January 19Jan 19 comment_189016 Ligger i startgroparna för att shoppa loss lite inför renoveringen av T10:an och övergången från C4 till T10. Försöker tröska igenom verkstadshandboken så länge.Men närmast är det svänghjul, koppling startmotor och någon gullig matta att lägga över svepet som naturligtvis är i lätt aluminium, vilket känns lite kul på ett fordon av mestadels gjutjärn. Det ska ju vara svänghjulet med 157 kuggar eller 160 kuggar som det ska vara. Och om jag tar ett begagnat svänghjul så behöver det kollas så att det inte finns sprickor och vem gör sådant?Om det blir ett nytt svänghjul så har jag förstått att det 157 kugg som gäller och naturligtvis 28oz i extern balansering. Och materialet, Billet steel eller aluminium, lättat eller olättat? Utväxlingen på bakaxeln är 3:50. Tips på något bra fabrikat, någon? Och plåten behövs ju också.Koppling, ja 10 eller 10,5 och det ska lira med svänghjulet och passa. Centerforce eller Mcleod lär ha bra prylar. Hur som helst vill jag ha en koppling som går att jobba med, bra grepp, och lättrampad. Bilen kommer som max att ligga på 306 hk, inte mer. Det finns lite hydrauliska hjälpmedel, men det ska också vara ekonomiskt försvarbart så det får nog vänta. Z-bar blir en rullagrad och förstärkt variant. Så förslag på koppling emottages tacksamt.Har försökt hitta något fint litet täcke som kan fungera som skydd om något skulle hända som skyddar fötterna, men har inte hittat något. Tips vore bra.Och då var det sist men inte minst startmotor. Jag behöver något som lirar ihop med de andra prylarna och helst skulle jag se att jag kunde köra samma, men där blir jag vilsen. Behöver lite råd. I värsta fall får jag väl mäta när plåt och svänghjul sitter på plats. Det verkar ju som om det är samma startmotor till både manuell och automat??hittade den här lilla bildenChrister HedlundUppsala Edited January 21Jan 21 by Speedwell67 Report
January 27Jan 27 Author comment_189073 Av de svar jag fått så verkar jag kunna köra min startmotor för automat i kenverteringen till manuell. Bra! Report
January 28Jan 28 comment_189080 tyvärr kan jag inte bistå med nått men jag älskar att följa det du gör med din pärla 👍 Report
January 28Jan 28 Author comment_189089 9 timmar sedan, Corvette said:tyvärr kan jag inte bistå med nått men jag älskar att följa det du gör med din pärla 👍Tack🙏 Report
January 29Jan 29 Author comment_189106 7 timmar sedan, stefan_borgen said:Insticket på nosen skiljer mellan aut och manuell startmotor.Är inte det på 164 tänders svänghjul, men inte på 157 tänders svänghjul väl? Där ska det ju vara samma startmotor på manuell som automat.”Typically the 3/4 offset Ford starter is used on M/T with 157 or 160 tooth flywheels and all A/T (157, 160 or 164 tooth flexplates).” Saxat från NPD.Ska se om Manells bok innehåller något Report
January 30Jan 30 comment_189108 9 timmar sedan, Speedwell67 said:Är inte det på 164 tänders svänghjul, men inte på 157 tänders svänghjul väl? Där ska det ju vara samma startmotor på manuell som automat.”Typically the 3/4 offset Ford starter is used on M/T with 157 or 160 tooth flywheels and all A/T (157, 160 or 164 tooth flexplates).” Saxat från NPD.Ska se om Manells bok innehåller någotHar du läst skuggade textstycket under bilderna på det dokumentet du la upp ovan? Report
January 30Jan 30 Author comment_189109 Ja, och enligt den så verkar det fungera med en 3/4" startmotor på 157 kuggar för både manuell och automat. Edited January 30Jan 30 by Speedwell67 Report