Jump to content

Recommended Posts

Finns lite olika vikter på svänghjul och där till ännu fler olika kopplingskit. 

347cui, ca450hk. 

Ska man satsa på ett lite lättare svänghjul för att behålla varvvillighet? 

Vad för 11" koppling rekommenderas? 

Min motfråga blir: hur ska du använda bilen?

Jag åker bana och konbana och har valt att köra med en helt standard koppling/svänghjul till min 1995 5.0 HO motor som jag har i min 65:a musse.

Mina erfarenheter av bilar med "race" koppling är att ingenstans är uttrycket "rätt sak på rätt plats" viktigare. Kompisen lät montera ett lätt svänghjul och en sinterkoppling på sin Camaro 1975, den var vidrig att köra på vanlig väg efteråt, tanken på att åka stadstrafik var rent skrämmande. Tungtrampad och med minimalt dragläge.

• Like 1

Den blir väl misshandlad rätt allmänt. 🫣 Snarare street race etc än att köra till kyrkan var söndag. Men visst allmänt nyttjande kommer ju förekomma. 

Kopplingen skall klara effekt och vridmoment med råge alltså. Kört med ofjädrad sinterlamell på andra bilar och det är inte lättkört 😁 Så en vanlig koppling hade ju vart att föredra eller åtminstone en fjädrande sinter. Därför jag siktar på 11" med förhoppning att det finns kraftigare kopplingar i den storleken. 

Ang svänghjulet är det 16 kg eller 13 kg som är alternativen jag kikar på. Så inget superlätt, vill ju fortfarande bevara vridmomentet, misstänker att 16 är typ original, kan ha fel. 

1 minut sedan, stefan_borgen said:

Hej kompisen körde med en centerforce koppling i en mustang med en 429=521 stroker bänkad till 685 hk . Provade den  , mycket lätttranpad inget slir mer än bakdäcken😉

Precis vad jag är ute efter. Centerforce har en förmåga att vara sjukt dyra dock 😅

Ska kika vad för modell de har som passar min applikation. 👍🏽

Blev rekommenderad McLeod Super Street Pro 11", long modell, på en amerikansk sida. Ska palla minst 500hkr och 750Nm enligt spec. $415 på Summit. Typ sådär runt 5k alltså. 

Någon med erfarenhet av den? 

2 timmar sedan, stefan_borgen said:

Hej kompisen körde med en centerforce koppling i en mustang med en 429=521 stroker bänkad till 685 hk . Provade den  , mycket lätttranpad inget slir mer än bakdäcken😉

Centerforce var inte mycket dyrare vid lite efterforskningar. Men hur funkar det med urtrampningslager etc med sådan koppling. 

Haha koppling är ju faktiskt ingen skillnad på era bilar och min S197, bortsett från möjligen bultdelning och artikelnummer.

Har kört Automat på min första Musse, original, vässat, bytt till billet Highstall m.m. och bara goda erfarenheter men tog steget till Manuel på min andra, en Bullit 08. Nu på min tredje 06 GT som byggs till ombyggtfordon/banabil blev det såklart manuel, bytt låda till 6-vxl TR6060. Men vilken djungel man hamnat i, ur askan i elden milt uttryck. Det är ju skit det här. Så många varianter att välja och varje typ/konstruktion är bara bra på ett specifikt väldigt smalt område. En eller tvåskivig, vanligt svänghjul, Billet aluminium svänghjul, billet stål svänghjul, Har du lite effekt och ska köra strip är det en inriktning, och dom är absolut inte bra för bana, och vise versa, köper du en som passar banåka och vill köra lite strip är det stor risk du bränner upp den. Sen har vi alla andra problem med hydrauliken, rätt slag och utväxling, känslan i pedalen, problem med värme i ledningen, svampighet etc m.m. 

Och varje problem eller åtgärd innebär i princip ut med lådan eller hela paketet Motor/låda beroende på möjligheter på din mekplats. 

Känns som ett lotteri, en säger si, en säger så, man får läsa på lyssna och fatta ett beslut och sedan hoppar man. Jag har Strokat 3V/4,6till 5 liter, sugis och bromsad till närmare 500Hk på veven med bra vrid från botten. Nedväxlad bakaxel så jag får täta steg 3,4, 5an 6:an fortfarande hyffsat bra transportväxel med straxt under 2000rpm vid 100 med gatdäcken. Jag valde ett billet alusvänghjul med bytbara stålslitytor och en enkel skiva Spec stage II+, Ska funka bra för street och bana för avsevärt mer effekt än jag har, men besöker jag strippen är det på egen risk. Vi får se i sommar om jag landade rätt 🙂

• Like 1

Djungel helt klart. 

Vad anser ni om vikten på svänghjulet, hur stor betydelse om det väger 18 eller 14 kilo? (Exempel på vikter, vet ej vad original vikten är) 

(redigerad)

Jag har byggt ett par 4-cyl tävlingsmotorer och lättat svänghjulen så mycket det gått. Det handlade om motorer som hade effekt mellan 4000-7000 varv och kördes på bana.
Tillsammans med hög utväxling på 1:an var det lätt att få "kärringstopp" vid start, man var tvungen att slira lite..
Fördelen är en rappare motor när man plockar mellan växlarna, både upp och ner i varv.

Någonstans finns en sweet spot där du bara har de positiva effekterna och inte märker de negativa, var den ligger kan jag inte svara på men som vanligt kan man säga att delar som betecknas som Race och semi-Race inte är kul att köra på gatan med. Race brukar innebära att varvtal mellan 0-4000 bara är en transportsträcka upp till där det händer grejor.

Ändrade %s av %s (%s)

Jag har ingen egen erfarenhet av detta på bilar, bara hojar och det har även varit ett bygge "All in" med vattenskärning av transmissionsdrev och kopplingskorg, svänghjul 2,2Kg till 200gr, och byte av remhjul till kammar från stål till alu, stålplattorna i torrkopplingen utbytt till SBK aluminiumskivor etc. m.m. Visst lite bråkig på gatan men alldeles, alldeles underbar att köra 🙂  

På Mussen har jag för mig nettovinsten på koppling/svänghjul går från 14 till 8Kg, men lite osäker, nånstans i den regionen men inte provkört ännu. Sist jag körde motorn var det med billet highstallconverter på en SFI specad (tung jmf med oem lövtunna plåtrackel) flexplatta och nu har jag även eliminerat servopump och ett två remhjul så så det ska bli intressant att prova sedan.