Jump to content

Regbesiktning idag...


klubben

Recommended Posts

och det gick bra, nästan.

lampor och sånt tittade han inte på men Decra intyget gjorde honom osäker så han skulle faxa upp det till sina chefer imorgon och se vad dem säger. Säger dem att det är ok så skriver han ut alla papperen imorgon, men säger dem nej... :(:(:(

Ska man tala om alla som kommer igenom med dem intygen och börja bråka eller..?

Jobbig natt väntar.

Link to comment
Share on other sites

hahaha, jag älskar det här när reglerna är olika beroende på var man besiktar.

Enligt min besiktningsman, som är platschef i Kalmar, så gäller inte intyget som Decra skickar ut, men hade det kompleterats med ett papper där provsvaren från bullerprovet hade synts, då hade det gått bra, även om värdena är generella.

Enligt tekniska avdelningen, En Nilsson som jag pratat med idag, så gick det ut ett allmänt utrop till besiktningstationerna där man talade om att bromsprov bullerprov och en del annat, som utfärdas utanför Sverige, (i detta dokument ges exempel med namngivna företag typ TUV och DECRA) skall inte gälla.

Han läste detta för mig och det skickades till alla stationer i December -04.

Min fråga blev ju varför det inte annamas överallt.

Tydligen läser inte alla stationer alla utskick, blev hans svar.

Jag ska bråka vidare men är det någon som vill hjälpa till så bara säg till.

Hoppas dock att det löser sig men det enda papperet som man får från DECRA räcker inte, det måste kompleteras, så vi får se om vi hittar nåt.

Link to comment
Share on other sites

Glömde att nämna att bilar innan 99 gäller lite andra krav, lite lättare således, MEN och det är inte roligt, alla bilar som är registrerade i sverige men intaget från 3:land, som ny bil från och med -05, inklusive Mustang, kommer att få det riktigt svårt att få igenom den genom regbesiktningen.

Då undrar man hur bilfirmorna får igenom dem men dem tar dem via Tyskland tydligen........ men tydligen vill dem stänga det hålet med..

Allt enligt min besiktningsman.

Men som alla redan listat ut vid det här laget så e han ju lite rubbad... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jag har med intresse följt de olika trådarna här på forumet ang registreringsbesiktningar, bullerintyg, blinkers mm.

Skulle det inte vara möjligt att tillföra en rubrik som endast behandlar regbesiktningar och där lägga all tänkbar information om detta?

Det verkar vara stor förvirring om vilka regler som gäller för Sverige.

Är det Vägverket som börjar återuppliva tankarna på ett importförbud av USA bilar eller är det bara en ovilja från SBP att godkänna USA bilar?

Försöker man stoppa import via EU land är det ett handelshinder som inte ligger i linje med EU's fria inre marknad, kanske det är dags att uppvakta politikerna igen?

Hur som helst, något borde göras innan det är för sent, importen borde underlättas, inte försvåras eller förhindras.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Stå på er men vad jag fått reda på finns det olika DEKRA intyg nummer så

det finns dom som ær godkænda och icke godkænda bara før att gøra det jobbigare

Link to comment
Share on other sites

Fortsättningen följer...

Skickade ett brev till huvudkontoret och undrade om det får gå till på detta sättet, och fick till svar:

Hej.

Angående bullerintyg på Ford Mustang.

Den som lämnar in ett intyg till Bilprovningen skall alltid på begäran kunna styrka uppgifterna i detta genom att på begäran uppvisa Provningsunderlag/typgodkännande eller certifikat.

Underlaget begärs antingen in på förekommen anledning eller stickprovsmässigt. Då du inte hänvisar till ett aktuellt ärende så kan vi tyvärr inte uttala oss mer exakt vad som föranlett ditt underkännande.

Från och med den 1/5 2005 har Bilprovningen meddelat att vi kommer begära in underlag på intyg på ovan nämnda grunder.

Med vänlig hälsning

Urban Karlsson

tf. chef Kundtjänst

Jag har efter detta svarat på följandesätt så vi får se vad som händer.

Det som har föranlett mitt underkännande är p.g.a en kontrollant i Kalmar som helt plötsligt plötsligt har bestämt säg att försöka klättra i Hierakin genom att strikt följa en regel som inte efterföljs någon annanstans.

