May 12, 20222 yr comment_179221 Fick för höga avgasvärden vid besiktningen. Någon som har en bra lösning på att få ner siffrorna lite? Bilen har stått still en längre tid, ny olja och filter. Sitter x-pipes med racekattar på, öppet luftfilter.
May 12, 20222 yr comment_179222 körde besiktningsmannen dem riktigt varma? man brukar ju få värma dem ganska bra innan racekattar funkar
May 12, 20222 yr Author comment_179223 1 hour ago, Corvette said: körde besiktningsmannen dem riktigt varma? man brukar ju få värma dem ganska bra innan racekattar funkar Han börgade med provtur sen bromsprov,hissade upp kollade resten och sist avgasvärden. Han varvade upp den stundtals vid mätningen. Besiktningsmannen frågade om bilen stått still länge och det har den ca 1,5år, han tyckte jag skulle använda bilen ofta och återkomma så gör dom en snabbtest utan kostnad. Visar det godkänt så får jag betala för efterkontrollen. Funkar det att tanka i en del E85?
May 12, 20222 yr Author comment_179225 1 timme sedan, Corvette said: E85 funkar att få ner CO men inte HC. Hur får man ner HC? Smörgåstårta i baksätet😉
May 13, 20222 yr comment_179229 Högt värde på både HC och CO betyder dålig funktion på catt men använd bilen varje dag i en vecka kör sedan bilen hårt så den blir riktigt varm innan du åker och testar så funka det nog. ps. för att använda riktigt många hästkrafter utan att bryta alltför många trafikregler kan du gasa och bromsa samtidigt
May 13, 20222 yr comment_179230 HC är ju hydrocarbon och det tyder på mkt bränsle och fel balans mellan bränsle och syre - och som det står ovan - man behöver nog glödheta kattar om det ska kunna funka. Jag har en italiensk bil med problem att besiktiga om inte katten är riktigt varm. Jag har även en äldre rejsbil med förgasarmotor med jättehög HC halt på tomgång. Nu behöver jag bara uppfylla CO på den så det är inget problem, men besiktningskillarna skrattade åt att HC är extremhög. Den behöver en hel del bränsle och aggresivt trimmad motor.
May 13, 20222 yr Author comment_179240 13 timmar sedan, datmbn said: Högt värde på både HC och CO betyder dålig funktion på catt men använd bilen varje dag i en vecka kör sedan bilen hårt så den blir riktigt varm innan du åker och testar så funka det nog. ps. för att använda riktigt många hästkrafter utan att bryta alltför många trafikregler kan du gasa och bromsa samtidigt Ska använda bilen dagligen ett tag och tanka i e85 vid efterkontrollen. Känns som att det kan vara en mängd olika orsaker? Dåliga cattar, felaktig programmvara, bränsletryck sensor, kanske kassa tändstift?
May 13, 20222 yr Author comment_179241 13 timmar sedan, Kenneth L said: HC är ju hydrocarbon och det tyder på mkt bränsle och fel balans mellan bränsle och syre - och som det står ovan - man behöver nog glödheta kattar om det ska kunna funka. Jag har en italiensk bil med problem att besiktiga om inte katten är riktigt varm. Jag har även en äldre rejsbil med förgasarmotor med jättehög HC halt på tomgång. Nu behöver jag bara uppfylla CO på den så det är inget problem, men besiktningskillarna skrattade åt att HC är extremhög. Den behöver en hel del bränsle och aggresivt trimmad motor. Ska programmera om nycklar hos en firma, dom skulle se om det finns några felkoder. Får välja en varm sommardag för efterkontroll och köra hårt strax innan.
May 15, 20222 yr Author comment_179261 7 timmar sedan, LYA said: Fått rådet att höja tomgången till 1200 R.p.m. Ok det kanske hjälper till. Hade du problem med avgasvärden?
June 1, 20222 yr Author comment_179462 Fick rådet att tanka ca 20l e85 när tanken är tom innan besikningen, är lite osäker på om detta är hälsosamt för motorn? Finns det någon med kunskap om detta?
June 2, 20222 yr comment_179474 21 timmar sedan, Rsracing said: Fick rådet att tanka ca 20l e85 när tanken är tom innan besikningen, är lite osäker på om detta är hälsosamt för motorn? Finns det någon med kunskap om detta? Mer än 50% kan va ohälsosamt för motorn vad jag hört (du ska ju dessutom köra hårt för å få upp tempen på kattarna) men det kommer oavsett inte lösa ditt problem, läs högre upp. Har haft samma issue för x år sedan och det gick inte då heller.
June 13, 20222 yr Author comment_179628 Godkänd, bytte tändstift,tanka vpower, hällde i Rislone® Hy-Per Petrol Complete Fuel System Treatment ALL INCLUSIVE PRO BENSIN Högeffektiv förbränning. Vet ej om ovanstående åtgärder hjälpte till eller att jag körde ca 20min extra innan bes. Glad är jag iallafall😃
June 20, 20222 yr comment_179684 On 2022-05-15 at 09:52, Rsracing said: Ok det kanske hjälper till. Hade du problem med avgasvärden? Ja men inte besiktigat ännu...
September 13, 20222 yr comment_180697 On 2022-05-15 at 09:52, Rsracing said: Ok det kanske hjälper till. Hade du problem med avgasvärden? Ja jag hade problem med värderna men när jg höjde tomgången till 1200 rpm gick den igenom.
September 13, 20222 yr comment_180703 och vi bytte till Street Tunen på en bil och då gick den igenom
January 23, 20232 yr comment_181225 On 2022-05-15 at 02:36, LYA said: Fått rådet att höja tomgången till 1200 R.p.m. Gick igenom efter att höjt tomgången. Förlåt för mycket sent svar...
January 31, 20241 yr comment_183043 On 2022-05-15 at 02:36, LYA said: Fått rådet att höja tomgången till 1200 R.p.m. Funkade bra.