Jump to content

11 timmars Mustangmek idag, 49 bilder...


Recommended Posts

Har idag gjort slutrycket inför Måndagens regbes. Vart en sådan där dag då det mesta som kan bråka har bråkat, men det löser säg ändå i slut änden. Det jag vet skall göras innan bes är att byta slangarna till vindrutespolarna samt montera reflexer bak.

Som det syns på några bilder är ett av fästena till framhujulet lite stukad vilket gör min framvagnsinställning helt galen. Detta ska fixas snarast.

Alla kullederna är okej, samtliga bromsbackar är bytta. Dock är glappet i styrsnäckan kvar så bilen lär vara som en ål på vägen, detta även påverkat av den illa inställda framvagnen. Att det skulle vara ett sådant jobb få bort gamla batterihyllan var otroligt. Samtliga av de fyra bultarna satt fruktansvärt. Den ena av den fick jag ta ur med polygrip! Ny hylla dock monterad nu. Lite rost car det under men inga stora grejer. 8)

Allt gummi har torrsprickor, hett i Texas. Har ju lister att byta, så brusar det mindre med.

Regbes närmar sig!

Spana igenom bilderna och säg vad ni tycker / tror nu. :)

http://www.saab4fun.com/mustang04/index.html

Link to comment
Share on other sites

Har tittat på bilderna.Ser inte bra ut.Bilen verkar ha varit med om

en olycka av något slag.

Tycker att Du skall begära kompensation av säljaren av denna bil!

Verkar inte seriöst med alla problem Du har.

Hasse

Link to comment
Share on other sites

Har tittat på bilderna.Ser inte bra ut.Bilen verkar ha varit med om

en olycka av något slag.

Tycker att Du skall begära kompensation av säljaren av denna bil!

Verkar inte seriöst med alla problem Du har.

Hasse

:P

Nja, så illa är det inte. Troligen har de kört på en sten ,balkbiten är lätt att byta så det är ju bara att skaffa en ny. Att sedan bussningarna är uttorkade kan man ju förstå efter 38 år i varma Texas. 8) Sedan vart det inte så mycket mer. Glappet i styrsnäckan var det t.o.m informerat om i annonsen.

Vad heter den där biten nu då?

Link to comment
Share on other sites

Tjena.

Går det inte att värma biten och knacka till den och svetsa fast den.

Dom brukar bli lite sneda eftersom man ofta misshandlar dom vid billyft med domkraft.Bra bilder,kul att ha när man håller på och fixar.

Lycka till.

Jorma

Link to comment
Share on other sites

Tjena.

Går det inte att värma biten och knacka till den och svetsa fast den.

Dom brukar bli lite sneda eftersom man ofta misshandlar dom vid billyft med domkraft.Bra bilder,kul att ha när man håller på och fixar.

Lycka till.

Jorma

Hum, kan kika på det. Om man tar loss den borde det gå att få någorlunda bra. Men 100% kan den aldrig bli.

Ska nu ut och ta en tur i solen. Sååå skönt... :--

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

Jag tittade på dina bilder och la märke till att oljetråget var rätt så intryckt på motorn. Det kan vara bra att se över, för om sugtratten inuti tråget kommer för nära botten kan det bli för dåligt flöde eller luft i oljan som ger dålig smörjning enligt vad jag hört.

Motorn skär säkerligen inte för det men den kan nog slitas onödigt.

Ville bara tipsa om det.

Lycka till med bilen framöver!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag tittade på dina bilder och la märke till att oljetråget var rätt så intryckt på motorn. Det kan vara bra att se över, för om sugtratten inuti tråget kommer för nära botten kan det bli för dåligt flöde eller luft i oljan som ger dålig smörjning enligt vad jag hört

Exakt ! Jag har varit ute för det. Min "tratt" hade fått sig en kyss så den pekade snett uppåt en aning. Fastän jag hade full nivå med olja så räckte det inte till riktigt. Emellanåt försvann oljetrycket och det började ticka i lyftarna. Efter en stund kom det tillbaka och så höll det på sista två milen hem innan jag undersökte det hela. Lite tufft att köra hem med det men jag litade helt enkelt inte på oljetryckmätaren. Några mil innan hade detta inte uppträtt men vid en viss oljenivå så....

