July 22, 200519 yr comment_20250 Nu har jag äntligen min nya Currie bakaxel i min ägo. Nu är frågan, den är ju i princip plåtren så den behöver nog skyddas på nåt sätt. Någon som har förslag? Behövs det en värmebeständig färg eller räcker det med en primer och sen lack?Har ni synpunkter på eventuell kulör så får ni gärna nämna det med.
July 22, 200519 yr comment_20251 Tjena!Mums. Fina grejor......Din lyckans ost Jag skulle nog pulverlacka matt svart./Fredde
July 22, 200519 yr comment_20253 Hej.Herr klipp o klistra tycker att färgtyp och val är fritt men varför inte efterlikna original. Jag själv använder hammarlack svart den typen sominte flyter ut med silverdamm, det finns idag vanligsvart hammarlack. Till klumpen anväder jag vanlig mattröd primer finnssom spray eller i burk för penselmålning. Men du måste vara ganska nöjd med att se den som denär, dokumentera gärna förfarandet med lackering. Den ser så trevlig ut på bilden så att man nästanskulle vilja ha den i bokhyllan i vardagsrummet.
July 22, 200519 yr comment_20254 Mer från herr klipp o klistra.Kanske för mycket detaljer men i alla fall.
July 22, 200519 yr Author comment_20255 Tack för era synpunkter! Jag ska fundera lite. Lägger ut bättre och fler kort på hemsidan om nån vecka eller två. Om ni tittar noga så ser det ut som att det ligger nån typ av rödfärgat damm på klumpen, men det är digitalkameran som gör det! I verkligheten är den helt "stålgrå". Så här blev konfigurationen till slut:A complete rearend with a heavy duty housing31 spline performance axles9+ Sportsman nodular iron gear case Big Bearing Pinion SupportTrue Track3.89 gears Leaf spring mounts Fully assembled with drum brakes The rearend could handle approx. 600 hp
July 22, 200519 yr comment_20270 Ohh, häftig axel. Jag skulle bara klarlacka den . Funkar väl inte på bromstrummarna!Stig
July 22, 200519 yr Author comment_20271 Den gick på ca. 32.674.- + frakt från Landvetter. (inkl. olja och U-bult, ej bromsrör)Det är säkert fler än jag som funderar på att köpa bakaxel av den här typen... Jag svarar gärna på mail mm. om nån är fundersam och därför är intresserad av mina erfarenheter. Tyvärr kan jag inte montera den förän om tidigast 10 dagar pga. semester. Frågan är om jag verkligen kan slappna av och njuta av semesterresan nu när bakaxeln väntar.
July 23, 200519 yr comment_20281 Rengjorde och målade om mina trumbromsar i vintras med vanlig svart färg, har fungerat bra än så länge och färgen ser fräsch och fin ut.
July 23, 200519 yr comment_20288 Den ser väldigt fin ut. Jag har också köpt en currie bakaxel som är på väg hem. Jag kikade lite på din bakaxel i ett annat inlägg, som du beställde. Jag beställde nästan en likadan men jag tog 3.50 i utväxling och sen tog jag inga bromsar. Skriv gärna vad du tyckte om den när du har provkört lite, det skulle vara kul och veta. Lägg gärna upp en bild på bakaxeln när den är målad, så man får några tips sen när min kommer. mike
July 25, 200519 yr comment_20334 En sådan vacker bakaxel hade jag klarlackat.Tänk om man hade råd med en sådan vacker skapelse,,,
July 26, 200519 yr comment_20374 Blir du enormt missnöjd med axeln och bara vill bli av med fanskapet GE DEN TILL MIG!!!
July 28, 200519 yr comment_20491 Vilka vackra axlar ni ska ha då! Nästan synd att montera ju! Jag röstar på endast klarlack på själva axel och klump, svart värmebeständig färg på trummor!
July 29, 200519 yr Author comment_20509 Nu äntligen är jag hemma i garaget och kan se den med egna ögon. Den är grym men det har redan lagt sig sig ett tunt damm med rost på banjo och klump! Jag blir helt enkelt tvungen att blästra om den. Detta gör att jag är lite tveksam till klarlack. Den kan bli så att banjo och klump blir blanksvart och klumpen i den titangrå som den redan är.Problem 2.Det finns inga plattor/stötdämparfäste till u-bulten som passar. Det är därför Currie bara säljer u-bulten och inga plattor. Jag funderar på att göra egna men naturligtvis finns det inget ställe som i Karlstad som har 6 mm. plattjärn, det är semesterstängt över allt. Mina u-bult är ca. 93 mm. cc. Original är plattorna ca. 10 mm. mindre.Nån som ev. har passande plattor till salu?
July 31, 200519 yr Author comment_20564 Det går lite framåt. 1. Jag har modifierat och förstärkt befintliga plattor.2. Ytrosten kunde lätt tas bort med Biltemas rostlösare! Man lär sig nåt varje dag. Bakaxeln blir som ny när jag provade. Det blir till att göra ren den och sen ha lacksprutan redo. Går det 5 min. så börjar det komma tillbaka igen. Ang. värmebeständig färg för trummorna. Vi har gjort ett experiment med att lacka bromsoken fram på en Volvo V70 i 2 komp. billack. Det ha gått ca. 1 år nu och det ser fortfarande bra ut. Billack tål mycket högre temp. än vad man tror.Jag har ju tagit en del foton under nya bakaxelprojektet. Om det finns intrersse skulle jag kunna lägga ut några under övrigt eller nåt... Ha de!
August 1, 200519 yr Author comment_20646 Så här blev det. Har nyss lackat den i svart så det ska torka under natten så monterar jag den i morgon. Klumpen behåller Curries silvergrå fär med markeringar mm. Jag är nöjd med resultatet. Lägger nog in fler foton i morrn.
August 2, 200519 yr Author comment_20658 Framgångar möts alltid av motgångar. Så här skulle det ha blivit om inte klumpen varit alldeles för tunt lackad av Curries. Så fort det kom ett regnstänk på den så rostar den med. Blir till att lacka om den med. Nu vet jag inte, jag har ju tyvärr inte all världens kulörer av billack hemma.
August 3, 200519 yr Author comment_20698 Nu är det bara montering kvar. Skulle iofs. inte fövåna mig om jag inte är ute och åker ikväll, då jag sällan har tur med mig...
August 3, 200519 yr Author comment_20709 Äntligen är den monterad och jag har provkört! Den som ska förbi får ha många bars övertryck...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.