Jag skulle då vilja att ni visar mig siffror på eran "stickprovskontroll" och visar mig när ni har begärt detta tidigare. Jag vet på rak arm utan någon som hellst uppföljning att en bil i Skövde den 2 Maj, och en bil i Malmö i förrgår, har gått igenom utan problem. Jag kanske bör nämna att mitt intyg är utfärdat i mitten på april, alltså innan eran nya "regel" uppfanns.

Kusliga tankar far genom mitt huvud...tänk om jag besiktat innan första Maj, då hade den kanske gått igenom, men vad som dessväre är uppenbart är ju att hade jag regbesiktat någon annanstans så hade den med 99% säkerhet gått igenom, och troligen med 100% säkerhet i Skövde.

Jag är ledsen Matteman om jag hänvisar till dig men det innebär inga problem för dig hoppas jag.

Link to comment
Share on other sites

Fullständigt medveten om att det kan bli som du säger, men eftersom dem hade bestämt sig INNAN jag besiktade min bil så lär det spela kvitta.

Dessutom hade en bilfirma i Stockholm, som hjälper till med dessa intyg, redan fått dessa signaler i förra veckan vilket innebär att dem också är stoppade för tillfället. Med andra ord hade något påbörjats redan innan jag klev in i leken.

Du tycker kanske att jag tyst och stillasittande ska godkänna ett nej när alla andra hittills har fått igenom sina intyg?

Link to comment
Share on other sites

Jag var väldigt trevlig ända fram till att jag fick ett nej, och jag visste redan från början vilket papper dem efterfrågade.

Tydligen har du missat poängen om du inte ser orättvisan i det här och anledningen till att jag berättar det här.

Ledsen om jag har förstört något för dig eller någon annan men det handlar om lite mer än att göra någon en björntjänst.

MVH Johan

Link to comment
Share on other sites

Och nu behöver alla det.

Det är det som är björntjänsten.

Det är grymt orättvist det tycker jag med.

Men att vara otrevlig mot dom kommer inte hjälpa dig.

Bättre att ta fram pappret. Hur svårt kan det vara?

Borde ju bara ta några dagar att få hem ifrån Dekra.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tänkte fortsätta den här tråden och berätta lite vad som hänt, även om det inte uppskattas av alla.

Enligt besiktningsprotokollet som jag fick har man rätt att överklaga ett beslut hos SBP till vägverket, och självklart gjorde jag det.

Jag skrev följande.

"Hej.

Jag har fått avslag på en registrerings besiktning angående bullerprovet på en nyimporterad Ford Mustang -00 och vill inte finna mig i det.

Det är nämligen så att jag har ett intyg ifrån DECRA i Tyskland som visar att bullerprovet är godkänt.

Jag har läst erat utskick ifrån december som visar att ni ska hålla bättre koll på intyg utifrån, bl.a från TUV och DECRA men anledningen till min frustration är att under våren har det besiktats ett stort antal bilar med detta underlag och fått godkänt. Jag kan hänvisa till en bil i Skövde den 2 Maj, en bil i Malmö i förra veckan, och säkert 10 bilar till den senaste månaden. Däremot har jag inte hört någon som fått nobben förrän nu, nämligen jag. Jag vet att den som lämnar in ett intyg till bilprovningen ska på begäran kunna styrka dessa uppgifter genom provningsunderlag eller certifikat. Dessa underlag begärs in antingen på förekommen anledning eller genom stickprovskontroll. Hur kan det komma sig att jag är den enda förekommna anledningen i Sverige eller att jag råkar ut för den enda stickprovskontrollen. Stickprovskontroller görs för att visa att systemen fungerar, och erat system har släppt igenom dessa intyg tidigare. Varför då ändra det över en natt. Jag skulle vilja se era s.k.stickprovskontroller på Intyg från Decra som ni har stoppat under Våren för att skaffa mig en uppfattning om det är ni eller jag som är ute och cyklar. Jag antar att det är allmän information.

Den 11 April pratade jag med en Lasse på Tekniska avdelningen om vilka regler som gäller vid regbesiktning och frågade då om Decra. Det har vi släppt tidigare så det ska inte vara några problem, sade han då. Jag har därefter utgått från det och väntade mig inte detta myndighets missbruk.

Jag hoppas ni tar ert förnuft till fånga och ändrar beslutet, i annat fall får jag gå vidare med det."

Jag fick i förra veckan veta att bilprovningen har godkänt min bil men det dröjde ytterligare 3 arbetsdagar innan någon på bilprovningen i kalmar hade tid att lägga in tekniska data till VV. Det var väll mitt straff för att jag bråkat med dem.

