Jump to content

dränering luftintag till friskluften vid framrutan på en 66a


66ahenke

Recommended Posts

hej

hur fungerar dräneringen vid luftintaget eller rättare sagt vart sitter dräneringen vid luftintaget.

googlar man på detta får jag mest fram en massa olika krom prytlar som inte har med detta att göra

hittade något på nätet att den går ut i hjulhuset ?

men hittar inget sånt på min. eller får man plocka bort skärmen för att komma åt ?

kanske någon vet innan jag börjar riva skärmarna

problemet är att jag får in vatten på golvet båda höger vid värme paketet o vänstra 

kan man på något sätt få in näven i luftintaget o fixa ?

Link to comment
Share on other sites

svarar mej själv 😀

nu har jag kommit lite vidare. det hjälpte att få reda på att det heter cowl vent på engelska.

men blir fortfarande inte klok på vart dräneringen rinner ut

jag får nock ha fatt i såna cowl vent plast grejor till att renovera med

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

ja fy f.. att liga o svetsa därunder

men vintern är lång

vänster sida kan jag nock rädda med dessa cowl vent tube, plaströren som finns

sen återstår att se höger sida, får riva ner värme paketet o se

men vill inte riva för mycket det ju fortfarande fint väder o bil träffar kvar

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

På min 67:a är det lagat med ngr kilo spackel 😆

Det enda rätta som håller i längden är att byta plåten (under och över)

Täta runt rören som kupeluften passerar , detta för att förhindra att vatten tar sig in i skarven .

Måla med grundfärg och toppfärg .

Det är ett klassiskt ställe med rost .

Link to comment
Share on other sites

det är inte så jävlig rostigt men stossen har släppt i skarven så där rinner vattnet in.

så jag klarar mej med att täta o klistra i dessa plats rör

Rep.sats Friskluftintag 64-68 | Torped, friskluftsintag & A-sto (vp-autoparts.se)

sen till vinter rycker jag av skärmarna o kollar dräneringen o tömmer på bråte + rostskyddar

inne i luftintaget

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gjorde det där förra året. Min plåt var dock inte rostig, men jag har i alla fall gjort rent och satt dit de där plasttätningarna som en extra försiktighetsåtgärd. Och använd bara inte silikonet som följer med, utan ta t ex sådant man tätar rutor med och strip caulk. På förarsidan är det en akrobatövning att göra det. Kan vara på sin plats att byta ut defrosterslangar och den mediokra pappkonstruktionen som sprider värme mot en i absplast. Och kolla det nitade fästet för vajern. Det kan behövas göras om. Kan också rekommendera att köpa en packningssats till frisklufts intaget på passagerarsidan. När man väl gjort detta infinner sig en nöjd känsla av att värme och ventilation funkar som det ska. 

IMG_3128.jpeg

IMG_3129.jpeg

IMG_3127.jpeg

IMG_3126.jpeg

IMG_3125.jpeg

IMG_3124.jpeg

Link to comment
Share on other sites

det blev fint.

men mitt värmepaket är tyvärr bara spinkeved o hälften saknas så jag behöver allt nytt.

vet inte om jag köper jag org eller så blir det sånt litet race värmepaket. 

kör ju inte på vintren

så just nu kör jag med svart gorila tejp över gallret, annars blåser det något kopiöst in i bilen 🤣

jag undrade oxå över varför dom skickar med silikon, där ju ätiksyra i som angriper plåten.

jag använder tec7 till allt sånt arbete o annars hagmans karosseri kit 

Link to comment
Share on other sites

Låter klokt att köpa nytt. Jag kör inte heller på vintern, men bytte ut allt. Det är ju ändå rätt skönt med värme och bra defroster under kyliga vår-, sommar- och höstkvällar.

och den dagen när du eventuellt säljer bilen, så kan ”original” vara en fördel.

Link to comment
Share on other sites

tyvärr är det slutsåld för tillfället o dom vet inte när det kommer

ett annat problem är värmekranen, den verkar inte finnas längre

annars är det inte så noga om det org så länge jag kopplar ihop det med org reglaget 

så där ju ingen som vet om det utan att krapla sej under instrumentbräddan

 

Link to comment
Share on other sites

javist...det var kanske därför dom hade satt någon sorts kran på min, paket var ju allt annat än tät.

på min duett satte jag en balofix, då jag var för snål för att köpa en org kran då dessa är snordyra🤣

men då är det bara på tror det 67 o upp det sitter en kran o på ac bilar kommer inte ihåg årstal på dom

får se om det går få tag på värmepaket, annars blir det race paket kopplad ihop med org reglage

fördelen med racepaketet är att dom är mycket mindra 

vi får se vad jag hittar på under vintern

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...