Pelle cmc 375 March 27, 2005 Report Share March 27, 2005 Har kört min första ordentliga runda, och allt tycks funka som det ska. Men eftersom det gav mersmak blev det bara en snabbfika hemma och sedan ut igen, men det var lögn i he..... att få igång han.Det blev att äta middag oxå, sedan ut och pröva, startade direkt, körde den riktigt varm och lögn att starta. Den blir förmodligen sur, luktar bensin och när den väl startar ryker den väldigt svart. Några tips varför den surar när den är varm? Har en Autolite två portare med automatchoke som är bortkopplad och spärrad i helt öppet läge.Pelle Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S March 27, 2005 Report Share March 27, 2005 Det skulle kunna vara flottörnivån som är för hög, så att det fortsätter rinna in bensin efter att du stannat motorn. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 March 27, 2005 Author Report Share March 27, 2005 Det kan det ju vara, jag har bara justerat nivån torrt, tycker det är lite otäckt att lyfta av flottörlocket när motorn är igång. Fick ett annat tips, att avluftningen från flottörhuset inte funkar, vad tror du? Pelle Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 March 28, 2005 Author Report Share March 28, 2005 Jag har fortfarande problem att få igång bilen när den är varm, det går bra om jag stänger av den och startar den direkt men väntar jag 5-10 min startar den inte. Den går oxå lite ojämt när jag ger lite gas, men bara jag ökar gasen går den bra. I verkstadsmanualen står det att man ska ställa blandningsskruvarna för tomgången ca 1,5 varv från bottningsläget som grundinställning men då går han inte alls. Jag måste lossa dom 3-4 varv för att den ska gå bra och jag kan lossa dom hur mycket som helst utan att varvtalet sjunker. Någon som vet var jag har problemet?Pelle Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 March 28, 2005 Report Share March 28, 2005 Hej.Det låter lite konstigt att den inte vill starta när dugrundinställer luftskruvarna 1½varv, den skall gådå. Om du kör den varm igen och låter den gå på tomgång,börja med att skruva in den högra luftskruven när dustår framför bilen. Skruva in skruven tills motorn börjar gå ojämt skruva utett halvt varv, nu gör du samma sak med den vänstraluftskruven skruva in tills motorn går oljämt och skruvaut halvt varv. Låt motorn gå en stund och lysna efter ojämna ljud typmisständning eller liknande. Jag hoppas att du kollat och täppt till rätt när du tagit bortautomatchoke så att den inte drar tjuvluft. Om motorn går bra efter att du ställt in luftskruvarna såskall den starta normalt vid varm motor och du skall istället ha lite svårare att starta vid kall motor. När motorn är kall och du skall starta utan choke så måstedu fört pumpa en eller ett par gånger med gasen och sedantjuvhålla på gasen en stund för att få lite värme och tomgång. Går motorn vid kallstart utan att du behöver hålla på gasenså går den med troligen mycket fett vid varm motor och detär likamed svårstartad varm, rycker svart. :wink: Vill du ha information om förgasaren så kan jag mejla bildertill dig, det är skannat ur tidning. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 March 28, 2005 Author Report Share March 28, 2005 Hej LarsJag har inte pluggat ledningen till choken utan kopplat ihop ut och ingående med en slang. Den är lite lagom tjurig vid kallstart, vill ha några extra "supar" även när den startat. När jag skruvar in justerskruvarna börjar den gå illa när jag har 3-4 varv kvar till botten. Jag har renoverat förgasaren med ett kit från Hansen och justerat enligt Fords Shop Manual.Jag har dock bara justerat flottörnivån torrt, känns lite olustigt att skruva av flottötlocket med motorn igång. Det luktar bensin om den efter misslyckat startförsök, men stiften är torra. Står bilen en timme är det inga problem, men det verkar ju vara något som inte stämmer med tanke på luftskruvarnas position. Du får gärna skicka bilder min mailadress finns på profilen. Förgasaren är en 67a Autolite 2 ports.Pelle Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
