Jump to content

Recommended Posts

Måste lägga till en sak, som jag glömde i mitt förra inlägg. En av mina bilar har 9 tummare med 31splinsade drivaxlar N-hus och Detroit locker diff 3:50 utvxl. Har fungerat utmärkt i tio år ända till förra våren då jag gjorde min första tur för sässongen. Körde inte fort och gjorde heller inte några roliga gaspådrag. Helt plötsligt så blev det oväsen i bakaxeln och resan hem gjordes smygande.

Tog bort klumpen och konstaterade att ett av lagren i pinjongdelen separerat "kluvit sig"och även sprängt packboxen eftersom det blev onormalt glappt.

Bytte båda lagren, packboxen + knäckhylsan och sen fungerar det bra igen. Men även de bästa grejorena går sönder ibland utan anledning så det är nog väldigt svårt att säga vad som gäller i hållfasthet och tålighet.

Att jag inte kört sönder bakaxeln i min cab är jag däremot förundrad över, en odiffad 8 tummare som har en vridstark och rask 351W framför sig med manuell låda. Den har jag gasat och svängt rejält med, och den är fortfarande tyst och väl fungerande efter 15 år i min ägo. Han som hade bilen före mig var heller inte blyg att gasa.

Jag känner inte någon som kört totalhaveri på en Fordbakaxel så att det blivit totalskrot utan det brukar hänga med bra, lite lagerbyte och packboxbyten får man väl räkna med. Det är ju extrem skillnad mot rena racebilar som är optimerade på alla punkter.

Link to comment
Share on other sites

Det jag inte vet frågar jag om. Annars får man ingenting veta :D Jag undrade om nån visste det där om gråjärns axelns hållbar het för det har jag inte en susning om. men jag tvivlar på att den är nåt man ska betala mycket mer pengar för än en 8 tummare, för 8 tummaren är en jävligt bra axel och håller bra om man plockar ihop den noggrant. Så jag tvivlar inte på att din har hållit bra.

Link to comment
Share on other sites

Förlåt om jag kanske aviker lite från diskutionen men jag är lite sugen på och beställa en ny bakaxel från curries. Jag skäms lite över hur lite jag förstår om bakaxlar :oops: men jag hoppas det går bra o fråga ändå.

Jag har en motor som kommer ha ungefär 450hp när den är klar och då är kanske den bakaxeln du beskrev som klarar av 600hp något för mig med kanske?

En fråga angående utväxling. Hur vet jag vilken jag ska välja? Jag ska köpa en tremec 5 växlad låda. Då skulle jag vilja ha en utväxling som passar till den. Men vad ska jag välja för någon då? Är den 3.75 utväxlingen som du har vält John en "normal" utväxling? Någon som kanske kan ge mig en snabbkurs i utväxlingar? Eller är det sånt man måste läsa sig till?

mike

Link to comment
Share on other sites

En Currie bakaxel för 600 HP behöver du inte, med dina 450 HP, vara direkt vara orolig om den håller eller inte. Curries vet vad de pysslar med.

Om utväxlingen så är ju det vad jag vill ha eftersom jag värdesätter bra acceleration före hög hastighet.

3.75:1 gör att min Musse kommer att varva ca 3000 RPM i 94 km/h. Tar jag 3.50 så blir det 3000 RPM 100 km/h och en 3.00 blir 3000 RPM i 116 km/h. Vad jag har förstått så har "vanliga" mustanger oftast 2.78 eller 3.00:1.

Vill du testa olika utväxlingar så kan du göra det med detta program.

http://hem.bredband.net/b108026/FMIP.exe

Vad som är lämpligt till en Tremec finns det andra som vet mer om så det överlåter jag gärna...

Nu har jag fått svar från Perogie. Dock verkar det som om man får bygga ihop den själv. :shock: (Tot. $1685 exkl. frakt $450 och utan bromsar)

  • We can supply a correct 9 inch housing for $395, A pair of 31 spline axles for $395 and a rebuilt 3.70 Ratio rebuilt centersection
    with US made Ring and Pinion and bearings in a standard Ford case (not Nodular) As a Ford Traction Lok (Fords Stronger Posi unit)
    for $895.
    I can not supply the brakes however

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...