Jump to content

Mustang TURBO?


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Satt på dass i stilla ro och läste i en biltidning polaren i USA sänt mig. Kom av mig lite när jag där läste om en Mustang med 2,3liters Turbomotor! Tillverkades tydligen -79>81 eller någe sådant. Som turboberoende så frågar man ju sig då om det är möjligt att finna en sådan Musse? Finns det någon i Sverige eller lär man få leta i USA?

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at Fox-Body Mustang ble levert med 2.3 Turbo motor.

I '79 og '80 kunne denne velges i alle modeller. I '81 ble motoren fjernet, da det var mye problemer med den. Den ble igjen introdusert som et motoralternativ i GT i '83, den var også å få i '84. I '84 ½ ble SVO modellen introduser, denne hadde 2.3 Turbo og EFI. Denne ble levert til og med '86 og er den mest interessante utgaven med turbo, da det her var oppe i 205 hp på det meste.

For info om effekt, sjekk "Tech info" på http://fox-body.com.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at Fox-Body Mustang ble levert med 2.3 Turbo motor.

I '79 og '80 kunne denne velges i alle modeller. I '81 ble motoren fjernet, da det var mye problemer med den. Den ble igjen introdusert som et motoralternativ i GT i '83, den var også å få i '84. I '84 ½ ble SVO modellen introduser, denne hadde 2.3 Turbo og EFI. Denne ble levert til og med '86 og er den mest interessante utgaven med turbo, da det her var oppe i 205 hp på det meste.

For info om effekt, sjekk "Tech info" på http://fox-body.com.

Tack för info! Ska studera lite.

De hade asså problem med hållbarheten på 2,3 motorn?

Med dagens teknologi och kunskap borde det ju gå att få en sådan motor att hålla mycket bättre. Med mer effekt som följd... :--

Link to comment
Share on other sites

Och jag har sett annonser har i Sverige, sa dom finns har ocksa.

bor kunna fa dom billigt ocksa!

Men, man far nog kolla upp vad det satt for aggregat i den, sa man inte star dar med ett trasigt agg och ingen som kan renovera den eller sa.

Turboagg har jag liggande, det är för det mesta inget större problem att bygga dit ett annat än original. Gärna ett större och mordernare då.

Hade ju vart lite ball att bygga en lagom kvick rödljusräser av en sådan. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

One of the best places to find a good 2,3 Turbo Mustang is Belgium.

Due to very high taxes on the bigger engines you will find a lot ot these cars over there. They usally sell for 3000 till 9500 SEK.

Check ebay.be so now an then and you find a nice cheap Turbo.

It might be worthwhile to start you search in Belgium!!

---> Here some examples

http://www.kapaza.be/detail/1237555/Ford_Mustang_2300_coupé.html

or

http://www.kapaza.be/detail/1121174/Ford_Mustang_1979.html

hälsningar, Hans UNIT175 fra Nederländerna

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag har en Volvo b230f med 16v topp och Lysholm skruvkompressor stående i garaget om det är någon som är intresserad. ;)

God för +300hk utan IC, och borde väl klara uppemot 500hk med IC och uppskruvat ladd.

Högkompad (10,5:1) och byggd för E85.

Får jag inte sålt den så flyttar jag över kompressorn till 302'an...

Slut på säljsnacket. ;)

Kul att det finns fler som vill göra busiga saker med sina bilar.

Link to comment
Share on other sites

Har du boken "Mustang performance handbook" från William R. Mathis?

I början så finns det även en bild av SVO motorrummet och han skriver

"The rare SVO Mustang is a super car to build a high-perofrmance racer from. Excellent suspension and brakes, these cars make great autocrossers. Shown here is the authors 2,500lb., 450hp four-banger '85 SVO. The rush form a full-bore blast is incredible!"

Han vet ju vad han skriver om han snackar om alla fox-mustanger och själv väljer SVO. SVO har ju bland annat lättare motor=bättre viktdelning och bättre bromsar osv det stämmer. Alltså även om en 2.3T är långsamare i standard än 5.0 så är de egentligen bättre bilar.

Jag hade kanske tänkt mig en mustang 2.3T om jag hade hittat en för bra pengar...men på andra sidan så är just V8 varför jag köpte mussen. Man kan ju alltid själv upgradera bromsar och annat o köra 5.0 biturbo.

En fråga jag har är: Hur mycket skiljer sig 2.3 och 2.3T motor inne, för att 2.3 sugmotor på mustangen betyder skitbillig bil, oftast i bra skick, så får man ju själv bygga lite. :)

Eller är det likamycket detaljer som är olika i 3.8V6 (sn95) och 3.8supercharged(t-bird osv), där säger man att det är lättare o köpa turbomotor från början.

Iaf lycka till med köp/bygge och har nån en snabb 2.3T här så får han veta att det iaf finns en kille som har en V8 och ändå säger utan problem, att R4-an är bättre!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...