UffeR November 3, 2023 Report Share November 3, 2023 Hej, Är det någon som monterat elektrisk styrservo från EZ Electric Power Steering. Autoservo.se Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke November 3, 2023 Report Share November 3, 2023 nack delen med elektrisk styr servo är att du har alla styrarmar, stänger o leder o fanskap kvar med risk för mycket glapp över allt är du lite händig kan du bygga din egen el styrservo. med en opel servo till en bråkdel av va autoservo tar betalt titta på en kuggstångs servo istället Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ November 3, 2023 Report Share November 3, 2023 En tråkig bieffekt är att du kommer att få lika många rattvarv, har för mig att det är typ 4,7 varv H-V på manuell snäcka, på min Borgeson servosnäcka med shelbyns pitmanarmar har jag 3 varv H-V och det gör att styrningen upplevs mycket mer modern. Att det skulle bli mycket glapp överallt med original styrleder håller jag inte med om, friska prylar glappar inte, däremot kan snäckan bli sliten efter 50-60 år. Har kört en Cobra med Opel servo där det inte fanns någon hastighetssignal som dämpar servoverkan när man kommer upp i fart, den var rent otäck och stirrig. 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedwell67 November 4, 2023 Report Share November 4, 2023 Jag fick tips om denna från en fransk grupp och med flertalet installationer i Mustanger, runt 1100 Euro vill jag minnas, https://easydrivefrance.com/produit men jag har inte kommit till skott, utan fortsätter med att köra med snabba snäckan och bortmonterad originalservo. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke November 5, 2023 Report Share November 5, 2023 (redigerad) On 2023-11-03 at 16:26, JanneJ said: En tråkig bieffekt är att du kommer att få lika många rattvarv, har för mig att det är typ 4,7 varv H-V på manuell snäcka, på min Borgeson servosnäcka med shelbyns pitmanarmar har jag 3 varv H-V och det gör att styrningen upplevs mycket mer modern. Att det skulle bli mycket glapp överallt med original styrleder håller jag inte med om, friska prylar glappar inte, däremot kan snäckan bli sliten efter 50-60 år. Har kört en Cobra med Opel servo där det inte fanns någon hastighetssignal som dämpar servoverkan när man kommer upp i fart, den var rent otäck och stirrig. det finns hastighets styrda boxar till opelen numera. jag köpte min till caprin från nån snubbe i portugal på tror det var ebay. jo som du säger så länge alla leder är nya o fräscha är det inget problem med glapp, men efter några år kommer glappet som ett brev på posten. ju mindra rörliga grejor desto bätre tycker jag. smidigt o bra med bara 3 varv, har glömd hur många varv det var på snäckan jag köpte här en servo från en opel o då behövar man en styrbox till, dom finns på ebay Rattaxelaggregat med inbyggd servo - Opel Corsa, Corsa-E -01 - W1730 (bildelsbasen.se) Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
UffeR November 5, 2023 Author Report Share November 5, 2023 Tack för synpunkter. Har lite att fundera på under vintern. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke November 6, 2023 Report Share November 6, 2023 2 alternativ Kuggstångsstyrning, komplett, -65-66 Mustang Small Block - Fordonsimporten Servostyrningskit, -65-66 Mustang, SB - Fordonsimporten Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
svanted November 8, 2023 Report Share November 8, 2023 appropå styrning, jag tycker mig se att Ackerman geometrin är fel på ivf tidiga mustanger, typ min -65, styrspindelarmarna ska ju peka mot diffklumpen men de pekar längre ut mot hjulen, eller ser jag fel? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
UffeR November 9, 2023 Author Report Share November 9, 2023 Måste erkänna att jag har dålig koll på Ackerman geometri. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke November 9, 2023 Report Share November 9, 2023 en liten förklaring av ackerman Ackermann steering geometry - Wikipedia 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ November 10, 2023 Report Share November 10, 2023 Jag upplever att styrningen ofta får bära ansvaret för att gamla mustanger är oroliga på vägen, absolut att en sliten styrning kan vara en del av problemet men min erfarenhet säger att reaktionsstaget är en ännu större bov. Originalkonstruktionen med sin gummibussning låter framhjulet röra sig fram och tillbaka flera mm vilket påverkar såväl toe som caster. 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedwell67 November 12, 2023 Report Share November 12, 2023 Och tillsammans med brist på hjulinställning, däck, däcktryck och en påfylld styrbox. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
svanted November 17, 2023 Report Share November 17, 2023 det kan man byta till en inre styrled av lämplig modell/längd och med ngn gummidamask som skydd över. man behöver tillverka brickor som passar i hålet för original gummibussningen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.