Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Din Mustang behöver blyersättning och det behöver

de flesta bilar som har tillverkningsår 60-70 tal i

övrigt, att bly är bortaget är ingen nyhet, en större

nyhet är att det vi kallar för bly, det vi kallar bly idag

är något helt annant än bly och så har det varit i minst

20talet år. :shock:

Den tidigare RÖDA bensin som fanns hade inte något

bly däremot kalsium, natrium, anledningen till att det

togs bort var för att det blev mer och mer katalysator

bilar, katarna tog stryk om man tankade fel, dyrt

blev det också. :?

Det var många katalysatorer som gick sönder, för

att bilister var färgblinda, värre kunde det bli om man

under denna perjod med röd bensin besökte något

annat av våra grannland utan att ha koll på sin bils

katalysator. :(

Summan av allt skriveri är att vi inte haft bly i bensin

på massor av år och att det som vi kallar för bly inte

var bly, däremot ligger det en stor sanning i att motorer

tar stryk idag, kanske inte för att det är s.k. blyfritt

utan att den bensin som finns i våra pumpar är så

jäkla utspädd med E85, ända upp till 20% är sprit. :shock:

Bensinen är för torr och förstör våra motorer sakta,

ventiler, förgasare nålar munstycken, bensinpumpar

är sådant som på kortare tid än normalt kommer att

gå sönder. :(

Jag vill också påsstå att den s.k. faktasnacket som gordes

i en utredning om blyersättning med MHRF m.f.l. är så

gammal att den måste göras om för att bli sann, det har

runnit en hel del vatten under broarna sedan den skrevs. :shock:

EN anna sak. :?:

Nu börjar man undra varför miljöbilar skall köras på

95 bensin någon gång ibland enligt tillverkarna, för att inte

bli förstörda, dåligt betyg för E85, idag kör massor som

kan köra på E85 på bensin istället, priset säger många och

jag vill påstå att tillverkarna drar en lättnads suck då

motorerna får lite extra smörjning, verkstadskostnaden

blir mindre. :)

En tanke jag har, när Tripak en gång kom ut på marknaden

var vi ett gäng i Mustangklubben som blev inbjudna för

demo, jag minns att man hälde upp de olika märkena

med blyersättningsmeddel.

Den enda som var antändningsbar var Tripak, den brann

med en ljusblå flamma, när den brunnit ut fanns det rester

kvar i botten på behållaren.

Det som var kvar var det smörjande ämnet, tog man det

på pekfingertoppen och gned mot tummen så kändes klart

och tyligt att det var något som smorde, kändes som teflon

eller liknade, ni får förlåta men vi blev troende.

Tanka 95 och häll i den mängd Tripak som står på flaskan,

garanterar att de är bra för gammla V8ors ventiler, det

finns andra märken blyersättning upptagna i utredningen

som är ok att använda också, Bor är ett grundämne. ;)

Hej.

Din Mustang behöver blyersättning och det behöver

de flesta bilar som har tillverkningsår 60-70 tal i

övrigt, att bly är bortaget är ingen nyhet, en större

nyhet är att det vi kallar för bly, det vi kallar bly idag

är något helt annant än bly och så har det varit i minst

20talet år. :shock:

Den tidigare RÖDA bensin som fanns hade inte något

bly däremot kalsium, natrium, anledningen till att det

togs bort var för att det blev mer och mer katalysator

bilar, katarna tog stryk om man tankade fel, dyrt

blev det också. :?

Det var många katalysatorer som gick sönder, för

att bilister var färgblinda, värre kunde det bli om man

under denna perjod med röd bensin besökte något

annat av våra grannland utan att ha koll på sin bils

katalysator. :(

Summan av allt skriveri är att vi inte haft bly i bensin

på massor av år och att det som vi kallar för bly inte

var bly, däremot ligger det en stor sanning i att motorer

tar stryk idag, kanske inte för att det är s.k. blyfritt

utan att den bensin som finns i våra pumpar är så

jäkla utspädd med E85, ända upp till 20% är sprit. :shock:

Bensinen är för torr och förstör våra motorer sakta,

ventiler, förgasare nålar munstycken, bensinpumpar

är sådant som på kortare tid än normalt kommer att

gå sönder. :(

Jag vill också påsstå att den s.k. faktasnacket som gordes

i en utredning om blyersättning med MHRF m.f.l. är så

gammal att den måste göras om för att bli sann, det har

runnit en hel del vatten under broarna sedan den skrevs. :shock:

EN anna sak. :?:

Nu börjar man undra varför miljöbilar skall köras på

95 bensin någon gång ibland enligt tillverkarna, för att inte

bli förstörda, dåligt betyg för E85, idag kör massor som

kan köra på E85 på bensin istället, priset säger många och

jag vill påstå att tillverkarna drar en lättnads suck då

motorerna får lite extra smörjning, verkstadskostnaden

blir mindre. :)

En tanke jag har, när Tripak en gång kom ut på marknaden

var vi ett gäng i Mustangklubben som blev inbjudna för

demo, jag minns att man hälde upp de olika märkena

med blyersättningsmeddel.

