Jump to content

Recommended Posts

Tål och tål.

Det beror på hur du använder den.

Ska du "rödljus" köra med slicks och hög utväxling i bakaxeln så snäpper du enkelt av en 8'' runt 300Hk

En 9'' runt 400-450Hk men jag är inte säker.

Till 99% så kör man med vanliga gatdäck och 3.0 i utväxling och då håller en 8'' lätt för 350Hk eftersom man aldrig får den friktionen som är så farlig.

En låg utväxling utsätter ju dessutom drivaxlar för mindre kraft

9'' tål med gatdäck enkelt 400Hk men som sagt beror det ju på hur du tänkt köra?

9'' N hus är bra mycket bättre än vanliga "gråjärnet" eftersom det är just där det går sönder.

8'' stora svaghet är klumpen men resten är ju samma grejer som 9''

Nu finns det nya hus till 8'' som gör det lika stark som 9''

Har man en 8'' i bilen redan så är ett klumpbyte bästa köp.

8'' tar dessutom mindre effekt från motorn

Köpa begagnat 9'' till Mustang är näsintill omöjligt här i Sverige

Det mesta är skrot och ospärrad diff eller fel mått helt enkelt.

Mustangerna är så smala att det är svåra att hitta.

Köp nytt komplett från Currie Enterprise så slipper du bekymmer.

Där får du ny måttbeställd banjo med nya bromsar, nya lager, nya drev efter dina behov och ny Traction lock diffrential för runt 25-30.000kr

Låter mycket kanske men tid är också pengar.

Jag leta 2år efter vettig 9'' och gav upp

De som är något att ha kostar runt 10.000 och då måste man iallafall köpa till något och 1000-lapparna rullar snabbt på när man ska jobba med bakaxlar

Detroit locker som jag såg du sökte på "Köpes" kan du glömma för gatbruk för den är verkligen obekväm och helt onödig.

Men för race så är det OK men det lät inte som du tänkt köra så?

Link to comment
Share on other sites

Jag undrade nog mest av nyfikenhet hur stor skillnad det var. En gråjärns axel eller 8 tummare räcker för mig för det blir 289 med efekten på höga varv och 20" fälgar så det lär ju inte bli världens greppvänligaste profil. Har en 9" N axel, utan N gjutet på casen, med Traktion-Lok med extra lameller så den duger nog. Det var nog ett misstag att skriva att jag skulle ha en detroit pumpa, har ändrat det nu. Dom är lite väl högljudda och dyra att köra på gata med året runt.

Link to comment
Share on other sites

N-klump utan gjutet N ?

Hur vet du då att det är en N-klump?

Bokstaven N är ju ingjutet både på in och utsida så det måste finnas där annars har du en standard klump

Skillnaden är nog rätt så rejäl.

N hus satt på (de flesta) 428CJ,429CJ BOSS302 mfl och som bekant så är alla dessa maskiner brutala mot bakaxel.

Särskillt om det var ett "Drag Pack" med 4.11 utväxling liknande.

Skulle inte bli förvånad om det är dubbla styrkan på N klump.

Förutom bättre material så är det mer "kött" runt bakre stödlagret till pinjongen där det gärna spricker

Kan inte riktigt till 100% stå för detta då jag bara läst det någon stans för länge sedan.

Link to comment
Share on other sites

Det syns på förstärkningarna på klumpen. Men dom flesta N klumpar hade ju N gjutet på utsidan.

Vet du förresten hur det är med skillnaden på stötdämparfästen? Vissa hade ju en stötdämpare bakom axeln och en framför? Den hylsan kom väl -68 eller -69, men nog fanns det väl "vanliga" hylsor även efter det?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Eftersom ni pratar om Curries så kan jag nämna att jag funderar på att beställa en komplett 9" från dem.

Det är nog som Per säger att de växer inte på träd här hemma. Här är lite färsk info som jag fick från Curries.

