66ahenke October 9, 2023 Author Report October 9, 2023 lite mer har hänt idag... batteri hyllan bort plockad elsystemet, laddnings relä osånt är bort plockad. jag kommer göra ett nytt elsystem sen när allt ska ihop igen ännu mer till skräp högen många små hål som ska svetsas men först ska huvedcyl o bromsrör plockas bort Citera
66ahenke October 12, 2023 Author Report October 12, 2023 så nu nu är maskinrummet rensat på all onödig bråte, typ bromsar, fäste till spolar behåller jag har börjat stålborsta rent, men får ta ut bilen i morgon, det dammar som fan sen dök posten upp med lite nytt till samlingen, svart avgas bandage, tänkte klä in headersen med det o köpte även 2 tändkabel hållare passade på att byta olja o filter på lådan när jag nu var under bilen o tråget fick lite färg, mest bara för att jag kan varför där inte är avtapning på automatlådor har jag alldrig fattat, det ser ut som kriget när man ska byta olja fixade till sprängkåpan med en tvätt o lite upfrächning av gängor ja då blir det inte mer för denna gång. Citera
JanneJ October 13, 2023 Report October 13, 2023 Ett tips är att förstärka torpedväggen nu när du ändå har bromsservo/huvudcylinder borta, den flexar märkbart när man bromsar kraftigt vilket ger en lite svampig känsla. Citera
66ahenke October 13, 2023 Author Report October 13, 2023 (redigerad) tack för tipset. jag hittade denna mall på nätet på en 3mm plåt som skulle svetsa i pedalstället men kanske man ska fixa ett stag i huvedcyl till typ rambalk/ inner skärm oxå typ så här rev 1 (mustangsteve.com) Ändrade %s av %s (%s) Citera
JanneJ October 13, 2023 Report October 13, 2023 jag har ett stöd fram på huvudcylindern mot hjulhuset: Allt för att minska flexet, och det funkar riktigt bra. Citera
66ahenke October 13, 2023 Author Report October 13, 2023 ja nått sånt får jag oxå göra hur förstärkte du torpedväggen ? Citera
JanneJ October 13, 2023 Report October 13, 2023 (redigerad) Jag har servo och huvudcylinder från Porsche 944 så jag har en specialbyggd "strut" mellan väggen och servon, den blir samtidigt som en förstärkning. Ändrade %s av %s (%s) Citera
66ahenke October 15, 2023 Author Report October 15, 2023 On 2023-10-13 at 12:22, JanneJ said: Jag har servo och huvudcylinder från Porsche 944 så jag har en specialbyggd "strut" mellan väggen och servon, den blir samtidigt som en förstärkning. okay. jag får göra sån plåt till min från länken eller sätta en plåt utv på torpedväggen. mest så sliper ligga o jobba under instrumentbrädan (dålig rygg ) o göra sånt typ fäste du har gjort från huved cyl. så blir det säkert stabilt Citera
66ahenke October 19, 2023 Author Report October 19, 2023 ja då har jag fyllt på lagrat lite igen det blev en bromsförstärkare från vp. jag fick backa lite på broms bygget fant liksom inte motiveringen till att lägga 50000 kr på bromsar, det var ju meningen att det inte skulle spåra ut. så det blir ett skivbromskit från vp oxå. o bilen ska ju bara bli en glider bil i fint väder. lite annat smått o gott har oxå hittat hit jag hade tur att hitta retro bromsljus på tradera. alla skruvhål i maskinrummet är igen lagt, förutom några stycken i torped vägen. dom vågar jag inte svetsa pga sladder o annat insidan av torpedväggen. där sätter jag gummi ploppar. nästa steg blir att ta ut bilen o slippa svetsarna o tvätta maskinrummet men det regnar o blåser något så in hel........ får se när det kan bli Citera
66ahenke October 25, 2023 Author Report October 25, 2023 här går det lite trögt vädret är emot mej, ska ha ut bilen o tvätta o slipa motorrummet. under tiden jag sitter o räknar regn dropper så kan man ju alltid dekal trimma lite. nån retar det säkert jag har oxå fått ihop min retro hatthylla med broms ljus, kulhögtalare o nicke hund så tillbaka till att räkna regn dropper Citera
66ahenke October 29, 2023 Author Report October 29, 2023 igår flyttade jag strömmen till växellådan, något har varit varmt o varför ska folk använda eltejp när det finns fina kabel hölje drog in den i kardantunlen idag tittade solen fram, så jag passade på att ta ut bilen o tvätta det mest skitiga maskinrum jag har sett på länge. tvättade 2 gånger o använde diskborsta, tryckluft spruta, gel avfettning o varmt vatten men får ge det en runda till. hoppas det blir uppehåll imorm så jag kan bli klar fick slipad dom sista svetsarna inne i värmen igen Citera
66ahenke November 1, 2023 Author Report November 1, 2023 fint väder igen, inga regndroppar att räkna sakta men säkert närmar det sej monterade bromsförstärkaren så jag kunde göra ett stag för att styva upp det hela lite O PLÖTSLIGT HÄNDER DET....................GRUNDFÄRG va säger ni så.... tyvärr var det lite av den gamla färgen som reste sej på huven, så det måste slipas. nu ska det få torka lite innan jag läggar slipgrund Citera
Tungelsta HT-67 November 2, 2023 Report November 2, 2023 Staget du tillverkat till huvudbromscylindern , vilka krafter ska det ta upp Citera
66ahenke November 2, 2023 Author Report November 2, 2023 ingenting i princip det bara för att ge lite stadga ute i ändan av bromscyl. bätre än inget Citera
