Jump to content

Recommended Posts

Jag kör min 6 cyl 68:a på 95 oktan med blyersättningsmedel. Jag har bara haft äldre europeiska bilar förut och där har blyersättningen varit ett måste för att inte skada ventilsätena. Läste någonstans att man gick över till blyfritt i större delen av USA redan på sextiotalet varför motorerna rimligtvis borde vara tillverkade för att klara blyfri soppa. Vad rekommenderas?

Gäst

Hej!

NO! tanka aldrig med blyfri varför tror du att det finns så många mustanger kvar?

tanka hos Jet :x

Hej.

Det var länge sedan som BLY fanns i bensinen, det man nu blandar i

Röd bensin är Natrium-Kalium.

Om du skall använda sk blyfri bensin i din Mustang så måste du

använda någon form av ersättning för bly så att du inte bränner

ventiler.

Jag tycker inte att man skall använda den som Shell eller Prem säljer

det finns betydligt bättre ersättningsmedel.

Köp Red Line eller någon annan typ av ersättning du får ett bättre

resultat och motorn mår och går bättre.

  • 2 weeks later...

Självklart har jag hela tiden använt blyersättning till båda mina veteranbilar :wink: , skulle bara kolla om det verkligen behövdes till amerikanare oxå.

De har väl förmodligen en annan kvalitet på bensinen i USA som inte ärrar ventilsätena...

  • 3 months later...

Man kan köra på 95 oktan och blyersättning, bara motorn inte spikar. Jag har själv en -66 Mustang med 289-2V (den motorn har lägre kompression än 289-4V). Jag kör på 95 oktan (plus blyersättning) utan problem.

Det kan vara lite individuellt mellan olika motorer, om det tex är mycket sot i förbränningsrummen så blir motorn spikningskänsligare, och kan behöva högre oktantal för att motverka spikningarna.

Spikningarna låter som klirranden, och de uppstår då bränslerester antänds sent, det vill säga när kolven är på väg ner efter förbränningsläget. Lågt oktantal ger lägre förbränningstemperatur som i sin tur leder till spikningar. Problemet brukar vara lätt att komma tillrätta med. Man helt enkelt senarelägger tändningsögonblicket genom att ställa ner tändningen några grader.

  • 4 years later...

Plockar fram denna tråd igen...

Har lite funderingar kring soppan. Var inte i stort sett alla motorer från Ford gjorda för att gå på blyfri 1971? 1973 var alla anpassade för blyfri?

Min fråga är ska jag hälla i blyersättning eller inte? Varförs ska jag hälla i det om motorn är gjord för blyfri?

Hej.

Jag vet att det är många som tycker att jag är

knäpp men Tripak som finns hos b.l.a. Clas

Olsson mfl är ett bra blyersättningsmedel. :)

Varför man skall ha i detta, jo för att bensinen

i våra pumpar redan är utblandad med b.l.a. :roll:

E85, det blir en mager smörjning för ventiler

och ventilsäten, Tripak hjälper till att smörja

säten så att man slipper små bränskador på

ventiler o säten. ;)

Kolla gärna lite på Tripak hemsidan, jaja reklam

för att sälja produkten tycker många, men den

har lite basfakta som är ricktig. ;)

Jag tror det var motorhistoriska klubben, som tillsatte en kommitte för att utreda blyersättningsmedel, kommitten bestod av en radda gubbar vars samlade meritlista imponerad duktigt, de visste vad de pratade om, därtill gjordes analyser av olika tillsatsers innehåll.

Jag läste rapporten för bara några veckor sedan, även om rapporten nog är betydligt äldre än så.

Kontentan av det hela var i alla fall att den bästa tillsatsen är den som säljs på de vanliga mackarna. De som många påstår är skräp, samma "många" påstår också ofta att man ska använda andra "mirakelmedel". Vissa mirakelmedel analyserades i rapporten och innehöll mer eller mindre mängder ämnen som är väl kända för att ha en positiv effekt som smörjmedel, på kort sikt, och en direkt förödande effekt på längre sikt.

Rapporten är intressant läsning, vetenskaplig och trovärdig i sina förklaringar. Inte bara "Gosh va grymt bra bilen spinner efter att jag hällt i gizmomixen från grunkomax"... ... ;)

http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf

Hej.

Jag vet att det är många som tycker att jag är

knäpp men Tripak som finns hos b.l.a. Clas

Olsson mfl är ett bra blyersättningsmedel. :)

V

Tripak är en av de produkter jag nämnde i mitt inlägg ovan. Det innehåller en tillsats som användes av Texaco får många år sedan. Det hade en kortvarig positiv effekt men ruinerade motorerna på lite längre sikt. Läs rapporten jag nämner ovan, och bilda dig din egen uppfattning.

