Jump to content

Byte av bakre ramlagertätning


itsfunny

Recommended Posts

Tjena ska byta bakre ramlagertätning på min 289a i helgen.

Det borde väl inte vara några bekymmer att göra detta genom att plocka bort tråget och bakre lageröverfallet. Eller måste jag släppa hela veven? Och i så fall polcka ner lådan också. Någon som vet åtdragningsmomenten på överfallet? Tacksam för tips..

Link to comment
Share on other sites

Ingen tycks vilja svara dig gå in på tekniksidorna så hittar di info eller titta i en haynes bok så får du info det är lite överkurs att fråga detta på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Överkurs??????? Men Andrew då........

Bakre ramlagertätningen består väl av två delar där den ena delen sitter mot tråget och den andra mot blocket. Eftersom de går om lott så ska ju den innre mot blocket sticka ut en bit så det kanske går att dra ur den ur spåret och trycka in den nya. Eller frågar du om någon annan tätning, kanske.....

Själv skulle jag riva hela motorn

Link to comment
Share on other sites

Inga problem...

Bytte själv med lådan på plats.

När du drar ut den gamla packningen så ska du bara se till att du samtidigt skjuter på i bakändan, då ska det gå bra.

Det är lätt att dra av den änden som sticker ut av gamla packningen.

Link to comment
Share on other sites

Det är den tätningen som sitter runt vevaxeln Som man får släppa på Bakre ramlagret för att komma åt. Det jag undrar är om det räcker att släppa Bakre ramlager Eller om om jag måste släppa på hela veven och sänka ner den lite. Eller går det att trycka den runt vevaxeln. I så fall är det inget större ingrepp. Jag kan inte tänka mig att det ska vara nån annan tätning som är trasig när det kommer in motorolja till svänghjulet.

Eller vad tror ni.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hur gick de med bytet på plats?

Kollade på min tätning i dag och de är ju en som sitter på åvansidan av veven upp mot blocket och en under liggandes i ett spår i överfallt. Men kände lite på den i överfallet och den verkade ju inte alls som gummi. Kanske de inte är heller men hård va den iallafall. Såg även lite nernött ut på den sidan av pakringen som ligger an mot veven. Så funderingen blev då om de verkligen hjälper med att skuta på för att få ut den som ligger åvanför veven? Och va man skall dra i på andra sidan detifan då den bara sticke ut någon mm :?:?: De är inte så att de sitter en liten pigg ut ut blocket så att den inte skall flytta på sig med? Liknande pigg som de sitter i mitten av överfallet i skåran där halva tätningen låg? I så fall verkar de ju hopplöst :?

Link to comment
Share on other sites

Packningen är av tyg/filt, använd en vanlig hederlig näbbtång och t. ex en drivdorn (så stor och platt det går dvs ej spetsig) och hjälp till med bakifrån så kommer den gamla packningen fint.

Och framförallt, var lugn och harmonisk innan du kryper under bilen.

Hög puls= det går åt helvete!

Link to comment
Share on other sites

Mmm ok. Hehe jag är alltid lungn och snäll mot mina bilar :E Iallafall dom jag gillar :D Men iallafall så verkar de som om jag får ut pakningen men de som oroar mig mest nu är hur jag skall lyckas på in den nya hel. den gammla kändes ju väldigt tygig och knagde man lite på den så framsa den ju sig i ändarna :? Jar inte hämtat den nya pakningen än men den är la va jag kan tro också av tyg ?

Link to comment
Share on other sites

Glöm tyg, det användes på 1900-talet....

Det finns färdiga delade packboxar, skulle bli förvånad om du kommer över en tygtrasa...

Dra på rejelt med fett på den nya och skjut in den lungt och fint.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...