Jump to content

Mustang GT 1988, jakten på väghållning.


Carpimp

Recommended Posts

Hej.

 

Efter att ha varit sugen på en Foxbody Mustang i flera år då snubblade jag helt plötsligt över en i Augusti på facebook av alla ställen. Köpte den direkt.

Vilen hade gått 16 mil sen 2015 pch var i bra skick. Den har sammanlagt gått runt 7000 mil.

Utvändigt är den omlackad för inte så längesen, och tyvärr inte överdrivet bra gjort heller. Känns som en amerikansk drivein-lack. Det är dåligt maskerat och lite överspray har och var. Men alla karossdelar är original och det finns ingen rost. Så det är väldigt bra. 😊

 

Jag visste på en gång att jag vill ha väldigt bra väghållning i denna bilen och köra fort på bana.

Så direkt så var ju tanken på att slopa automatlådan och montera i en rejäl manuell låda. Öka effekten en del och byta all hjulupphängning.

Så måste bromsarna uppgraderad, bytas till 5 bult, sportstolar ska i, halvbur, fyrpunktsbälten, dubbelturbo, mappbart styrsystem, o s v…..

CD267580-2CC2-4A33-9BD9-95FE9CD81B83.jpeg

841518BB-D754-4B34-A0CF-B35CD9B6CBAB.jpeg

6C3ECE2D-C7B2-4FB8-A990-2C24E56CDC8A.jpeg

BC97B7F8-9B9F-43B1-A788-2DDA48A7C87A.jpeg

1760FED5-A8BD-4234-99B9-FD869A02710F.jpeg

3EB4A17A-1776-4BD3-9649-65261B66243F.jpeg

ADF0D37F-3484-408F-A762-D774304AF703.jpeg

06C40335-DDDD-4209-97DC-C658AC761149.jpeg

6C786698-403A-43DA-8B39-7469DA0B2C38.jpeg

1F0C28DE-76A3-4D85-85F4-EA530F4C178E.jpeg

90B738ED-6AEA-4ECE-B943-52007FD5F388.jpeg

C80BCAC2-7A68-4B2B-9227-2D2959180721.jpeg

58C01476-E4F6-4A59-94CE-E09C0F59CCFE.jpeg

97C870A8-E285-461E-8986-91334F8A36F4.jpeg

AC42084D-AD1B-4737-A777-87824765C864.jpeg

391A6790-695C-4A73-9FA9-0E74E8BC1728.jpeg

 

6256C32D-CCBE-4FCA-970B-1A8F46EDAFE7.jpeg

1A208761-6D83-4A86-B900-66FEEDA35B43.jpeg

12D92DE6-C1D3-4C3F-BF6C-8E7AFADAD367.jpeg

 

BA93841C-6B8B-4C39-A629-BAB8D40AAC21.jpeg

B39BD745-D9F9-4108-8C34-465A78E0BE2A.jpeg

62DB4160-357C-4AFD-97D1-2E244074097B.jpeg

9C7A3447-BBE8-41E7-A041-96C9F3CF8BF0.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, JanneJ said:

Riktigt roligt projekt!

Jag hade valt 6-punktsbälte och lämplig stol, du sitter tightare och risken för underglidning finns inte.

Jo, jag funderade i de banorna. Men då bilen även kommer att köras på gata så valdes en hyggligt bekväm stol som var lite justerbar. Då blev det bara 4 punktsbälte. Men då det är ljusår trevligare än originalbälten så fick det räcka. 😊

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Carpimp said:

Jo, jag funderade i de banorna. Men då bilen även kommer att köras på gata så valdes en hyggligt bekväm stol som var lite justerbar. Då blev det bara 4 punktsbälte. Men då det är ljusår trevligare än originalbälten så fick det räcka. 😊

Du kommer att behöva original 3-punkt på gatan, det tar inte lång stund innan man inser att ett 4 eller 6-punkt på gatan är fullständigt vansinnigt. Jag har både 3 och 6-punkt i min bil.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JanneJ said:

Du kommer att behöva original 3-punkt på gatan, det tar inte lång stund innan man inser att ett 4 eller 6-punkt på gatan är fullständigt vansinnigt. Jag har både 3 och 6-punkt i min bil.

