Jump to content

Kickdown stag till FMX låda, omöjligt!!!


nysa81

Recommended Posts

Hej

Jag är helt ny på detta forum!

Äger en Mach 1 -70 med 351C 4V motorn och FMX låda.

Nu till problemet:

Försöker att få tag på ett kickdown stag då detta saknades, jag har fått tag på ett stag från en 351C 2V motor, men då visar det sig att denna är för kort, likaså har jag lånat ett kickdown stag från en kompis 428, denna passar nästan, fortfarande lite för kort.

Hur många olika finns det ?

Kan någon ta en bild på ett orginalstag till just min bil?

Har någon måtten på ett sådant stag, från hål till hål fågelvägen ?

/Mvh

Fredde i Luleå

Link to comment
Share on other sites

En sådan wire har man funderat på ett tag nu men käns lite dumt att bara köpa den pga frakten. Å i sverige kan aman inte få tag i den kan jag tänka. Och du du har inte lite bilder på hur man sätter fast den på orginalförgasaren 4port ? Eller om de är ungefär samma fastsättning som på din förknasare så kanske du kan visa lite där.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men detta är inte lösningen på mitt problem, jag håller på att göra min bil helt orginal, och därför så vill jag veta vilke kickdown stag som jag ska ha.

Visst kan jag sätta en vajer, men jag vill ha tag i ett orginalstag.

Har någon en bild på detta stag, kan ingen ta lös det från sin bil och ta ett kort :)

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har koll på detta med kickdownstag ?

Jag har ett orginalstag men har inga planer på att plocka ner de. Saknar nig någon del på mitt där uppe även. Detta är fixat med ett litet hemmabygge.

När jag ändå visar lite bilder så kanske det även fins någon som kanske känne rigen förgasaren och kan säga om den är orginal på min bil och lite va de är för förgasare? Att de är vacum och att de förmodligen är en 600cfm tror jag att jag listat ut men vet ej va den heter. Någon som vet? Ser även lite nysko ut på min plåt som holler gasvajjern. Någon med bild på hur de skall se ut så kanske jag kan fixa till de? Jag är lite som nysa81, försöker få de så mycket orginal som möjligt innom rimliga priser.

http://web.telia.com/~u32218326/Bilder/ ... f6rgasare/

Link to comment
Share on other sites

Det är precis ett sånt stag som jag har fått tag i, i tron om att det var det rätta.

Ser man på dina bilder så har jag precis samma problem, det är fört kort.

Därför anser jag att den bild som jag har postat tidigare i detta inlägg med det rätta staget är just det rätta staget, man kan se att det är lite längre.

Vad är muttern och bulten som sitter i mitten av din hemgjorda anordning till för ?

Link to comment
Share on other sites

Det är precis ett sånt stag som jag har fått tag i, i tron om att det var det rätta.

Ser man på dina bilder så har jag precis samma problem, det är fört kort.

Därför anser jag att den bild som jag har postat tidigare i detta inlägg med det rätta staget är just det rätta staget, man kan se att det är lite längre.

Vad är muttern och bulten som sitter i mitten av din hemgjorda anordning till för ?

schystera kickdownläget. När man gasar till en viss grad så går kickdown i mer och mer. På bilden så är den inte schysterad alls då jag exprementerade lite den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta mig, hade inte postat denna bild, men här kommer den iallafall.

Detta skall nog vara det rätta kickdown staget till en 351 Cleveland med 4V förgasare.

Är nog inte längre än mitt kan jag tro. Tror iofs att mitt skal vara orginal fast jag saknar någon del på de som är eresatt med hemmabygget. Kan de vara så? Eller är min förgasare inte orginal kanske?

Link to comment
Share on other sites

Om du ser nertill på bilden som jag postade så är den delen som löper jäms med förgasaren mycket längre efter kröken än vad ditt stag är. Så jag tror nämligen att det är ett sådant stag som skall sitta där.

Alltså mittenskruven som du har där, vad hjälper det om du flyttar den mer framåt ?

Utveckla gärna detta lite !?

Link to comment
Share on other sites

Om du ser nertill på bilden som jag postade så är den delen som löper jäms med förgasaren mycket längre efter kröken än vad ditt stag är. Så jag tror nämligen att det är ett sådant stag som skall sitta där.

Alltså mittenskruven som du har där, vad hjälper det om du flyttar den mer framåt ?

Utveckla gärna detta lite !?

Märkte knapt någon skillnad när jag grejjade med den men tycktes känna att den blev hårdare i växlingarna tidigare om man flyttade fram bulten så kickdown gick i tidigare. Dedär med hur kickdownwn verkligen fungerar vet nog per b bättre än jag kan jag tro. Är okså lite nyfiken på om de är de jag uppleft som den gör, alltså att växlingarna blir hårdare (inte slirar lika mycke t på lammeller).

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ett litet tips, man kan tillverka ett kickdown stag av

bromsrör, bensinrör eller kylrör för automtlåde olja

till automat. :shock:

Lätt att böja och att platta till i ändarna för att borra

de hål som behövs vid infästningar. :?

Jag har själv tillverkat ett kickdownstag på detta sätt

efter råd från en vän. 8)

Det fungerade tillfredställande och fungerar troligen

fortfarande har ej bilen kvar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Till: Bengt cmc 1657.

Stort tack för bilden!

Om det har suttit mot en C6:a så ser set säkert annorlunda ut mot om det skulle ha suttit mot en FMX låda.

Skulle fortfarande vilja veta om det är som så att en 2V och en 4V är olika längd!

Link to comment
Share on other sites

Har du provat att ta kontakt med någon av de svenskar som är i USA och tar hem Mussar på beställning?

De kan säkert mot ersättning åka till en "Musse skrot" och köpa ett korrekt originalstag och sen skicka det till dig.

Kickdownstag tycks vara den enda reservdelen som man inte kan köpa. I övrigt kan man nog bygga en hel bil av

alla reservdelar som eftertillverkas för Mussarna.

Link to comment
Share on other sites

egentligen är det inte så märkvärdigt att tillverka ett eget stag,men räkna med att plocka upp och ner ett antal gånger innan du blir nöjd..

Själv tappade jag staget som följde med motorn och använde ett stag till att hålla upp ett fönster första sommaren. Sedan hittade jag ett glödgat kopparrör som jag kapade till ungefär lämplig längd,och plattade till i ändarna,och borrade hål. hålet vid förgasaren bör ju glida,så det bör alltså vara ovalt,men det går ju med ett vanligt också,men växeln slår hårdare när kicken släpper.

fördelen med ett gldögat kopparrör är att det är rätt lätt att böja och därmed även korta och förlänga,beroende hur böjarna ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Kom att tänka på en sak, om det nu är så att det kickdownstag jag har är det rätta, det följde iallafall med bilen vid köpet, så kanske

det är så att även om det är för kort så kanske det finns någon orginal förlängare eller adapter eller skarv eller

vad man nu vill kalla det !?

Någon som hört talas om detta ?

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Nej det är inte troligt att du hittar någon adapter.

Har du ett stag så är det enklast att modifiera det.

Kapa av det och eller förläng så det passar.

Det brukar gå bra.

Så fort man går ifrån orginalförgasare och orginalinsug så blir det alltid problem med just det här staget.

Du har väll inte orginalförgasaren och insug kvar eller hur?

Orginal så är det säkert ingen skillnad på 2V eller 4V stagen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, allt är orginal som sitter på bilen, Holley 4 portars gasare, FMX lådan, allt skall vara orginal.

Det är just det som är de tlustiga att staget är ca 5 cm för kort !!?

Blir galen, och ingen verkar veta något om detta problem heller!

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...