer.

-Å andra sidan gick 340 på 8800-9500 varv, beroende på utförandet, medan bigblockarna snurrade runt 7,5- 8K. Vi hade inga cross-over (H eller X- pipe).

Nu är det dessutom så, att det är mycket viktigare att ha rätt inpassning mellan avgaskanalen och avgasserien, än att käbbla om det skall vara H eller X. Fel utförande på någondera resulterar i förluster. Så gör även för grovt dimensionerat system överlag. (Bigger isn´t always better- heter det ju).

På våra gatbilar har jag kommit till att jag gärna prutar 10 hästar från toppen, än har ett enormt oväsen i kupén. Dessutom kan man få mera vrid på lägre varv i stället.

Om man sedan någon gång vill prova prestanda på strippen, är det bara att byta till headers och bestycka om förgasaren. (Men då är ju inte bilen mera i "gatskick").

GM o. Ford i all ära, men den ultimata gatmotorn är enligt min mening Chrysler 340. Har aldrig varit med om något liknande bland smallblocks. (Ja, ja, off-topic, jag vet, och nuförtiden finns det andra V8 ock V10 motorer också)

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att storleken på avgassystemen ofta är rejält överdrivna. Det som funkar bäst på en N/A SBF är i de flesta applikationer antingen custombyggda Step headers, eller 1 5/8" tuned equal length. Dessa går sedan ner i en 3" collector som går över i 2.5" Resten bakåt är 2.5"

Visst är det så att det skiljer massor beroende på vilken motortyp/storlek man pratar om. Jag är själv ganska involverad i en CBB (427)) Superstocker, där vi experimenterat en del med just collectorlängder.

Vill man ha ett optimalt system så måsta man ta hänsyn till alla tillgängliga parametrar. Att förringa valet mellan H/X-pipe är inte så smart. Det har lagts ner mycket tid och energi på att hitta ett så effektivt system som möjligt. Tror inte detta arbete hade lagts ner ifall utfallet hade varit försumbart. Jag har någonstans en artikel om detta ämne, hittar jag den så ska jag beskriva detta ämne utförligare.

Mina teser baseras på renodlade racingapplikationer, bilar som går på gatan omfattas alltid av en massa kompromisser som aldrig gagnar prestandan.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Nja, det har testats med X och H en hel del, men det finns MYCKET delade åsikter här. Vissa motorer gillar ett X, medan samma motor tappar upp till 2-3 % med H. Följande test med en annan typs motor ger raka motsatsen.

Alla är dock överens om att någonform av crossover är bättre än inget alls.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...