Janne Holm CMC1740 November 27, 2008 Report November 27, 2008 Det jag hört är att ventilsätena tar stryk om man inte har blyersättning i de gamla gjutjärnstopparna. Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 27, 2008 Report November 27, 2008 Hej.Din Mustang behöver blyersättning och det behöver de flesta bilar som har tillverkningsår 60-70 tal iövrigt, att bly är bortaget är ingen nyhet, en större nyhet är att det vi kallar för bly, det vi kallar bly idag är något helt annant än bly och så har det varit i minst20talet år. Den tidigare RÖDA bensin som fanns hade inte något bly däremot kalsium, natrium, anledningen till att dettogs bort var för att det blev mer och mer katalysatorbilar, katarna tog stryk om man tankade fel, dyrtblev det också. Det var många katalysatorer som gick sönder, för att bilister var färgblinda, värre kunde det bli om man under denna perjod med röd bensin besökte något annat av våra grannland utan att ha koll på sin bilskatalysator. Summan av allt skriveri är att vi inte haft bly i bensinpå massor av år och att det som vi kallar för bly intevar bly, däremot ligger det en stor sanning i att motorertar stryk idag, kanske inte för att det är s.k. blyfrittutan att den bensin som finns i våra pumpar är såjäkla utspädd med E85, ända upp till 20% är sprit. Bensinen är för torr och förstör våra motorer sakta,ventiler, förgasare nålar munstycken, bensinpumpar är sådant som på kortare tid än normalt kommer att gå sönder. Jag vill också påsstå att den s.k. faktasnacket som gordesi en utredning om blyersättning med MHRF m.f.l. är så gammal att den måste göras om för att bli sann, det har runnit en hel del vatten under broarna sedan den skrevs. EN anna sak. Nu börjar man undra varför miljöbilar skall köras på95 bensin någon gång ibland enligt tillverkarna, för att inte bli förstörda, dåligt betyg för E85, idag kör massor som kan köra på E85 på bensin istället, priset säger många ochjag vill påstå att tillverkarna drar en lättnads suck då motorerna får lite extra smörjning, verkstadskostnadenblir mindre. En tanke jag har, när Tripak en gång kom ut på marknadenvar vi ett gäng i Mustangklubben som blev inbjudna fördemo, jag minns att man hälde upp de olika märkenamed blyersättningsmeddel.Den enda som var antändningsbar var Tripak, den brannmed en ljusblå flamma, när den brunnit ut fanns det resterkvar i botten på behållaren.Det som var kvar var det smörjande ämnet, tog man detpå pekfingertoppen och gned mot tummen så kändes klartoch tyligt att det var något som smorde, kändes som tefloneller liknade, ni får förlåta men vi blev troende. Tanka 95 och häll i den mängd Tripak som står på flaskan,garanterar att de är bra för gammla V8ors ventiler, detfinns andra märken blyersättning upptagna i utredningen som är ok att använda också, Bor är ett grundämne. Citera
Fröberg November 27, 2008 Report November 27, 2008 Hej.Din Mustang behöver blyersättning och det behöver de flesta bilar som har tillverkningsår 60-70 tal iövrigt, att bly är bortaget är ingen nyhet, en större nyhet är att det vi kallar för bly, det vi kallar bly idag är något helt annant än bly och så har det varit i minst20talet år. Den tidigare RÖDA bensin som fanns hade inte något bly däremot kalsium, natrium, anledningen till att dettogs bort var för att det blev mer och mer katalysatorbilar, katarna tog stryk om man tankade fel, dyrtblev det också. Det var många katalysatorer som gick sönder, för att bilister var färgblinda, värre kunde det bli om man under denna perjod med röd bensin besökte något annat av våra grannland utan att ha koll på sin bilskatalysator. Summan av allt skriveri är att vi inte haft bly i bensinpå massor av år och att det som vi kallar för bly intevar bly, däremot ligger det en stor sanning i att motorertar stryk idag, kanske inte för att det är s.k. blyfrittutan att den bensin som finns i våra pumpar är såjäkla utspädd med E85, ända upp till 20% är sprit. Bensinen är för torr och förstör våra motorer sakta,ventiler, förgasare nålar munstycken, bensinpumpar är sådant som på kortare tid än normalt kommer att gå sönder. Jag vill också påsstå att den s.k. faktasnacket som gordesi en utredning om blyersättning med MHRF m.f.l. är så gammal att den måste göras om för att bli sann, det har runnit en hel del vatten under broarna sedan den skrevs. EN anna sak. Nu börjar man undra varför miljöbilar skall köras på95 bensin någon gång ibland enligt tillverkarna, för att inte bli förstörda, dåligt betyg för E85, idag kör massor som kan köra på E85 på bensin istället, priset säger många ochjag vill påstå att tillverkarna drar en lättnads suck då motorerna får lite extra smörjning, verkstadskostnadenblir mindre. En tanke jag har, när Tripak en gång kom ut på marknadenvar vi ett gäng i Mustangklubben som blev inbjudna fördemo, jag minns att man hälde upp de olika märkenamed blyersättningsmeddel.Den enda som var antändningsbar var Tripak, den brannmed en ljusblå flamma, när den brunnit ut fanns det resterkvar i botten på behållaren.Det som var kvar var det smörjande ämnet, tog man detpå pekfingertoppen och gned mot tummen så kändes klartoch tyligt att det var något som smorde, kändes som tefloneller liknade, ni får förlåta men vi blev troende. Tanka 95 och häll i den mängd Tripak som står på flaskan,garanterar att de är bra för gammla V8ors ventiler, detfinns andra märken blyersättning upptagna i utredningen som är ok att använda också, Bor är ett grundämne. Blyersättning får det bli från och med nu... Citera
