Jump to content

Vad ska med alla hk till???


Leijon CMC 855

Recommended Posts

Hade en redovisning om bla SET, jänkebilar i allmänhet, mitt drömmjobb och givetvis mustanger, på arbetsförmedlingen idag.

Fick frågan "vad ska man ha så mycket hästkrafter till??"

Jag svarade att det var en "trygghetsfaktor", inte för att köra fort med men att använda när nöden kräver. Man vet att dom finns där om man behövde dem, och det gör att man känner sig trygg helt enkelt. Både ljudet och accet spelar nog en stor roll också.

Hur ser ni på saken, hade varit kul att höra era kommentarer???

Är det en macho grej, status grej eller är det en given faktor som bara SKA finnas i en jänkebil, eller något annat?? Varför har man en en enorm skruvkopressor??

/Leijon

Link to comment
Share on other sites

Kan inte se många situationer framför mig där man kan "behöva" dem för att klara sig ur nån knipa, utan jag ser det mest som att det är kul! Att veta att man har dom och att kunna acca iväg som en dåre.

Ska väl inte påstå att jag kör helt lagligt 100% av tiden som jag kör bil. Gäller bara att välja sin tillfällen då ingen kan komma till skada osv.

Alltid kul med ett rödljusrace eller så :)

Link to comment
Share on other sites

Jisses vilken fråga! :shock: En sådan fråga kan väl bara komma i ett land där lagom är bäst (och inte som överallt annars där bäst är bäst).

De (hyfsat) artiga svaren är väl något i stil med: "För att det är fränt/kul/skönt/häftigt!" eller "För att det ger en kick!" etc

Jag hade nog övervägt att svara något i stil med: "För att det retar skiten ur avundsjuka svenssons som inte vågar ha en så frän bil för att man är rädd för vad frun/grannar/vännerna/jobbarkompisarna/mm ska tycka om en." :twisted:

Nåväl, ett av min motton i livet är "Måttfullhet dödar". Om man ska leva upp till det så behöver man inte bemöda sig med ett svar... ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad skall man med 3 par skor till, eller ett extra par hornbågade glasögon, eller 8 par trosor på en resa som varar 5 dagar.

Det är ingen som frågar vad man med den åttonde ölen till (när man druckit sju), den skall bara vara där.Hästarna skall också "bara vara där"....

Svara bara att du ÄLSKAR att betala besinskatt, att du minsann vet att det gör gott för samhället.

/ Fredrik

Inte så många hästar per bil / MC, men många totalt...de skall bara vara där.

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall så tror jag att det är kul med bil som är en bil och inte bara ett transportmedel.

Det ska vara K*K i grejerna, man ska känna att det finns nåt under huven, och att det är lite ovanligt.

Bilen ska vara Amerikansk för det inger nåt skönt över det...

Jag är ingen raggartyp som stilar utan bara vanlig svensson..... :twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kanske för att man vill åka fort... :idea:

Huu.. De låter sifsfarligt om man tänker på vildken hastighet man lär kunna komma upp i med rätt utväxling.

Me tackar vet jag snabb acceleration.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte nån detalj man lär byta om man ska varva över 7000 på en sån gammal järnspis. Hörde talas om nån typ av sprängning som skulle ske efter 7000 varv.

Rätta mig gärna om jag är ute o cyklar.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Har vart uppe i 180km/h mätarfart med min musse, och hade nog utan problem kunnat komma upp i 200km/h, men det vågade jag inte..

Men bilen gick som ett ånglok på räls, stabil som attan :)

Link to comment
Share on other sites

Har vart uppe i 180km/h mätarfart med min musse, och hade nog utan problem kunnat komma upp i 200km/h, men det vågade jag inte..

Men bilen gick som ett ånglok på räls, stabil som attan :)

Jo den käns ju stabil. Bara för att man holler stadigt i ratten och inte vågar svänga :P

Men iallafall. Tycker mustangen är ovanligt stabil (osänkt) i jämförelse med andra bilar från samma årtal jag kört. Är nog ändå en hel del tankar om att få en stabil bil på vägen när dom byggde den.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Hehe, den är faktiskt stabil överlag på vägen, även i kurvor.. Sålänge man är försiktig med gasen så baken inte glider iväg..

Sänkningen gör nog en del..

Link to comment
Share on other sites

Hmm, när jag drar på är jag snabbt uppe 140 Km/h och då är det snudd på aktiv dödshjälp, och då snackar vi rakt fram, kurvor är inte att tänka på! :shock:

Jag vågar/vill inte köra så fort helt enkelt, men om väghållning, bromsar, styrning var perfekt så skulle min Musse nå 200+ km/h utan problem.

Ska försöka fixa mer med väghållningen under vintern, dock tänker jag inte testa max hastigheten på den... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...