Självklart får 3 punktarn sitta kvar.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Mustangmike said:

Jäklar, ser ut att kunna bli provkörning innan tomten kommer 🙂 

Nja, hela chassikittet kommer runt jul/nyår. Men det finns myyyyyyycket jobb innan dess ändå.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har väl i stort sett allt kommit hem bortsett chassikittet från QA1. Men i övrigt så ligger det en rejäl driva med prylar här.

Fyrkolvs brembo bromsok från Cadillac ATS, Cobra bromsok bak, slitsade och dimpleborrade bromsskivor runt om 330mm fram och 296mm bak.

 

Enkei RFP1 9,5x18" (väger 7,8kg styck) med 265 breda däck runt om.

 

Luftutsläpp till huven från Sierra RS500.

 

Svarta strålkastare och blinkersar så man får ett lite elakare utseende på bilen.

 

MaxxECU Race styrsystem.

 

 

bromsar.jpg

drivaxlar.jpg

enkei.jpg

lyktor.jpg

MaxxECU.jpg

småplock.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har det äntligen kommit lite fler prylar. Så nu har väl egentligen allt kommit.

Så har jag provmonterat spindlarna och de nya hjulen, och det kommer bli en smula trångt i hjulhusen fram. Men det blir sjukt bra. 🙂

Och nu imorse så åkte jag till Stötdämparverkstan i Grängesberg och hämtade mitt nya chassi. Så bara jag har hunnit lacka motorutrymme, hjulhus och golv så ska QA1 chassit börja monteras.

Så har jag hunnit provmontera turbogrenrören och aggregaten innan motorn plockades ur. Det blir en smula trångt mot huven, men det går fritt överallt i alla fall.

Riktigt bra passform faktiskt. Och innan jag ens hunnit provmontera intercoolern jag köpte till bilen så blev den uppgradera. Så sålde den nya intercoolern jag köpte för att köpa en till ny intercooler som var större. Lika bra att ta i direkt så man slipper krångla sen.

Sen har det även inhandlats komplett bränslesystem till bilen, Nuke Performance surgetank, aluminiumrör och mängder med AN kopplingar och en Detchwerks soppapump som ska klara fyrsiffrigt med effekt. Och skulle den mot förmodan inte räcka till så finns det plats för en till i surgetanken. Hehe.

 

Bränslesystem.jpg

QA1 prylar.jpg

Provmontering turbo.jpg

Provmontering hjul.jpg

Provmontering Enkei.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Här kommer en grymt sen uppdatering av läget med bilen. Man är som alltid en tidsoptimist och har alldeles för få löneutbetalningar i månaden för att kunna handla/bygga allt i den takt man vill.

Motorutrymmet snyggades till, då fixade man såklart hjulhusen också och svetsade igen alla miljoner hål överallt som Ford har stansat i plåten.

30.thumb.jpg.fa44fd5c790319cabf82073f8ce7b908.jpg27.thumb.jpg.0871807308245dcad045fd4c875e7392.jpg29.thumb.jpg.9ff2481fe845f1b3b877102fbfbddf7e.jpg

 

Sen kunde man montera framvagnen och snygga till motorn. Samt bygga ett rejält oljetråg med bafflar med luckor i och massa plock, så förhoppningsvis så ska jag ha olja vid oljepickupen även i långa och snabba kurvor på bana.

 

32.thumb.jpg.60f62ea9c3dcd349094aab9fd14ee5dc.jpg33.thumb.jpg.b03476119e1b588024e24910e4607215.jpg12.thumb.jpg.6c642d07a47d3b4e226946fea38e4555.jpg36.thumb.jpg.18f636506af8711e57ca03afebaabd82.jpg35.thumb.jpg.a1c967a27cc95cc2a9d8c882a0cc49b4.jpg39.thumb.jpg.1434c80fb45f27a26f806587628c3b1b.jpg38.thumb.jpg.61107fd3809e32a44a2a386fa17ff1a9.jpg

 

Sen kunde man provmontera ihop motor och nya växellådan (tremec T56 Magnum). När väl dessa satt ihop och allt kändes bra så var det bara att hänga i motorn i bilen.