  • A complete rearend with a heavy duty housing, 31 spline performance axles, 9+ Sportsman nodular iron gear case,
    big bearing pinion support, Traction Lock, 3.75 gears, leaf spring mounts, and fully assembled with drum brakes, would cost $2519.
    If you want disc brakes, the cost is $2716. The rearend could handle approximately 600 hp.
    Shipping via BAX, to the airport, is $450.00. It takes about 3 weeks to build the rearend.

Jag räknar med 31.000.- hem till dörrn för den med skivor och ca. 29.000.- för den med trummor.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Eftersom ni pratar om Curries så kan jag nämna att jag funderar på att beställa en komplett 9" från dem.

Det är nog som Per säger att de växer inte på träd här hemma. Här är lite färsk info som jag fick från Curries.

  • A complete rearend with a heavy duty housing, 31 spline performance axles, 9+ Sportsman nodular iron gear case,
    big bearing pinion support, Traction Lock, 3.75 gears, leaf spring mounts, and fully assembled with drum brakes, would cost $2519.
    If you want disc brakes, the cost is $2716. The rearend could handle approximately 600 hp.
    Shipping via BAX, to the airport, is $450.00. It takes about 3 weeks to build the rearend.

Jag räknar med 31.000.- hem till dörrn för den med skivor och ca. 29.000.- för den med trummor.

Det är mycket bra pris med tanke på allt nytt!!

Bara alla nya bromsdetaljer är många 1000-lappar hemma

Dessutom 31-splines och få den grova banjon är värt mycket om man har tänkt kliva på ordentligt med effekt.

Angående N-klump så är jag rätt säker på att du inte kan se skillnad på N-klump och WAR-klump

WAR klump ser exakt likadan ut och det är den klenaste 9'' klumpen

Vad skilljer isåfall?

Här är bilder på de 2

Link to comment
Share on other sites

Materialtätheten och blandningen skiljer mellan N och övriga hus.

"Standard or WAR cases, were cast in gray cast iron which has a grain structure that does not have the best shear strength characteristics. The N stands for nodular iron, which is made by adding magnesium to molten iron. What this does is change the grain structure from flakes to nodules - much stronger and less likely to fail under shear load

Den här länken ger en del info om niotummare.

http://www.kevinstang.com/Ninecase.htm

Link to comment
Share on other sites

Det är inte meningen att avvika från frågorna om N klumparna men jag undrar om det är "mindre genomtänkt"

att inte passa på att byta upp sig till skivor för ca. 2000.- extra när man ändå håller på? :roll:

Det är ju en del pengar som ska ut men man får ju heller inte vara "dum snål".

Är det bara att byta upp sig eller får det konsekvenser i övrigt på bilen?

Idag har jag en 8" troligen från -65 men ingen vet säkert. Kommer knutkorset och kardan att passa direkt i nya bakaxeln?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte meningen att avvika från frågorna om N klumparna men jag undrar om det är "mindre genomtänkt"

att inte passa på att byta upp sig till skivor för ca. 2000.- extra när man ändå håller på? :roll:

Det är ju en del pengar som ska ut men man får ju heller inte vara "dum snål".

Är det bara att byta upp sig eller får det konsekvenser i övrigt på bilen?

Idag har jag en 8" troligen från -65 men ingen vet säkert. Kommer knutkorset och kardan att passa direkt i nya bakaxeln?

Nästan 100% på att det inte finns N klumpar utan märke.

Ford är mycket noga att märka upp alla detaljer i allt dom tillverkar.

Ja 2000kr är billigt för skivor och det ser ju häftigt ut dessutom.

Jag skulle nog ta det :!:

Men räkna ändå med att det kommer till prylar med kablage och så.

Särskillt mycket nytta har man ju inte förutom viktbesparing men mussarna är ju lätta bak ändå.

Bromseffekten påverkas knappast i stan iallafall.

