Jump to content

Rost-skydd och diverse målning av obehandlade ytor......


uffeg

Recommended Posts

Kikade på undersidan av min nu en vecka gamla bil.....

Döm om min förvåning när man inser att halva underredet är obehandlat, bakaxeln t.ex.... :shock:

Sen är stora remskivan rostig.... hur kan man sälja en bil med helt obehandlade ytor.... rost borde ju komma även i USA?

Så nu funderar jag på hur ni andra Mustangägare resonerar i frågan.....

Hur har ni gjort? Eller hur tänker ni göra?

Jag kommer att lämna bilen för underredesbehandling för 4000:- men nu tillkommer ju diverse grundläggande målning/rostskydd..... som jag inte hade tänkt mig..... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Intressant! Hur har "Pineman" gjort, han skulle visst rostskydda sin bil. Själv har jag bara provsuttit en bil i våras hos Ford i Örebro. Jag kunde konstatera att mina 200cm tycktes rymmas och att baksätet var fällbart (har jag för mig). Däremot verkar det inte gå att få dragkrok monterad...

Varför jag bryr mig om div praktiska saker är för att jag skulle bytt min tjänstevolvo, V70 -01, som rullar lite på övertid men som inte kändes speciellt inspirerande att byta mot en ny likadan med något modifierade bakljus. Kör ca 4.000mil/år och skulle kunna tänka mig att åka V8 om ekonomin bär sig. Fast då vill man ju också att bilen pallar att gå i ur och skur :)

Sist jag var nere och satt i hyrbilen åter till Arlanda blev jag riktigt "sjuk" när en svart Musse dök upp i backspegeln för att glida om med ett diskret muller :-- , vilken attityd! Här uppe i norrland är de inte så vanliga :(

Avslutningsvis, är det enkelt att sänka bilen? Kostnad?

Link to comment
Share on other sites

Svår fråga det där med rostskydd. Bilen har ju när den säljs, åtminstone i Kanada, sex års rostskyddgaranti, så nånting borde ju vara gjort från början ! Intressant och höra från fler Musse ägare hur ni resonerar. Jag har(hade ?) planer på att köra året runt i min, så därför lyssnade jag med en del handlare, några tycker man ska ha extra rostskydda, några inte.

Inte solklart vad man ska göra alltså !! Jag tänker nog inte göra det utan ska försöka hålla den ren från salt osv så gott det går. Däremot har jag Ditec behandlat bilen, något jag skulle gjort direkt när jag fick bilen. Det tog ungefär 5 timmmar efter det man hämtat bilen så hade man fått lite damm på bilen och när alla 200 nyfikna hade stått och gnuggat sig mot bilen så var dom små reporna där. Har en svart GT så jag får väl kanske skylla mig själv lite men maken till repkänslig lack har jag aldrig stött på tidigare.

När det gäller sänkning så kostar det ca 10000:- inklusive allt. Har funderat på att sänka min, dock inte mer än 2-3 centimeter.

/AJ

Link to comment
Share on other sites

Jag har underredsbehandlat min. Tänkte att det var lika bra. Har även vinterutrustad den med stolsvärme, motorvärmare med grenuttag osv...Jag kommer förmodligen INTE köra bilen på vintern iaf när det är slaskigt. Men man vet aldrig.

Repkänslig lack, håller med. Efter vändan till Västerås (där jag för övrigt fick pris för bilen) så har någon lutat sig nära och halssmycket förmodligen trillat ner på bilen och gjort en liten repa. Irriterande, jag håller reda på min klocka, ringar och plånboks kedja när jag närmar mig fina bilar för att inte olyckan skall hända. Sedan alla jävla fingeravtryck på en nytvättad, vaxad bil gillar jag inte heller. Fan ska man behöva skriva en skylt på bilen, se men inte röra...

Annars så är jag jävligt nöjd med bilen, ekonomin är ok (min drar landsväg 1.1/liter milen och det är bra). Så blackfrost gör som jag byt tjänstebil till Mussen så kommer du inte ångra dig, hade en XC V70 -02 full utrustad innan som oxå var kul men det ska vara muskler oxå...Alla blickar fångas lätt när du kommer i -05:an och det är kul...

:twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Pineman: När du rostskyddade bilen, målade dom de detaljer som verkar vara obehandlade? T.ex bakaxeln verkar ju helt obehandlad..... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om man behandlar bakaxlar, men på nåt sätt tror jag väl dom är lackade från fabrik oftast nu för tiden........ Tänkte själv kolla lite hur det verkligen ser ut under bilen innan jag spekulerar mera. Har inte haft den upphissad....

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om man behandlar bakaxlar, men på nåt sätt tror jag väl dom är lackade från fabrik oftast nu för tiden........ Tänkte själv kolla lite hur det verkligen ser ut under bilen innan jag spekulerar mera. Har inte haft den upphissad....

Jo man kan tycka att en bil fran 2005 ska ha det.

Lamna in era bilar for underredsbehandling, tror faktiskt att dom flesta valjer att gora det, och tittar du under bilen imorron drojer det inte lange innan du har bestallt tid...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sänkning kostar faktiskt mkt mindre än 10´. Sänkningsfjädrar ca 3000kr, + hjulinställning (obligatoriskt) ca 600 kr. Summa sumarum 3600 kr, inte dåligt! Då menar jag självklart att du gör jobbet själv eller låter en bekant som kan litegrann fixa det. (skulle kunna nästan kunna göra det åt dig för billig peng!) Är själv inte speciellt bra på att meka, men fixade det på några timmar. Bak kan man droppa axeln och sedan bara placera in fjädrarna. jag tog dock den jobbiga vägen och använde fjädergripar som man drar ihop fjädrarna med. Se www.bradbarnett.net för utförliga beskrivningar.

Ursäkta till Exclusivecars för att sabba era business :P ,men 6500 är inte helt ok för ett jobb som ni med rutin och bra verktyg säkert gör på 1 1/2 h, för det priset borde det ingå en panhard-axel för att justera den pissiga axelcentreringen... Såg ett inlägg på bradbarnett om en kille som tajmat byte av fjädrar bak och klockade in på 15 min...

Link to comment
Share on other sites

Hämtade ut min bil på Exclusive förra veckan. Har väntat ett år, men det var det lätt värt!

Lämnar in bilen på en fullständig rostskyddsbehandling nu. Tänker bara använda bilen på sommarhalvåret. Många halvår. Sänkning av Mustangen är snyggt men kommer inte på fråga för mig. Kom ju för fasen inte ens in i mitt nyfixade källargarage med bilen som den är, och som de svenska vägarna ser ut så borde man väl snarast fundera på en rejäl höjning av bilen (okej skojar).

Jag har varit inne på att ladda extra klarlack över hela lacken som ett ytterligare skydd på bilen. Är det någon som funderat i liknande banor?

Stänklappar är ju förbannat trist, men finns det något alternativ?

Mustang Premium

Manuell

Satin silver

Shaker 1000 (Gosse vilket ljud, men tyvärr känslig spelare)

"Bullit" wheels.

Link to comment
Share on other sites

Har du också en känslig spelare? Vår säger BAD DISC och skickar ut cd'n oavsett spårval eller skiva. Ny eller gammal. Mp3-skiva eller köpt skiva...... Först trodde jag det var skakskyddet som var dåligt... men jag ska ha in min bil på åtgärder gällande tankning, fukt i lysena, en spricka i en sidoruta, så dom skulle kika på stereon med då.

Angående underredet så tänker jag underredsbehandla i september och sen slipa av och måla bakaxeln och om det är nåt mera som är obehandlat. Svart hammarlack blir det !!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...