Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Efter fem månaders leveranstid från Hansen Racing fick jag äntligen mitt Borla S-Type till min Mustang GT 2010.

Ska denna ljuddämpare låta högt inne i kupén?
Hur låter era S-Type?
Den låter mest ca 1500-2000 rpm och man ligger oftast i detta varvtal när man kör längre sträckor eller accelererar lugnt.

Jag körde ca 3 mil idag runt 100 km/h och efter det så var man helt slut huvudet och hög musik överröstar inte ljudet.
Kör man i 120 km/h så låter det mindre eller om man gasar på.

Jag antar att en ljuddämpande matta i skuffen inte hjälper nämnvärt?

 

Ja jag undersökte detta ganska noga innan jag beställde. Det står även på Borlas hemsida att det inte ska vara resonans.

Kan verkstaden monterat fel?

Ljuddämparen i övrigt är original.

Lägga en ljuddämpande matta i skuffen lär inte hjälpa så mycket?

 

18 minuter sedan, Pab said:

Ja jag undersökte detta ganska noga innan jag beställde. Det står även på Borlas hemsida att det inte ska vara resonans.

Kan verkstaden monterat fel?

Ljuddämparen i övrigt är original.

Lägga en ljuddämpande matta i skuffen lär inte hjälpa så mycket?

 

 Jag satte lite asfaltsmattor i reservhjulsbaljan men det var mest för kommande ljudbygge. Klistrade även på en ljudisolermatta på bagagemattan. Har för övrigt öppet filter jlt,20220519_151554.thumb.jpg.cd19ad8d883a85500f9580e64af2fa1f.jpg20220519_151620.thumb.jpg.86ec40c96d4aee849ad96ad8bdb184af.jpg bbk longtubes,xpipes, original ljudämpare och det låter perfekt. Mullrar ganska behagligt på tomgång och helt ljuvligt vi gaspådrag. 

Det ser bra ut, ska kanske testa att försöka ljudisolera lite i skuffen.

Kan man montera Axle-Back fel?

Jag vill ju ha gött muller, nu låter det ju värre än ett flygplan i kupén.

Gasar man på så låter det gött men inte när man kör lugnt.

Du får byta till andra dämpare. Så där är dom du monterat nu. Och vad som är rätt ljud finns det lika många åsikter om här som det finns Mustangägare här på forumet. Men fy fasen om man inte kan åka med bilen i 70-130 km/h utan drone......Jag skulle bli tokig. Nu skriver snart nån här att jag inget fattar.....Men sånt är livet!

10 timmar sedan, Kenneth L said:

Du får byta till andra dämpare. Så där är dom du monterat nu. Och vad som är rätt ljud finns det lika många åsikter om här som det finns Mustangägare här på forumet. Men fy fasen om man inte kan åka med bilen i 70-130 km/h utan drone......Jag skulle bli tokig. Nu skriver snart nån här att jag inget fattar.....Men sånt är livet!

Jag håller med dig, hade Steeda burkar på min 06:a och det var sån drone vid 110 så plomberna lossnade så det blev byte 
Det skall låta utanför bilen och inte i bilen 

  • Thanks 1

Ljud är svårt och väldigt personligt. Tycker dock det är konstigt om dom marknadsförs som utan drone  på din bilmodell och ändå har drone i normal cruisingspeed 50-100.  Har du verkligen fått rätt modell kan man undra. Provat flera olika tomma burkar som bygger på resonans och stående våg vid vissa frekvenser/varvtal och gasflöde. Alla har det gemensamt att dom barar dämpar sljudet i ett visst varvtal och alla får en viss klang och vasst ljud i plåtburken, vissa gillar detta, andra inte. Alla funkade hyffsat men FR500 var klart bäst och väldigt bra just i vanlig körning. När ja satte på Longtube headers med racekattar blev det en helt annan sak och inga av dessa dämpare höll sig tysta längre, helt olidligt vid minsta rörelse på gasen eller i farter över 80.  Fördelen med tomma resonansdämpare är att dom inte blir sämre eftersom dom inte innehåller ull. En plåtburk med ett avkapat rör i eller lite plåtvinklar. Men ulldämpade fullflödesdämpare ger alltdit mysigare och dovare ljud enlig mina öron. Att dom skulle slitas ut och rosta som på vanliga bilar kommer ta väldigt lång tid så som våra Mussar används.

 

Kika på X-force dämparna som har inbyggd silent choice. Dessa är lite dyrare men absolut bäst. Det är en stor fullfödesdämpare i polerd rostfri plåt med ull i och 2,5" perforerat rör rakt igenom i öppet läge som ger dovt mysmuller även med racekattar. I tysta läget stängs mittgången och avgaserna går en annan längre väg i smalare rör runt det inre och släpps ut straxt innan slutröret. Tyst och fint som originaldämparna så du kan smyga fram, med rykande bakhjul om du vill 🙂 

 

Jag har inte varit i kontakt med Hansen ännu, jag har bara hunnit köra bilen 4 mil för jag lämnat in den på en rekond och får bilen på måndag när skyddet har härdat.