Säkert 70% som ligger fram så skivor bak är mer för show.

Link to comment
Share on other sites

Tydligen finns det N-axlar utan N:et om man läser tydligt på bilderna så står det "N cases prior to 1969 did not have the N marking, Casting number was C2AW-AB" vilket betyder om inte min engelska svicktar att N-klumpar före 69 inte hade ett N utan Casting nummer C2AW-AB.

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Tydligen finns det N-axlar utan N:et om man läser tydligt på bilderna så står det "N cases prior to 1969 did not have the N marking, Casting number was C2AW-AB" vilket betyder om inte min engelska svicktar att N-klumpar före 69 inte hade ett N utan Casting nummer C2AW-AB.

// Micke

Altid lär man sig nått nytt! ;)

Det är nästan alltid 69 och framåt man talar om eftersom tidigare årsmodeller så är 9'' ovanlig på Mustang.

65-66 är det nästan unikt med 9'' orginal

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag en 8" troligen från -65. Kommer knutkorset och kardan att passa direkt i nya bakaxeln? Vad tror ni?

Jag har gjort exakt samma och förmodligen måste du byta kors.

Nu finns det kors där du har en dimension mot kardanen och en annan mot pinjongen.

Om du beställer från Currie så kanske du kan bestämma vilken dimension du vill ha.

Antagligen samma som du har nu. 82mm ??

Link to comment
Share on other sites

Per, ta en närmare titt på dina bilder så ser du skillnaden:

N klumpen utan N (-65-69) har inte heller någon bula och har också "tillplattade" förstärkninar som på klumpen med N (-69-79). Annars ser den precis ut som WAA, WAB, WAR klumpen (-57-60).

Link to comment
Share on other sites

Nej, det är nog bara klumpar med mat, och inga hylsor. Läste inte ditt inlägg så noggrant tydligen för jag trodde att det bara var klump du var ute efter. :oops:

Laga egen hylsa annars! Då får du ju allt precis som du vill ha det, bredd, stötdämpar-, fjäder-, ok- och krängningshämmarfästen. :D

Link to comment
Share on other sites

  • A complete rearend with a heavy duty housing, 31 spline performance axles, 9+ Sportsman nodular iron gear case,
    big bearing pinion support, Traction Lock, 3.75 gears, leaf spring mounts, and fully assembled with drum brakes, would cost $2519.
    If you want disc brakes, the cost is $2716. The rearend could handle approximately 600 hp.
    Shipping via BAX, to the airport, is $450.00. It takes about 3 weeks to build the rearend.

John

Byggde du en egen bakaxel av delar från deras sida? Eller är den bakaxel du nämnde här ovan en av de tre exempel dom har på deras hemsida? Mailade du dom och frågade efter priset? För jag ser inget pris.

mike

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev jag till Curries och frågade vad en komplett "bolt on" bakaxel skulle kosta med mina önskemål och svaret har ni ju redan.

Curries bygger bakaxlar på best. med just dina önskemål, bara att skruva dit och köra. Dessutom pallar den 600 HP.

Jag om någon önskar verkligen att jag kunde mer om dessa bakaxlar än vad jag gör... :?

Det blir dyrt när man måste köpa allt nytt och komplett vilket gör att jag inte riktigt vet vad jag ska satsa på.

En ny bakaxel och det blir inget mer på läääääänge till Mussen eller ska man fixa allt annat och vänta med bakaxel till bättre tider?.

Hur som helst kan jag inte räkna med att dra i från vare sig några Chevor eller BMW:er så länge jag inte fullföljer arbetet med att vässa drivlinan och har den där 9" där bak. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rolig diskussionstråd det här. Först skickas en fråga och efterhand som det fortlöper verkar du som ställde frågan kunnna mest om bakaxlar själv. Bra för oss andra för då får man lära sig mer, fast lite knepigt blir det ju med tanke på frågeställningen som började med hur mycket tål en 9 tummare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...