sniffer March 28, 2005 Report Share March 28, 2005 Inte så att du skutigt av några gummipluggar på någon/några vakumnipplar så den tar tjuvluft då? Blev så för mig en gång när den sköt i förgasaren efter lång tids stående. Då ville den ej gå som den skulle eller offtast inte alls på tomgång med mina standardinställningar. Har iofs för mig att den startade nästintill som vanligt då den var varm åndå. Men kanske värt att kolla iallafall, då den gick väldigt skumt på både tomgång och när jag drog på lätt gas.Har iofs inte samma förgasare som du. Har en 4 portare. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
joschen March 29, 2005 Report Share March 29, 2005 Vet inte men det låter som om du har en trasig kondensator.Då får du det fenomenet att bilen går skit bra när den är kall men så fort den har kommit upp i tempratur så börjar kondingen att trillskas.Men det har du säkert kollat, men om inte så är det ju värt att pröva. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S March 29, 2005 Report Share March 29, 2005 När jag renoverade förgasaren på min bil justerade jag bara flottörnivån torrt. Motorn gick bra, så jag brydde mig inte om att lyfta locket och justera med motorn igång. Kanske hade jag tur? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 March 29, 2005 Author Report Share March 29, 2005 Har inte testat kondingen, har helt fastnat på förgasarfel men den går ju bra varm så länge jag inte stänger av den. Det tar några dagar innan jag får den körklar igen, så jag samlar gärna på mig tips under tiden. Vad tror ni om att jag inte pluggat ledningen till automatchoken utan bara kopplat en slang mellan, det är ju ett visst motstånd när luften går genom grenröret som jag förlorar på detta sättet.Pelle Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger March 29, 2005 Report Share March 29, 2005 Om det skulle vara ett tjuvluftläkagefel så skulle den inte starta när den är kall heller.Om du är i Tranås så kan du få låna min förgasare och testa om det är fel på den eller något annat.Hör av dej isåfall.Mvh Roger Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 April 4, 2005 Author Report Share April 4, 2005 Jag har fortfarande problem, nu har jag blivit osäker på hur spacerplattan ska liggga. På ena sidan är den ju slät ska den vara uppåt eller neråt?Pelle Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S April 5, 2005 Report Share April 5, 2005 Den släta sidan ska vara uppåt, och den "öppna" (där vevhusventilationen ska suga) ska vara neråt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 April 5, 2005 Author Report Share April 5, 2005 Då satt den oxå rätt. Jag har fått låna en förgasare och då går bilen perfekt, så det är alltså något fel på min förgasare, frågan är bara vad? Är det någon som vet vilken storlek det ska vara på munstyckena?Pelle Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter_hed April 7, 2005 Report Share April 7, 2005 Felet uppträder när motorn blir varm för då blir även kondensatorn i fördelaren varm. En trasig kondensator läcker ström internt vilket gör den verkningslös. Gnistan blir då mellan brytarspetsarna istället för på tändstiften. Detta skadar brytarspetsarna. Byt därför kondensator och brytare. Kan vara bra att även titta på Tändstift, rotor och fördelarlock om det ser slitet ut. Justera in brytaravståndet och tändningen.Ett råd. Börja aldrig skruva med förgasare förrän ni är säkra på att tändningen är rätt. Man ska inte alltid vara säker på att markeringarna stämmer vid remskivan.Om ni ska skruva med förgasaren. Börja med att ställa in flottörhöjden. Gör ren hela förgasaren och montera i nya packningar. Kontrollera att nålventilerna för flottörerna är OK. Kontrollera att spjällaxlarna inte är helt slut detta ger läckage. Det bästa är att ha en bok för hur förgasaren ska vara justerad & bestyckad. mycklet uppgifter finns på nätet.När allt är klart skruva ut CO2 1 varv på varje skruv. Starta motorn skruva på båda skruvarna parallellt tils motorn går så jämt som möjligt. Finjustera tändningen max 2-3 grader. Finjustera CO-halten igen. Går motorn nu jämt & fint så är den skapligt OK inställd. Jobba nu vidare med att få ordning på Ax-pumparna så motorn svarar snabbt & rappt på gasen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andersdal April 28, 2013 Report Share April 28, 2013 Har haft problem med start vid varm motor. Satt dit en 10 mm platta av isolerande material. Fortfarande hopplös vid varm motor. Läste här kondensatorn?Egna fundering, tändspolen? Tacksam för lite tips. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Happy April 30, 2013 Report Share April 30, 2013 Jag hade samma problem förra sommaren.Det enda jag har gjort i motorrummet är att bytt bensin-pump,-filter och -slang och Luftfilter 4" KN filter.Nu är mitt problem borta Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Johansson April 30, 2013 Report Share April 30, 2013 Du kan få ånglås i förgasaren om den i sig själv blir för varm vid körning. Kan då bli svårstartad. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andersdal May 4, 2013 Report Share May 4, 2013 Kolla bensinpumpen? Lossa slangen och stoppa den i en flaska och sedan köra med startmotorn. Som på amazonerna? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Stein CMC 1966 May 5, 2013 Report Share May 5, 2013 Hej Pelle Hoppas att allt är bra med dig förutom problemen , det kanske är någon som har lagt socker i tanken ? Kolla tändspolen men förra gick sönder och då hade jag liknande problem ( konstigt då iofs att den fungerar med en annan förgasare) min tändspolen som gick sönder rann det olja ur när jag vände den upp och ned.// Tomas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andersdal June 1, 2013 Report Share June 1, 2013 Tog hjälp av en kompis med stor erfarenhet av mustanger. Konstaterade att gnistan var lite svag, slog ihop stiften lite. Bilen startade direkt sedan. Tog det säkra för det osäkra och satte dit en ny spole. Skönt att vi hittade felet. Var inne på att det var ånglås och har satt dit en distans i 10 mm isolermaterial. Nu var det väl f-n om den inte skall fungera bättre. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
KenHT68 June 20, 2013 Report Share June 20, 2013 Hej Lars Oscarsson. Vad menade du med att : "jag hoppas att du kollat och täppt rätt när du tagit bort aut choke så att det inte drar tjuvluft." Vad skall man kolla och täppa till när man som i mitt fall konventerat om till manuell choke ? Jag har nämligen renoverat o packat om förgasaren och i samband med det så ändrade jag till manuell choke. Men bilen går ej lika bra som innan. MVH KenHT 68 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 June 20, 2013 Report Share June 20, 2013 Hej. Jag vet inte hur jag skall svara dig, en sak kan vara att du inte fått till den manuella funktionen, det är lite samverkan mellan choken spjäll och dom eller det primära gasspjäll som också kan vara knepigt att få till. Mycket ofta är det så att man måste dra ut fullt på choke och starta, i sammanhanget är det då som det är svårt att få balans mellan chokens spjäll och gasspjäll. Gasspjället primär skall ha en automatisk påverkan från manuella choken när den är utdragen bara för att motorn skall gå. har man inte denna samverkan under kontroll, alltså att det synkar med varandra så kan påverkan finnas kvar så att motorn går Ojämt när motorn är varm. Det är alltså lite pyssel även med manuell choke, ibland kan det faktiskt vara enklare att bara spärra chokespjäll och själv vara den som bestämmer med foten när maskinen är kall, annars är det lönsamt att försöka få ordning på automatchoken. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
KenHT68 June 21, 2013 Report Share June 21, 2013 Tack för det detaljerade svaret !Menar du att det hjälper att montera tillbaka den gamla choke-kåpan ochha det som innan (choke-spjället fullt öppet med hjälp av en bit ståltråd)Har den gamla choke-kåpan någon inverkan på motorgången ?MVH KenHT68 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 June 21, 2013 Report Share June 21, 2013 Hej. Ja det är nog bättre om du är osäker på grundinställning på choke, det är så att när man har choke igång eller utdragen så skall även primärportar på förgasaren öppna en del för att bla höja grundtomgång, primärportarna stänger sedan till så att den inställda varma tomgången åter används och motorn då går som den ska varm. Jag tycker alltså om du är osäker att du återmonterar hela automatfunktionen på förgasaren och det skall inte då heller komma in tjuvluft, det är så att funktionen är inkapslad och den end påverkan som skall på verka automatfunktionen är hur bimetallen inuti denna är någon form av värme antingen från grenrör eller från någon typ av vattenvärme, en senare variant som idag är vanlig är hel elfunktion. Säg till när jag skall sluta babbla. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.