40.thumb.jpg.eda6ce03a4a5bcbc54b39449b2377a76.jpg13.thumb.jpg.576ea6aab843d0c605ad78ee9199cdc0.jpg14.thumb.jpg.ede73d9c7603b6dc0d7bc1162920df44.jpg16.thumb.jpg.e1d5c0f30b854981d05af5d422548a9d.jpg15.thumb.jpg.8eddac9eff016220e0cf2e5bd29c4d5c.jpg

 

Då var det dags att trolla bort fördelaren, för där ville jag ha ett tryckrör istället för en fördelare.

5.thumb.jpg.5ac627ca8ee862ece4e6ae5a96cbec1f.jpg6.thumb.jpg.74f75ea4d8788760610a7ca5fc133b0a.jpg

 

Sen var det dags att vända på bilen så man kunde plocka ner bakaxeln, byta lameller i diffen, byta hjullager och packboxar samt knacka i nya delrinbussningar istället för nåt mjukt komfortskräp i gummi. 🙂 I samma veva så plockades även tanken ner och renslipades och lackades samtidigt som man ändå lackade bakaxeln.

18.thumb.jpg.e06185817fe2c3d136c0e83c9cfc4e74.jpg19.thumb.jpg.80c1c0c2656a7ef1a57aa0f3637655c2.jpg20.thumb.jpg.4bd4215e134d1588fa61a21639b577f6.jpg21.thumb.jpg.32c57f16b7b9c44416413225313d526f.jpg22.thumb.jpg.69f362b8c20701947aaa31e195200018.jpg

 

Men när man ändå har golvet rent för bakvagnen, så kan man ju lika gärna lägga sig under bilen med en vinkelslip med roterande stålborste och slipa rent underredet från onödigt skräp (underredsmassa och annat äckel). Ni som har använt en roterande stålborste på en vinkelslip kan nog ana hur "snygg" man var efter detta. Dels så var man en nåldyna av alla hemska trådar från stålborsten som satt sig överallt, sen var man helt full av gammal underredsmassa, skräp och kände sig extremt äcklig. Men när väl golvet var skapligt slipat och man kunde tvätta rent det och sen lägga på färg så kändes det genast mycket bättre igen.

25.thumb.jpg.1ab57e94772c4a699d8bd2aeaa830430.jpg24.thumb.jpg.8e1f872b0b61f4a85229eee455396ad0.jpg26.thumb.jpg.0310f3be8ce36d6a2addd58bea092d9e.jpg

 

Efter det så var det dags att montera upp bakaxeln igen ihop med nya fjädringen ifrån QA1. Självklart hade bakaxeln även uppgraderats till skivbromsar.

1.thumb.jpg.38ebc01ff6e307cedb27efaaa7a0b701.jpg4.thumb.jpg.b493d013da2186ea1be77a5cfa80acf2.jpg3.thumb.jpg.09ed157a91894a72c91fcd5ce14c9f4f.jpg

 

Då be2.thumb.jpg.bfac8848c712aea444ef606c336392d0.jpg

 

Då behövde man en kortare kardanaxel, så det var ju bara att kapa ner lite längd på den. 🙂

17.thumb.jpg.3a8719f2b18368f8215cf21cbf56dd3f.jpg

Skämt åsido, detta är bara delen som kapades bort. Men visst vore det lite gulligt med en så kort kardan.

 

 

Men jag jobbar vidare för fullt i garaget. För trots allt så ska bilen ut innan säsongen är helt över i alla fall. Så man får utvärdera alla ändringar som är utförda så man vet vad man måste förbättra under vintern.

 

 

23.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...