Mustangmike November 2, 2023 Report November 2, 2023 Den där sviktande torpedväggen tog Ford med sig till Gen5, 2005-2014. Bromscylindern kan röra sig 5mm frammåt vid hårt tryck på pedalen utan förstärkningsstag. Citera
66ahenke November 2, 2023 Author Report November 2, 2023 3 timmar sedan, Mustangmike said: Den där sviktande torpedväggen tog Ford med sig till Gen5, 2005-2014. Bromscylindern kan röra sig 5mm frammåt vid hårt tryck på pedalen utan förstärkningsstag. jap därför ska jag göra en förstärknings plåt inv torpedvägg ala mustang steve den plåten o staget ska nock hålla det på plats som sagt blir ingen racebil men glassäterbil så jag kommer inte stå på bromsen stup i kvarten har för mej att bromsen sänker farten...o vem vill det samtidigt ny dag ny färg. lagt slipgrund som nonsanding ( hoppas jag ) får se när det har torkat, annars får det en runda med 400 papper Citera
66ahenke November 2, 2023 Author Report November 2, 2023 en kväll i garaget gör nytta nu blev det grönt i maskinrummet, nu ska alla jä.... små grejor slipas o lackas Citera
66ahenke November 7, 2023 Author Report November 7, 2023 slipande o målande fortsätter efter slipning brukar jag ge grejorna en runda rostätare, o ibland zink ovan på det innan grundfärg tycker det funkar fint. o äntligen med lite färg lite smådetaljer börjar komma på plats i maskinrummet här kommer ett tips... när man tar bort ett gångjärn kan det vara ett helvete att få det på rätt plats utan att skava sen nya lacken. men borrar man små 3,5 mm hål så vet man precis vart dom ska sitta, man tar då ett 3 mm borr när man monterar. då slipar man att dörren, huven eller annan lucka tar i den nya lacken innan man får den på plats. det ju även att ta en bit papp o föra över hålen om man nu ska montera nya gångjärn. Citera
66ahenke November 7, 2023 Author Report November 7, 2023 plockade lite i motorn, bilen har gått lite ryckigt vid jämn fart o har hela tiden trot att det var lite tjuvluft ifrån spjälaxln, då det var lite glapp i den. men förgasarn satt ju inte fast jag kunde lossa mutterena med fingrarna o det satt någon obskyr konstig hemma gjort packning mellan förgasar o insug ja ja som det kan bli, tur jag ska gå genom motorn, hittar kanske mer fusk Citera
66ahenke November 9, 2023 Author Report November 9, 2023 här kan ni se hur jag menar med gångjärnen nu är maskinrummet klart. balkarna är målade svarta stötdämpar tornen på plats med nya fina kupol mutter TIPS...optimera säljer kupol muttrar o många andra bultar i lösvikt ännu en ny investering, en kromat 1wire generator. fint som snus nu börjar jobbet med motorn... en bild på min nya lyft platta, mycket bättre än lyft stroppar här på väg ut o få sej en dusch så den kan bli ren o fin ja ja fin o fin för det ska det nock till lite färg nu ska jag jaga rätt på en packnings sats, vp har slut på dom Citera
66ahenke November 10, 2023 Author Report November 10, 2023 nu börjar det roliga, skruva motor, helst ska det vara race motor men det blir det inte denna gången här lyser flitens lampa motorn ute för en tvätt motorn riven, denna är guld värd när man ska plocka ner en motor, klarar 1000 nm det behöver inte vara mer konstigt än en gammal papplåda för att hålla kol på vippar o stötstänger inga vändkanter bara lite sot men ventilerna ser inte så bra ut, så det var tur jag rev av dom, men lite slipning så ska dom nock bli som nya. o ventiltätningarna var hårda som bakelit topperna ute för en ekstra tvätt tvättat, alla gängar är rensade o dom har fått en runda med vinkelslipen med stål borsta klara för att slipa in ventilerna. tittar man noga ser man dom 2 första säten är klara ska bara tvättas igen innan jag sätter ihop toppen Citera
66ahenke November 13, 2023 Author Report November 13, 2023 första toppen klar, ska bara sättas ihop, jag ska enligt postnord få packnings satsen på onsdag ja ja det tror man ju när man ser det alla ventiler slipade toppen tvättat igen o klar för montering. jag ska fan köpa en bil till o bara skruva på sommaren hur kul är det o stå ute o slappa med vatten i detta väder BRRR fick hem motorfärg idag, har inte kollat hur den ser ut men det ska vara ljusblå. hade bara ford mörk blå hemma o tänkte det blir lite raceigare med ljusblå Citera
66ahenke November 20, 2023 Author Report November 20, 2023 så var topplocken klara packningsytorna på blocket rensade topparna monterade o första rundan färg sen slog det mej..nu det bara resten kvar Citera
Corvette November 21, 2023 Report November 21, 2023 Det är 5 månader kvar till våren, du behöver inte ha så bråttom Citera
Tungelsta HT-67 November 21, 2023 Report November 21, 2023 On 2023-11-13 at 23:24, 66ahenke said: första toppen klar, ska bara sättas ihop, jag ska enligt postnord få packnings satsen på onsdag ja ja det tror man ju när man ser det alla ventiler slipade toppen tvättat igen o klar för montering. jag ska fan köpa en bil till o bara skruva på sommaren hur kul är det o stå ute o slappa med vatten i detta väder BRRR fick hem motorfärg idag, har inte kollat hur den ser ut men det ska vara ljusblå. hade bara ford mörk blå hemma o tänkte det blir lite raceigare med ljusblå Kommer du köra på blyersättning iom att du ej har härdade säten Citera
Recommended Posts