Jag har dock mailat Borla som ville att jag skulle skicka ljudfil så får göra det nästa vecka.

När man läser om Borla S-Type så finns det vissa som får drone men de flesta får det inte alls.

Ljudet var extremt i kupén och en Boeing 737 framstår som tyst, när man kom upp i ca 110 km/h så går den mycket tystare.
Utanför bilen låter det bra!

Går det inte att göra något så ska jag försöka reklamera.

Har dessa ljuddämpare med, men har också headers och x-pipe. Så bilen låter en del. Det är mest resonans mellan 1500-2000 varv. Men inte så att det är öronbedövande. Men är en smaksak, jag gillar när det låter en del.

Det kan vara att dina slutrör slutar för nära stötfångaren, så ekar det in i bilen. Kan också vara att det ligger emot karossen nånstans. Då låter det fruktansvärt illa och dånar i hela bilen.  Sticker slutrören utanför stötfångaren? 

Jag har två olika axle-back som jag skiftar mellan beroende på humör och besiktning. 🙂 

Flowmaster American Thunder Classic https://www.americanmuscle.com/american-thunder-axleback-13gt.html Dessa låter otroligt gott med härligt V8 "blubb" på tomgång, och vrålar galet när man gasar. Dessvärre är det helt sjukt mycket drone i bilen med dessa.

Sen har jag även Ford Performance Sport Axle-Back https://www.americanmuscle.com/ford-axleback-2011gt.html Dessa är rätt tysta om man inte gasar, men låter helt ok på full gas. Dessa är det ingen drone i alls. Som att åka "vanlig" bil så länge men kör lugnt och håller hastigheten. Borla gör ju dessa åt Ford står tom Borla på dem undertill och tror de är rätt lika Borla S varianten.

Jag har MBRP XP-Series 3" H-Pipe och over axle rör ifrån en Shelby som original inte har resonans "klumparna" som GT har. 

Jag hade nog kollat så de verkligen har fått tätt när de monterande ljuddämparna.

  • 3 weeks later...

Jag kontaktade Borla som kunde höra att det var resonans vid 2000 rpm.
Mina S-Type är inte defekta utan man skickar ett sett av Venturis som ska ta bort resonansen.

Har någon erfarenhet av Venturis?
Hoppas bara det tar bort ljudet i kupén.

Om man köper ett öppet luftfilter får man annat motorljud vid gaspådrag då?
Behöver man optimera motorn?

11 timmar sedan, Pab said:

Jag kontaktade Borla som kunde höra att det var resonans vid 2000 rpm.
Mina S-Type är inte defekta utan man skickar ett sett av Venturis som ska ta bort resonansen.

Har någon erfarenhet av Venturis?
Hoppas bara det tar bort ljudet i kupén.

Om man köper ett öppet luftfilter får man annat motorljud vid gaspådrag då?
Behöver man optimera motorn?

Venturis är bara ett namn på en förträngning som monteras i röret. Kan vara allt ifrån en ring till någon spejsad rörstump med skruvade flänsar i. 

Det är ren akustik och stående vågteknik. Tänk dig en orgel, massor med exakt lika rör men lite olika längd ger helt olika toner vis samma lufttryck som släpps på. Genom att förändra motståndet förändras flödet och resonansen flyttas till annat varvtal. 

Optimalt ska det hamna ovanför comfortfarten man kör i. 

 

  • 2 weeks later...

Angående öppet luftfilter finns det sådana som är för syns skull och då erfordras ingen tune, de som ger mer effekt kräver tune annars tänds motorlampan 

Vissa öppna luftfilter ger ett vinnande ljud vid gaspådrag 

39 minuter sedan, Corvette said:

Angående öppet luftfilter finns det sådana som är för syns skull och då erfordras ingen tune, de som ger mer effekt kräver tune annars tänds motorlampan 

Vissa öppna luftfilter ger ett vinnande ljud vid gaspådrag 

Kan tillägga att det vinande ljudet med öppet filter vid gaspådrag är ljuvligt😁

Venturis är monterade nu och det tog bort mycket av ljudet i kupén framförallt mellan 1500-2000 rpm, det blev stor skillnad. Det finns fortfarande lite resonans på just 2000 rpm när man accelererar vid det varvtalet eller ligger i 2000 rpm i uppförsbackar. Borla säger att de inte kan göra mer utan vill man ha bort mer får man köpa muffler eller resonator men jag nöjer mig här.

Nu kan jag ju även höra det härliga avgasljudet utanför när man accelererar samt att det går att kommunicera utan problem.
Ljudet från avgaspiporna låter i princip som innan Venturis, märker ingen skillnad där vilket är bra.

Låter som man kanske framöver ska skaffa sig öppet filter som viner vid gaspådrag. Effekt är jag inte ute efter så om någon vet en bra filter som inte kräver optimering så länka gärna.

(redigerad)

Vad är Venturis? Sorry, läste högre upp i tråden nu. Att ta bort stående vågor i akustiska fenomem eller dämpa i noderna är ju rätt komplext.....

 

 

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...