Idag fick jag svar på min överklagan och det står bland annat

"Vägverket anser att intyget som lämnades av kunden vid registreringsbesiktningen kan accepteras. Om bilprovningen inte kan acceptera intyget från Dekra på grund av tveksamheter bör detta utredas mellan SBP och Dekra. Kunden har gjort vadhonom anbelagt. Vägverket kan inte se något hinder för ett godkännande i det enskilda fallet.

Vägverket återremitterar ärendet till bilprovningen som skall vidta erforderliga åtgärder med anledning av detta beslut"

Bilen blev körrklar i går kväll så med tanke på det så borde detta vara ett prejudikat kanske, vad vet jag.

Jag lägger detta åt sidan men hoppas på en liten ursäkt ifrån kalmar stationen eftersom jag har fått lida sååååå mycket utan att kunna köra... ;)

Hoppas det gör det lite lättare för andra i fortsättningen.

Det blev i alla fall ingen björntjänst av det ;)

Just det, Exklusive cars ska ha en eloge också, för dem har lagt ner ett jättejobb. Kanske till och med är deras förtjänst. Tack Harry.

Link to comment
Share on other sites

Joo, så här är det.

En anledning till att Ford inte tar in mustangen är att bullerproven, och dess gränsvärde, i europa är satt till 74 DB. I Staterna är gränsvärdet satt till 80 DB. Enligt Ford själva kan dem inte garantera att mustangen klarar våra riktvärden utan modifieringar, och då får man inte ta in dem.

Ford i frankrike och även en fordhandlare i göteborg har sökt dispens för att kunna importera dessa bilar men fått avslag. Hur dekra har lyckats vet ingen men godkännt är det i alla fall och varför då lägga en hel dag och 60-70 mil till en bilprovning som utför detta, när du till samma pris kan sitta hemma i soffan och vänta på intyget. Förmodligen kommer säkert reglerna att skrivas om men om ni har läst wheels power senaste så förstår ni att det är inte bara jag som är besviken på SBP och dess regler. Norge har ändrat sina så det är numera lättare där men vi är som bekant med i EU... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Tack.

Vet inte exakt vilka regler det gäller, bara att chefredaktören i Wheels skrev att Norges modell vore något att ta efter. Dels har tydligen inte deras motsvarighet till vägverket något att säga till om längre och det är därför vi får problem antar jag, eftersom vårat vv måste följa EU`s lagar och regler och se till så SBP tillämpar dem. Utan eu kanske ansvaret vilar mer på SBP och då kanske reglerna skulle bli mer anpassade till dagens bilar. Det är ju faktist så att det är betydligt svårare att importera en ny bil, med alla nymodigheter och miljökrav, säkerhetstänkande osv, än att importera en 60-talare. Efter alla mina samtal med VV och SBP får man intrycket av att dem vill få bort alla importer från staterna eftersom det bara kommer "bensinslukande monster" hit. Frågan är om det skiljer sig så mýcket ifrån en 10 år gammal volvo :?

Link to comment
Share on other sites

Visst ar det hemskt, det fanns cirka 800st Mustang 94-04 i Oktober forra aret, 60% av dom kanske ar bensinslukande med V8.

Sen att merparten anvands valdigt lite under sommarhalvaret maste vara orovackande for Miljopartisterna.

Jag tror, seriost att utslappen skulle minska om bensinpriset sanktes, dom som aker gamla bilar idag, kanske skulle ha rad att byta upp sig, om man dessutom hojde skrotningspremien till en ansenlig summa (typ -10000kr) sa skulle manga av dessa skitbilar forsvinna.

Nej dom lagger ansvaret pa konsumenterna och gor inget konkret for att minska utslappen.

Och lilla sverige med sina 3 miljoner bilar maste bara ett stort ansvar i varan varld med 6 miljader manniskor....

F-n, vi bor i ett folkglest land med fa bilar i forhallandevis till storleken, maste da vi bara ansvaret for det, eller handlar det om nagot helt annat?

Gled fran traden, grattis till att du fick igenom bilen!!!

Tack.

Efter alla mina samtal med VV och SBP får man intrycket av att dem vill få bort alla importer från staterna eftersom det bara kommer "bensinslukande monster" hit. Frågan är om det skiljer sig så mýcket ifrån en 10 år gammal volvo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...