Ibland är det bra att lära av andras misstag....

Jag kollade upp rapprten, så här säger den om Tri-pak, som innehåller Bor.

"

Bor utvecklades i USA på 50-talet som en förbränningsförbättrande ämne som

tillsattes i bensinen. I början på 60-talet kom detta till Sverige och då i Texacos

bensin, "Texacos nya bensin med Boron" stod det på banderoller på Texacos

bensinstationer. Kunderna tankade bensinen och så småningom uppstod problemen,

det blev kraftiga beläggningar i motorenas förbränningsrum och ventiler. Efter något

år fick Texaco sluta med bor i bensinen men minnet finns kvar hos äldre bilägare.

Bor skyddar inte bara ventilerna utan det bakar dessutom in dem. (Kurt Hedlund)"

Detta inlägg naturligtvis med reservation för att tri-pak har tagit bort tillsatsen av bor i sina medel, sedan rapporten skrevs. Men det gäller ju att kunna verifiera det säkert, innan man häller det i tanken...

De är lite slarviga med fakta de däringa motorgubbarna. Bor är ingen förening som någon har tagit fram, bor är ett grundämne likväl som kol, syre, järn, koppar, etc.

Vad de antagligen menar är de borväteföreningar (boraner) som hänvisas till i en annan del av rapporten.

De är lite slarviga med fakta de däringa motorgubbarna. Bor är ingen förening som någon har tagit fram, bor är ett grundämne likväl som kol, syre, järn, koppar, etc.

Njae, själv läste jag det som att det är den förbränningsförbättrande effekten som utvecklats med hjälp av bor. Faktan är det nog inget fel på, möjligen kan man ha åsikter om grammatiken eller sättet att uttrycka sig.

Oavsett tolkning är det i alla fall inte lika illa som när Göteborgsposten skrev om Chalmers nya svepelektronmikroskop, och de mässingsatomer man kunde se med det. Snacka om faktafel. Sannolikt världens enda mikroskop, journalist och människa som sett en mässingsatom :)

Hejhej

De är lite slarviga med fakta de däringa motorgubbarna. Bor är ingen förening som någon har tagit fram, bor är ett grundämne likväl som kol, syre, järn, koppar, etc.

Njae, själv läste jag det som att det är den förbränningsförbättrande effekten som utvecklats med hjälp av bor. Faktan är det nog inget fel på, möjligen kan man ha åsikter om grammatiken eller sättet att uttrycka sig.

Saxat ur rapporten:

"Bor utvecklades i USA på 50-talet"

Nej, det gjorde det inte, citatet är ett sakfel som inte har något med grammatik eller sätt att uttrycka sig att göra. Möjligen ett slarvfel, men lik förbenat felaktigt.

Saxat ur rapporten:

"Bor utvecklades i USA på 50-talet"

Nej, det gjorde det inte, citatet är ett sakfel som inte har något med grammatik eller sätt att uttrycka sig att göra. Möjligen ett slarvfel, men lik förbenat felaktigt.

Att klippa ett citat på hälften är ett vanligt knep för de som vill få en sak att låta som en annan... ... :roll:

Så här lyder hela din citerade mening

"Bor utvecklades i USA på 50-talet som en förbränningsförbättrande ämne som tillsattes i bensinen."

Därav min tolkning, jag ser inget sakfel i den. Bor är den förbränningsförbättrande tillsatsen, det är fakta i saken, och för att få det hela att fungera krävdes utveckling, en del av den utvecklingen var säkerligen att komma fram till att just Bor, av alla ämnen, var verksamt. Ska man gå in på detaljer kallas det på svenska för en formulering, den kemiska sammansättningen av verksamma ämnen och övriga som behövs för att få ett visst verksamt ämne att fungera som tänkt i en kemisk produkt, må så vara om det är bensin, schampo eller målarfärg.

Dvs. utvecklingen av bor som tillsats i bensin bestod säkert av minst två delar, dels att fastställa ett ämne som var verksamt och dels att hitta en formulering som fungerade. Man misslyckades väl i den senare delen, dessvärre upptäcktes detta lite sent. :?

Hejhej

  • 3 months later...

Hejs!

Tänkte med mitt första inlägg återuppliva denna tråd med en liten fråga.

Har precis köpt mig en 65:a med en 289. Motorn är ombyggd med diverse Edelbrock-detaljer (performer-kit: insug, förgasare, headers mm. ).

Undrar om det är helt riskfritt att slänga i blyfri 95?

Antar dock att tändningen bör ställas om...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...