MathiasW November 27, 2008 Report November 27, 2008 oj, det var ett utförligt svar. tänkte att "det kanske går bra" eftersom i princip allt utan blocket är utbytt till nya fräscha detaljer (får jag stryk av alla orginalfreaks nu?). Men nu är det ingen idé att chansa förstår jag Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 27, 2008 Report November 27, 2008 oj, det var ett utförligt svar. tänkte att "det kanske går bra" eftersom i princip allt utan blocket är utbytt till nya fräscha detaljer (får jag stryk av alla orginalfreaks nu?). Men nu är det ingen idé att chansa förstår jag Blandning av originalfreaks och andra freaks på Mustang är50/50 alla gör vad dom tycker är bäst och skojigast, det blir roligare att äga en Mustang då. Citera
ThomasX November 28, 2008 Report November 28, 2008 Hejsan det vi kallar bly idag är något helt annant än bly och så har det varit i minst20talet år. Vad är det som vi kallar bly idag som inte är bly?Bensinen är för torr och förstör våra motorer sakta,ventiler, förgasare nålar munstycken, bensinpumpar är sådant som på kortare tid än normalt kommer att gå sönder. Kan du referera till någon lite mer vetenskapligt utförd test/artikel angående detta?Jag vill också påsstå att den s.k. faktasnacket som gordesi en utredning om blyersättning med MHRF m.f.l. är så gammal att den måste göras om för att bli sann, det har runnit en hel del vatten under broarna sedan den skrevs. Vad är det som har förändrats som gör att det som står i den inte stämmer? Kan hålla med om att en senare test hade varit trevlig, MHRFs är från okt. 2001. Men allt som relaterar till fysikens lagar och fysiska egenskaper är likadant idag som 2001, likväl som det var på 50-talet för tillsatser baserade på bor.Det som var kvar var det smörjande ämnet, tog man detpå pekfingertoppen och gned mot tummen så kändes klartoch tyligt att det var något som smorde, kändes som tefloneller liknade, ni får förlåta men vi blev troende. De e du förlåten för Men, elda lika många tripak-flaskor som du förbrukar på, säg, 5 år, se efter hur mycket som blir kvar i botten, och fundera sen var de resterna befinner sig för någonstans om du hällt flaskorna i tanken. Fundera sen en gång till på om du ska använda tripak Tanka 95 och häll i den mängd Tripak som står på flaskan,garanterar att de är bra för gammla V8ors ventiler, detfinns andra märken blyersättning upptagna i utredningen som är ok att använda också, Bor är ett grundämne. Hmm, du e fortfarande troende alltså, då kan man ju inte bli förlåten... Har tripak slutat använda bor eller har bensinbolagen, dess gamla kunder och MHRF's rapport fel?Vad vet du som ingen annan tycks veta, som kan garantera tripaks effekt?Det framgår tydligt av rapporten vad dom rekommenderar och varför dom gör det. Det framgår också tydligt varför dom avråder från tripak. Så, om tripak fortfarande använder bor, varför använda tripak?Länk till MHRF's rapport om blyersättningsmedelLäs och bedöm själva ni som är intresserade.http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf Hejsvejs Thomas Citera
NackaBosse March 10, 2012 Report March 10, 2012 Tar upp denna tråd igen då det kommit ett nytt medel på marknaden, Triboron drivmedelsförstärkare. Även detta är baserat på bor liksom Tripak och jag blev rekomenderat detta för att ta bort/förhindra algtillväxt och vatten i dieseltanken i båten samt att hålla bränslet fräscht.Här är just meningen att det skall bli en glatt hinna på metalldelarna, samt insidan på tanken för att algerna inte skall få fäste.Läser man produktbladet skulle detta även kunna fungera som blyersättning i bensinmotorer.http://www.triboron.se/files/manager/pdf/triboron%20produktkatalog_drivmedelsforstarkare.pdfSjälv har jag hittills använt Red Line i min Mustang.Vad säger expertisen i detta forum:confused: Citera
JanneJ March 10, 2012 Report March 10, 2012 Jag har stor skepsis mot produkter av detta slaget.På hemsidan skriver han ( ja, det är ett enmansbolag ) om bränslebesparingar på 6-10% och även "Obs! Betydligt högre besparningar har uppmätts".Och nej, jag tror inte på tomten heller... Citera
FastMagnus March 10, 2012 Report March 10, 2012 Såna här ämnen har ett samlingsnamn "mouse milk" omdet gör någon skillnad får var och en avgöra själva. Men jag har testat triboron och det lämnar en film på ytan som jag ej sett tidigare Citera
FastMagnus March 18, 2012 Report March 18, 2012 Och?kanske ngt lägre förbrukning har följt upp för dåligt Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.