Lagren hade klarat sig utan att påverkas men det är ju dumt att chansa ?

Om det hade varit jag hade jag alltså genast plockat ner tråget och undersökt att oljepumpens tratt sitter rätt, efter den erfarenheten :)

Bucklan bankar du ut med en handslägga och ett vedträ som du formar trubbigt där det skall träffa innifrån och ut. Barnens sandlåda blir fint mothåll. Sedan blästra och måla och det tråget duger i 38 år till :D

Link to comment
Share on other sites

Morsning,

Köpte ett nytt oljetråg från Mustangs Umlimited till min motor i höstas. Tyckte att det kändes lite "tightare" än orginalet. Problemet är bara det att det inte är lätt att se om pick-up:en ligger närmare botten på tråget.Hur skall man kontrollera?? Det enda man kan göra är att mäta höjderna på trågen....

Skillnaden är marginell. Hoppas det fungerar.... :x

Link to comment
Share on other sites

Morsning,

Köpte ett nytt oljetråg från Mustangs Umlimited till min motor i höstas. Tyckte att det kändes lite "tightare" än orginalet. Problemet är bara det att det inte är lätt att se om pick-up:en ligger närmare botten på tråget.Hur skall man kontrollera?? Det enda man kan göra är att mäta höjderna på trågen....

Skillnaden är marginell. Hoppas det fungerar.... :x

För vanlig gat och buskörning med lite trim kan det knappast vara något problem men om man skall köra på strippen med höga varv hela tiden så är detta jätteviktigt. Kanske skall man då också ha ett större tråg och annan pump och ..... Det krävs mycket mer av allting när man kommer över en viss gräns för att grejorna skall hålla och fungera :?

En annan sak. Det finns olika pickuper till t.ex. Cleveland som jag har. Den pumpen som sitter på nu har ingen extra sarg ner mot botten i tråget vilket det gör på en annan pump till en annan motor jag har liggandes. ??

Link to comment
Share on other sites

Morsning,

Köpte ett nytt oljetråg från Mustangs Umlimited till min motor i höstas. Tyckte att det kändes lite "tightare" än orginalet. Problemet är bara det att det inte är lätt att se om pick-up:en ligger närmare botten på tråget.Hur skall man kontrollera?? Det enda man kan göra är att mäta höjderna på trågen....

Skillnaden är marginell. Hoppas det fungerar.... :x

Lägg en klump modellera på pickisen kläm dit tråget, så ser du avståndet.

Link to comment
Share on other sites

Morsning,

Köpte ett nytt oljetråg från Mustangs Umlimited till min motor i höstas. Tyckte att det kändes lite "tightare" än orginalet. Problemet är bara det att det inte är lätt att se om pick-up:en ligger närmare botten på tråget.Hur skall man kontrollera?? Det enda man kan göra är att mäta höjderna på trågen....

Skillnaden är marginell. Hoppas det fungerar.... :x

Lägg en klump modellera på pickisen kläm dit tråget, så ser du avståndet.

Morsning,

Köpte ett nytt oljetråg från Mustangs Umlimited till min motor i höstas. Tyckte att det kändes lite "tightare" än orginalet. Problemet är bara det att det inte är lätt att se om pick-up:en ligger närmare botten på tråget.Hur skall man kontrollera?? Det enda man kan göra är att mäta höjderna på trågen....

Skillnaden är marginell. Hoppas det fungerar.... :x

För vanlig gat och buskörning med lite trim kan det knappast vara något problem men om man skall köra på strippen med höga varv hela tiden så är detta jätteviktigt. Kanske skall man då också ha ett större tråg och annan pump och ..... Det krävs mycket mer av allting när man kommer över en viss gräns för att grejorna skall hålla och fungera :?

En annan sak. Det finns olika pickuper till t.ex. Cleveland som jag har. Den pumpen som sitter på nu har ingen extra sarg ner mot botten i tråget vilket det gör på en annan pump till en annan motor jag har liggandes. ??

Tack för tipsen!

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Caster-staget som du kallar det för heter på "mustang-språk" Strut bar. Därför vore väl "bracket for strut-bar" gångbart :--

/Fredde

Aha. Tack ;) "bracket for strut-bar" Krångligt namn på en sådan enkel detalj... 8) Ska leta lite...

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...