Den enda som var antändningsbar var Tripak, den brann

med en ljusblå flamma, när den brunnit ut fanns det rester

kvar i botten på behållaren.

Det som var kvar var det smörjande ämnet, tog man det

på pekfingertoppen och gned mot tummen så kändes klart

och tyligt att det var något som smorde, kändes som teflon

eller liknade, ni får förlåta men vi blev troende.

Tanka 95 och häll i den mängd Tripak som står på flaskan,

garanterar att de är bra för gammla V8ors ventiler, det

finns andra märken blyersättning upptagna i utredningen

som är ok att använda också, Bor är ett grundämne. ;)

Blyersättning får det bli från och med nu...

oj, det var ett utförligt svar. tänkte att "det kanske går bra" eftersom i princip allt utan blocket är utbytt till nya fräscha detaljer (får jag stryk av alla orginalfreaks nu?). Men nu är det ingen idé att chansa förstår jag ;)

oj, det var ett utförligt svar. tänkte att "det kanske går bra" eftersom i princip allt utan blocket är utbytt till nya fräscha detaljer (får jag stryk av alla orginalfreaks nu?). Men nu är det ingen idé att chansa förstår jag ;)

Blandning av originalfreaks och andra freaks på Mustang är

50/50 alla gör vad dom tycker är bäst och skojigast, det

blir roligare att äga en Mustang då. ;)

Hejsan

det vi kallar bly idag

är något helt annant än bly och så har det varit i minst

20talet år. :shock:

Vad är det som vi kallar bly idag som inte är bly?

Bensinen är för torr och förstör våra motorer sakta,

ventiler, förgasare nålar munstycken, bensinpumpar

är sådant som på kortare tid än normalt kommer att

gå sönder. :(

Kan du referera till någon lite mer vetenskapligt utförd test/artikel angående detta?

Jag vill också påsstå att den s.k. faktasnacket som gordes

i en utredning om blyersättning med MHRF m.f.l. är så

gammal att den måste göras om för att bli sann, det har

runnit en hel del vatten under broarna sedan den skrevs. :shock:

Vad är det som har förändrats som gör att det som står i den inte stämmer?

Kan hålla med om att en senare test hade varit trevlig, MHRFs är från okt. 2001. Men allt som relaterar till fysikens lagar och fysiska egenskaper är likadant idag som 2001, likväl som det var på 50-talet för tillsatser baserade på bor.

Det som var kvar var det smörjande ämnet, tog man det

på pekfingertoppen och gned mot tummen så kändes klart

och tyligt att det var något som smorde, kändes som teflon

eller liknade, ni får förlåta men vi blev troende.

De e du förlåten för :)

Men, elda lika många tripak-flaskor som du förbrukar på, säg, 5 år, se efter hur mycket som blir kvar i botten, och fundera sen var de resterna befinner sig för någonstans om du hällt flaskorna i tanken. Fundera sen en gång till på om du ska använda tripak :)

Tanka 95 och häll i den mängd Tripak som står på flaskan,

garanterar att de är bra för gammla V8ors ventiler, det

finns andra märken blyersättning upptagna i utredningen

som är ok att använda också, Bor är ett grundämne. ;)

Hmm, du e fortfarande troende alltså, då kan man ju inte bli förlåten... :)

Har tripak slutat använda bor eller har bensinbolagen, dess gamla kunder och MHRF's rapport fel?

Vad vet du som ingen annan tycks veta, som kan garantera tripaks effekt?

Det framgår tydligt av rapporten vad dom rekommenderar och varför dom gör det. Det framgår också tydligt varför dom avråder från tripak. Så, om tripak fortfarande använder bor, varför använda tripak?

Länk till MHRF's rapport om blyersättningsmedel

Läs och bedöm själva ni som är intresserade.

http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf

Hejsvejs

Thomas

  • 3 years later...

Tar upp denna tråd igen då det kommit ett nytt medel på marknaden, Triboron drivmedelsförstärkare. Även detta är baserat på bor liksom Tripak och jag blev rekomenderat detta för att ta bort/förhindra algtillväxt och vatten i dieseltanken i båten samt att hålla bränslet fräscht.

Här är just meningen att det skall bli en glatt hinna på metalldelarna, samt insidan på tanken för att algerna inte skall få fäste.

Läser man produktbladet skulle detta även kunna fungera som blyersättning i bensinmotorer.

http://www.triboron.se/files/manager/pdf/triboron%20produktkatalog_drivmedelsforstarkare.pdf

Själv har jag hittills använt Red Line i min Mustang.

Vad säger expertisen i detta forum:confused:

Jag har stor skepsis mot produkter av detta slaget.

På hemsidan skriver han ( ja, det är ett enmansbolag ) om bränslebesparingar på 6-10% och även "Obs! Betydligt högre besparningar har uppmätts".

Och nej, jag tror inte på tomten heller...

Såna här ämnen har ett samlingsnamn "mouse milk" omdet gör någon skillnad får var och en avgöra själva. Men jag har testat triboron och det lämnar en film på ytan som jag ej sett tidigare

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...