Jump to content

bygga om från 1 till 2 krets bromsar på en 66a


66ahenke

Recommended Posts

hej

jag har en 66a som jag vill montera bromsförstärkare  o skivor fram . undrar då om bromspedalen,

är det den samma på 1 krets o 2 krets eller måste jag ha fatt i en 2 krets pedal

 på andra bilar kan det ju skilja i utv på pedalen

Link to comment
Share on other sites

nja 1 krets har ju inte servo o jag ska montera servo

men jag kan ändra frågan...

är det skillnad på pedalen för servo o utan servo ??

ibland vet jag det är skiljnad på utväxlingen på vissa bilar

Link to comment
Share on other sites

27 minuter sedan, 66ahenke said:

nja 1 krets har ju inte servo o jag ska montera servo

men jag kan ändra frågan...

är det skillnad på pedalen för servo o utan servo ??

ibland vet jag det är skiljnad på utväxlingen på vissa bilar

Ford klantade till det just på 65-66 med just pedalrörelsen. Det är först på senare Mustanger 68+ som det blev olika pedaler servo eller manuell.  Det ska vara längre hävarm på servo men Ford fick inte riktigt till det i början.

Ser många som köper eftermarknad har problem få det att fungera så det känns lite som ett lotteri.
Om jag skulle bygga om en 66a så skulle jag satsa på rätta till det så det blir korrekt hävarm.
Firman Mustang Steve har en färdig sats där detta är fixat.
Dessutom är det Fox Mustang servo klocka som är mycket bättre än original/eftermarknad och lätt ersätta
https://mustangsteve.com/product/automatic-transmission-bolt-in-kit-pedal-support-with-booster-for-65-66-mustang-front-wheel-disc-brake-car/

Mustang Steve prylar säljs även på Open Tracker Racing

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

någon som har en ritning eller likn på hur bromspedalen ska ändras.

det där kitet var ju lite dyrt,  boostern koster endast 92 dollar på summit

o iegentligt vill jag ha en wilwood huvedcyl. så den i kitet behöver jag inte

så om jag kan hitta någon som vet hur ändringen av pedalen ser ut kan jag bygga om min egen

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

jag har googlat som en tok här i eftermiddag.

o hittade detta om ombyggnad av bromspedalen

detta ska jag testa då behöver jag inte övergödda en tjock jänkegubbe

då behöver jag göra en platta för att styva upp torpeden + köpa bromsförstärkare + huvedcyl

så ska jag vara iland med detta

länk till bild

http://www.performanceonline.com/blog/wp-content/uploads/2012/02/BB-C6466M-DIA1.png

 

mått finns på denna hemsida

1964 1/2-66 FORD MUSTANG, POWER BRAKE BOOSTER - #BB-C6466M - POL - Performance Online, Inc

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

ja det var precis så som du har gjort  som jag tänkte göra.

nu när jag hittade beskrivningen på bromspedalen

o köpa fox body bromsförstärkare o wiilwood huvedcyl

det kommer alldrig upp i dom ca 12000 kr som steves kit koster

då kan jag köpa något annat roligt till bilen för dom pengarna som blir över, typ vita mätare

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Finns hur som helst toppenfina moderna grejer på bildelsbasen. Ingen rocketscience, tvåkrets har funnits sedan hedenhös. byt rubbet, huvudcylinder, brakebooster, byt fram och bak till skivor när du ändå håller på. 

Billiga bra beg originaldelar och kanonbromsar.

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

den tanken har oxå vänt i huvedet

MEN det inte så enkelt som du säger, har gjort så på flera bilar o det krävs en del maskinarbete

med adaptorer, fästen osv 

o nyare mustang grejor passar ju inte bolt on direkt + jag kör 15 tums fälgar o dom flesta nyare bromsar passar inte i 15 tums fälgar

jag vägrar sätta på typ volvo bromsar 😂

o dom amerikanska kiten som finns till skivbroms konvertering är bara skit,

har sånt liggande från ett annat bygge, det var så dåligt att jag inte ens vill ge bort det

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag erkänner, väldigt dålig på 15" men S197 bakbromsar passar 15" det har jag själv kört på Draghjulen.

Borde gå att hitta 11-12" framskivor med tillräckligt offset för framoken.  Både fram och bak oken är egentligen bra robusta grejer men inte den sexiagaste looken, men jmf med trummor blir det awesome.

Bakoken +355mm skivor  kör jenkarna på Bossen och majoriteten av alla som rejsar och inte gått upp till steroid Sexkolvsoken (och matchar upp bak med fyrkolv)  fram som är helt onödiga om man inte kör på hög nivå och har problem med fading efter upprepade högfartsinbromsningar utan tid till nedkylnng emellan.

Baer har grejer även till äldre mussar, har själv tvådelade 14" framskivor brån Baer (eradispeed) som är kanoonbra.

 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

enklare att bara köpa wiilwood grejor dom passar utan något klydd

det har jag haft på en annan bil o fungerar kanon

edit.. tittade på dom du sa baer det ju rätt sexiga grejor, dom hade kit till min för 800 dollar. tål att tänka på. tack för länken

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...